اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاهش واردات بذر مهم‌ترین چالش کشاورزان زرندیه‌ است

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کاهش واردات بذر و نهاده‌های خارجی با کیفیت و کاهش تسهیلات کشاورزی از مهم‌ترین موانع تولید در این شهرستان به شمار می‌رود.

کاهش واردات بذر مهم‌ترین چالش کشاورزان زرندیه‌ است

احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرندیه اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور و خوراک آبزیان، افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی، کاهش واردات بذر و نهاده‌های خارجی با کیفیت، کاهش خط اعتباری مکانیزاسیون، کاهش تسهیلات کشاورزی و عملکرد نامطلوب صندوق بیمه محصولات کشاورزی از مهم‌ترین موانع تولید به شمار می‌رود.

وی افزود: اکنون ورودی نهاده‌ها و قیمت آن در کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور مشخص است، اما محصول نهایی با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد که نارضایتی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان را در پی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه اظهارداشت: به منظور دسترسی تولیدکنندگان به خوراک دام، طیور و آبزیان با قیمت‌های مناسب مقرر شده این اقدام بر اساس بررسی قیمتی توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تعیین تکلیف و قیمتگذاری شود.

قره‌بیگلو  تصریح کرد: در صورت ابلاغ مصوبه قیمتگذاری خوراک دام، طیور و آبزیان در کارخانجات توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نهاده به طور مستقیم وارد کارخانجات می‌شود.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به بالا رفتن هزینه تولید شد

وی افزود: به طور حتم عرضه نهاده‌ها به کارخانجات خوراک دام علاوه بر اشتغالزایی موجب استفاده از بخش عمده ظرفیت تولیدی این کارخانجات خواهد شد به نفع تولید و منافع ملی کشور است، همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به بالا رفتن هزینه تولید و کاهش صرفه اقتصادی برای مرغداران و دامداران شده است.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه نبود قیمت تضمینی برای اکثر محصولات کشاورزی را از دیگر موانع فرا روی افزایش تولید دانست و بیان کرد: کشاورزان  علیرغم تولید محصول با کیفیت، به دلیل نبود قیمت تضمینی نمی‌توانند سود خوبی به دست آورند.

توجه به صنایع بسته‌بندی از راهکارهای تقویت صادرات کشاورزی است

قره‌بیگلو با بیان این که توجه به صنایع بسته بندی و بازاریابی، یکی از راهکارهای تقویت صادرات محصولات کشاورزی است، گفت: اغلب محصولات بیشتر از نیاز بازار داخلی تولید می‌شود که با رعایت این موارد و فراهم کردن زمینه‌های تحقق آن، می‌توان شاهد تقویت صادرات بود.

وی افزود: همچنین حمایت دولت در اختصاص و تسهیل تسهیلات بانکی با بهره کم و یارانه‌دار می‌تواند در رونق و شکوفائی اقتصاد ناشی از فعالیت کشاورزی و دامداری سازنده باشد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با بیان این که زرندیه به لحاظ تولید انواع محصولات باغی از جایگاه خوبی در استان مرکزی برخوردار است، افزود: ۸۰ درصد پسته سطح زیر کشت باغات این استان در زرندیه است و همواره در تولید محصولات زراعی و باغی پیشتاز است.

قره‌بیگلو با اشاره به این که این شهرستان دارای اقلیم و تنوع تولید محصولات کشاورزی و دامی است، گفت: ویژگی‌هایی مانند نزدیکی به پایتخت  و دسترسی آسان به استان‌های غربی، مرکزی و آزاد راهها منجر به استقبال سرمایه گذاران در بخش کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه نهاده باید با نرخ مشخص وارد کارخانجات و با نرخ مشخص به دست تولیدکنندگان و پرورش دهندگان دام، طیور و آبزیان برسد تا آنها متضرر نشوند، گفت: صندوق بیمه کشاورزی باید با اصلاح ساختار مدیریتی و بهره وری از واریزی پول کشاورزان به صندوق، خلق ثروت کند تا زمان بروز خسارت به محصولات مشکلی در پرداخت به موقع نداشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه افزود: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی، اشتغالزایی و گستردگی خطر برای محصولات کشاورزی تداوم تولید با بیمه امکان‌پذیر است و بیمه محصولات کشاورزی نقش مهمی در کاهش خسارت‌های احتمالی دارد. 

بهسازی سه رشته قنات

قره‌بیگلو با اشاره به این که سال گذشته سه رشته قنات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شامل ویدر ۱۵۰ میلیون تومان، الویر ۱۰۰ میلیون تومان و عباس آباد ۱۵۰ میلیون تومان) بهسازی شد، افزود: همچنین در این مدت، سد ورامه با صرف ۲۳۰ میلیون تومان ترمیم شد و کانال امیرآباد صولی دره به طول ۱۳۵۰ متر، قنات رازقان به طول ۶۰۰ متر، لوله‌گذاری ازبیزان به طول ۴۰۰ متر،نهرهای علیشار ۲۵۰۰ متر مرمت قنات عین‌آباد با صرف ۵۰ میلیون تومان با مشارکت و حمایت‌ها و پشتیبانی فرماندهی سپاه و ناحیه مقاومت بسیج شهرستان زرندیه احداث و اجرا گردیده است.

وی با اشاره به توزیع کود در سال گذشته نیز اظهار کرد: در این مدت کود اوره به میزان ۳۴۷۰ تن، کود فسفاته ۱۵۰ تن و کود پتاسه ۲۰۰ تن در میان کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با اشاره به محصولات تولیدی نیز بیان کرد: در این مدت، گندم به میزان ۲۵ هزار تن از سطح ۲۹۵۰ هکتار گندم آبی و ۱۲ هزار هکتار گندم دیم برداشت و ۲۸ هزار تن محصول جو از سطح ۶۴۰۰ هکتار به دست آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول