اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تنها ۱۰ درصد از مراتع استان همدان در اختیار عشایر است

رئیس امور عشایر استان همدان از صدورت کارت هوشمند و انجام 95 درصد کارت تردد برای عشایر همدان خبر داد و گفت: تنها 10 درصد از مراتع استان در اختیار عشایر است در حالی که 25 درصد تولید قرمز را دارند.

تنها ۱۰ درصد از مراتع استان همدان در اختیار عشایر است

حسین محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان با اشاره به وجود چهار ایل و ۲۴ طایفه عشایر در استان همدان اظهار کرد: طبق سرشماری رسمی سال ۸۷ جمعیت عشایر استان همدان ۲ هزار و ۱۸۹ خانوار ثبت شده درحالی که براساس سرشماری سال ۹۸ استان همدان ۳ هزار و ۲۰۰ خانوار جمعیت داشته است.

وی گفت: متاسفانه سال ۸۷ که سرشماری جمعیت عشایر استان همدان آغاز شد فصل قشلاقات بود و عشایر همدان در استان‌های کرمانشاه و ایلام بودند که ثبت شده؛ بر همین اساس کاهش تعداد عشایر استان در سرشماری نشان داده می‌شود؛ البته برهمین اساس در مباحث تسهیلات و امتیازات ملی و استانی و... ما دچار چالش شدیم.

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه سرشماری اقتصادی ـ اجتماعی عشایر کوچنده به خاطر یک سری مشکلات که در سطح کشوری بود تا به حال انجام نشده است افزود: این امر به استان‌ها واگذار شده و سرشماری با وجود سنگینی کار انجام شد.

وی از صدور کارت هوشمند عشایر از سوی سازمان امور عشایری و پالایش امور بر این مبنا خبر داد و با بیان اینکه با صدور کارت هوشمند آمار جمعیت عشایر دقیق‌تر و برای این طیف از جامعه تولیدکننده و فعال می‌توان در راستای خدمات‌دهی بهتر برنامه‌ریزی کرد یادآور شد: صدور کارت تردد توسط شرکت‌های تعاونی استان همدان با پیشرفت ۹۵ درصدی برای جمعیت عشایر استان در حال انجام است.

محمدی در خصوص کوچ عشایر با بیان اینکه متاسفانه دو سال اخیر میان‌بندها کمرنگ و ایل راه‌ها از بین رفته، به همین دلیل مشکلاتی بین عشایر و روستاها هم پیش آمده است گفت: جلسات متعددی با سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی در بحث میان‌بند و ایل‌راه‌ها با هدف بررسی و رفع این مشکل را داشتیم.

وی با اشاره به کاهش عرصه‌ها نسبت به مراتع و این موضوع که مراتع درجه یک و ۲ بوده اکنون مراتع درجه ۳ و ۴ شده اضافه کرد: یکسری مشکلات منابع ملی در استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان داشتیم و به دلیل اینکه ۱۰ استان مهمان عشایر خوزستان و هفت استان مهمان ایلام هستند؛ به هر صورت عرصه‌ها تنگ و تعداد عشایر زیاد و دام مازاد هم وجود دارد و در حال رایزنی برای حل مشکل با منابع طبیعی هستیم.

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه کوچ عشایر به استان نیمه اردیبهشت‌ماه هر سال اتفاق می‌افتد، گفت: تقویم کوچ با بحث گرمایی در استان ایلام و خوزستان رخ می‌دهد و البته زیاد باهم مطابقت ندارد چراکه عشایر خلاف اقلیم کوچ می‌کنند و هیچ لطمه‌ای به منابع طبیعی وارد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه همین بحث مشکل عرصه‌های تنگی که به استان لرستان وارد می‌شود و استان لرستان متاسفانه دو سالی است عشایر ما را به طرف استان همدان هدایت می‌کند گفت: به همین دلیل استان همدان که تقویم کوچ خاص خود را دارد، یک سری مشکلات در مرز استان برای عشایر ایجاد می‌کرد که خوشبختانه این مشکل در دو سال اخیر با برگزاری چندین جلسه‌ با سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی برطرف شده است.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از مراتع استان همدان در اختیار عشایر است در حالی که ۲۵ درصد از گوشت قرمز را تولید می‌کنند افزود: نیاز اصلی عشایر مراتع هست اما وسعت بسیار کمی از مراتع را در اختیار دارند با این وجود بدون هیچ گونه چشمداشتی از دولت در عرصه تولید خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه چند سالی هم سهم آرد به خاطر جمعیت عشایری از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم رسیده بیان کرد: در خصوص سهم آرد دچار مشکل شدیم در این راستا با رایزنی‌ با فرمانداری‌ها و رئیس اداره غله استان انجام شد و مشکل در حال برطرف شدن است.

رئیس امور عشایر استان همدان از دیگر مشکلات عشایر را مشکل آبرسانی هر ساله هم در مناطق ییلاقی و هم در مناطق قشلاقی عنوان کرد و گفت: تعداد تانکرهای حمل آب عشایر استان همدان تنها سه تانکر است و این تعداد تانکر آبرسانی براساس پراکندگی و کوچ عشایر از ۱۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر پاسخگوی نیاز این جمعیت فعال نیست ضمن اینکه آبرسانی به دو استان قشلاقی را هم انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول