اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

کیف پول الکترونیکی کجا کاربرد عملی دارد؟/ امکان اعطای وام زیر۳ میلیون تومان با احراز هویت موبایلی

مردم برای دریافت وام‌های با رقم بالا با مراجعه به بانک، مسیر قانونی را طی می‌کنند. اما در سرویس وا‌م‌دهی خرد، وام‌های خرد تا ۳ میلیون تومان، روی موبایل به سرعت قابلیت اعتبارسنجی و پرداخت دارند و این روش با استقبال بانک‌ها هم مواجه شده است.

کیف پول الکترونیکی کجا کاربرد عملی دارد؟/ امکان اعطای وام زیر۳ میلیون تومان با احراز هویت موبایلی

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، جهت‌گیری آینده در صنعت پرداخت، به سمت کاهش پرداخت های مبتنی بر تماس و کارت است و بر همین اساس هم کیف پول های الکترونیکی به خوبی جای خود را در عرصه پرداخت باز کرده اند. در این شرایط اخیرا در ایران هم شاهد اولین پذیرش کیف پول الکترونیکی در پایانه‌های فروشگاهی فیزیکی بودیم که اتفاق بزرگی را در صنعت پرداخت کشور رقم زد.

حرکت به سمت افزایش درگاه‌های پذیرش کیف پول الکترونیکی که البته باعث کمتر شدن پرداخت های مبتنی بر کارت همراه خواهد شد، اما به طور کلی بهره‌مندی مردم از تنوع ابزاری در حوزه پرداخت و دسترسی آنها به ابزارهای نوین مالی را رقم خواهد زد و ارتقای سواد مالی جامعه را به همراه خواهد داشت.

درباره اولین پذیرش کیف پول الکترونیکی در پایانه‌های فروشگاهی فیزیکی کشور با حسام حبیب اله، مدیرعامل شرکت جیرینگ که این سرویس را ارائه داده، گفت وگو کرده ایم.

فارس: درباره سرویس جدید کیف پول الکترونیکی که رونمایی کردید، توضیح دهید.

حبیب اله: پذیرش کیف پول الکترونیکی جیرینگ در فروشگاه های افق کوروش کلید زده شد و می تواند سرآغازی برای دیجیتالی شدن فضای پرداخت در کشور باشد. فروشگاه های گلرنگ بزرگترین شبکه خرده‌فروشی را دارا هستند و همراه اول هم بزرگترین جامعه مشترکان را دارد که در نتیجه همکاری این دو مجموعه نتایج موثری را حاصل می کند.

این امکان نخستین بار در شعب منتخب فروشگاه افق کوروش در تهران و کیش فراهم شد و پس از آموزش سراسری به کارکنان این فروشگاه در ۲۴۰۰ شعبه این فروشگاه در کل کشور ارائه خواهد شد و همه مشتریان این فروشگاه می توانند از خرید بر بستر QR CODE از طریق اپلیکیشن جیرینگ استفاده کنند. 

QR CODE مخفف شده عبارت Quic Response Code به معنی رمز پاسخ سریع است. QR CODE، نوعی بارکد دو بعدی حاوی اطلاعات است. در گذشته برای خواندن این کد، نیاز به بارکد خوان‌‌‌های مخصوص بود؛ اما امروزه این کدها، توسط دوربین تلفن های هوشمند هم قابل بازخوانی هستند و همین پیشرفت، باعث توسه کاربردهای QR CODE در موارد مختلف شد.

نخستین استفاده عملی از کیف پول الکترونیکی در فروشگاه های حضوری در ایران ممکن شد

با استفاده از سرویس کیف پول الکترونیکی جیرینگ در فروشگاه های افق کوروش، مردم می‌توانند پرداخت های روزانه خرد خود را در شعب افق کوروش با کیف پول الکترونیکی جیرینگ پرداخت کنند و در خرید های خود بدون استفاده از کارت بانکی خریدی امن و آسان را داشته باشند. حتی این سرویس جدید در شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم موثر و مفید خواهد بود، زیرا می‌ تواند با کاهش تماس های غیر ضروری به قطع زنجیره کرونا کمک کند. 

حرکت از پرداخت سنتی بر بستر USSD به سمت اپلیکیشن های پرداخت،گریزناپذیر است

فارس: تجربه نخستین شرکتی که در کشور به حوزه پرداخت موبایلی وارد شد، تاکنون چه بوده است؟

حبیب اله: در ۱۰ سال گذشته تمرکز اصلی شرکت جیرینگ روی سرویس‌های مبتنی بر کد کوتاه دستوری یا USSD بود. در واقع شرکت جیرینگ نخستین شرکتی بود که سرویس USSD را در کل کشور ارائه داد و بستر ارتباط USSD را در کشور تجاری کرد. جیرینگ این کار را با همکاری شرکت های دیگر از جمله شرکت های پرداخت الکترونیک (PSP ها) و شرکت های فروش انجام داد. در این مدت روی این بستر فروش کالا و خدمات شامل فروش شارژ، فروش بسته اینترنتی ۳ اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل انجام می‌شد که در مجموع سهم فروش شارژ و بسته اینترنتی بیشتر از سایر موارد بود.

اما اکنون پس از ارائه چندین ساله سرویس های USSD، جیرینگ به سمت توسعه اپلیکیشن پرداخت حرکت کرده است. نمی توان این موضوع را انکار کرد که سرویس های مبتنی بر اپلیکیشن به شدت در حال توسعه و کسب اقبال بین مردم هستند.

در سطح دنیا هم می بینیم که براساس گزارش های جهانی، میزان پرداخت های کارتی و پرداخت های نقدی در حال کاهش است که حجم پرداخت های نقدی با شیب بسیار بیشتری نزولی شده است. در مقابل شاهد افزایش پرداخت های بدون تماس (contactless) یا بر بستر NFC هستیم، NFC مخفف Near-field communication به معنی ارتباطات میدان‌ نزدیک است. در کشورهای پیش رو مانند کانادا، انگلیس، فرانسه و نروژ، میزان پرداخت های نقدی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۴ فقط حدود ۱۰ درصد از پرداخت ها به صورت نقدی انجام شود و در همه دنیا، حدود ۱۳ درصد پرداخت ها به صورت نقد باقی بماند. 

شرکت جیرینگ هم به تبعیت از روند بازار، به دنبال مسیر پرداخت های آنلاین و غیرحضوری رفته است و توسعه اپلیکیشن جدید پرداخت جیرینگ را با قابلیت های جدید در دستور کار قرار داده است.  این اپلیکیشن قابلیت های جدیدی دارد که امکان پرداخت خرد در خریدها را مبتنی بر بستر QR CODE فراهم می کند و این سرویس هم که اخیراً رونمایی شد. 

در سال هایی که فضای پرداخت در کشور، مبتنی بر بستر USSD بود، سعی کردیم خدمات جدیدی را به مردم ارائه کنیم و امروز هم از مشترکان موبایل دعوت می کنیم که برای دریافت خدمات جدیدتر و بیشتر از بستر اپلیکیشن استفاده کنند.

نمی توان این واقعیت که سرویس های پرداخت مبتنی بر اپلیکیشن به شدت در حال توسعه هستند را انکار کرد 

وام دهی خرد زیر ۳ میلیون تومان با احراز هویت موبایلی آسان می شود

فارس: با توجه به اینکه برنامه ریزی تان برای تغییر جهت از بستر USSD به سمت اپلیکیشن برای پرداخت است و در این بازار رقیبان قدیمی تر دارید، برنامه های آینده تان برای موفقیت این سرویس در بازار رقابتی چیست و چه خدمات متمایزی را نسبت به اپلیکیشن های موجود ارائه خواهید داد؟

حبیب اله: خدمت بعدی اپلیکیشن جیرینگ، در حوزه بیمه از جمله بیمه های خرد و بیمه های پارامتریک است. برنامه بعدی در حوزه وام دهی خرد است و برنامه آینده هم مربوط به مدیریت مالی شخصی خواهد بود.

فارس: خدمات بیمه هم اکنون در اپلیکیشن های مشابه ارائه می شوند، خدمت وام دهی خرد جدید است، درباره این سرویس بفرمائید.

حبیب اله: مشتری ها برای دریافت وام های معمولی و با رقم بالا برای مثال ۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان به بانک ها مراجعه می کنند و برای این کار هم لازم است که مسیر قانونی و رسمی دریافت وام را طی کنند.

منظور از وام دهی خرد این است که برای وام های خرد در حد ۲ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان که با توجه به ارقام مرسوم در کشور و در سطح پول رایج بین مردم، عدد قابل توجهی نیستند، بتوان با اعتبار سنجی سریع و با ارزیابی ساده، در کمتر از یک روز این وام ها را از نهاد مالی مربوط که همان بانک است، دریافت کرد. 

وام های خرد تا ۳ میلیون تومان که رقم قابل توجهی نیستند را می توان با موبایل به سرعت اعتبارسنجی و پرداخت کرد

در این زمینه، بانک ها هم بسیار علاقه‌مند هستند که شرکت های فعال در حوزه های پرداخت، بتوانند به تدریج به عنوان واسط بین بانک و مردم وارد شوند و در کنار بانک ها نقش ایفا کنند تا کار برای بانک و مشتری در درخواست این مورد وام ها، تسهیل شود. 

منظور از مدیریت مالی شخصی هم این است که به افراد ابزارهای داده شود که بتوانند هزینه های ماهانه خود را کنترل کنند، درآمد خود را ثبت کنند و مخارج خود را مدیریت کنند تا در نهایت بتواند به نوعی درآمد و هزینه‌های خود را در طول ماه هماهنگ کنند.

این سرویس ها در آینده انشاالله روی اپلیکیشن جدید ارائه خواهد شد و تصور می‌کنم که از این به بعد اتفاقات خوبی را در حوزه پرداخت های اپلیکیشنی شاهد باشیم.

USSD منسوخ می شود؟

فارس: آیا با فراگیر شدن اپلیکیشن های پرداخت همراه، سرویس قدیمی پرداخت USSD بر بستر موبایل همچنان باقی خواهد ماند یا منسوخ می شود؟

حبیب اله: سرویس USSD به عنوان یک بستر پرداخت همچنان باقی خواهد ماند و معتقدم که فعلاً مردم از این سرویس دست نمی کشند؛  اما طبیعی است که اپلیکیشن های پرداخت رو به رشد هستند و ما هم بر اساس این عقیده، اپلیکیشن جیرینگ را در کنار سرویس USSD تقویت کردیم و هر روز هم انشالله سرویس جدیدتری را روی این اپلیکیشن راه اندازی می کنیم.

شواهد نشان می دهد که مردم فعلاً از سرویس USSD دست نمی کشند که این سرویس قطع شود 

مردم با USSD بیشتر شارژ موبایل می خرند

فارس: قبلا اشاره کردید که تمایل مردم برای خرید شارژ موبایل و بسته اینترنتی با USSD زیاد بود. آیا امروز هم بیشترین استفاده ای که مردم از سرویس USSD دارند، برای همین پرداخت ها است یا رویه تغییر کرده است؟

حبیب اله: در حال حاضر هم خرید شارژ موبایل، خرید بسته اینترنتی موبایل و پرداخت انواع قبوض، بیشترین موارد استفاده از USSD را تشکیل می دهند. 

البته در این زمینه، قوانینی هم از سمت رگولاتور این حوزه که بانک مرکزی کشور است وجود دارد؛ بانک مرکزی، مقرراتی را برای پرداخت های مجاز بر بستر USSD وضع کرده که طبق این مقررات، مواردی که قابلیت پرداخت با USSD را دارند، همین موارد محدودی است که توضیح دادم و به طور کلی شامل موارد زیادی نمی شود.

 برخلاف اینکه پرداخت های زیادی بر بستر USSD مجاز و ممکن نیست؛ اما بر بستر اپلیکیشن، روش های مختلف پرداخت و تنوع پرداخت را شاهد هستیم که ما هم از این روش ها در اپلیکیشن پرداخت مان استفاده می‌کنیم.

 کیف پول الکترونیکی همه جا قابل استفاده است؟

فارس: پیش بینی می کنید که بیشترین مورد استفاده مردم برای پرداخت در کیف پول الکترونیکی چه خواهد بود؟

حبیب اله: کیف پول الکترونیکی طبق مقرراتی که توسط بانک مرکزی به عنوان رگولاتور حوزه بانکی وضع شده، باید در پرداخت های خرد مورد استفاده قرار گیرد که فعلا طبق قانون دیگر بانک مرکزی، منظور از پرداخت‌های خرد، پرداخت های زیر ۲۰۰ هزار تومان است.

در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد از تراکنش های کشور زیر ۲۰۰ هزار تومان است؛ یعنی به عبارت دیگر فقط کمتر از ۱۰ درصد از تراکنش های پرداخت در کشور خرد محسوب نمی‌شوند.

بانک مرکزی می گوید مردم فقط می توانند در پرداخت خرد از کیف پول الکترونیکی استفاده کنند و پرداخت خرد یعنی خرید زیر ۲۰۰ هزار تومان

با در نظر گرفتن تعریف مصوبه بانک مرکزی برای پرداخت‌های خرد و اینکه کیف پول الکترونیکی باید در پرداخت‌های خرد استفاده شود، بنابراین اگر قرار است مردم از کیف پول الکترونیکی در پرداخت‌های خود استفاده کنند، این پرداخت ها مربوط به قبوض زیر ۲۰۰ هزار تومان، خرید شارژ موبایل، خرید بسته اینترنتی، خرید و پرداخت شارژ اینترنت خانگی، پرداخت های حمل و نقل شهری مانند تاکسی، مترو و اتوبوس، خرید های خرد روزمره در حد ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان در فروشگاه های فیزیکی مثل افق کوروش می شود. این موارد نمونه هایی از خریدهای معمولاً تا زیر ۲۰۰ هزار تومان است که مردم می توانند یا کیف پول الکترونیک پرداخت کنند.

تاکسی، مورد مناسب استفاده از کیف پول الکترونیکی 

فارس: آیا برای استفاده از کیف پول الکترونیکی در حمل و نقل برنامه‌ دارید؟

حبیب اله: در حوزه حمل و نقل برای استفاده از کیف پول الکترونیکی در سرویس تاکسیرانی جزیره کیش برنامه ریزی کرده ایم و در سایر بخش های حمل و نقل در این جزیره، همکاران دیگری فعلا فعالیت دارند؛ البته طبق برنامه ریزی، در آینده به تدریج از مسیر قانونی به دیگر حوزه‌های حمل و نقل هم وارد خواهیم شد.

کرونا، زمینه هوشمند سازی تاکسی رانی در کیش، قطب گردشگری کشور، با ۱۰ هزار سفر روزانه را کلید زد

در این زمینه اخیرا، در جزیره کیش سرویس های جدیدی را در حوزه تاکسی رانی داشتیم. در این باره، تفاهم‌نامه ای را برای ارایه سرویس پرداخت هوشمند در تاکسی‌های اینترنتی به کیشوندان و گردشگران در جزیره کیش منعقد کرده ایم که به این ترتیب به‌ عنوان اولین شرکت پرداخت هوشمند موبایلی ایران، فعالیت سرویس جدید خدمات شهری خود را در قطب گردشگری کشور و در جامعه ای با آمار بیش از ۱۰ هزار سفر در روز آغاز می کنیم و در کنار حمل‌ و نقل هوشمند بومی و جامعه ۱۰۰۰ راننده جامعه رانندگان کیش در جزیره کیش خواهیم بود.

برند جیرینگ در جزیره کیش شکل گرفت و رشد کرد و کیش جزیره مادر برند جیرینگ است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول