اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

یک رئیس جمهور خوب/ به چه کسی رأی دهیم؟

اخلاق کریمه، مردمی بودن، قاطعیت، آراستگی، پاک‌دستی، حسن ادب، دوری از آلودگی‌های قدرت، پرهیز از اشرافی‌گری، تحول‌خواهی، کارآمدی، سلامت، امانت‌داری، دانش و تجربه کاری و صداقت و راست‌گویی از مهم‌ترین شاخصه‌های یک رییس جمهور خوب و کابینه‌اش است.

یک رئیس جمهور خوب/ به چه کسی رأی دهیم؟

خبرگزاری فارس مازندران ـ بهزاد پورمحمد| با گذشت کمتر از یک هفته از شروع تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، هر یک از کاندیداها با شعارهایی وارد عرصه رقابت انتخاباتی برای تصدی پست ریاست جمهوری کشور بزرگی همچون ایران شدند. 

از یک سو دشمنان نظام و کشور عزیز ایران که در طی بیش از ۴۳ سال گذشته همواره و در هر فرصتی دشمنی خود را با نظام، انقلاب و مردم این سر زمین ریشه دار و کهن نشان داده و تمام سعی خود را برای تضعیف ایران و ایرانی به‌کار بردند، این روزها با وقاحت تمام و به صورت علنی از مردم این سرزمین پاک می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند، غافل از اینکه هر وقت دشمنان ایران وارد میدان رقابت با ایران و ایرانی شدند، مردم هوشیارتر و پرشورتر بوده، چون به غیرت ایرانی لطمه خواهد خورد. 

از سوی دیگر هر یک از کاندیداها برای حصول نتیجه مطلوب خود یا برای نظام، انقلاب و ایران سربلند و یا برای منافع شخصی، تیمی، جناح سیاسی و ...، شعارهایی را سر داده و طرفداران آنها نیز با پر رنگ کردن این شعارها، یا به دنبال جلب مشارکت بیشتر مردم برای منافع کشور بوده و یا به‌دنبال فریب مردم برای منافع شخصی خود و تیم و جناح خود هستند. 

برخی از این افراد طی سال‌های اخیر جزء دولتی بودند که در دوره تصدی مدیریت خود حتی نتوانسته در یک وزارتخانه یا سازمان خاص که آن هم کار تخصصی انجام میدادند اثرات ارزشمندی را به جا بگذارند و حتی عملکرد ضعیف آن‌ها مثلا در حوزه اقتصاد باعث بهم خوردن اوضاع بازار، افزایش تورم افسار گسیخته و کوچک شدن سفره مردم شده اند، حال بماند که هم اکنون با شعارهای زیبا و گاها فریبنده مدعی سکانداری مسند جایگاه بزرگی همچون ریاست جمهوری ملت ایران هستند. 

برخی نیز به پاکدستی، برخورد قاطع با کسانی که دست در جیب مردم و بیت‌المال کردند، اقتدار ایران و ایرانی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و آرامش و رفاه عمومی جامعه و کاهش دغدغه‌های مردم، نه با شعار، عوام فریبی و گفتار درمانی بلکه در عمل شناخته شدند.

همانگونه که بیان شد، از یک‌سو دشمنان نظام، انقلاب، ایران و ایرانی مردم را از شرکت در انتخابات پرهیز داشته و از سوی دیگر طیف‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف مردم را تشویق به حضور در انتخابات برای آینده خود و کشورشان می‌کنند، قطعاً دشمن دشمن است و بدخواه ملت و کشور بزرگ ایران و برخی از کاندیداها نیز به خاطر منافع خود و تیم‌ها و گروه‌های سیاسی طرفدار خود در صدد عوام فریبی و گول زدن مردم هستند‌، هر چند که در هشت سال گذشته عضوی از همین دولت کنونی بوده و در مشکلات کشور و کوچک شدن سفره مردم سهیم بودند.

آنچه مسلم است مردم ما با عشق به انقلابی که حاصل تلاشها و خون‌های پاک ریخته شده جوانان همین وطن هست و به عشق اقتدار هر چه بیشتر ایران در منطقه و با انگیزه انتخاب یک رئیس جمهوری که کابینه ای قوی، پاکدست، انقلابی و عملیاتی داشته باشد، در این انتخابات نیز همچون گذشته به پای صندوق‌های رأی خواهند آمد تا آینده خود و جوانان این سرزمین را دست کسانی بدهند که دلسوز کشور و تمامی اقشار مردمی در عمل باشند نه با شعار، عوام فریبی و گفتار درمانی. 

رهبر فرزانه انقلاب شاخص‌های اصلی برای انتخاب یک رئیس جمهور را به درستی بیان فرمودند، ایشان فرمودند هر کسی که به دنبال سعادت کشور هست، یک چنین رئیس جمهوری می‌خواهد؛ با کفایت باشد، با ایمان باشد، عدالت خواه باشد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد، به توانمندی‌های داخلی معتقد باشد، به جوانان معتقد باشد، امیدوار باشد، مردمی باشد.

در همین راستا با توجه به تحلیل‌های میدانی صورت گرفته در بین گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه اکثراً یک سری شاخص‌های خاص را برای یک رئیس جمهور و کابینه‌اش مد نظر دارند که عبارتند از؛ 

*اخلاق کریمه: خوش‌رویی، اخلاق نیکو، طبع نرم، یعنی با دوستان مدارا کردن، دوستان واقعی هم همین مردم عزیز کشور ما هستند. 

*مردمی بودن: کسی که از مردم دور نباشد و هر جا که دولتش دچار مشکل شد، دست به دامن مردم نشود، بلکه در سختی‌ها کنار مردم باشد، باید معتقد به پتانسیل های مردمی برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات آن‌ها باشد، باید دغدغه مردم را داشته باشد.

*قاطعیت: در احقاق حقوق مردم و مبارزه با فساد باید قاطع باشد. هیچگاه بخاطر منافع خود و جریان سیاسی خود، برای حفظ منافع مردم و کشورش کوتاه نیاید. 

*آراستگی: آراستگی ظاهری و باطنی در حد و شأن رئیس جمهور یک ملت بزرگ همچون ایران داشته باشد.

*پاک‌دستی: خودش، اطرافیانش، کابینه و مدیرانش باید در مسائل مالی شفاف و پاکدست بوده و نسبت به بیت‌المال و حق و حقوق مردم پاکدست باشند، نقطه های خاکستری در خودش، اطرافیان، کابینه‌اش و مدیرانش نباید وجود داشته باشد.

*حسن ادب: گویند ادب مرد به ز دولت اوست. نباید نسبت به زیر مجموعه و منتقدان خود بی‌ادب باشد.

*دوری از آلودگی‌های قدرت: کشور ما مردان بی ادعایی همچون سردار شهید سلمیانی و از مکتب او می‌خواهد، نباید قدرت، رئیس جمهور و اطرافیانش را آلوده و مغرور کند و شخصیت او را لحظه‌ای تغییر دهد.

* پرهیز از اشرافی‌گری: اهل تجمل‌گرایی و کاخ‌نشینی نباشد، چون نمی‌تواند یار مردم باشد و درد مردم را حس و برطرف کند باید خودش، اطرافیانش، کابینه‌اش، مدیرانش در سطح ملی، استانی و شهرستانی همچون مردم عادی زندگی کنند.

* تحول‌خواهی: باید در حوزه مدیریت تحول‌خواه، تحول پذیر و نوآور باشد، باید روش مدیریتی خودش و کابینه اش منطبق بر برنامه و متناسب با نیاز روز و نیاز جامعه باشد. باید نوگرا و چابک‌ساز باشد. 

* کارآمدی: خودش و کابینه و مدیرانش باید کارآمد و خلاق باشند، روش مدیریتی دولتش نباید همچون دولت‌های گذشته و دولت کنونی بر پایه سعی و خطا باشد، مجموعه مدیریتش باید پویا، کارآمد و مردان عمل و مردان میدان باشند گفتار درمانی شایسته این ملت بزرگ نیست، مردم عمل و اثرات مثبت می‌خواهند.

*سلامت: باید فردی امین ملتی ۸۰ میلیونی و درست‌کار باشد و خودش، اطرافیانش، کابینه و مدیرانش از سلامت نفس و طهارت روح برخوردار باشند، باید مردم آن‌ها را حس کنند و در خود بپذیرند.

*امانت‌داری: مدیریت امانت است و مدیران مستأجر، امانت یک ملت بزرگ با ریشه هزار ساله که هم باید ریشه‌ها حفظ شود و هم آینده این ملت و کشور در دولتش به درستی ورق بخورد تا آنچه که ساخته شده خراب نشود و آنچه که قرار است ساخته شود در دولتش پایه گذاری خوبی در موردش صورت بگیرد، کشور ما مدیرانی امین، کارآمد، توانا، و کسانی که امین مردم و بیت‌المال باشند می‌خواهد.

*دانش و تجربه کافی: داشتن علم و دانش و تجربه کافی در مدیریت برای اثر بخشی بیشتر یک اصل هست، هر چند که داشتن یک تخصص خاص مثل اقتصاد دان بودن، برای مدیریت یک بانک خوب هست، ولی اگر تجربه کافی نداشته باشیم، همین می شود که تورم افسار گسیخته و نوسان روزانه ارز را خواهیم داشت. پس باید یک رئیس جمهور علاوه بر تخصص، دارای تجربه کافی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بین‌الملل و ... را داشته باشد و با انتخاب مدیرانی متخصص، توانمند و با تجربه در کابینه خود، امور را در همه مسائل با هم پیش ببرد، در غیر اینصورت همه چیزش می شود برجام، کرونا، ارز و ... که آن هم وضعش را مردم دارند، می‌بینند.

*صداقت و راست‌گویی: الحمدالله مردم ما خوب می‌فهمند، چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ و دنبال عوام فریبی هست، صداقت در رفتار و کردار و راستگویی و شفافیت، خواسته قلبی مردم از هر رئیس جمهور، کابینه‌اش و مدیرانش هست، هر چند که مردم به این نتیجه رسیدند که در سیاست راستگویی کمرنگ‌ترین چیز است‌.

ولی ما به‌عنوان شیعه معتقدیم یک سیاستمدار باید زیرک و راستگو و صادق باشد، لااقل مردم خودش را گول نزند، اگر غیر این باشد همین می‌شود که مردمی که در دوره‌های قبل به یکی رأی دادند، امروز به‌خاطر عدم صداقت آن فرد و دولتش حاضر نیستند، دوباره به خودش، اطرافیانش، کابینه و مدیرانش دوباره رأی دهند یعنی آزموده را آزمودن خطاست.

حال داشتن یک یا چند شاخص از شاخص‌هایی که مطرح کردیم، می‌تواند ملاک تشخیص برای انتخاب یک رئیس جمهور خوب برای ایرانی بزرگ و قدرت‌مند خواهد بود، تا با تشکیل کابینه‌ای انقلابی، قوی، کارآمد و عمل‌گرا و با تدبیر در عمل و نه با شعار، زندگی را برای مردم این سرزمین بزرگ آسان و امیدوار کننده کرده و اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و ایرانی را دو چندان کند.

قطعاً شما بهترین انتخاب را خواهید داشت، کافی است، کمی مطالعه و فکر کرده و گول جریان‌های سیاسی و عوام فریبان را نخورید.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول