اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مستندهای انتخاباتی در تغییر رأی مردم چقدر اثرگذارند؟

مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی معتقد است که مستندهای انتخاباتی که تا به حال به اشکال متنوع و در قالب‌های مختلف ساخته شده‌اند، در تصمیم‌گیری مردم برای رأی دادن به نامزد مربوطه اثر چندانی ندارند.

مستندهای انتخاباتی در تغییر رأی مردم چقدر اثرگذارند؟

مهدی مطهر مدیر «خانه مستند» با اشاره به مستندهای انتخاباتی امسال به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: در دوره‌های قبل برخی کاندیداها سراغ چهره‌های شناخته شده فیلمسازی مثل رسول ملاقلی‌پور، کمال تبریزی، جواد شمقدری، ضیاءالدین دری و احمدرضا درویش می‌رفتند اما در این دوره نسل دیگری از فیلمسازان اقدام به ساخت مستند تبلیغاتی کردند.
وی افزود: در این دوره، اکثر فیلم‌های مستند به مستندسازان سپرده شد و غیر از فیلم یکی از کاندیداها که باید دید تعمداً به این شکل ساخته شده بود یا خیر، باقی موجه بودند.
تهیه کننده مستند «ایران‌زاد» با تاکید بر این که مناظره‌ها برای مردم اهمیت بیشتری دارد و معمولاً مستندهای انتخاباتی در قالب همان گزیده‌های یک یا دو دقیقه‌ای در فضای مجازی دیده می‌شود، تصریح کرد: تمام مستندهای انتخاباتی که تا به حال به شکل متنوع و در قالب‌های مختلف ساخته شده‌اند، هیچ گاه عامل تأثیرگذاری روی تصمیم‌گیری مردم برای رأی دادن نبوده اند. اگر مستندی هم دیده شده پس از رأی آوردن یا نیاوردن کاندیدا بوده است، مانند مستند انتخاباتی احمدی‌نژاد که جواد شمقدری ساخته بود یا فیلمی که کمال تبریزی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساخت.
وی پرتره ساختن از فردی که انگیزه یا سودای انتخاباتی ندارد را بسیار متفاوت از ساخت فیلم از یک کاندیدای ریاست جمهوری دانست و ادامه داد: هدف‌گذاری در انتخابات فضای مستندسازی متفاوت‌تری را ایجاد می‌کن،د من در این زمینه تجربه کوچکی چند دوره قبل دارم. مستندهای این چنینی باید بسیار احساسی باشد و هواداران را به انتخابی که دارند امیدوار کند.
مطهر با بیان این که تابه حال فیلمی ندیده است که هواداران رقبا را جذب کند، خاطرنشان کرد: با ساخت مستند انتخاباتی اتفاق عجیب و غریبی رخ نمی‌دهد، به همین دلیل شاید بسیاری از کاندیداها لزومی برای ساخت مستند حس نمی‌کنند و ساخت چند فیلم کوتاه درباره بیوگرافی و آثارشان برایشان جذاب‌تر است، حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم من مستند انتخاباتی خاصی ندیدم. 

 

 

* اهمیت بیشتر مستند انتخاباتی در دور دوم ریاست‌جمهوری
وی افزود: برای رئیس جمهور مستقر در دور دوم انتخابات، مستند انتخاباتی معنا دارد، چون عملکردی داشته و تنوع بصری وجود دارد اما برای کاندیدایی که در مجلس یا نهاد دیگری بوده تنها می‌توان مستندی در حد بیوگرافی و معرفی ساخت.
تهیه کننده مستند «مهین» در پاسخ به این پرسش که بیان مسائل خانوادگی و ورود به حریم شخصی افراد در مستندهای انتخاباتی تا چه میزان مجاز است، گفت: از دوره اول آقای روحانی قصه خانواده جدی شد. پرداختن به خانواده به نوعی مانوری است که خانواده ها دیده شوند که مخاطبان ببینند که این افراد دارای زندگی لاکچری و اشرافی نیستند. معرفی خانواده کاندیداها در کل دنیا متداول است و البته به لحاظ روانی هم نشان دادن رفتار انسان با انسان دیگر معرف خوبی محسوب می‌شود. در نتیجه پرداخت به خانواده در مستندها اتفاق بدی نیست. به لحاظ دیپلماتیک هم همسران روسای جمهور اهمیت بسیاری دارند.
وی با اشاره به این که دیالوگ‌های شعاری، هم له، هم علیه کاندیداست، گفت: مستندهای انتخاباتی معمولا شتاب‌زده ساخته می‌شوند، در حالی که ذات مستند پژوهش است. در این گونه مستندها با تصویربرداری‌های مختلف قصد مخفی‌کردن خلاء‌های پژوهشی را دارند. اگر کاندیداها زمان بیشتری را برای تولید مستند در اختیار مستندساز قرار دهند و با او بیشتر همراهی کنند شاید این مستندها اثرگذاری بیشتری روی مخاطبان داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول