اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید نمایندگان پارلمان‌های تاجیکستان و ایران بر گسترش همکاری‌

در دیدار نمایندگان پارلمان‌های تاجیکستان و ایران بر ضرورت و علاقه‌مندی متقابل جهت توسعه و گسترش روابط و همکاری های دو کشور دوست تأکید شد.

تأکید نمایندگان پارلمان‌های تاجیکستان و ایران بر گسترش همکاری‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مهدی طغیانی» و «کیوان مرادیان» نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در «دوشنبه» با «سعید مراد فتاح زاده» و «فیض الله برات زاده» رئیس کمیته امور بین المللی، اتحادیه‌های عمومی و اطلاعات و رئیس کمیسیون اخلاقی مجلس نمایندگان تاجیکستان ملاقات کردند.

در جریان این دیدار مسائل فعلی و دورنمای مناسبات دو کشور دوست بررسی و به طور عمده در جهت اجرای موثر طرح‌های مشترک زیرساختی در بخش‌های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، صنعت، کشاورزی، علوم و فرهنگ، ابراز علاقه شد.

تاکید شد که همکاری مشترک در زمینه مطالعه تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات مشترک مردم پارسی‌تبار، به ویژه در متن نسخه‌های خطی حفظ شده، خدمت ماندگاری برای حوزه ایران‌شناسی خواهد بود.

طرفین همچنین همکاری مشترک دو کشور در زمینه تربیت دانشمندان و متخصصان جوان علوم دقیق در چارچوب همکاری‌های آینده را مطابق با اهداف، عنوان کردند.

علاوه بر این، طی این نشست بر ضرورت مطالعه و آموزش فرهنگ «یغناب»، «یزگولام» و در مجموع زبان‌های پامیری به عنوان گویش‌های زبان فارسی قدیم شرقی، تاکید شد.

اظهار شد که موضوع مطالعه مشترک نسخه‌های خطی مشرق زمین، به ویژه از دوره پس از قرن 15 میلادی تا اوایل قرن 20، هنوز به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته و لازم است توجه محققان به این روند، جلب شود.

نمایندگان مجلس نمایندگان تاجیکستان همچنین تاکید کردند که ایران و تاجیکستان همیشه دو کشور دوست و برادر بوده و در آینده نیز در مسیر توسعه و تعمیق دوستی و برادری حرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول