اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در سمنان با ۱۲ هزار جلد کتاب فعال شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان با ۱۲ هزار جلد کتاب، منابع مطالعاتی و علمی موردنیاز دانشجویان فعال شده است.

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در سمنان با ۱۲ هزار جلد کتاب فعال شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرهنگ محمدحسن سلامی ظهر امروز در اولین جلسه از کارگروه دانشگاهیان و ستاد بزرگداشت برنامه‌های دفاع مقدس و مقاومت ۱۴۰۰ در دانشگاه سمنان با حضور روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان سمنان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت همه انبیا و اولیای الهی، قیام عاشورا در قرن حاضر و مجاهدت‌های امام راحل و یارانش بود.

وی با بیان اینکه با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تمام اسلام خواهان و آزادی خواهان دنیا قوت و نیرو گرفتند، ادامه داد: با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، اسلام و حکومت اسلامی بعد از قرن‌ها زنده شد و در متن زندگی مردم و جامعه قرار گرفت.

سلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی معجزه اسلام در قرن حاضر بود، افزود: جنگ تحمیلی اوج خباثت دشمنان علیه انقلاب بود و دفاع مقدس، قله باعظمت افتخارات و عزت ملت ایران ثبت شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ملت بزرگ ایران با اتحاد و همدلی در مقابل تمام دنیا ایستادند و پیروز شدند و ایثار، شجاعت، روحیه حماسی، پیروی محض از امام و ولایت، ایمان و توکل به خدا رزمندگان در آن سال‌های بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هر رزمنده خودش را مجاهد فی سبیل الله می‌دانست و برای خدا می‌جنگید و در میدان مبارزه به یاری خداوند امیدوار بود که این ویژگی‌ها درس‌های بزرگی برای ما در تمام دوره‌های پس از انقلاب و دفاع مقدس است.

سلامی تصریح کرد: ارزش‌های دوران انقلاب و دفاع مقدس اگر در جامعه و دانشگاه‌ها ترویج داده شود، در حقیقت روحیه مجاهدت در راه خدا زنده شده است و وحدت و روحیه فداکاری برای کشور و انقلاب تقویت می‌شود که این امر باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

۴۰ مناسبت برنامه‌ریزی‌شده

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: چهلمین سال دفاع مقدس یک فرصت ارزشمند و یک مقطع تاریخی بزرگ برای نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه دانشگاهی بود که همه از این فرصت ارزشمند استفاده کردند.

سلامی گفت: انتظار می‌رود در بزرگداشت برنامه‌های دفاع مقدس و مقاومت ۱۴۰۰ هم همانند سال گذشته جامعه دانشگاهی خوش بدرخشد و تمامی واحدهای دانشگاهی و آموزشی برنامه‌های خود را در سامانه جامع دفاع مقدس ثبت کنند.

او خاطرنشان کرد: در مناسبت‌های بزرگ دفاع مقدس به‌خصوص ۴۰ مناسبت برنامه‌ریزی‌شده انتظار داریم علاوه بر برنامه‌های اختصاصی، برنامه‌های متمرکز و مشترک جامعه دانشگاهی در سطح استان برنامه‌ریزی و اجرا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه درس دفاع مقدس تقریباً در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان ارائه می‌شود، افزود: تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس سبب آشنایی جوانان با حماسه‌های جاودانه و پایداری‌های مردانه رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس می‌شود و سعی شود در تمامی واحدهای دانشگاهی و در هر ترم تحصیلی این درس ارائه و تقویت شود.

حمایت پایان‌نامه‌های با موضوع دفاع مقدس

سلامی در ادامه از حمایت پایان‌نامه‌های با موضوع دفاع مقدس خبر داد و افزود: پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس مبنای فعالیت‌های علمی در آینده قرار می‌گیرند و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از همه اساتید و دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد با تمام گرایش‌ها دعوت می‌کند تا با ارائه پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی خود از منابع مطالعاتی و مالی اداره کل حفظ آثار بهره‌مند.

او گفت: انتظار داریم هر دانشگاه حداقل یک پایان‌نامه به همراه یک مقاله با موضوع دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی ادامه داد: این اداره کل در گام نخست، در زمینه موضوع‌یابی و راهنمایی به دانشجویان کمک می‌کند.

سلامی گفت: از سوی دیگر، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان با ۱۲ هزار جلد کتاب، منابع مطالعاتی و علمی موردنیاز دانشجویان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که پس از مرحله دفاعیه، این تحقیق در اختیار این اداره کل قرار می‌گیرد تا حمایت مالی شوند و در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، با نظر کارشناسان به‌صورت کتاب منتشر می‌شوند.

او با بیان اهمیت نام‌گذاری امکان با نام شهدا و ثبت در سامانه معبر شهدا، افزود: نام‌گذاری امکان و ساختمان‌ها در دانشگاه و مراکز آموزشی در راستای فرهنگ ایثار و شهادت است و باید با این تفکر و ایده افراد در این راستا حرکت کنند و در کنار نام‌گذاری اماکن اهداف مرتبط با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را نیز دنبال کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: ما وظیفه داریم با بیان رشادت‌ها و ایثارگری رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس نگذاریم که تلاش‌ها و ازخودگذشتگی نسل نخست انقلاب به فراموشی سپرده شود و ارتباط‌گیری پیشکسوتان دفاع مقدس با دانشگاه‌ها در قالب محافل خاطره گویی، هفته‌های گفتمان محور، با محوریت دفاع مقدس و گام دوم انقلاب و انتقال تجربیات، مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قرار گیرد.

برنامه‌ریزی برنامه‌های شاخص و اثرگذار

مسعود نصیری‌زرندی، رئیس دانشگاه سمنان و مدیر کارگروه جامعه دانشگاهیان استان سمنان نیز در این جلسه بیان کرد: باید هر چه در توان داریم، برای خدمت به شهدا بگذاریم چراکه امنیت امروز ما و اینکه ما می‌توانیم امروز اینجا بنشنیم و جلسه بگیریم، به خاطر ازخودگذشتگی شهیدان است.

 وی گفت: شهدای هشت سال دفاع مقدس جان خود را برای حفظ اسلام و ارزش‌های آن فدا کردند و یاد و راه شهدا در جامعه باید برای همیشه زنده نگه داشته شود.

 نصیری‌زرندی ادامه داد: امسال نیز همانند سال چهلمین سال دفاع مقدس با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان تلاش می‌کنیم برنامه‌های شاخص و اثرگذاری را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

 در این دیدار مقرر شد تا برگزاری دوره معارف دفاع مقدس ویژه کارکنان، استادان و اعضای هیأت علمی به‌صورت مجازی و یا حضوری، انجام طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس با محوریت کسر خدمت سربازی، استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته زبان جهت ترجمه کتب و مقالات دفاع مقدس، حمایت مالی اداره کل از طرح‌های پژوهشی علمی کاربردی دفاع مقدس، برپایی گفتمان‌های ترویج دفاع مقدس ویژه دانشجویان در دانشگاه‌ها، تجلیل از پیشکسوتان، رزمندگان و ایثارگران و استادان درس دفاع مقدس، میزبانی دانشگاه‌ها در برگزاری نشست‌های و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی، جمع‌آوری اسناد و مدارک و خاطرات رزمندگان هر واحد دانشگاهی و تدوین و چاپ به‌صورت کتاب، همکاری دانشگاه‌ها در دایرة‌المعارف و دانشنامه دفاع مقدس مورد توجه کارگروه قرار گیرد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول