اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کشت گیاهان دارویی فرصتی برای رونق اقتصادی در شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت و ارزش افزوده بالای آن در شهرستان شهرضا کشت گیاهان دارویی دنبال می‌شود.

کشت گیاهان دارویی فرصتی برای رونق اقتصادی در شهرضا

امیر صفرپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی جهاد کشاورزی با مرکز تحقیقات شیمی دانشگاه آزاد شهرضا درخصوص توسعه کشت گیاهان دارویی در این شهرستان اظهار داشت: سودآوری و درآمد بسیار گیاهان دارویی نشان از این دارد که از این ظرفیت می‌توان به عنوان راهی برای رشد اقتصادی بهره برد، به همین دلیل توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرضا به عنوان یکی از اولویت‌ها است و با توجه به کاهش منابع آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت و ارزش افزوده بالای آن در این شهرستان کشت گیاهان دارویی دنبال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در شهرضا گفت: در ادامه فعالیت شبکه مراقبت نصب تله و فرمون جنسی به منظور ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در تعدادی از با‌غ‌های میوه این شهرستان آغاز شد.

وی با بیان اینکه ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به دو صورت مشاهده‌ای و نصب تله انجام می‌شود، افزود: ردیابی این آفت از اردیبهشت ماه به صورت مشاهده‌ای آغاز شده است و تا پایان برداشت ادامه دارد.

صفرپور با بیان اینکه تله‌ها به صورت ماهانه به منظور مشاهده آفت، رصد و فرمون آن تعویض می‌شود، بیان کرد: درختان میوه هلو، انار، انجیر و خرمالو میزبان این آفت هستند، این آفت که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند، لهیدگی،پوسیدگی و ریزش شدید میوه را در پی دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا ادامه داد: بیل زدن سایه‌انداز درخت در زمستان، محلول‌پاشی پروتئین هیدرولیزات به همراه سم برای کاهش جمعیت این آفت و شکار انبوه آن در باغ‌های میوه از جمله راه‌های مبارزه با این آفت است.

قرار گرفتن گل محمدی در الگوی کشت شهرضا

وی با اشاره به برداشت گل محمدی در شهرضا عنوان کرد: گل محمدی به صورت قلمه ریشه‌دار در اسفند ماه کشت و از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود.

صفرپور با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح گیاهان کم آب بر، کشت این نوع گیاهان در دستور کار است، گفت: قرار گرفتن گل محمدی در الگوی کشت، علاوه بر بهره‌وری آب و صرفه‌جویی در مصرف آن به دلیل نیاز پائین آبی این محصول باعث رونق تولید و درآمدزایی در حوزه کشاورزی می‌شود، گلاب، اسانس، غنچه و گلبرگ خشک از عمده محصولات گل محمدی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شهرستان شهرضا نزدیک به ۵ هزار هکتار زیر کشت جو دارد که تاکنون حدود ۴۰۰ هکتار آن برداشت شده است، افزود: در ادامه فعالیت شبکه مراقبت، به منظور جلوگیری از خسارت کمی و کیفی محصولات گندم و جو توسط پوره سن غلات و جلوگیری از برگشت آفت به اماکن زمستان‌گذران، مبارزه با پوره این آفت در مزارع گندم و جو این دشت از اردیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو این دشت علیه پوره مبارزه شده که این عملیات تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

توزیع ۱۲۹ پنل خورشیدی در بین عشایر شهرستان‌های دهاقان و شهرضا

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین روشنایی عشایر کوچ رو شهرستان‌های شهرضا و دهاقان خاطرنشان کرد: پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین روشنایی عشایر کوچ رو شهرستان‌های شهرضا و دهاقان با همکاری شرکت توانیر و با حضور رئیس اداره امور عشایر شهرستان شهرضا توزیع شد.

صفرپور با بیان اینکه تعداد پنل‌های خورشیدی اختصاص یافته به این شهرستان‌ها ۱۲۹ دستگاه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که تحویل آن به خانوارهای عشایری آغاز شده است، بیان کرد: قیمت هر دستگاه پنل خورشیدی ۱۰ میلیون تومان است که ۱۰ درصد آن را عشایر پرداخت می‌کنند و ۹۰ درصد دیگر از محل کمک‌های دولتی بلاعوض تأمین می‌شود، این پنل‌ها در مناطق عشایری و در محل استقرار چادرها نصب می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول