اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

روند کاهشی تنوع زیستی در زاگرس/ زنگ خطر انقراض گونه‌ها به صدا درآمده است

متاسفانه طی دهه‌های اخیر و در نتیجه تغییرات جمعیت، نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش روش‌های مدیریت و کاربری سنتی زمین، در اثر توسعه ناپایدار و نامتوازن، تنوع زیستی زاگرس، در مناطق حفاظت شده و محیط‌های پیرامونی، رو به کاهش نهاده است.

روند کاهشی تنوع زیستی در زاگرس/ زنگ خطر انقراض گونه‌ها به صدا درآمده است

خبرگزاری فارس لرستان، تنوع زیستی از سه مفهوم مرتبط به هم تنوع ژن، تنوع گونه و تنوع بوم (اکوسیستم) تشکیل شده و تنوع زیستی گوناگونی حیات است. 

همچنین می‌توان گفت که تنوع زیستی مجموعه‌ای از موجودات زنده به شکل‌های گوناگون است و عملاً توانایی انواع گونه‌ها را در برابر ناسازگاری‌های محیط طبیعی افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، تمام این گونه‌های کوچک و بزرگ دارای یک وظیفه بسیار بزرگ هستند و ترکیب عملکرد این گونه‌ها در مجموع، باعث افزایش توانایی اکوسیستم و افزایش مقاومت در برابر انواع مختلف صدمات و خسارات احتمالی، همچنین بهبود و بازسازی خسارات وارده می‌شوند. 

بنابراین تنوع زیستی برای انسان بسیار مهم است زیرا تنوع و افزایش گونه‌های گیاهی به معنی افزایش محصولات غذایی برای انسان و تنوع و افزایش گونه‌های جانوری به معنی پایدار بودن محیط‌زیست در جهت تعادل طبیعت است.

متاسفانه طی دهه‌های اخیر و در نتیجه تغییرات جمعیت، نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش روش‌های مدیریت و کاربری سنتی زمین، در اثر توسعه ناپایدار و نامتوازن، تنوع زیستی زاگرس، در مناطق حفاظت شده و محیط‌های پیرامونی، رو به کاهش نهاده است. چنانچه شیوه‌های کنونی استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست تغییر داده نشود، دیری نخواهد پایید که بسیاری از گونه‌های موجود، منقرض خواهند شد.  

سال‌ها است سازمان‌های دست‌اندر کار توسعه در استان از مطالعات آمایش و توسعه پایدار برخوردارند و در اجرا نیز سعی در رعایت موازین مربوطه دارند اما برآیند اقدامات در عرصه طبیعت نتایج مطلوبی در پی نداشته است.

این فعالیت‌ها جزیره‌ای و ناهماهنگ بوده و مشارکت جوامع محلی را به همراه نداشته است و برآیند آن تاثیری در حفظ تنوع زیستی و توان اکولوژیک نداشته است.

متاسفانه عوامل متعددی مانند بهره‌برداری ناپایدار از منابع پایه و فعالیت‌های انسانی مخرب، تخریب زیستگاه‌ها و جزیره‌ای شدن آنها، شکار غیرمجاز، استفاده از اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز در زیستگاه‌های گونه‌ها، بحث بیماری‌ها، چرای دام بیش از ظرفیت منابع و قاچاق گونه‌ها تنوع زیستی استان را به شدت تهدید می‌کند.

برای همین و به منظور حفاظت از تنوع زیستی موجود، نمونه‌های شاخصی از طبیعت و زیستگاه‌های استان در قالب یک اثر طبیعی ملی، ۲ پناهگاه حیات وحش، ۴ منطقه حفاظت شده، ۶ منطقه شکار ممنوع و چندین زیستگاه حساس و تالابی حفاظت می‌شوند که به بیانی دیگر بیش از ۱۵ درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است.

نگارنده: نبی الله قائدرحمتی، معاون اداره کل محیط‌زیست لرستان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول