اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است گفت: علت این مسئله ورود کارشناسی نشده دولت‌های مختلف به موضوع زاینده‌رود است.

زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین میرزایی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع آب اصفهان اظهار داشت: قبل از ورود به مجلس و  تصدی نمایندگی مردم اطلاعات ما مانند عموم مردم بود، در موضوع آب جدا از حل مسأله یک سری تعارض منافع وجود دارد  و همین مسئله سبب کوتاهی مسؤولین شده است، بخشی از آن  مربوط به استان‌های همجوار که ذی‌نفع هستند است و ملاحضات مسؤولین صادق نظام از این جهت است اما به نظر می‌رسد برخی مسؤولین نیز منافعی از انتقال یا عدم انتقال آب به دست می‌آورند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای مثال انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان با عملیات مالی بالایی اتفاق می‌افتد و افراد و شرکت‌هایی از نظر مطالعاتی و عملیاتی ذی‌نفع می‌شوند و فقط یک موضوع علمی، و تخصصی نیست و مسائل پس پرده‌ای هم وجود دارد، در چهار سال گذشته تونل و سد سوم کوهرنگ درصد کمی پیشرفت کرده است  اما با توجه به قراردادهایی که وجود داشته به نقطه نهایی نرسیده و  آب را از طریق پمپ منتقل کردند در حالی که این مسئله در سال‌های گذشته باید به اتمام می‌رسید.

وی افزود : دولت  ضمن این‌که اقداماتی را انجام داده، وجود مافیای آب  مانع تصمیم قاطع برای موضوع انتقال آب شده است.

میرزایی با اشاره به طرح بهشت‌آباد  تشریح کرد:  این طرح  اصلا شروع نشده است، این طرح باید انجام می‌شد تا  مثلا آب یزد منتقل شود و قبل از این‌که منبع تأمین شود مصرف آغاز شده است، آب اگر از طریق  تونل منتقل شود بعضی از چشمه‌ها خشک می‌شود، عدم صدور مجوز توسط محیط زیست سبب توقف این پروژه شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع حکم‌رانی  منطقه‌ای حوزه آبریز اظهار داشت: این‌که مدیریت آب بر اساس مرزبندی استانی انجام نشود بلکه بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی انجام شود در فکر وزارت نیرو بوده است و اخیرا هم این طرح‌ را در برخی آبریزهای کشور عملیاتی کردند اما در حوزه آبریز زاینده‌رود یک  غیر بومی را قراردادند، در نگاه اول متوجه می‌شویم که این فرد منصفانه و عادلانه قضاوت خواهد کرد ولی بعد مشخص می‌شود فردی اهل کرمان است و در صدد انتقال آب سمیرم به کرمان است.

وی ادامه داد: در حوزه ملی آب‌های مرزی را داریم که مهار نشده  و در دهه‌های گذشته این حق‌آبه استیفا نشده است، رئیس جمهور بعدی هر کسی که باشد واقعا باید برای آب کشور فکر اساسی و طرح درست داشته باشد، مشکل آب فقط برای اصفهان نیست و در روزهای گذشته مشکل کمبود آب نیشابور در مجلس مطرح بود و همچنین  در نقاط مختلف  این مسأله مطرح است و به همین دلیل رئیس جمهور آینده به یک استراتژی درست برای آب نیاز دارد.

زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان این‌که حوزه آبریز زاینده‌رود بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور است گفت: علت این مسئله ورود کارشناسی نشده دولت‌های مختلف به  موضوع زاینده‌رود است؛ دولت خاتمی و وزیر نیرو که اردکانیان بوده است طرح انتقال آب به یزد را انجام می‌دهند که آب شرب و صنعتی یزد از منطقه بهشت‌آباد انجام شود؛ در دولت احمدی‌نژاد برداشت‌های بی رویه در حوزه چهارمحال و بختیاری انجام شده که منبع تغزیه آن‌ چاه‌ها حوزه زاینده‌رود بوده است که پس از سال ۸۴ این چاه‌ها از غیر مجاز به مجاز تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که هزار و ۲۲۲ مورد سد و آب بند داریم گفت: در سال گذشته که سفره‌های آبی کشور وضعیت خوبی داشت و تقویت شد ، زاینده رود ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب داشت و هنوز هم به عدد ۱/۴ نرسید، در ۴ سال اخیر متأسفانه دوگانگی در تصمیم‌گیری را شاهد بوده‌ایم و هر سازمان نظر جداگانه می‌دهد، در موضوع محیط زیست باید  یک نگاه جامع به این مسئله شود.

طغیانی با بیان این‌که بحث اصلی در زاینده‌رود عدم همخوانی منابع و مصارف است، افزود: برای زاینده‌رود مصارفی تراشیدیم ولی منبعی نداریم فقط تونل اول و دوم کوهرنگ را داریم و مابقی طرح‌ها و منابع تکمیل نشده است، مصوبات مختلفی انجام شده است که باید انجام شود، مشکل ما با دولت‌ها تردید،دو دلی و تزلزل در مدیریت و تصمیم است و حل مشکلات آب اصفهان در گرو اقتدار حاکمیتی است.

نماینده مردم اصفهان با بیان این‌که مصرف آب اصفهان در سال   ۳۰ میلیون متر مکعب از تونل اول کوهرنگ پیش‌بینی شده بوده، گفت: اکنون  مقدار این مصرف به ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب هم فقط برای مصرف شرب افزایش یابد، با منبع طبیعی‌  زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ توان تأمین آب شرب اصفهان را نداریم.

وی  تصریح کرد: تزلزل در مدیرت باعث شده است که ما به اقدام نرسیم، آدرس‌های غلطی نیز در مسئله حل مشکل آب اصفهان وجود دارد که نمونه آن انتقال آب از  خلیج فارس است که این انتقال مشکل  شرب و کشاورزی را حل نمی‌کند و فقط برای صنعت مزایایی دارد  البته اگر رانت و تعارض منافعی نباشد.

طغیانی با اشاره به مشکل آب شرب اصفهان بیان کرد: سامانه اول یعنی بابا شیخ علی که به پایین منتقل می‌شود قطر محدودی دارد و این قطر تکافوی این نیاز را نمی‌کند و امکان انتقال لوله هم وجود ندارد، آبی که از بالادست برای شرب آزاد می‌شود ۶۰ درصد آن در مسیر برداشت شده و فقط ۴۰ درصد  می‌رسد که مسأله عجیبی است، امید ما این است که سامانه دوم که امکان برداشت آب در مسیر در آن وجود ندارد، بتواند مشکل را حل کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۲/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول