اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

انتظارات فعالان اقتصادی از رئیس‌جمهور آینده/ کلی گویی ممنوع؛ برنامه استراتژیک ارائه دهید

تمام کارشناسان، فعالان اقتصادی و سیاستمداران، بر ظرفیت‌های پرشمار کشور برای رشد و توسعه تأکید می‌کنند و برای ایجاد آینده‌ای بهتر چشم به همت رئیس جمهور سیزدهم ایران دوخته‌‎‎اند.

انتظارات فعالان اقتصادی  از رئیس‌جمهور آینده/ کلی گویی ممنوع؛ برنامه استراتژیک ارائه دهید

خبرگزاری فارس- لیلا حسین‌زاده: در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری تجربه ثابت کرده آنچه در کنار شعارها و وعده‌ها توجه مردم و کارشناسان و تحلیل‌گران را بیش از هر چیزی به خود جلب می‌کند، برنامه‌های اقتصادی نامزدهاست که می‌تواند به برگ برنده آنها در این رخداد تبدیل شود، به ویژه  آنکه در این دوره از انتخابات با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور این برنامه‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید بدون شک از مهم‌ترین اقدامات و اولویت‌های رئیس دولت آینده باید باشد، موضوعی که مسوولان ارشد نظام و هم مردم و هم کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند و در این بین باید اذعان کرد، بسیاری از خواسته‌ها و انتظارات فعالان اقتصادی همان نیازها و اولویت‌های اساسی است که رئیس جمهوری آینده باید بدان‌ها توجه ویژه و جدی داشته باشد.

شاید عواملی مثل اقتصاد نفتی و تحولات بازار انرژی در سطح جهانی، وابستگی تولید به واردات، بحران بهره‌وری، بحران آب و محیط زیست، نابرابری و فقر نامتعارف، افزایش نارضایتی در جامعه، بحران سرمایه اجتماعی و فساد  اداری از جمله  چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران باشند که انتخابات ریاست جمهوری در هر دوره بارقه‌ای از  امید به تغییر و حل این مشکلات اقتصادی را در دل مردم و فعالان اقتصادی پدید می‌آورد؛ اما با وجود وعده‌ها و  شعارهای انتخاباتی فراوان و نحله‌های فکری متفاوتی که طی دهه‌های گذشته قدرت را در اختیار گرفته‌‌اند،  همواره  مشکلات  ساختاری  اقتصاد  ایران  از دوره‌ای به دوره بعد منتقل شده است.

این در حالی است که تمام کارشناسان و فعالان اقتصادی و سیاستمداران، بر ظرفیت‌های پرشمار کشور برای  رشد و توسعه  تأکید دارند و برای ایجاد آینده‌ای بهتر چشم به همت رئیس جمهور سیزدهم ایران دوخته‌‎اند.

به مناسبت در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی در عرصه تولید و صنعت، کشاورزی و صادرات در گفت‌وگو با فارس به تشریح خواسته‌ها، انتظارات و توقعات خود از رئیس جمهور آینده کردند که در ادامه آورده شده است.

کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌های توخالی ندهند / کاندیداها مرد عمل باشند نه شعار

در این ارتباط رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: هر کاندیدایی که رئیس جمهور می‌شود در ابتدا باید تکلیف ارتباط ایران با دنیا را مشخص کند؛ باید بدانیم ارتباط ما با دنیا به چه شکل است.

یونس ژائله می‌افزاید: ما می‌‎خواهیم با دنیا تجارت کنیم و به صادرات و واردات محصولات مختلف بپردازیم، اقتصاد دنیا یک طرفه نیست و طبیعتا باید نقش خودمان را در این عرصه مشخص کنیم و بدانیم در تعاملات بین‌المللی و ارتباط با کشورهای همسایه چه جایگاهی داریم و کدام قراردادهای ترجیحی را باید امضا کنیم.

ژائله اذعان می‌دارد: بخش تولید در کشور دچار مشکلات زیادی بوده و فضای کسب و کار اصلا مساعد نیست؛ بانک‌ها نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کنند و بخش مالیات هم با اجحاف‌هایی که صورت می‌دهد؛ گویی قصد دارد فقط جیب تولیدکننده بخش خصوصی را خالی کند!

 

 بارها خواسته‌های خود را مطرح کرده‌ایم؛ دولت هم این خواسته‌ها را شنیده اما هیچ وقت عمل نمی‌کند و حتی در برخی مواقع برعکس عمل کرده‌اند!

 

مدیرعامل شرکت شیرین عسل ادامه می‌دهد: کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌های توخالی ندهند، ایران منابع و امکانات زیادی دارد. این کشور ثروتمند است و مهم‌ترین ثروت آن مغزها و سرمایه انسانی است که می‌توانند در همین شرایط نامناسب چرخ‌های اقتصادی کشور را به حرکت درآورند.

این فعال اقتصادی ابراز می‌دارد: بارها خواسته‌های خود را مطرح کرده‌ایم؛ دولت هم این خواسته‌ها را شنیده اما هیچ وقت عمل نمی‌کند و حتی در برخی مواقع برعکس عمل کرده‌اند!

وی متذکر می‌شود: دولتی باید سرکار آید که برای شنیدن حرف‌های بخش خصوصی گوش شنوایی داشته و به این حرف‌ها جامه عمل بپوشاند.

اقتصاد کشور با فروش نفت و صادرات برق درست نمی‌شود

اگر کاندیداهای ریاست جمهوری دلسوز و علاقه‌مند به مردم و اقتدار کشور هستند، باید بدانند با دادن برخی وعده‌ها مثل حل مشکل مسکن و بالا بردن رقم یارانه‌ها نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد.

این جمله را رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی به زبان می‎‌آورد و به خبرنگار فارس می‌گوید: به اعتقاد بنده با این فرهنگی که در کل سازمان‌ها و ادارات و در مسوولان نظام و به‌ویژه در رده‌های بالا وجود دارد و اگر بزرگترین روسای جمهوری دنیا هم بیایند، نخواهند توانست کاری از پیش ببرند و تا زمانی که یک قدرت مرکزی اداره امور را در دست نگیرد و تمام دستگاه‎‌ها و مسوولان نظام تعامل مناسبی با برنامه‌های رئیس جمهور نداشته باشند، هیچ اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد.

صمد حسن‌زاده می‌افزاید: تجربه کشورداری، ریاست جمهوری و نظام در همه جای دنیا وجود دارد و تمام کشورها هم به نحوی اداره می‎‌شوند و همه اتفاق نظر دارند که تنها توجه به اقتصاد است که می‌تواند منجر به توسعه، اشتغال‌زایی و ایجاد رفاه در جامعه شود که متاسفانه در این کشور ما آنطور که باید به اقتصاد کشور و تولید توجه نمی‎‌شود.

مدیرعامل صنایع کاشی تبریز تصریح می‌کند: اقتصاد کشور با فروش نفت، صادرات برق و خام‌فروشی درست نمی‌شود؛ برای پویایی اقتصاد کشور باید به زیرساخت‎‌های اساسی کشور توجه بیشتری صورت گیرد.

عضو هیأت کارگروه اقتصادی استان از معادن موجود در کل کشور به عنوان بزرگترین سرمایه‌های ملی یاد و اضافه می‌کند: باید از خود بپرسیم تا به امروز به چه میزان توانسته‌ایم در زمینه استخراج، بهره‌برداری و ایجاد فرآوری و ارزش افزوده این معادن موفق باشیم؟

این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: تا زمانی که یک برنامه اساسی و استراتژی مشخص برای صنعت و اقتصاد کشور تهیه نشود، هیچ رئیس جمهوری نخواهد توانست مسائلی که امروز آحاد ملت را گرفتار کرده حل کند.

رئیس جمهور عدالت را در همه امور کشور به اجرا درآورد

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم از رئیس جمهور آینده کشور انتظار دارد، عدالت را در همه امور و شئون کشور به اجرا درآورده و در درجه اول به رعایت حقوقی که حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه بیان فرموده‎‌اند پایبند باشد.

ابوالفتح ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح می‌دهد: منظور از رعایت عدالت، در نظر گرفتن  انصاف در تمام شئون و امور کشورداری و انتصاب افراد در سطح هیات دولت و تسری آن به وزارتخانه‌‎ها، استانداری‌ها و کلیه کارگزاران دولتی است.

مدیرعامل هلدینگ تراکتورسازی تبریز، یادآور می‌شود: حضرت امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: «عدالت همانا گذاردن هر چیز در جای خودش است.» این کلام گهربار ایشان شامل گذاردن و نصب مسوولان اجرایی کشور هم  می‌شود و باید از وجود متخصصان دلسوز، پاکدست و کاربلد برای سازندگی کشور بهره جست.

رئیس جمهور آینده فقط قول ندهد 

مدیرعامل گروه صنعتی آدوپن پلاستیک پرشین ( وین تک)  از رئیس جمهور و دولت آینده توقع دارد به وعده‌های انتخاباتی خود مسوولانه عمل کنند.

کاوه خداپرست به خبرنگار فارس می‌گوید: دولت آینده باید در راستای ثبات تولید و حفظ اشتغال برنامه‌ریزی کرده و آنچنان نظارت داشته باشد و توجه به خواسته‌های به حق تولیدکنندگان و حذف موانع و تنگناها از سر راه صنعت و تولید، اولویت اول این دولت باید باشد.

این خیر تبریزی تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت جدید در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها یکی از نخستین گام‌های خود را به اصلاح این قوانین اختصاص دهد و با کمک مجلس برای یکبار پرونده قوانین زائد و دست و پاگیر مانع تولید را از میان بردارد.

رئیس جمهور به فعالان اقتصادی واقعی بخش خصوصی میدان دهد

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز توقع دارد، رئیس‌جمهور آینده کشور به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند و به فعالان اقتصادی واقعی بخش خصوصی میدان دهد.

سیدباقر شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابراز می‌دارد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید برنامه‌های خود را مشخص و اعلام و از کلی‌گویی خودداری کنند؛ باید برنامه استراتژیک رئیس‌جمهور آینده برای چهار ساله دولت معلوم و قابل اجرا باشد.

مدیرعامل شرکت هواسان تاکید می‌کند: رئیس جمهور باید برای عبور از شرایط بحرانی فعلی آمادگی و صلاحیت لازم را داشته باشد.

شعار درمانی‌ها و رانت‌پاشی‌ها نتیجه چندانی ندارد!

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی هم به گزارش اخیر «پیشنهادهای  بخش خصوصی درباره انتخابات ریاست جمهوری» مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اشاره و اضافه می‌کند: رئیس جمهور آینده نیز وارث همه مشکلاتی است که روسای جمهور قبلی قول و وعده حل آنها را داده بودند، از بحران آب و محیط زیست گرفته تا کسری بودجه قابل توجه تورم، بیکاری، فساد، نابرابری و غیره!

اگرچه برخی همه این مشکلات را به تحریم‌های اقتصادی ربط می‌دهند اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تحریم‌ها، ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران و ناکارآمدی سیاستگذاری اقتصادی در ایران را آشکارتر و مخرب‌تر کرده است

 

 

مسعود بنابیان اظهار می‌دارد: یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر، همراه با تورم‌های دورقمی سطح بالا، افزایش بیکاری قشر تحصیلکرده و گسترش نابرابری، زندگی بسیاری از ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است؛ اگرچه برخی همه این مشکلات را به تحریم‌های اقتصادی ربط می‌دهند اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تحریم‌ها، ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران و ناکارآمدی سیاستگذاری اقتصادی در ایران را آشکارتر و مخرب‌تر کرده است.

وی می‌افزاید: در چنین شرایطی بار دیگر زمینه برای شعارهای عوام‌گرایانه مبنی بر افزایش یارانه‌های نقدی، طرح‌های اقتصادی خارق‌العاده برای اشتغال‌زایی فراوان در کوتاه مدت، افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، افشای مفاسد و مقابله انقلابی با مفسدان اقتصادی فراهم است؛ شعارهایی که بارها و بارها تکرار شده اما دهه‌هاست این شعار درمانی‌ها، پول‌پاشی‌ها و رانت‌پاشی‌ها نتیجه چندانی نداشته است.

مدیران کارآمد در مسوولیت خود ابقا شوند

بنابیان از رئیس‌جمهور آینده کشور می‌خواهد: روابط مناسب اقتصادی کشور را با دنیا و مخصوصا غرب برقرار و به اقتصاد به عنوان یک علم نگاه کند و توهم توطئه نداشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز، تصریح می‌کند: انتظار داریم اولویت رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای کابینه تخصص و صلاحیت آنها باشد؛ سطح تغییرات در وزرای سیاسی و حداکثر معاون وزرا بوده و مدیران کارآمد، پاکدست و کاربلد در مسوولیت خود ابقا شوند.

 رئیس جمهور باید بداند، تولید و صادرات اشتغال ایجاد می‎‌کند

رئیس جمهور اگر تخصص و توان مدیریت ندارد و بعد از ۴ یا ۸ سال مثل روسای جمهور پیشین می‌خواهد تقصیر سوءمدیریتش را گردن این و آن بیاندازد، چنانچه معنی مسوولیت را می‌فهمد از ابتدا کنار بکشد؛ به معنای ساده و عمومی جربزه و دل و جرات داشته باشد.

این توضیحات را هم حسن صدیقی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشهاب تبریز می‌دهد و به خبرنگار فارس می‌گوید: رئیس جمهور باید بداند تولید و صادرات اشتغال ایجاد می‎‌کند؛ اشتغال درآمد ایجاد می‌کند؛ درآمد رفاه ایجاد می‎‌کند؛ رفاه امنیت ایجاد می‌کند، امنیت سلامت و شرافت انسان‌ها را پاسداری می‌کند و وقتی سلامت و شرافت انسان‌ها پاسداری شد، کشور از هر خطری مصون می‌‎ماند.

عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت نسوز کشور از رئیس‌جمهور آینده کشور می‌خواهد: دروغ نگوید و دروغگویان را از خود دور کند؛ خودش آلوده نباشد و با مفسدان برخورد آشکار و شفاف و آنها را رسوا کند؛ با پدیده‌های شوم زد و بند، بده بستان و رشوه‌خواری برخورد جدی داشته باشد.

این فعال عرصه معدن بر لزوم انتخاب مشاوران و وزرای باسواد، پرانرژی، دلسوز، متخصص و عاشق کشور تاکید و اضافه می‌کند: انتظار داریم رئیس جمهور سیزدهم چراغی را که به خانه رواست به مسجد حرام بداند؛ با ملت مظلوم ایران رو راست بوده و موارد و مسائل را قبل از دشمن به اطلاع مردم برساند.

 صدیقی خاطرنشان می‌سازد: حاکمیت باید با افراد  بااستعداد، کارآفرین، نوآور که در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار هستند برخورد انگیزشی و تشویقی آشکار داشته باشد و برای و حفظ محیط زیست سرمایه‌گذاری جدی بکند.

 کلی گویی ممنوع؛ برنامه استراتژیک ارائه دهید

فعالان اقتصاد معتقدند رئیس‌جمهور فعلی آن‌چنان به وعده‌هایی که به بخش خصوصی داده بود، عمل نکرد و همین تجربه کافی است تا در دور جدید انتخابات ریاست‌جمهوری با چشم باز به سوی کاندیداها رفت.

به اعتقاد آنها کوچک نشدن سهم دولت در اقتصاد و میدان ندادن به بخش خصوصی واقعی در عرصه اقتصاد، حجم بالای تولید بخشنامه‌ها و ضوابط خلق‌الساعه و تغییرات پی‌ در پی این قوانین، نبود یک برنامه و سیاست منسجم در بزنگاه‌های اقتصادی و آشفتگی در امر سیاست‌گذاری از مهم‌ترین چالش‌هایی بود که در دوران هشت‌ساله حسن روحانی به وقوع پیوست. دولت روحانی با شعار خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت آغاز شد، اما در دوره دوم و با تدوین و اجرای سیاست‌های ارزی جدید و سوق سرمایه‌های مردمی به سمت بورس تهران و عدم توانایی در ایجاد ثبات، همراه با حضور افراد دارای رانت اطلاعاتی در این بازار، تورم رکودی بی‌سابقه‌ای را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد. 

روحانی از دیدگاه فعالان اقتصادی، کارنامه قابل قبولی  به ویژه در حوزه اقتصاد کسب نکرده است. حال دومین پرسشی که در میزگرد امروز از صاحب‌نظران اقتصادی و تولیدکنندگان پرسیده شده این است که فعالان اقتصادی در دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری که تا روزهای آینده از راه خواهد رسید، چه باید کنند؟ انتظارات آنها از رئیس دولت جدید چیست و رئیس‌جمهور جدید چه وظایفی در قبال فعالان عرصه اقتصاد دارد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها عنوان شد که با توجه به اتفاقات اقتصادی و سیاسی در هشت سال گذشته، فعالان اقتصادی باید با انگیزه در انتخابات شرکت کنند. تجربه نشان داده که شعارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی بر بیشتر اقشار جامعه بی‌تاثیر است و مهم‌ترین عامل برای حضور مردم، صداقت، دوری از سیاست‌زدگی و عملکرد مناسب و کارنامه روشن نامزدهای انتخابات است.

آنچه برای فعالان اقتصادی درخصوص انتخاباتی آتی اهمیت دارد این است که رئیس‌جمهور منتخب، برنامه‌های مشخصی برای گشایش اقتصادی و بهبود محیط کسب‌وکار کشور ارائه دهد. فعالان اقتصادی معتقدند از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم باید اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بازار سرمایه، داشتن رویکرد مشخص در مواجهه با تحریم‌ها، اصلاح نظام مالیاتی کشور و اصلاح نظام بودجه‌ریزی باشد.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول