اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

انتخاباتی پرشور در گام دوم انقلاب/ برای تغییر وضع موجود رأی می‌دهیم

انتخابات ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ نخستین انتخاباتی است که در گام دوم انقلاب برگزار می‌شود؛ ازاین‌رو، حضور و مشارکت حداکثری مردم در آن برای تغییر وضع موجود بسیار حائز اهمیت است.

انتخاباتی پرشور در گام دوم انقلاب/ برای تغییر وضع موجود رأی می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، انتخابات سالم و قانونی همواره در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت همه احزاب و گروه‌های سیاسی شکل گرفته و این‌بار نیز در سال ۱۴۰۰ شاهد چنین رویداد سیاسی مهمی در کشورمان خواهیم بود.

گروه‌های سیاسی مختلف طی هفته‌های اخیر، نامزدهای خود را معرفی کرده و مردم نیز بر مبنای شناخت خود از این افراد و گرایش‌های مختلف می‌توانند به کاندیدای مورد نظرشان رأی دهند.

 نهادها و سازمان‌های متولی برگزاری انتخابات نیز در حال برنامه‌ریزی هستند تا این انتخابات به بهترین شکل برگزار شود؛ اما زوایای مهم انتخابات امسال کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حضور مردم در انتخابات؛ نماد اقتدار ملی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی فاطمی‌بصیر، امام جمعه سرخه در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه انتخابات بزرگ‌ترین پدیده پیش روی ماست، گفت: نمود و جلوه بارز اقتدار ملی، حضور باشکوه مردم در عرصه و صحنه انتخابات است و نظام مقتدر و مردمی جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که بیش از ۴۰ سال انتخاباتی آزادانه و آگاهانه را برگزار و بستر را برای حضور حداکثری مردم فراهم کرده است.

وی ادامه داد: به‌طور میانگین اگر مجموع انتخابات در این ۴۲ سال انقلاب را بررسی کنیم، شاید سالی نبوده که ما انتخابات نداشته‌ایم و این از محسنات و مزایای نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

امام جمعه سرخه بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه، ۲۸ خردادماه از اهمیت خاصی در شرایط فعلی و وضعیت موجود برخوردار است.

اگر کسی از وضع موجود گله‌مند است، برای تغییر باید در صحنه انتخابات حضور پیدا کند

فاطمی‌بصیر ادامه داد: با توجه به وضعیت شکننده منطقه‌ای و شرایط نابسامان اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم شاید برخی گمانه‌زنی‌ها این باشد که حضور مردم در این عرصه از انتخابات کم‌رنگ است؛ اما کسانی که صاحب تریبون، فکر و اندیشه هستند، وظیفه دارند عموم مردم را نسبت به حضور در عرصه انتخابات ترغیب کنند.

وی افزود: اگر کسی از وضعیت موجود گله‌مند است، برای تغییر وضعیت لازم است تا در صحنه انتخابات حضور پیدا کند؛ چراکه آنچه مطلوب اول و اساسی نظام اسلامی بوده، حضور باشکوه مردم پای صندوق رأی و پس از آن انتخاب فرد اصلح از میان کاندیداهاست.

امام جمعه سرخه عنوان کرد: مقام معظم رهبری، انتخاب اصلح و روی کار آمدن دولت جوان‌گرای انقلابی با روحیه جهادی را مهم‌ترین راهبرد برای خروج از مشکلات و گذر و انتقال از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب می‌دانند.

فاطمی‌بصیر با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرد صالح را به دیگران معرفی کنیم، تصریح کرد: آنچه مهم است، این بوده که باید روح امید را در مردم تقویت کنیم و امیدوار باشیم که با انتخاب شخص اصلح و روی کار آمدن دولت جدید در وضعیت موجود تغییر محسوسی حاصل شود.

مراقب نقشه‌های دشمنان باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی محمدی‌وند، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این انتخابات بیش از گذشته دارای اهمیت بوده و انتخابات خرداد ۱۴۰۰ از سرنوشت‌سازترین انتخابات در چهار دهه گذشته است.

وی افزود: انتخابات همیشه از رویدادهای مهم بوده است؛ چراکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه رأی مردم بنا شده و همه باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری در این انتخابات صورت گیرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه بیان کرد: با توجه به دشمنی دشمنان داخلی و خارجی که در تلاش برای کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌های اخذ رأی هستند، حضور در انتخابات در حقیقت رأی دادن به سیستم سیاسی کشور است.

محمدی‌وند بابیان اینکه نقشه دشمنان این است که در انتخابات بحران ایجاد کنند تا این انتخابات با حداقل حضور مردم برگزار شود، گفت: این نخستین دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب است؛ بنابراین حضور آگاهانه و حداکثری در پای صندوق‌های اخذ رأی تضمین‌کننده اقتدار کشور است.

نگذاریم افرادی با حاشیه‌سازی و ایجاد تفرقه، اختلاف و دودستگی مانع حضور حداکثری مردم در انتخابات شوند

وی افزود: حضور حداکثری در انتخابات سبب ارتقای قدرت ملی، افزایش مقبولیت نظام بین مردم، افزایش قدرت مدیریت در داخل و خارج از کشور، افزایش و تقویت ثبات سیاسی، ارتقای همبستگی و وحدت مردمی و تقویت ارکان نظام در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه عنوان کرد: ۱۰ ویژگی رئیس‌جمهور مطلوب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب این است که باکفایت، مردمی و با ایمان، ضد فساد، عدالت‌خواه، امیدوار به آینده، توانمند در مشکلات و رفع مشکلات، معتقد به توانمندی‌های داخلی، دارای عملکرد انقلابی و معتقد به جوانان باشد.

محمدی‌وند تأکید کرد: مراقب نقشه‌های دشمن باشیم و نگذاریم افرادی با حاشیه‌سازی و ایجاد تفرقه، اختلاف و دودستگی مانع حضور حداکثری مردم در انتخابات شوند.

حضور مردم در انتخابات؛ ضامن امنیت ملی

مهدی ادهم، فرمانده سپاه ناحیه سرخه هم در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه انتخابات حق و تکلیف است و باید درست ادای تکلیف کرد، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهوری با پشتوانه مردمی قوی در سطح داخلی و بین‌المللی بسیار اثرگذار است و امنیت ملی کشور را تضمین می‌کند.

فرمانده سپاه ناحیه سرخه عنوان کرد: داشتن برنامه اجرایی قوی و ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات و بیان وعده‌های منطقی و پرهیز از دوقطبی‌های کاذب و ساختگی، مردم را نسبت به آینده امیدوار و زمینه حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات را فراهم می‌کند.

ادهم افزود: بررسی سوابق کاندیداها از نظر سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد و داشتن روحیه تحول‌خواهی در مسؤولیت‌های گذشته جهت انتخاب اصلح بسیار کارگشا است.

شرکت در انتخابات؛ تکلیفی شرعی

طاهره عربی، مدیر حوزه علمیه خواهران نجمیه سرخه هم به فارس گفت: انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات مطرح بین مردم این است که چرا باید رأی بدهیم و رأی دادن چه اهمیتی دارد؟ که در پاسخ به این سؤال باید گفت شرکت در انتخابات به دلایل متعدد از اهمیت والایی برخوردار است.

مدیر حوزه علمیه خواهران نجمیه سرخه گفت: انتخابات منشأ قرآنی و روایی دارد که در قالب شور، مشورت و بیعت آمده است، علاوه بر آن طبق نظر فقهی غالب مراجع از جمله امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات برای واجدان شرایط یک تکلیف و وظیفه شرعی و واجب الهی است.

عربی بیان کرد: مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به‌عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود که در جوامع مختلف با عناوین مختلفی از جمله «حق انتخاب‌گری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: مشارکت در انتخابات علاوه بر جنبه‌های شرعی گامی در راستای مطالبه و دفاع از حق مسلمی است که هر فرد دارد و به همین دلیل مشارکت در انتخابات امری ضروری و مهم قلمداد می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران نجمیه سرخه اظهار کرد: هر ایرانی ولو اینکه کاری با تقلید و تکلیف شرعی نداشته باشد (از جمله هم‌وطنان از اقلیت‌های مذهبی) یا اگر هیچ تعلق‌خاطری به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد نیز باید در انتخابات مشارکت کند؛ چراکه تعیین سرنوشت کشور و ملت توسط خود مردم، حق مسلم و قطعی همه مردم است.

مشارکت حداکثری مردم؛ نشانه مقبولیت مردمی

عربی عنوان کرد: حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات سبب ایجاد امنیت ملی و ضامن حفظ استقلال کشور است و در واقع مشارکت حداکثری یکی از تجلی‌گاه‌های مقبولیت مردمی نسبت به نظام محسوب می‌شود.

 وی اظهار کرد: هر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، نشان‌دهنده مقبولیت بالای آن نظام است و این مقبولیت باعث تقویت جایگاه امنیت ملی نظام می‌شود و ارتقای مقبولیت نظام مانع از این می‌شود که بیگانگان توان و جرأت و یا بهانه دخالت در امور داخلی کشورها را پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران نجمیه سرخه افزود: امام خمینی (ره) نیز بر نقش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات در حفظ و تقویت امنیت ملی کشور توجه ویژه‌ای داشتند، چنان‌که در این زمینه فرموده‌اند «آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آن‌ها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگ‌ترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود».

عربی در مورد اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات عنوان کرد: انتخابات مظهر اقتدار و قدرت مردم یک کشور است؛ خداوند در آیه ۱۱ سوره رعدمی فرماید. «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند» و این آیه نشان‌دهنده اهمیت مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت یک ملت است.

وی بیان کرد: ملت ایران مردمی وظیفه‌شناس و مسؤولیت‌پذیر بوده و هستند و در تمامی عرصه‌ها مسئولانه وارد میدان شده و حضور و مشارکت جدی داشته‌اند و در این انتخابات هم با توجه به تکلیف شرعی که بر عهده دارند و با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب که شرکت در انتخابات را جهاد عمومی دانسته‌اند همچون همیشه حضور پرشوری را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم می‌زنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران نجمیه سرخه افزود: مردم باید توجه داشته باشند که امروز مشارکت حداکثری در انتخابات سبب می‌شود که دشمنان از تهدید و چنگ‌اندازی به این مملکت و انقلاب مأیوس و ناامید شوند.

کاندیداها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، اشتغال و آینده جوانان و نوجوانان باید برنامه مدونی داشته باشند

عربی بابیان اینکه هرچه قدر حضور مردم پررنگ‌تر و فراگیرتر باشد، ضریب امنیتی کشور در مقابل تهاجم‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و...بیشتر می‌شود، اظهار کرد: یکی از نکات مهم و تأثیرگذار در مشارکت بالای مردم، عملکرد نامزدهای انتخاباتی ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: کاندیداها باید در وعده‌هایی که به مردم می‌دهند، صادق باشند و وعده‌های غیرعملی و خارج از توانشان به مردم ندهند، بنابراین باید چشم‌اندازی را برای آینده کشور ترسیم کنند تا مردم به آینده امیدوارشوند و برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند بر اساس واقعیت باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه نجمیه سرخه گفت: مردم نباید حس کنند در وضعیت یأس و ناامیدی به سر می‌برند و هر کاری می‌کنند به نتیجه‌ای نمی‌رسند، امید به آینده باید در مردم تقویت شود؛ چراکه افزایش امیدآفرینی در جامعه میزان مشارکت مردم در انتخابات را ارتقا می‌بخشد.

عربی اظهار کرد: در ضمن کاندیداها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، اشتغال و آینده جوانان و نوجوانان باید برنامه مدونی داشته باشند تا این مشکلات به حداقل برسد.

وی خطاب به مردم گفت: مردم توجه داشته باشند که امروز قهر با صندوق رأی بزرگ‌ترین آسیب است.

تلاش برای برگزاری هر چه‌بهتر انتخابات؛ در دستور کار

مصطفی نطنزی، شهردار سرخه هم در گفت‌وگو با فارس، در مورد وظیفه شهرداری در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی گفت: شهرداری در مورد انتخابات با نصب بنرهای تبلیغاتی جهت تشویق مردم به شرکت در انتخابات در سطح شهر اقدام کرده است، البته وظیفه اصلی شهرداری آماده‌سازی فضاهای شهری جهت آرامش مردم و نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغات است.

وی افزود: شهرداری جهت پاکیزه نگه‌داشتن شهر و جلوگیری از بی‌نظمی، مکان‌هایی را در شهر آماده می‌کند که مسئولان ستادهای انتخاباتی کاندیداها بتوانند تبلیغات خود را در آن مکان‌ها انجام دهند.

شهردار سرخه بیان کرد: محل‌های روباز هم در شهر جهت برگزاری مراسم سخنرانی و تجمع کاندیداها و مردم آماده شده است و در پایان انتخابات پاک‌سازی کل شهر توسط شهرداری انجام می‌شود.

 نطنزی بابیان اینکه امیدواریم امسال مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات داشته باشیم، افزود: شهرداری سرخه نیز با تمام امکانات موجود در خدمت ستاد انتخابات شهرستان سرخه جهت اجرای بهتر انتخابات خواهد بود تا انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

وی بابیان اینکه مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی باید انگیزه داشته باشند، گفت: وظیفه مسؤولان نظام تقویت انگیزه و ترغیب مردم برای انجام این وظیفه شرعی و ملی است که بی‌تردید تقویت انگیزه و ترغیب بدون برنامه مشخص و راهکارهای منطقی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول