اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 36 سند همکاری بین تاجیکستان و ازبکستان+تصاویر

در جریان سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان، بین دو کشور 36 سند همکاری به امضا رسید.

امضای 36 سند همکاری بین تاجیکستان و ازبکستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در جریان سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان، بین دو کشور 36 سند همکاری به امضا رسید.

قبل از امضای اسناد همکاری، روسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان مذاکرات خصوصی انجام دادند که ضمن آن همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داده و همچنین در مسائل منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

ضمن مذاکرات هیئت‌های رسمی دو کشور، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان بر آن اشاره کرد که «دوشنبه» و «تاشکند» به عنوان شرکای استراتژیک در جهت توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و بشردوستانه تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.

وی از رئیس جمهور ازبکستان بابت کمک‌های دارویی و تجهیزاتی و همچنین اعطای بیمارستان سیار در مرحله دشوار همه گیری کرونا در تاجیکستان ابراز تشکر و قدردانی کرد.

رحمان برگزاری نشست بین منطقه‌ای سرمایه گذاری دو کشور را که با حضور مقامات رسمی و نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور در شهر «باختر» استان «ختلان» برگزار شد، موفقیت آمیز خواند و گفت که طی آن توافقات بسیار خوبی انجام شد که منجر به افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور به میزان صدها میلیون دلار خواهد شد.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین گفت همکاری‌های انرژی برای روابط دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دو کشور موضوع ساخت دو نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه «زرافشان» در شمال تاجیکستان با ظرفیت 320 مگاوات را مورد بررسی قرار داده‌اند.

همچنین اشاره شد که تاجیکستان و ازبکستان نسبت به ایجاد کارخانجات مشترک در زمینه‌های صنایع سبک، تولید مواد غذایی، معادن و فلزات رنگی علاقه مند هستند.

رحمان فعالیت کارخانه مشترک تولید لوازم خانگی مدرن و پیشرفته را که سال گذشته راه اندازی شد، مثبت و تجربه‌ای موفق توصیف کرد.

وی همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مقابله با چالش‌های موجود و به خصوص تروریسم، افراط گرایی و جنایتکاری سازمان یافته فراملی را مثبت ارزیابی کرد.

توسعه همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی دو کشور نیز رضایت بخش توصیف شد و رحمان از میرضیایف بابت توجه مداوم وی به نیازهای اجتماعی و فرهنگی تاجیکان مقیم ازبکستان تشکر کرد.

گفته شد که با توجه به تاریخ دوستی دیرین میان تاجیک‌ها و ازبک‌ها، دو طرف به توافق رسیده‌اند که در مورد فعالیت نابغه‌های ادبیات مانند «عبدالرحمان جامی» و «میرعلی شیر نوایی» یک فیلم تاریخی تهیه کنند.

میرضیایف نیز توسعه روابط میان دو کشور را رو به رشد خواند و گفت که چنانچه در سال 2017 مبادله بازرگانی میان ازبکستان و تاجیکستان 70 میلیون دلار بود، پس در سال 2020 با وجود همه گیری کرونا به بیش از 500 میلیون دلار رسید.

وی آمادگی ازبکستان جهت امضای 36 سند همکاری را تایید اراده قاطع دولت‌های دو کشور در جهت توسعه و گسترش مناسبات دانست.

میرضیایف ابراز اطمینان کرد که در پی توافقات جدید مبادله تجاری میان تاجیکستان و ازبکستان به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور ازبکستان همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور را مهم دانست و گفت که برای نخستین بار هفته فیلم ازبک در تاجیکستان با موفقیت برگزار شد و در آینده نزدیک جوانان دو کشور در چارچوب یک جشنواره فرهنگی در وادی «فرغانه» با هم دیدار خواهند کرد.

رحمان و میرضیایف همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را مثبت دانستند.

روسای جمهور تاجیکستان و ازبکستان به وضعیت افغانستان توجه ویژه داشتند و بر این نکته تاکید کردند که مشکل این کشور باید از راه مسالمت آمیز به نتیجه برسد و جامعه جهانی نیز پس از خروج نیروهای نظامی غربی بر ارائه کمک‌های اقتصادی خود برای افغانستان ادامه دهد.

رحمان از میرضیایف جهت حمایت ازبکستان از پیشنهاد تاجیکستان برای اعلام «سال بین المللی حفظ یخچال‌ها» و ایجاد صندوق ویژه بین المللی در این زمینه تشکر کرد.

رئیس جمهور ازبکستان از همتای تاجیک خود دعوت کرد که در هر زمان برای وی مناسب است به طور رسمی از این کشور بازدید کند.

مراسم افتتاح پروژه‌های آموزشی و پزشکی

رحمان و میرضیایف پس از پایان مذاکرات هیئت‌های رسمی دو کشور، به صورت مجازی در مراسم افتتاح پروژه‌های اجتماعی در استان «ختلان» تاجیکستان و «سمرقند» ازبکستان شرکت کردند.

با حمایت‌های مالی و تجهیزاتی ازبکستان در ناحیه «قبادیان» استان ختلان تاجیکستان مجتمع پزشکی احداث شد که دارای 250 تخت بوده و از ظرفیت ارائه خدمات به بیش از 7.5 هزار نفر بیمار در سال برخوردار است. درمانگاه این مجتمع در یک شیفت به 300 نفر و در طول سال حدود 220 هزار بیمار سرویس دهی می‌کند.

طرف تاجیکستان در ناحیه «اورگوت» استان «سمرقند» ازبکستان مدرسه ای به ظرفیت 640 نفر احداث کرده است که شامل 26 کلاس درس، سالن ورزشی، سالن اجتماعات، غذاخوری، کتابخانه، کارگاه‌های تخصصی می‌شود. این موسسه آموزشی مجهز به تجهیزات رایانه‌ای و لوازم آزمایشگاهی است.

همچنین نمایندگان دو کشور طی سخنانی در این مراسم، از رهبران تاجیکستان و ازبکستان جهت توجه ویژه به تقویت همکاری‌ها و ایجاد شرایط مطلوب برای شهروندان دو کشور دوست و برادر به طور عمیق تشکر و قدردانی کردند.

امضای اسناد همکاری

سپس در پایان مذاکرات هیئت‌های رسمی تاجیکستان و ازبکستان مراسم امضای اسناد همکاری صورت گرفت.

روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن بر اهداف بلند مدت جهت تعمیق و گسترش همکاری‌های همه جانبه و مشارکت استراتژیک جامع تاکید شده است.

در حضور سران دو کشور، مراسم تبادل 36 توافق نامه امضا شده در صنعتی و فن آوری، ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشترک، ایجاد شرکت سهامی مشترک جهت ساخت نیروگاه‌های برق آبی روی رودخانه «زرافشان»، همچنین همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، خودروسازی، مهندسی برق، معدن، صنایع سبک، کشاورزی، علوم، آموزش، ورزش و... صورت گفت.

نکات مهم بیانیه مشترک سران تاجیکستان و ازبکستان

تاجیکستان و ازبکستان بر پایبندی قاطع خود بر اصول و تعهدات مندرج در پیمان دوستی ابدی میان تاجیکستان و ازبکستان (2000) و معاهده مشارکت استراتژیک میان دو کشور (2018) تاکید کردند.

دو طرف بر آنند که با سفر فعلی رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان و توافقات صورت گرفته در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و بشردوستانه؛ روابط میان دو کشور وارد مرحله جدیدی دوستی، همیاری و اعتماد متقابل شد.

دوشنبه و تاشکند همکاری‌های اقتصادی و تجاری را از زمینه‌های اولویت دار مناسبات متقابل دانسته و بر علاقه مندی خود جهت رفع هرگونه موانع احتمالی تاکید کردند.

همچنین خاطرنشان شد که با توجه به اهمیت روابط میان دو کشور، ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی بر عهده نخست وزیران تاجیکستان و ازبکستان واگذار شده است.

دو طرف ایجاد تعاملات و همکاری‌های بین منطقه ای (بین استان‌ها و نواحی) تاجیکستان و ازبکستان را مرحله جدیدی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری متقابل توصیف کردند.

راه اندازی کارخانجات مشترک در زمینه‌های صنایع تبدیلی و تولید فراورده‌های صادراتی و جایگزینی محصولات وارداتی یکی از اولویت‌های همکاری‌های اقتصادی عنوان شد و در  همین راستا شرکت سرمایه گذاری مشترک دو کشور با سرمایه 50 میلیون دلاری ایجاد شد.

دوشنبه و تاشکند بر آنند که همکاری‌های دو طرف در زمینه حمل و نقل و ارتباطات از اهمیت راهبردی برخوردار بوده و منجر به افزایش جذابیت آسیای مرکزی به عنوان دهلیز مهم ترانزیتی و حمل و نقلی خواهد شد.

دو طرف امضای معاهده تعیین خطر مرز بین دو کشور را که در 9 مارس 2018 صورت گرفت، مهم دانسته و روند مذاکرات در خصوص علامت گذاری مرز را مثبت ارزیابی کردند.

دوشنبه و تاشکند بر استفاده مشترک و متقابلا سودمند منابع آبی و انرژی منطقه آسیای مرکزی تاکید و بر علاقه مندی خود جهت حضور در پروژه‌های مربوط اشاره کردند.

دو طرف بر تداوم همکاری‌های سرویس های امنیتی و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جنایتکاری فراملی تاکید کردند.

تاجیکستان و ازبکستان خواهان همسایگی نیک و برادرانه با افغانستان بوده و از صلح پایدار در این کشور حمایت می‌کنند و بر آنند که با خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه جهانی از این کشور ادامه خواهد کرد.

تاجیکستان و ازبکستان بر آنند که روابط موفقیت آمیز میان آنان به شکل گیری فضای جدید همکاری در آسیای مرکزی مساعدت خواهد کرد. در این راستا برگزاری نشست‌های مشورتی سالانه سران و وزرای امور خارجه کشورهای منطقه دارای اهمیت بالایی ارزیابی شد.

دو کشور بر اراده قاطع خود بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

برنامه فرهنگی «شام دوستی»

در پایان روز اول سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان و به تاجیکستان برنامه مشترک هنری و موسیقی دو کشور تحت عنوان «شام دوستی» برگزار شد که در آن رحمان و میرضیایف سخنرانی کردند.

ضمن این مراسم، رئیس جمهور تاجیکستان به همتای ازبک خود به منظور سهم بزرگ وی در توسعه دوستی و همکاری‌های میان دو کشور نشان دولتی «زرین تاج» درجه اول را تقدیم کرد.

بازدید از شهر «خجند»

در دومین روز حضور خود در تاجیکستان میرضیایف از شهر «خجند» مرکز استان «سغد» که با استان های «جیزاخ»، «نمنگان»، «سمرقند» و «فرغانه» هم مرز می باشد، بازدید به عمل آورد. ضمن این بازدید رئیس جمهور تاجیکستان وی را همراهی کرد.

رحمان و میرضیایف از محل «باغ ملی وحدت»، کارخانه تولید فرش و نیروگاه برق آبی «قیراقوم» بازدید کرده و در جمع پیشکسوتان، فعالان و روشنفکران استان سغد سخنرانی کردند.

پس از بازدید از این استان، رئیس جمهور ازبکستان سفر خود به تاجیکستان را به پایان رساند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول