اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مطالبات زنان ابزار وعده های نامزدهاست/زنان قائل به شایسته‌سالاری بدون نگاه جنسیتی هستند

نماینده ادوار مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان قائل به شایسته‌سالاری بدون نگاه جنسیتی هستند، گفت: مطالبات زنان ابزار وعده‌های برخی نامزدها شده و آن‌ها می‌خواهند با وعده‌های ابزاری، مطالبات حقیقی بانوان را به حاشیه ببرند.

مطالبات زنان ابزار وعده های نامزدهاست/زنان قائل به شایسته‌سالاری بدون نگاه جنسیتی هستند

هاجر تحریری نیک صفت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقش زنان در جوامع  اظهار کرد: متأسفانه دیده می‌شود که  بحث مربوط به زنان با توجه به اجحافی  که در طول تاریخ به آن‌ها شده نادیده گرفته‌شده و تنها موقع انتخابات از نقاط ضعف به‌عنوان وعده استفاده می‌کنند تا توجه این قشر عظیم را به خود جلب کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف مربوط به زنان در حوزه تقنین و اجرا نیازهایی وجود دارد گفت: در حوزه تقنین و اجرا مسائلی به‌ویژه مربوط به حقوق مدنی نیاز به بازنگری وجود دارد تا حقوق زنان پایمال نشود و در بسیاری از مباحث مسائلی وجود دارد که قانون  قوه اجرایی را مکلف به اجرای آن کرده اما به‌جای اینکه به مسائل اساسی زنان پرداخته شود عواطف دختران جوان را استفاده و صرفاً به مسائل مانند حجاب پرداخت تا نقاط عاطفی را تحریک و جلب رأی کنند.

نماینده ادوار مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی نامزدها مطالبات زنان را ابزار وعده‌های خود دانسته و استفاده ابزاری می‌کنند افزود:  وظیفه رسانه‌ها این است که روشنگری کنند و اجازه ندهند که مطالبات واقعی زنان به حاشیه برود و با مسائل عاطفی به مطالبات زنان نگاه ابزاری داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه زنان قائل به شایسته‌سالاری بدون نگاه جنسیتی هستند بیان کرد: تبعیضاتی در بین زنان و مردان تحصیل‌کرده وجود دارد و قانون نیز برای اجرای عدالت وجود دارد اما ضعف  حوزه اجرا مانع انجام آن شده و تنها موقع رأی‌گیری وعده‌هایی داده می‌شود که قابل‌پذیرش نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از وعده‌های نامزدها در طول تاریخ انتخابات مبنی بر به‌کارگیری وزیر زن در کابینه گفت: اگر به همین دولت هم نگاه کنیم سؤال برای ما پیش می‌آید آیا هیچ بانوی توانمندی برای وزارت وجود نداشت؟!  با توجه به اینکه هیچ منع قانونی در این حوزه وجود ندارد  صرفاً به شعار انتخاباتی بسنده شد.

وی با اشاره به برخی از تبعیضات زنان در کشور  تصریح کرد: تفاوت پرداخت حقوق بین زن و مرد با کار مساوی به‌ویژه در بخش خصوصی یکی از مسائل بسیار مهمی است که دستگاه  نظارتی باید به آن دقت کند چراکه به‌ویژه بخش‌های خصوصی نیروی زن را به‌عنوان نیروی کار ارزان دانسته و چون زن است حقوق و مزایای او را کامل پرداخت نمی‌کنند درصورتی‌که در این حوزه قانون وجود دارد و به دلیل عدم نظارت دقیق دولت، اجحاف صورت می‌گیرد.

نماینده ادوار مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی توجه به زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و همچنین نگاه به معیشت، شغل و بیمه زنان خانه‌دار را از مطالبات جدی زنان دانست و افزود: افزایش طلاق به‌ویژه دختران جوان که در فاصله کوتاهی متارکه کردن یکی از موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد در وهله اول باید بستر برای استحکام خانواده فراهم باشد و در وهله دوم اگر متارکه صورت گرفت دولت‌ها برای معیشت و اقتصاد زنان باید چاره‌ای بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه زنان به‌ویژه دختران جوان در مسائل ازدواج و خدای‌ناکرده متارکه بیش از مردان آسیب‌پذیرند بیان کرد: یکی دیگر از وظایف دولت‌ها ایجاد تفریحات سالم مربوط به زنان در راستای ایجاد نشاط خانواده و نشاط زن است باید برای تفریحات سالم بانوان و ورزش سالم آنان برنامه مدون ایجاد نمود نه اینکه تنها به شعار بسنده کرد.

نیک صفت با انتقاد از برخی از موضوعاتی که نامزدها برای ایجاد عاطفه  دختران جوان سوءاستفاده می‌کنند افزود: ایجاد فضای سالم برای نشاط زن  مهم است چراکه نشاط زن  نشاط خانواده و فرزند است و قوه مجریه باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه مسئله معیشت زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی از موضوعات مهمی است که دولت‌ها باید به آن بیندیشند تصریح کرد: خانه‌داری باید به‌عنوان یک شغل محسوب شود، بیمه زنان خانه‌دار باید از حمایت بیشتری برخوردار شود چگونه است که همه شغل‌ها شغل است اما خانه‌داری شغل محسوب نمی‌شود.

نماینده ادوار مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه آموزش عالی به رشته‌های دانشگاهی و سوق دادن دانشجویان به مدرک‌گرایی تصریح کرد: بسیاری از مدارک و رشته‌هایی که بازار کار نداشته به‌ویژه برای زنان بستر مناسب شغل ایجاد نمی‌کند یکی از آسیب‌های نظام آموزشی است. دیر ازدواج کردن و  سختگیری در انتخاب همسر از آسیب‌های مربوط به این حوزه می‌شود که دولت‌ها  باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

نیک صفت به پیر شدن جمعیت در آینده‌ای نزدیک نیز اشاره کرد و افزود: بحث بارداری، فرزند آوری و رشد جمعیت باید به‌عنوان یکی از موضوعات جدی زنان محسوب شود تا با ایجاد بستر مناسب محیط کار، حمایت فرزند با ایجاد مکانیزم‌های فراوان انگیزه برای فرزندآوری را مانند بسیاری از کشورها ایجاد کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول