اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

قدرت مدیریتی؛ حلقه مفقوده توسعه در ایران اسلامی

حضور عناصر خودباخته در مجاری تصمیم‌سازی، باعث مخدوش کردن کارآمدی و تقویت باور به نا کارآمدی نظام اسلامی شده است که بی‌شک چنین تفکری با آرمان‌ها و آموزه‌های امامین انقلاب هیچ سنخیتی ندارد.

قدرت مدیریتی؛ حلقه مفقوده توسعه در ایران اسلامی

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس سیاسی| ایران اسلامی در آستانه قرن جدید و به دنبال تحول و دگرگونی در گام دوم انقلاب و هموار کردن موانع رشد و توسعه جامعه، حساس‌ترین انتخابات ریاست جمهوری را در دوره سیزدهم پیش رو دارد.

عملکرد نامیمون و کم‌ثمر دولت‌ها در طی سال‌های گذشته حاکی از وجود نارسایی در بخش مدیریتی کلان جامعه در ساختار اجرایی کشور است‌، امروز تحول در نظام مدیریتی کشور به یک ضرورت حیاتی و تاریخی تبدیل شده است و قطعا باید تبدیل به گفتمان عمومی و مسلط در تمام سطوح حکمرانی شود.

همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری آمده است قوه مجریه به سبب قدرت تاثیرگذاری بر تمام ارکان داخلی و خارجی نظام اسلامی از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است، به‌همین دلیل است که دشمنان داخلی و خارجی از هیچ‌گونه تلاشی برای انحراف افکار عمومی و فرافکنی و توطئه در قالب‌های مختلف برای تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی فروگذار نبودند.

دقیقا انتخابات و مشارکت سیاسی مردم را که به‌عنوان یکی از مولفه‌های قدرت، مشروعیت و مقبولیت یک نظام است و شاخصی برای قدرت مانور سیاسی دولت‌مردان در عرصه های بین المللی است، هدف قرار داده‌اند، از همین روی مراقبت و رصد خط دشمن در انتخابات این دوره، ضروری و با اهمیت است.

دشمن راهبردش را بر تحریم انتخابات ۱۴۰۰ و دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات قرار داده است، رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان ضمن بیان اینکه: افرادی که مردم را از رفتن به پای صندوق رأی منع و آنرا بی فایده القا می‌کنند، دلسوز مردم نیستند و این تفکرات صرفاً دشمن شاد کن است، تاکید داشتند؛ امروز چشم دشمنان به انتخابات خیره شده است.

با کمی تأمل متوجه می‌شویم که دشمنان کشورمان و عده‌ای از مدعیان انقلابی‌گری به گونه‌ای سخن می‌گویند و عمل می‌کنند که سعی در تکرار سال ۱۳۹۲ را در سر دارند و از آن هشت سال تصدی دولت بر مردم عبرت نگرفته اند و سعی دارند دوره آینده ریاست جمهوری را به سمت غرب همانند گذشته، ریل‌گذاری کنند که اگر چنین شود دیگر مجالی برای جبران آن نخواهد بود.

حضور عناصر خودباخته در مجاری تصمیم‌سازی، باعث مخدوش کردن کارآمدی و تقویت باور به نا کارآمدی نظام اسلامی شده است که بی‌شک چنین تفکری با آرمان‌ها و آموزه‌های امامین انقلاب هیچ سنخیتی ندارد. 

به نظر می‌رسد در حال حاضر حکمرانی اجرایی کشور به دلیل نفوذ و حضور مدیران نالایق و به تبع آن، تدوین نشدن راهبرد صحیح، دچار نارسایی و ناکارآمدی شده و با فرصت سوزی و ایجاد مافیای اقتصادی، ضربه مهلکی بر پیکره جامعه وارد کرده است. این ولنگاری مدیریتی، موتور توسعه کشور را بسیار کند نموده و به جای آن با دروغ، خویشاوند سالاری، اشرافی‌گری، بی‌عدالتی و تبعیض نه تنها عرصه معیشت را بر ملت تنگ کرده و قلب مردم انقلابی و آزاده را به درد آوردند، بلکه با پروژه دیپلماسی التماس و امید واهی دولتمردان به مذاکرات، حرمت و عظمت ایران اسلامی را مخدوش کردنند.

متاسفانه دولت‌ها به دلیل عدم هماهنگی با سیاست‌های کلی نظام و با اصالت دادن به خارج و شرطی ساختن اقتصاد و ناباوری به توانایی و ظرفیت‌های داخلی کشور، موجب به هدر رفتن منابع و ایجاد تصویری ناکارآمد برای حکمرانی کشور شدند.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، استقرار دولتی انقلابی توسط یک مدیر جهادی که دارای سلامت نفسانی، اعتقادی و مالی باشد و امتحان خود را با سربلندی در میدان‌های مدیریتی مختلف پس داده باشد و از یک مقبولیت و محبوبیت فراگیر و مردمی برخوردار باشد بسیار ضروری است.

مدیری باورمند به شعار "ایرانی قوی"،  پاک دست و عدالت‌طلب و فسادستیز و معتقد به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی، رجل سیاسی که با حفظ استقلال و عزت ملی و باور به توانایی و ظرفیت‌های بی‌نظیر داخلی، در کنار تعامل سازنده با جهان و به دور از وابستگی و دلبستگی بتواند آینده‌ای درخشان را برای ملتمان رقم بزند.

در حال حاضر جناب آقای آیت الله دکتر رئیسی نماد و مصداق چنین رویکردی به مدیریت قوه مجریه بوده و قابلیت ایجاد یک دولت کریمه را در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

از سوی دیگر با توجه به نیاز جامعه به وحدت و اجماع گفتمانی در سطح کلان، بدون شک حضور آیت‌الله رئیسی که دارای شخصیتی اجماع‌ساز و برخوردار از اقبال عمومی هستند، نگرانی از چند دستگی جریانات انقلابی را رفع و هم‌گرایی و هم افزایی را در جامعه افزایش خواهد داد.

وی با التزام عملی بالا به ولایت مطلقه فقیه و با برخورداری از سرمایه ۱۶ میلیونی در انتخابات گذشته و اقبال عمومی ناشی از روحیه جهادی و فساد ستیزی در نزد آحاد مردم، امکان استقرار دولتی قوی و ایجاد انسجام بین جریان‌ها و کنش‌گران سیاسی را دارا بوده و می‌تواند زمینه را هموار و موانع رشد و توسعه را از میان بردارد، ما برای تمام دلسوزان انقلاب و ملت شریف مان که نه برای سهم خواهی بلکه تمام دغدغه‌شان تامین منافع و مصالح مردمی است، تمام قد ایستاده‌ایم.

اینک مفتخریم که در این آزمون الهی، به‌عنوان فرزندان این مرز و بوم و در کنار همه فرهیختگان و ملت فهیم کشورمان برای تحقق بخشی اهداف متعالی اسلام عزیز و کشورمان و منویات امامین انقلاب، با انتخابی آگاهانه و پویش مشارکت حداکثری خود، گامی موثر برای اعتلای پرچم عزت، آزادگی و رشد و توسعه همه‌جانبه کشورمان برداریم و ایران را به قله‌های رفیع پیشرفت و عدالت برسانیم. 

به امید حضور با بصیرت و پرشور ملت ایران در ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رأی برای انتخاب گزینه اصلح و حکم‌رانی دولت مردمی، ایران قوی.

یادداشت از: دکتر فاطمه هاشم نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه و قائم مقام مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی استان مازندران

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول