اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اردکانیان: پنجره‌های جدید همکاری تهران-دوشنبه در شُرُف باز شدن است

طی مراسمی یادداشت تفاهم چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و فرهنگی تاجیکستان و ایران به امضا رسید.

اردکانیان: پنجره‌های جدید همکاری تهران-دوشنبه در شُرُف باز شدن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان مراسم امضای یادداشت تفاهم چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و فرهنگی  تاجیکستان و ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور هیئت های دو طرف و همچنین نمایندگان نهادهای دولتی تاجیکستان دایر شد، «دلیر جمعه» وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان و رئیس طرف تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور طی سخنانی از برگزاری موفقیت آمیز این نشست ابراز خوشحالی و رضایت کرد.

وی گفت: با اغتنام از فرصت از همه همکاران و نمایندگان نهادهای دو کشور که ضمن نشست دیروز و امروز کارشناسی در خصوص موضوعات مورد توافق گفت و گو و تبادل نظر کردند و متن یادداشت تفاهم را آماده نمودند، تشکر و قدردانی می کنم. امیدوارم این تلاش ها و توافقات در راستای تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور دوست و همزبان موثر تمام شود.

این مقام تاجیک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ضمن این نشست ما توانستیم زمینه های اولویت دار تعاملات و همکاری های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، بانکی، کشاورزی، حمل و نقلی، بیمه ای، علمی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور را مشخص و راه های تحقق آنها را تعیین کنیم که کمیته های پیگیری امور مربوطه را دنبال خواهند کرد.  

وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان به علاقه مندی دو کشور نسبت به برگزاری نمایشگاه ها و اجرای پروژه های مشترک در بخش های اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و گفت که ضمن این نشست همزمان در خصوص مشکلات موجود بر سر راه توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف و از جمله تجاری، مالی، حمل و نقل محصولات صادراتی و وارداتی و رفع آنها راهکارهای را ارائه دادند.

جمعه اظهار اطمdنان کرد چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک در مناسبات میان تاجیکستان و ایران صفحه جدیدی را باز خواهد کرد.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی از مهمان نوازی و میزبانی گرم طرف تاجیک و برنامه ریزی خوب جهت برگزاری این نشست تشکر و سهم مسئولین نهادهای مربوطه دو کشور، دیپلمان ها و به ویژه سفرای ایران و تاجیکستان را قابل قدردانی عنوان کرد.

وی گفت: نکته مهم چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک این است که ما موفق شدیم موانعی را که بر سر راه همکاری های گسترده تر میان دو کشور وجود دارد، یا برطرف کنیم و یا برای رفع آنها برنامه ریزی انجام دهیم.

وزیر نیروی ایران همچنین یادآور شد که طی دو روز حضور در تاجیکستان دیدار و مذاکرات ارزشمندی با نخست وزیر و وزرای مالیه، حمل و نقل و امور خارجه این کشور دوست انجام داده است.

اردکانیان اظهار داشت: بدون تردید عزم مشترک رئیس جمهور و دولت محترم تاجیکستان در پیشبرد این مسائل و برنامه ها نقش تعیین کننده ای دارد و همان گونه که در یادداشت این نشست ذکر شده است، ما در آستانه باز کردن پنجره های جدیدی برای همکاری های وسیع‌تر در زمینه های اقتصادی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امسال تاجیکستان سی ومین سالگرد استقلال ملی خود را جشن می گیرد و ما امیدوار هستیم فعالیت های که شرکت های ایرانی در تاجیکستان انجام می دهند، متاثر از این مناسبت فرخنده باشد و پروژه ها سرعت بگیرند و برخی از آنها به مناسبت این جشن به مرحله خوبی برسند.

وزیر نیرو ایران ادامه داد: همچنین امیدواریم که گفت و گوهای که برای همکاری های چندجانبه با سایر کشورهای منطقه داشتیم، هرچه زودتر در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و ما به عنوان کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بتوانیم فاصله بین منویات سیاسی رهبران دو کشور و سطح بسیار خوب روابط سیاسی با پیشرفت امور اقتصادی، همکاری های تجاری، فنی، فرهنگی و اجتماعی را کم بکنیم.

سپس اردکانیان و جمعه یادداشت تفاهم چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های میان دو کشور را امضا کردند.

وزیر نیروی ایران پس از انجام این مراسم «دوشنبه» را به مقصد تهران ترک گفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول