اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برگزاری نشست دانشگاه قدرت‌آفرین و ایران قوی/ گلایه فعالان سابق دانشجویی از عملکرد دولت روحانی در دانشگاه‌ها

نشست «دانشگاه قدرت آفرین و ایران قوی» به عنوان یکی از سلسله نشست‌های تخصصی «حرکت به سوی ایران قوی» با حضور با جمعی از ادوار تشکل‌های دانشجویی در ستاد استان تهران آیت الله رئیسی برگزار شد.

برگزاری نشست دانشگاه قدرت‌آفرین و ایران قوی/ گلایه فعالان سابق دانشجویی از عملکرد دولت روحانی در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست «دانشگاه قدرت آفرین و ایران قوی» به عنوان یکی از سلسله نشست‌های تخصصی «حرکت به سوی ایران قوی» با حضور با جمعی از ادوار تشکل‌های دانشجویی در ستاد استان تهران آیت الله رئیسی برگزار شد. 

* دولت روحانی به بهانه‌ های مختلف جلوی فعالیت‌های تشکل‌های انقلابی را گرفت 

حسین اخگرپور دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: ما بعد از روی کار آمدن دولت روحانی دیدیم که یکسری تشکل های یکبار مصرف به صورت قارچ گونه و با هدف اینکه فضای دانشگاه را به نفع یک جریان خاص سوق دهند راه اندازی شدند.

وی افزود: در برخی از دانشگاه‌ها مسئولان حتی از قانون تخطی کردند برای اینکه تشکل ها شکل بگیرند، تشکل هایی که دل در گرو احزاب سیاسی و یک جناح خاص داشتند. 

اخگر پور تاکید کرد: این تشکل‌ها چون از بدنه و بستر جریان دانشجویی نبودند و تنها به خاطر پیگیری منافع یکسری جریانات خاص ایجاد شده بودند نتوانستند دانشجویان را جذب خود کنند و هرچه جلوتر رفتیم این تشکل ها به افول خود نزدیک تر شدند. این اتفاق در حالی رخ می داد که برخی از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه ها برای دوام این تشکل ها تلاش می کردند ولی در نهایت شاهد افول این تشکل ها بودیم. 

دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: مسئولان دولتی وقتی برای تشکیل این تشکل ها در دانشگاه ها ناکام ماندند به سمت ایجاد کانون های فرهنگی خاص رفتند. کانون هایی که با هدف سیاسی ایجاد می شدند و کم کم دیدیم که معاونت فرهنگی دانشگاه تبدیل به معاونت سیاسی شد. 

فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: از طرفی مسئولان دانشگاهی به دنبال تضعیف تشکل های انقلابی بودند و در برخی از دانشگاه ها شاهد برخورد با اعضای تشکل های انقلابی بودیم و حتی مشاهده کردیم که در یکی از دانشگاه ها اسامی اعضای شورای مرکزی تشکل ما را به شورای تامین استان داده بودند که این مسئله عجیبی بود. 

وی خاطر نشان کرد: از طرفی می دیدیم که از تشکل های انقلابی و برنامه هایی که می‌خواستند برگزار کنند حمایت نمی‌شد و با بهانه های مختلف اجازه برگزاری برنامه به تشکلهای انقلابی داده نشد حتی در دانشگاه تهران از دفتر جامعه اسلامی دانشجویان شکایت کردند و علی رغم پیگیری هایی که از سوی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها صورت گرفت این شکایت همچنان پیگیری می شود و آن را پس نگرفتند. 

اخگر پور یادآور شد: مسئولان دانشگاهی حتی در مواقعی خواستند از انجمن‌های علمی به نفع جریان و سیاسی خاصی استفاده کنند. مسئولان وزارت علوم و دانشگاه ها که باید مجری قانون باشد متاسفانه گاهی قانون را زیر پا می‌گذاشتند و به هیچکس هم پاسخگو نبودند. 

دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: خواسته ما از دولت و رئیس جمهور آینده این است که قانون را در داخل دانشگاه اجرا کنند حتی اگر خلاف میل ما باشد. نمی‌شود هر مسئولی قانون را آنگونه که خود از تفسیر می کند اجرا کند. 

وی گفت: همچنین خواسته ما این است که مسئولان دانشگاهی از میان کسانی انتخاب شوند که توانایی اداره دانشگاه‌ها را داشته باشند و اجرای قانون را در اولویت قرار دهند. 

* دولت روحانی بزرگترین ضربه را به گفتمان آزادی در دانشگاه‌ها زد

مهدی خطیب دماوندی مسئول سیاسی اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هم در ادامه این نشست با انتقاد از عملکرد دولت در بخش های مختلف گفت: در هشت سال گذشته در دولت آقای روحانی اتفاقات بسیار گسترده‌ای رخ داد. دولت آقای روحانی با شعار آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی قلم و... روی کار آمد ولی متاسفانه بزرگترین ضربه را به این گفتمان در دانشگاه زد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید باعث شد که دانشجویان سهم خواه شوند و از فضای مطالبه گری فاصله بگیرند. 

خطیب با اشاره به وجود برخی تبعیض ها در دولت روحانی یادآور شد: ما در این دولت شاهد بودیم که به طور مثال برادر آقای روحانی بدون این که روند شفافی داشته باشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شود! البته دوستان جنبش دانشجویی اجازه چنین کاری را ندادند ولی اینکه چگونه این شخص در دانشگاه دکترا قبول شد و چگونه پذیرش شد مشخص نیست. یا اینکه دیدیم بخشی از بودجه‌ای که برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده بود را به دانشکده‌ای دادند که دختر آقای روحانی در آن حضور داشت! 

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید یک دولت پیر و فرسوده بود گفت: آقای روحانی نتوانست از بدنه دانشگاهی و نخبه در دولت خود استفاده کند. این دولت ضربات متعددی را به دانشگاه وارد کرد. به طور مثال در بحث گرانی بنزین دیدیم که فضای دانشگاه با اتفاقاتی که در جامعه افتاد برای مدتی ملتهب شد و یک یک فضای امنیتی در دانشگاه حاکم شد.

خطیب زاده دماوندی با اشاره به اتفاقاتی که در صنعت هسته‌ای در زمان امضای برجام رخ‌داد، افزود: برجام موجب شد که فعالیت بسیاری از تاسیسات هسته‌ای ما متوقف شود و همین مسئله موجب توقف فعالیت بسیاری از دانشجویان رشته های مرتبط با صنعت هسته ای شد که در نتیجه چنین اتفاقی برای کشور آسیب زا خواهد بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: از سویی آقای روحانی به صورت متعدد قانون را نقض کرد ایشان معتقد بود که یک رئیس جمهوری است که حقوق خوانده اما در چندین مورد به اصول قانون اساسی بی توجهی کرد. 

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به مسئله تمرکز گرایی در تهران گفت: هم اکنون بهترین مراکز دانشگاهی و مراکز بهداشتی در تهران مستقر است ولی آقای روحانی باید پاسخ دهد چقدر توانسته بر اساس قانون چنین ظرفیت‌هایی را در شهرهای مختلف کشور توزیع کند. این در حالی است که همه کشور باید از پارک های علم و فناوری خوب آزمایشگاه امکانات دانشگاهی و پزشکی بهره‌مند باشند و این امکانات به صورت مناسب در سراسر کشور توزیع شود. انشالله این مسئله در دولت بعدی که امیدواریم یک دولت انقلابی و جهادی باشد؛ محقق شود.

* در دوران روحانی روزهای تلخی برما گذشت

محمدرضا محمدی فعال دانشجویی و از فعالین نشریات دانشجویی نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: هشت سال از بهترین روزهای جوانی ما در دولت روحانی گذشت و این دوران برای ما حاکی از روزهای تلخی است.

وی افزود: زندگی دانشجویی و خوابگاهی با هزینه هایی که هر روز بی دلیل افزایش می یابد شرایط را برای ما دانشجویان بسیار سخت کرد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: در این دوران چه شبهایی را که جریان دانشجویی برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمی نادرست برای اعتراض در خیابان خوابید تا مانع از برخی از اقدامات نادرست شود.

محمدی با بیان اینکه جریان چپ که مثل همیشه به جریان دانشجویی نگاه پیاده نظام داشته است، در این دوران نیز با چنین رویکردی با جریان دانشجویی رفتار کرد، افزود: به طوری که در دولت اول اقای روحانی معاون فرهنگی وزارت علوم به عنوان معاون سیاسی وزارت علوم در فعالیت ها و برنامه های دانشجویی رسمی، رسما از یک گروه دانشجویی حمایت می کرد و فضا برای فعالیت جریان انقلابی محدود و تنگ شد. در این شرایط فضا به سمت رادیکالی شدن حرکت می کرد.

وی تصریح کرد: شاهد بودیم که تشکلهای یک بارمصرف توسط وزارت علوم به روی کار آمدند اما با این وجود به دلیل رویکرد دولت جریان دانشجویی اصلاحات نیز بعد از انتخابات 24 خرداد 96 رسما به حاشیه رفت.

این فعال دانشجویی گفت: جریان همراه آقای روحانی که نماد اجاره ای بودن دولت اصلاحات در تاریخ انقلاب بود هیچگاه به جریان دانشجویی کشور به عنوان جریانی با اصالت نگاه نکرد. البته در کنار وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز در این دوران در همین شرایط حرکت می کردند.

محمدی با بیان اینکه فعالیت رادیکاری جریان دانشجویی دولت اول روحانی به انفعال در دولت بعد انجامید، افزود: امروز شاهدیم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و بهداشت همه چیز وجود دارد جز فرهنگ و سیاست و انفعال موجود نتیجه رفتارهای رادیکالی گذشته است.

وی با اشاره به انتظارات از دولت آینده در فضای دانشگاهی، گفت: آقای رئیسی یک فرد دانشگاهی و خانواده ایشان نیز فردی دانشگاهی است ایشان به دلیل جایگاه های متعدد در بخش های مختلف کشور با تجربه و شناخت وارد این مسیر شدند و با جریان دانشجویی نیز ارتباط نزدیکی دارند.

فعال دانشجویی با اشاره به نشست های آقای رئیسی با دانشجویان و استفاده از انتقادات و دیدگاه های آنها در تصمیم گیری های مختلف خود، گفت: امیدواریم با حضور ایشان از نگاه تخصصی دانشگاهیان و بدنه نخبگانی و دانشجویی کشور در تصمیم گیری ها بهره مند شویم و شاهد تحولات جدی در دانشگاه ها و نظام اموزشی کشور باشیم.

* قطع بودجه انجمن های علمی و پژوهانه دانشجویان دکتری در دوران روحانی

کمیل یزدانی مسئول سابق انجمن های علمی وزارت علوم نیز با اشاره به فضای حاکم بر انجمن های علمی، اظهار داشت:  نگاه هشت ساله روحانی در وزارت علوم در این هشت سال به حوزه علم و فضای علمی دانشگاهی بسیار زننده و توهین امیز بود. به طوری که بودجه انجمن های علمی دانشجویی در این دوران بی دلیل قطع شد.

مسئول سابق انجمن های علمی وزارت علوم با اشاره به عدم جدیت وزارت علوم به پرداخت پژوهانه دانشجویان دکتری، گفت: انجمن های علمی تلاشهای فراوانی کردند تا بودجه این طرح تحقق یابد اما وزارت علوم با وجود اینکه این بودجه از سوی نهادهای مربوطه مشخص شده است هنوز سازوکاری برای پرداخت آن ایجاد نکرده است.

یزدانی با انتقاد از روند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه های مختلف کشور در این دوره، عنوان کرد: در این دوره شاهد بودیم که اعضای هیئت علمی دانشگاهی در رشته های غیرمرتبط و دانشگاه های نامربوط جذب شدند

* جریان دانشجویی اصلاح طلب تا انتخابات 96 تاریخ مصرف داشت

علی دهقان، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت، نیز در بخش پایانی این نشست طی سخنانی اظهار داشت: در دوران آقای روحانی شاهد تعطیلی علم و فرهنگ بودیم بطوری که اقدامات اندکی هم در این بخشها صورت نگرفت.

وی گفت: حمایت ایشان از دانشگاه ها و جنبش دانشجویی که در پیروزی او در انتخابات سال 92 نقش داشتند تا سال 96 وجود داشت و پس از آن جریان اصلاح طلبی که در روی کارآمدن مجدد آقای روحانی نقش داشت در فضای دانشجویی نیز به حاشیه رفت زیرا جریان دانشجویی اصلاح طلب تا همان زمان تاریخ مصرف داشت و به همین دلیل بزرگترین باخت و ضربه را از این اقدامات خورد.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه جریان دانشجویی انقلابی در این دوره به دلیل رویکرد دولت توانست به بسیاری از مسائل واقع بینانه نگاه کند، افزود: می توان گفت این دستاورد جریان دانشجویی انقلابی در این دوره بود که جریان دانشجویی را به بلوغ دیگری رساند.

دهقان با اشاره به نگاه آقای رئیسی در حوزه دانشگاهی، تصریح کرد: آقای رئیسی بزرگترین ظرفیت را برای هدایت جبهه انقلاب در این انتخابات دارند و پرچم دار این جریان هستند. امیدواریم از این ظرفیت انقلابی حاضر در کف دانشگاه استفاده کنند تا شاهد ادامه حرکت انقلابی جریان دانشجویی و برگشت فضای امید به دانشگاه ها باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول