اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

باید دوم؛ شورای شهر باید اهل علم باشد!

مقام معظم رهبری فرمودند: باید در اداره شهر از روش‌های علمی و محققان برجسته دانشگاه‌ها استفاده شود؛ هرچه می‌توانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خود بیفزایید و ذخیره عقلانی خودرا تقویت کنید.

باید دوم؛ شورای شهر باید اهل علم باشد!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، در بخش قبلی موضوع‌ بایدونبایدهای شوراشهر یکی از شاخصه‌های شورا شهر از نگاه رهبر بررسی شد و در این مکتوب به بایدی دیگر در حیطه تکلیف اعضای شورای شهر خواهیم پرداخت، یکی از بایدهایی که در سخنان مقام معظم رهبری برای شورای شهر ذکرشده است بهره‌مندی از روش‌های علمی در اداره شهر است.

ایشان در این خصوص فرمودند: «باید در اداره شهر از روش‌های علمی و محققان برجسته دانشگاه‌ها نیز استفاده شود.»

همچنین در سخنرانی دیگری فرموندند: «از علم، فکر، برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید. هرچه می‌توانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانی خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید.»

اعضای شورای شهر چقدر کتاب می‌خوانند؟ 

یکی از سؤالات جدی مردم از کاندیداها باید این باشد که تاکنون چند کتاب‌خوانده‌اید و یا اسم تاپ‌ترین کتبی که خوانده‌اید چه بوده؟

آیا این کتاب بر مبنای فرهنگ و دین کشور ما بوده یا صرفاً یک الگوی غربی را در ذهن و عمل مسئول ایجاد کرده است؟

بدنیست که نامزدها بجای لیست کردن مدرک‌ها و موفقیت‌های خود، از لیست کتب کتابخانه شخصی‌شان و یا سبک تفکرات خود بگویند تا مشخص شود چقدر به سبک زندگی ایرانی اسلامی معتقدند.

قبل مشورت با عالمان، خودتان عالم باشید

فارغ از فرمایش مقام معظم رهبری شاید بهتر باشد یک پله عقب‌تر از دغدغه ایشان مطلبی را به اعضای آینده شورای شهر گوشزد کنیم.

اعضای شورای شهر باید در حیطه وظیفه‌ی خود علم کافی داشته باشند و بعدازآن به فکر مشورت با افراد اهل علم بوده و بی‌گدار به آب نزنند.

به فرض مثال همچون یکی از شهرداران سابق به دنبال مدرک دکترای جعلی نبوده و عوام‌فریبی نکنند.

لازم است که مردم در هنگام رأی دادن به مدرک نامزد مدنظر دقت کنند و البته در حد توان میزان علم آن شخص و رزومه وی را در همان رشته بسنجند.

فرزندی که اهل علم است از پدر شهردارش پیداست

البته علم‌آموزی همانا و دور زدن قانون همانا که ازجمله مصداق‌هایی است که همه باید به آن دقت کنیم. 

فرزند شهرداری که مدرک جعلی رو می‌کند به‌صورت غیرقانونی قصد ورود به مدرسه نمونه دولتی داشته و این مسائل برای مسئول جمهوری اسلامی ایران مایه‌ی تأسف است! 

ماجرا ازاین‌قرار است عضو شورای شهر بجنورد که مدیر مدرسه نمونه دولتی نیز بود در اقدامی که آموزش‌وپرورش آن را تخلف خوانده بدون مجوزهای قانونی فرزند شهردار بجنورد را در مدرسه نمونه دولتی ثبت‌نام کرده است.

اگر عملکرد شورای شهر فعلی را ازنظر بگذرانیم مشخص می‌شود شورای شهر بعدی باید چگونه باشد. 

شورای شهر بجنورد چقدر از ظرفیت‌های علمی استان آگاه است؟

خراسان شمالی دارای پارک علم و فناوری است که ظرفیت خوبی برای رشد استان است و شورای شهر باید در تعامل هر چه بیشتر با این پارک به توسعه شهر کمک کند. 

ضمن اینکه در معماری شهری نیز باید از دانشجویان و اهل علم در این حوزه مشورت بگیرد و بیت‌المال را طبق سلیقه شخصی خرج نکند. 

هرچند که ظاهراً شهرداری چنین گروه‌هایی را داشته اما حداقل در مبلمان شهری و زیباسازی خروجی دیده نشده است.

با توجه به اینکه تمامی اعمال اجرایی شهرداری با تصویب شورای شهر صورت می‌گیرد مردم باید کسانی را انتخاب کنند که اهل علم بوده و یا ارتباط زیادی با افراد متخصص استان و یا کشور دارند رأی دهند.

علی جعفری فعال دانشجویی و مسئول بسیج دانشگاه پیام نور بجنورد در همین رابطه اظهار کرد: علت عدم استقبال و یا تعامل چشمگیر با گروه‌های علمی مختلف توسط مسئولان و شورای شهر می‌تواند نبود دغدغه و اطلاع کافی در مورد راه‌حل مشکلات یا نداشتن اعتماد به جوانان و اساتید علمی در مسائل مختلف باشد.

وی گفت: اگر فعالین دانشجویی وارد عمل شوند، می‌توانند مشکلات و مسائل را ریشه‌یابی کرده و با روش‌های علمی و نوین و با کمک اساتید و کسانی که علم آن مسئله رادارند، آن را حل کنند. کما اینکه در همین استان مسائلی بوده که دانشجویان علمی ورود کردند و توانستند مشکلات اصلی برخی روستاها را حل کنند.

مثلث علم را فراموش نکنید! 

نامزدهای شورا شهر و مردمی که قرار است به آن‌ها رأی دهند این باید دوم از سخنان مقام معظم رهبری را نباید فراموش کنند و به مسئله علم توجه کنند. 

قدم اول اهل علم و مطالعه بودن خود آن فرد بوده و قدم دوم ارتباط تعامل با عالمان است.

اما مهم‌تر از هردوی این‌ها عمل به دانسته‌های خود است. 

باشد که در شناخت افراد، عمیق شده و با انتخاب اشتباه مدیون جامعه نشویم. 

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول