اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

واعظی: دولت در این انتخابات کاملا بی‌طرف است/ موارد اختلافی در مذاکرات وجود دارد

رییس دفتر رییس جمهور گفت: دولت در این انتخابات کاملا بی‌طرف است و دولت برگزار کننده انتخابات است. آقای همتی همکار ما بودند و خوب هستند اما اینکه بگوییم یک کاندیدا به دولت منتسب شود اینطور نیست.

واعظی: دولت در این انتخابات کاملا بی‌طرف است/ موارد اختلافی در مذاکرات وجود دارد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: هیچ کسی نباید خوشحال باشد از اینکه مردم در انتخابات کم شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: مشارکت بالا قدرت نظام است، و وحدت و انسجام داخلی را افزایش می دهد و باعث خنثی شدن توطئه‌های آنها می شود. 

واعظی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت موجب کاهش مشارکت شده است، اظهار داشت: در دولت های گذشته هم همین مسایل را داشته ایم. اواخر دولت احمدی نژاد که شرایط خیلی بدتر از الان بود در ضمن تحریم های شبیه تحریم های ترامپ هم وجود نداشت و همه نا امید بود، اما شور انتخاباتی در۹۲ و ۹۶ زیاد بود و مشارکت مردم افزایش یافت. ما نمی خواهیم اختلاف ایجاد کنیم و حرف های ناامیدوارکننده بزنیم تا مردم به آینده امیدوار باشند و سر صندوق رای حاضر شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: خود برخی کاندیداها مسابقه در زدن دولت ایجاد کرده اند. مردم وقتی می بینند دولتی با این امکانات و افراد با تجربه به این نتیجه رسیده است می گویند پس کسی که شعارهای آنچنانی می دهد کاری نمی تواند بکند مخصوصا که برنامه درست و حسابی هم تا الان نداشته‌اند و آرزوهایشان را گفته اند. یکی گفته یارانه را چند برابر می کند یا ارزش پول ملی را چند برابر می کند ولی هیچ کس نگفته چگونه این شعارها را عملیاتی می کند.

وی بیان داشت: هیچکدام از نامزدها تا الان برنامه مشخصی نداده اند. دولت در این انتخابات کاملا بی طرف است و دولت برگزار کننده انتخابات است. آقای همتی همکار ما بودند و خوب هستند اما اینکه بگوییم یک کاندیدا به دولت منتسب شود اینطور نیست.

وی در مورد مذاکرات وین گفت: یک پیش نویس در انتهای دور چهارم آماده شد که طرف ایرانی تهیه کرد و در دور پنجم بیشتر به آن پرداخته شد و هنوز هم پرانتزها که موارد اختلافی است وجود دارد. هیچ کشوری در انزوا نمی تواند برای مردم خود رفاه بیاورد و توسعه پیدا کند. همه کشورها به دنبال این هستند که از مزیت های خود و امکاناتی که دارند برای توسعه و رفاه مردم خود استفاده کنند. ایران هم از این قاعده نمی تواند خارج باشد.

واعظی بیان داشت: برخی افراد یا سابقه کار اجرایی نداشته یا مشکلات کشور را نمی دانند، مسایلی مطرح می کنند که عملیاتی نیست یا برای مردم مشکل درست می شود. خوشحالیم که همه کاندیداها به  تعامل و مذاکرات روی خوش نشان داده اند و انتقاد به آن نداریم.

وی ادامه داد: نباید چون ما به این راه اعتقاد داشتیم الان که دیگران هم اعتقاد پیدا کرده اند، منتقد باشیم. آنچه برای ما مهم است، آینده نظام است و فرقی نمی کند کدام دولت سر کار باشد. وظیفه ما این است که صادقانه تجربیات خود را در اختیار دولت آینده قرار دهیم و ریل گذاری که برای کشور انجام داده ایم را به دولت بعدی منتقل کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین با بیان اینکه هیچ کسی نباید تلاش کند یا خوشحال شود از اینکه مشارکت مردم در انتخابات کم باشد، گفت: ممکن است کسی انتقادی داشته باشد یا سلیقه اش با سلیقه شورای نگهبان متفاوت باشد ولی مشارکت بالا به عنوان قدرت نظام محسوب می شود. هم وحدت و انسجام داخلی را افزایش می دهد و هم موجب خنثی شدن توطئه های دشمن می شود. پس همه باید برای مشارکت بیشتر تلاش کنیم همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند. 

وی تصریح کرد: مذاکره بخش‌های مختلفی دارد یک بخش، اقتصادی است، براساس آنچه که در سال ۹۴، توافق شد و آن این است که بالاخره ما یک چارچوبی داریم که آن چارچوب برجام است و یک بار روی آن توافق شده است. سیاست ما هم همواره این بوده که براساس همان برجامی که توافق کردیم، نه به آن اضافه می‌کنیم و نه حاضریم از آن کم شود. در آن چارچوب آنچه که تحریم‌های اقتصادی بوده است، تقریباً بیش از ۹۰ درصد، یا بیشترش، تحریم‌های اقتصادی برداشته شده است.

واعظی اضافه کرد: اینکه می‌بینید در دنیا، هم خبرگزاری‌های معتبر دنیا و هم افراد و کشورهای مذاکره کننده می‌گویند که قسمت اصلی کار انجام شده است، این قسمت، بخش اقتصادی است. یعنی تحریم‌های نفتی، بانک، پتروشیمی، گاز، فولاد، فلزات رنگی، بیمه، کشتیرانی، همه اینهایی که در زمان آقای ترامپ، یکی پس از دیگری اعلام کردند، تمام اینها برداشته شده است. پس  درباره مسایل اقتصادی ، مذاکرات بسیار خوب پیش رفته است و از نظر ما آنچه که خواسته ایران در بخش اقتصادی بوده به قسمت قابل توجه آن رسیدیم.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: در رابطه با هسته‌ای هم توافقات نسبتاً خوب پیشرفت کرده است البته یکسری خواسته‌هایی داریم که روی آن هم مذاکره می‌شود ، خبرهایی که به من می‌رسد در آن است که در آن کمیته یا آن بخش هسته‌ای هم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. علاوه بر اینکه یک راستی‌آزمایی می‌ماند. در ارتباط با راستی‌آزمایی، در مذاکرات پیشنهاداتی را دادیم، پیشنهاداتی هم آنها داده‌اند، به نوعی هنوز در این بخش به آنچه که دلمان می‌خواسته است، به یک نقطه مطلوب نرسیدیم ولی در بخش‌های دیگر پیشرفت نسبت به وقتی که گذاشته شده است و نسبت به موضوع بسیار پیچیده‌ای که دارند مذاکره می‌کنند، خیلی خوب بوده است.

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که آن چیزهایی که ما درخواست کردیم از آنها صرف نظر می‌کنیم ولی پیشرفت خیلی خوب بوده است طبیعی است که چنین مذاکراتی یک مقدار زمان‌بر است، در دولت تمام تلاش ما این است همینطور که آقای رئیس جمهور اعلام کردند ، این دولت را بدون مشکل تحویل دولت بعدی بدهیم.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تجربیات دولت در غلبه بر مشکل تحریم و فشار اقتصادی اظهارداشت: دولت با اقدامات  و تدابیر اتخاذ شده اجازه نداد که قحطی شود، فروشگاه‌ها خالی باشد، نیازمندی‌های مردم نباشد امروز هم نگرانیم اگر تحریم را برنداریم، دولت بعدی تا بخواهد دولت‌اش را شکل دهد، ممکن است با فشارهای تحریم ، گرفتاری‌هایی برای دولت جدید و هم برای مردم بوجود بیاید.

واعظی افزود: ترجیح ما این است که این مذاکرات تا اینجا که پیشرفت کرده است به راحتی می‌توانیم به جمع‌بندی برسم. چون فقط دولت نباید جمع‌بندی کند، شورای عالی امنیت ملی، مقامات عالی و مجلس هم هستند لذا اگر اذن داده شود، به نظر می‌رسد کار زیادی برای نهایی کردن توافق نیست.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری رد صلاحیت‌ها از سوی رییس جمهور با بیان اینکه آقای روحانی به شورای نگهبان نامه نوشتند، گفت: آنچه در اختیار آقای رئیس جمهور بود، ایشان انجام دادند. هر مسئولی در کشور وظایف خاص خود را دارد و مسئولین نمی‌توانند در چارچوب وظایف دیگران دخالت بکنند. این کار، کاری است که به عهده شورای محترم نگهبان است که این شورا تصمیم گرفت و اعلام کرد. آقای رئیس جمهور هم پیامدهای آن را آنگونه که لازم بود، منعکس کردند، بقیه‌اش دست خودشان است یعنی آنچه به عهده آقای رئیس جمهور بوده آنها را انجام داده است.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گرانی ها و اقدامات دولت برای کنترل آن ، گفت:  تأکید آقای رئیس جمهور و دستور ایشان به وزرای اقتصادی این بوده که قیمتی را گران نکنند و باید نظارت به گونه‌ای باشد که این کار انجام نشود. آقای رئیس جمهور در ابتدای این هفته هم به آقای وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی، در ارتباط با مرغ و روغن دستور دادند که نظارت بکنند که تحت هیچ شرایطی افزایش پیدا نکند. متأسفانه خبرهایی که در ۲، ۳ روز گذشته می‌رسد این است که کسانی که در فروش مرغ هستند روش جدیدی را ابداع کردند و اینکه مرغ را که باید ۲۴۹۰۰ به دست مشتری بدهند، این مرغ را تکه تکه می‌کنند و با یک رقم بالاتری این کار را انجام می‌دهند ایشان دستور دادند این کار رسیدگی شود.

واعظی اضافه کرد: امروز هم قرار بر این شد که وزارت کشاورزی با همکاری وزارت صمت، هماهنگی بیشتری کنند که در این شرایط مردم دغدغه معیشت نداشته باشند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سابق موساد ادعاد کرده که به قلب کشور ایران نفوذ کرده است، آیا  این لاف سیاسی بوده یا خیر، گفت: صهیونیست‌ها، همیشه آرزوهای خودشان را به عنوان عملکرد می‌گویند. بیشتر جنگ روانی است. بیشتر می‌خواهند در داخل ایران اثرگذاری کنند، این آرزویی است که همیشه برای آن تلاش می‌کنند، موفق هم نبودند.

واعظی خاطرنشان کرد: برخی کشورها، کشورهای بسته‌ای هستند و اتفاقاتی که از نظر امنیتی و جاسوسی می‌افتد ، هیچ‌کس متوجه نمی‌شود اما ما جزو کشورهایی هستیم که خودمان اعلام می‌کنیم برای اینکه بیشتر هوشیار باشند از طرف دیگر کسانی که اقدامی می‌کنند منتظر باشند که ما اقدام متقابل را انجام دهیم. ما هم یکسری اقدامات، خیلی خوبی را انجام دادیم .

واعظی درباره سرنوشت هواپیمای اوکراینی گفت: این موضوع ۲ بخش دارد یک بخش غرامتی است که باید به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند، پرداخت شود. دولت و ملت ایران در غم همه اینها شریک هستند و رقم ۱۵۰ هزار دلاری که در نظر گرفتیم در مقابل این مصیبتی که به این عزیزان وارد شده است، هیچ‌چیز نیست .

وی افزود: بحثی هم با دولت اوکراین داریم و آنچه که برای خسارت هواپیما می‌گوید اصلاً با قیمتی که هواپیما دارد، تناسب ندارد که اینها را باید در مذاکرات حل کنیم. اوکراین کشور دوست ما است، نمی خواهیم برای یک هواپیما روابط خوبمان با اوکراین تحت تأثیر قرار بگیرد، لذا سیاست‌مان این است که هم  با دولت اوکراین و هم با خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند، تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول