اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

به‌خوش: عملکرد شورای پنجم ضعیف بود، توسعه شهر متوزان نیست/ صیفی‌کار: آمده‌ام گردشگری همدان را رشد دهم

دومین سلسله مناظرات انتخاباتی در دانشگاه صنعتی همدان، با حضور دو کاندیدا «وحید به‌خوش» و «محمد صیفی‌کار» برگزار شد و هر کدام به مسائل شهری پرداختند.

به‌خوش: عملکرد شورای پنجم ضعیف بود، توسعه شهر متوزان نیست/  صیفی‌کار: آمده‌ام گردشگری همدان را رشد دهم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ظهر امروز دومین سلسله مناظرات انتخاباتی در دانشگاه صنعتی برگزار شد، قرار بود تنی چند از کاندیداهای شورای شهر عملکرد و برنامه‌های خود را در این جلسه برای ورود به پارلمان شهری بیان کنند، مراسم با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای برگزار شد و کاندیداهایی چون رضا میرزایی، مصطفی رسولی، امین خوشبخت، صادق حسنی و رحیم الوندی که قول حضور در این جلسه را داده بودند در برنامه شرکت نکردند؛ همین موضوع البته باعث تاخیر در برگزاری مناظره بود و ناراحتی عوامل برگزارکننده را در پی داشت.

سرانجام این مراسم با حضور دو نفر از کاندیداها حمید به‌خوش و محمد صیفی‌کار برگزار شد.

مجری: آقای به‌خوش ضمن معرفی کامل خودتان هدف از حضور در این انتخابات بیان کنید

ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برای فراهم کردن این فضا برای کاندیداهایی که تریبون خاص ندارند، وحید به‌خوش هستم دانشجوی دکترای حرفه‌ای مدل کسب و کار، کارشناس ارتباطات، فعال فرهنگی، مدیریت روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانه مدیران استان همدان، سفیر هنر و انسان‌دوستی و قریب به ۲۰ سال فعالیت موثر رسانه‌ای و فرهنگی دارم.

هدف بنده برای ورود به این عرصه تحقق کلام رهبر معظم انقلاب بوده که می‌فرمایند «به جوانان برای ورود به عرصه مدیریتی برای اتفاق موثر نیاز است». این ظرفیت را در خودم دیدم که پا به عرصه شورا بگذارم.

با کمک و مشورت‌ با نخبگان و جوانان شهر ۲۷۳ صفحه برنامه را تدوین کردیم و در تمام حوزه برنامه داریم، درست است که وحید به‌خوش در حوزه فرهنگی فعالیت داشته اما در بقیه بخش‌ها نیز مغفول نمانده و به موضوعاتی پرداخته است.

دردمند جامعه بودم و هستم، مطالبه‌گر جامعه و مردم بوده و هستم، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشتم و می‌دانم کجا ضعف و کجا ظرفیت است. اینکه امروز هیچ اتفاقی نیافتاده به خاطر این است که همت درست و جهادی نبوده و هرکه آمده به دنبال این بوده که به قدرت و ثروت دست یابد و یا پله‌های ترقی را طی کند.

به تفکر جوان احترام کنیم، هرگاه به جوان اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم، در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری به کلید واژه «جوان» تاکید دارند و آن جوان انقلابی و مومن، دولت جوان. رهبری  ورود جوانان تاکید دارند که آتش به اختیار کارهای موثری انجام دهند و خدمات ملموس و محسوس صورت گیرد و برای مردم امید بخش باشد.

عملکرد شورای پنجم بسیار ضعیف بوده و اگر امروز می‌بینیم مشارکت شهروندان و جوانان و در مجموع مردم پایین است به خاطر این بوده که عملکردی ندیدند و بزرگترین عملکردشان تغییر نام بزرگراه خوزستان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

پروژه‌هایی از دوره چهارم بوده که امروز اتفاقی نیفتاده است، همزمان دو پروژه عمرانی آن هم با اعتبار استانی، به جای اینکه از منابع و بودجه‌های ملی کمک گیرند، به سمت اعتبارات استانی رفتند. تقاطع سردارهمدانی و تقاطع فرهنگیان را ببینند چه وضعی دارند و پروژه‌ها اولویت‌بندی نشده‌اند، در بلوار ارم تنها پنج کیلومتر گرانیت کف زمین ریختند.

گفتند باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم و زیر زمین را کابل‌کشی کردند اما هنوز هم که هنوز است، تیرهای سیمانی کنار خیابان خودنمایی می‌کند و چه کاری کردند و خود گزارش دهند؟ تازه بعد از چهار سال آمدند و می‌گویند با برنامه آمدیم. می‌گوییم چرا بعد از چهار سال و جواب می‌دهند، توانستیم در این مدت برنامه‌ریزی کنیم!

رهبری در جایی می‌فرمایند «فراموش کردند امیرکبیر چهره ماندگار ایران اسلامی و عزیز در مدت سه سال و سه ماه به تنهایی آموزش و فرهنگ را آنچنان ارتقا داد که هنوز هم خدماتش ماندگار است»، چطور در طول چهار سال ۱۱ نفر نتوانستند حداقل چهار تا پروژه را برای مردم عملیاتی کنند، اینها درد است و آمده‌ایم حرف مردم را بزنیم و من صدای مردم هستم.

مجری: آقای صیفی‌کار شما هم لطفا خودتان را کامل معرفی کنید به علاوه ارائه هدفتان از اعلام کاندیداتوری برای شورا.

ضمن قدردانی از دعوت شما برای صحبت در این تربیون، محمد صیفی‌کار هستم کارشناس ارتباطات و مدرک ارشدم هنوز نیامده است، همدان‌شناس هستم و مدعی هستم کسی می‌تواند در این شهر قدم بردارد و کار کند که شناخت دارد و همدان‌شناسی را از این منظر نگاه می‌کنم. کسی می‌تواند در این جغرافیا منشأ اثر باشد که شناخت داشته باشد، شناخت به ما خط سیر و برنامه می‌دهد، اگر آن نباشد اتفاقاتی می‌افتد که می‌بینیم.

آقای به خوش موضوعاتی را فرمودند و ما همدل هستیم و به دنبال اینکه حرکتی ایجاد کنیم چون می‌دانیم شورا ۱۱ نفر است و هرآنچه افراد هم‌دل باشند کار بهتر پیش می‌رود.

بنده بسیجی و پاسدار بودم و پایان جنگ از بدنه سپاه خارج و وارد ساختار مدیریت شهری شدم، سه سال در حوزه مسکن فعال بودم، موضوعات آماده سازی‌ و شهرک‌سازی در آن زمان اتفاق افتاد، در ادامه در شرکت آب و فاضلاب مدیر روابط عمومی و مدیر ایمنی و مشاور مدیران بودم. سالها در این عرصه‌ها که خدمت کردم اسباب این را فراهم کردم که با توجه به شغل سازمانی و پست سازمانی مدیر روابط عمومی تعاملم با سازمان‌های مختلف به لحاظ خواستگاه خود و ساختار علمی جدی باشد و این اسبابی را فراهم کرد که شهرداری را به خوبی می‌شناسم و اشراف کامل دارم.

بنده ۳۳ سال تجربه سازمانی و اداری دارم اما ۶۶ سال سابقه کار، چراکه در هر سازمانی بودم هم‌زمان در بیرون از سازمان کار فرهنگی انجام دادم، صبح کار اداری و بعد از ظهر اقدامات فرهنگی بوده که در جشنواره کودک نفر دوم همدان بودم، جشنواره  تئاتر، بزرگداشت سرداران، شب آفتابی و جشنواره‌های مختلف این اتفاق افتاده طوری که دوستان نام آقای جشنواره را بر من گذاشته‌اند. از جشنواره اسب، سیر، زردآلو و هر آنچه که می‌شود برای شهر آورده و هم‌افزایی داشته باشد با افتخار دنبالش رفته‌ام. 

یک تنه به کمک مردم سولان سیر همدان را جهانی کردم که آقای نماینده می‌گوید من بودم و به اسم خود تمام می‌کند! سیر همدان جهانی شد و به شما نوید بدهم اسب اصیل عرب ایرانی مهری خانم قراگزلو ثبت جهانی شده است،  قنات قاسم آباد کار ثبت جهانی‌اش تمام شده که البته اصل کار را  دیگران انجام می‌دهند و ما راهکار می‌دهیم.

تمام ساختار وزارت گردشگری، وزارت کشور، وزارت خارجه و سازمان یونسکو دست به دست هم دادند تپه هگمتانه و بافت واجد ارزشی همدان ثبت جهانی کنند چون آقا و حضرات شورای شهر، تحت امر استاندار وقت بودند و رفتند و روی هگمتانه را آسفالت کردند و حال انتظار است که یونسکو آن را برای ما ثبت کند!

به تنهایی و همت گروهی قنات قاسم‌آباد در آستانه ثبت جهانی قرار گرفته است و کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد را نیز ساختارهای دیگر پیگری کردند تا به نتیجه برسد و باید در این مسیر راهکار ساده را پیدا کرد.

مجری: آقای به خوش با توجه به اولویت‌بندی پروژه‌هایی مورد نظر شما است، از آنجا که تمام دستگاه‌ها در تحقق یک پروژه دخیل هستند، راهکار شما برای تعامل و سیاسی‌نبودن جریان‌های ارگانی در همدان چیست؟ قطار شهری بودجه کلانی را می‌برد جایگزین شما برای این موضوع چیست؟

بزرگترین چالش شوراهای شهر و روستا این است که قوانین باید اصلاح شود اما همتی نبوده است، مجموعه شورای شهر و روستا و نمایندگان باید به جمع‌بندی برسند و اصلاح قانون داشته باشند اما کاری تا به امروز اتفاق نیافتاده است.

اعضای شورای شهر در شورای برنامه‌ریزی، اداری، اشتغال، شهرسازی، تامین و... حضور ندارند و باید برای برنامه‌ریزی حضور داشته باشند، بشوند و مشورت دهند که این چالش بزرگ است مگر می‌شود در یک شهر و شهرستان اتفاقی بیافتد و اعضای شورای قرار است برای مردم شهر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند، حضور نداشته باشند و نتیجه‌اش این اتفاق بیافتد.

آیا باید منتظر اصلاح بود که یقینا سالها طول می‌کشد و باز می‌آییم و می‌گوییم ما یک نفر بودیم، یعنی چه که من یک نفر بودم و ما یک نفر بودیم، اعضای شورای شهر منتخب مردم بودند. تعامل و ارتباط درست با ارکان شهرستان و مدیران ارشد شهرستان و حتی استان کمک‌کننده رفع موانع است.

نمونه‌ای که در این زمینه شاهد بودیم این است که با مطالبه‌گری جوانان شهرم بلواری به نام «سلامت» نامگذاری شد. آقای استاندار، شهردار و اعضای شوار حضور پیدا کردند و کمتر از ۲۰ روز کار انجام شد و این یعنی تعامل و مطالبه‌گری نتیجه‌ داد. پوشش رودخانه خضر هم مطالبه‌گری شد و نتیجه داد. اگر تعامل کنیم نتیجه می‌دهد اما تاکنون اتفاق نیفتاده است.

دیدگاهم این است با تعامل ابتدا با اعضای شورای شهر و دوم ارکان شهرستان، مدیریت اجرایی شهرستان و گاهی استان می‌توانیم کار کنیم و باید از آنها دعوت کنیم در جلسات حضور داشته باشند و ما هم همینطور تا کمک کننده باشیم.

مشارکت رسانه را هم باید در کنار خود داشت، رسانه صدا و چشم مردم است و باید بیایند و بایستند و نقدمان کنند و طرح و ایده بدهند، جوانان و نخبگان شهر باید ورود داشته باشند و یقینا با مشارکت‌پذیری می‌توان نتایج بهتری گرفت.

موضوع قطار شهری نیاز به مطالعه دارد و هر کاری نیاز به تفکر سیستمی دارد؛ قرار نیست شهرک مدنی و استادان و دره مرادبیگ را به میدان مرکزی شهر متصل کنیم و باید بدانیم چگونه باید کجا را به کجا متصل کنیم و برای هر چیزی کار کارشناسی صورت گیرد. به خاطر این درست پیشرفت نکردیم چون یک سال فکر می‌کنیم و ۲۰ سال اجرا که نتیجه‌اش بیمارستان بعثت است که می‌بینیم که ۲۵ سال طول کشید و بگذریم، اما الان افتتاح شده است.

ساختمان هتل شهرداری جلوی پارک مردم هم همینطور و قریب به ۳۰ سال است کار خوابیده، بچه بودم و در پارک بازی می‌کردم که داشتند آن را می‌ساختند و هنوز هم تمام نشده است. شهرداری باید از تصدی‌گری به سمت مدیریت برسد و ما در حوزه توزیع بودجه حواسمان باشد که توزیع متوازن صورت گیرد.

چه فرقی مثلا منطقه یک با چهار شهرداری دارد که می‌گویند ما از منطقه یک پول بیشتری می‌گیریم و هر کس پول بیشتری بدهد، خدمات بهتری می‌گیرد، پس چطور می‌شود که پول نفت خوزستان در تهران هزینه می‌شود، باید به مناطق محروم و مستضعف رسیدگی کنیم و مردم نیاز دارند. بوی بد روخانه منطقه خضر دیوانه‌کننده است.

مجری: آقای صیفیکار با وجود ۸۰۰ خدمت در شهرداری در ارائه برخی از آنها مردم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که نارضایتی وجود دارد و باید دید این مبالغ کجا هزینه می‌شود؟ در حوزه مدیریت شهری  هم می‌فرمایید هر پروژه‌ و جشنواره‌ای به نام کسی زده می‌شود، چه  پیشنهادی برای جلوگیری از این موضوعات دارید؟

ابتدا گریزی به صحبت آقای به‌خوش‌ می‌زنم و عنوان می‌کنم که با پوشش رودخانه‌ها کاملا مخالف هستم، اصلا کار علمی و درست و حتی شهری نیست و با محیط زیست منافات دارد، ما نباید به خاطر کاری  که نمی‌دانیم صورت مسئله را پاک کنیم.

آب در همدان سرمایه جدی است و قنات را ماحصل قناعت مردم همدان می‌دانم و قناعت باعث قنوت مردم همدان شده است، قنوات و رودخانه‌های همدان هیچ مشکلی برای شهر همدان ایجاد نمی‌کردند که می‌توانستند تلطیف‌کننده فضا باشند. فاضلاب را به داخل رودخانه هدایت کردیم و  بو می‌دهد و چالش وجود دارد و حال شهر کنارش ساخته شده و مدیریت نکردیم و می‌گوییم رویش را بپوشانیم.

جاده «سلامت» هم خیانت دوم بود چون روی رودخانه را پوشاند، روی رودخانه را می‌پوشانیم و معبر درست می‌کنیم و یک خدمات دیگر مطالبه می‌کنیم و اصل ماجرا می‌ماند. فاضلاب باید از داخل شریان‌های حیاتی شهر خارج شود و نه اینکه روی آن را بپوشانیم. رودخانه می‌تواند در همدان ارزش افزوده داشته باشد و به صورت فزاینده گردشگر جذب کند. 

جشنواره می‌تواند هم‌افزایی ایجاد کند، در جشنواره کودک در دوره اول بالغ بر۷۰ ساعت آنتن ملی را در زمانی که تنها چهار شبکه داشتیم گرفتیم، بعد از آن کارتن به دست‌ها آمدند، دلیلش این بود که بلد نبودیم و ساختار بعدی باید زیرساخت فراهم می‌شد که نمی‌دانستیم و این کار را انجام ندادیم.

شوراهای قبل مدعی هستند افزون بر ۱۰ مجوز هتل صادر کرده‌اند، بفرمایید جز هتل امیران «۲» که در نقطه خوبی ایجاد شده بقیه کجا هستند؟، دوباره همان‌جا مستقر هستند، جایی که ترافیک آن اشباع شده و دیگر ظرفیت ندارد. دست از سر بلوار و گنجنامه بردارید و بروید کار دیگری انجام دهید.

ما دو آورده در شهر همدان داریم که یکی آنچه که خدادادی است و کوهستان الوند و طبیعت آن و دیگری تاریخ است و آن آثار و ابنیه‌ای که به همدان داده شده. هیچ کدام را حفظ نکردیم و به هم ظلم کردیم. جشنواره می‌تواند این ارزش افزوده را ایجاد کند به شرطی که هدفمند باشد.

اینکه من کار کنم کس دیگری به اسم خود بزند خیلی با آن کاری ندارم اما با آن خروجی کار دارم که امروز اهالی شهر همدان یا سیرکاران این شهر می‌توانند با فرآوری ارزش‌افزایی بیشتری به لحاظ اقتصادی داشته باشند. وقتی جشنواره سیر برگزار کردیم تازه متوجه شدم روغن و عصاره سیر هم داریم و نمی‌دانستیم. با پیگیری‌هایی که انجام دادم امروز انگلستان، عصاره سیر همدان را از ما مطالبه کرده است، این کار دانش بنیانی با ارزش افزوده بالا است می‌خواهیم بفروشیم گویی طلا می‌فروشیم.

در مورد نارضایتی مردم از خدمات نیز، شهرداری اگر می‌خواهد سرپا باشد و جان بگیرد، باید از هزینه پایدار به درآمد پایدار برسد، خیلی ساده زباله در شهر همدان روزی سه بار جمع می‌شود که تعداد بالایی هم خودروهای زباله‌گرد در شهر همدان می‌چرخند و چهره شهر را به هم ریختند، ما اگر بخواهیم یک کار انجام دهیم و بتوانیم فرهنگ‌سازی را انجام دهیم و افراد را آموزش دهیم، نوبت جمع‌آوری را یک مرتبه کنیم در حجم ترافیک و کاهش هزینه‌های شهرداری موثر است.

شهرداری برای سرپاماندن باید پول دربیاورد و شاید هم توجهی نداشته باشد که از کجا باید این مسئله اتفاق بیافتد.

مجری: آقای به‌خوش با توجه به اولویت شما در مدیریت شهری به مسئله اقتصاد پایدار و درآمدزایی مدون شهرداری، ماهانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه کارمندان و کارگران می‌شود، راهکارهای این مسئله با توجه به بستری که منابع همدان را پوشش می‌دهد چیست، مسئله اسکای مال  را چطور می‌توان پوشش داد؟

 البته این را ابتدا بگویم با پوشاندن روخانه موافق نیستم و بعد اینکه باید تفکر مدیران بخش خصوصی را در بدنه مدیریت شهری فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی کنیم، مدیریت بخش خصوصی بر درآمدزایی اما مدیریت بخش دولتی بر هزینه‌کرد تکیه دارند که اگر این را جابه جا کنیم یقینا نتیجه خواهیم گرفت.

باید درآمد پایدار و غیرمستقیم برای شهرداری ایجاد کنیم، اینکه چه کسی عملیاتی کند دوستانی که تا امروز بودند نتوانستند و نخواهند توانست، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، اول باید بدانیم که همدان ظرفیت بزرگی دارد،  یکی ظرفیت سرزمینی و دیگری سرمایه انسانی است که باید به این دو مقوله بپردازیم.

اگر می‌خواهیم پروژه عظیم و بزرگ را با عنوان اسکای مال، ایجاد کنیم به نفع مردم انجام دهیم نه به نفع شخص و جیب اشخاص، کار بزرگی است اما اینکه کجا و چگونه ایجاد شود خیلی مهم است. وقتی می‌گوییم همدان، این شهر به دلیل گردشگری فقط نقاط گردشگری در شهر داشته که با جذب سرمایه‌گذار می توانیم آن را به جاذبه گردشگری تبدیل کنیم. ما فقط مسیر گردشگری هستیم یعنی گردشگران صبح می‌آیند و عصر خارج می‌شوند و مهمانان غار علیصدر هم اصلا وارد همدان نمی‌شوند. 

میدان «نقش جهان» برای اصفهان جذابیت ایجاد کرده است در حالی که پیرامون آرامگاه بوعلی سینا به عنوان نقطه گردشگری اداری است. اگر می‌خواهیم گردشگر جذب کنیم باید بدانیم در چه حوزه‌ای، چگونه و چرا. در حوزه بازیافت زباله ساختمانی خوب عمل نکردیم، یک معضل اجتماعی و محیط زیستی نخاله‌های ساختمانی است.

شهرداری همدان بالغ بر ۲ هزار نفر نیرو دارد و چه لزومی دارد یک نفر و سه نفر ورود کند، چه لزومی دارد فردی که به شورا ورود می‌کند پشت بندش ۵۰ نفر را وارد بدنه شهرداری کند. شرایط کرونا به ما ثابت کرد اگر با یک سوم نیرو کار کنیم کار لنگ نمی‌ماند و مشخصا دوسوم نیروها اضافه هستند یا درست کار نمی‌کنند که برای ما هزینه ایجاد می‌کند و باید جلوی آنها را بگیریم.

بخشی از درآمد مدیریت هزینه است که کاری نکردیم، باید در حوزه خدمات شهری و فضای سبز ورود کنیم که فرهنگ‌سازی و اجرای پویش‌های مختلف موثر است.

مجری: آقای صیفیکار  احتمالا اگر شما وارد شورا شوید در حوزه کمیسیون گردشگری فعالیت خواهید کرد، مبنایی که مغفول مانده این است که همدان را یک بعد گردشگری می‌کنند، مبنای گردشگری ما به توجه به بستر چیست؟ خارجی است یا داخلی؟ راهکار شما چیست؟

نگاهم ویژه به حوزه گردشگری است و به نحوی افق نگاهم این است که دستم به شورا برسد در کمیسیون گردشگری فعالیت کنم، البته کمیسیون گردشگری و نه موضوع اختصاصا گردشگری که به نحوی در تقابل هستند، اگر سرمایه‌گذاری گردشگری بود کاملا درست اما این فرق دارد.

می‌توان به راحتی کمیسیون گردشگری داشت چون در سند توسعه و سند آمایش اولویت شهر همدان گردشگری است و داشتن کمیسیون گردشگری در شورا اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند هم‌افزایی ایجاد کند.

 یک تفاهم‌نامه‌ای بین میراث فرهنگی همدان و اصفهان مهیا کردم که اصفهان سرریز مهمانان خارجی خود را یک شب به همدان بدهد، این مربوط به جشنواره ۲۰۱۸ است، چهار ماه دبیرخانه ۲۰۱۸ بودم با توجه به فضای فراهم شده استعفا دادم و فرار کردم، بگذریم.... در آن مقطع تفاهمنامه‌ای امضا شد که قرار شد اجرا شود اما استاندار وقت همدان را بدبخت کرد، در سخنرانی  این رویداد که در پنج شبکه به صورت آنلاین پخش می‌شود، گفت «آن استانی که ۷۰۰ سال قدمت دارد، مگر چه دارد و چه خبر است» و این شد تماس گرفتند و گفتند مدیران شما متوجه این ظرفیت‌ نیستند و تفاهم‌نامه را پاره کردند و ما هم با حرفمان آن را آتش زدیم.

در حوزه گردشگری اتفاقات خاصی در استان نیفتاده چون مدیر سیاسی در این سازمان داریم. باید شهر همدان را به جایی ببریم که از ظرفیت دارالمومنین استفاده کنیم.

ما حیقوق نبی(ع) پیامبر، شاهزاده حسین(ع) فرزند امام هادی و خاتونیه خواهر حضرت معصومه(س) را داریم باید گردشگری مذهبی ما رونق گیرد اما چون  مسیر دسترسی را بستیم، این امر محقق نشده است.

 همدان می‌تواند با سامرا خواهرخوانده شود و گردشگری مذهبی بین دو کشور صورت و توریست‌درمانی هم انجام شود. اگر می خواهیم  به همدان جان دهیم باید طبیعت گری را جان دهیم.

مجری: آقای به‌خوش در پایان این بحث اگر مطلب تکمیلی دارید بفرمایید و بگویید قرار است به چه موضوعاتی بپردازید؟

توریسم ورزشی باید راه‌اندازی شود، در کمپ‌های تورهای ورزشی اتفاقات مهمی باید صورت گیرد، طرح‌های پخته شده بر اساس تفکر سیستمی نتیجه می‌گیرد و اگر شورای شهر را سیاسی نکنیم نتیجه می‌گیریم. شفافیت و مبارزه با فساد شعار نیست. اگر می‌خواهیم اسم شهر الکترونیک و هوشمندسازی را بیاوریم ابتدا باید ابتدایی‌ترین کارها را در بستر الکترونیک انجام دهیم.

این روزها مردم برای گرفتن پروانه باید کفش آهنی بپوشند، این درد است که فردی می خواهد هوشمندسازی کند اما خود فضای مجازی اینستاگرام ندارد. نظارت بر کار شهرداری بر بستر الکترونیک  فراهم می‌شود. تاکنون شفافیت نبوده و تا زمانی که شفافیت نیست مدیریت جهادی نیست و مشارکت نیست و رفع مشکلات شهر نخواهد بود.

اینکه می‌گوییم احترام بگذاریم به جوان، باید این امر اتفاق بیافتد، ابتدا باید به شهر هوشمند برسیم، کمیته بانوان، اشتغال و ورزش و اوقات فراغت جوانان باید مورد توجه باشد. اشتغال بانوان و کارهای خانگی باید توسعه یابد و این با بسترسازی میسر است.

طرح شهردار شب را ایجاد کنیم، چرا باید از هشت شب شهر همدان تعطیل باشد، دور میدان آرامگاه بوعلی سینا ساختمان شهرداری می‌تواند به جای دیگری منتقل و آنجا به فروشگاه محصولات شهر همدان تبدیل شود.

مجری: آقای صیفیکار در مورد تضاد حقوق کارکنان شهرداری  بفرمایید و اگر سخن پایانی دارید می‌شنویم.

شورای شهر وظیفه هم افزایی دارد، الزاما شورای شهر نباید خود را در شهرداری خلاصه کند و این آفت است، شورای شهر همدان هنر کند هیات مدیره شهرداری است و اصلا با سازمان‌های دیگر هم افزایی ندارد.

با عدم راه‌اندازی سایتی برای پرداخت عوارض شهرداری، رانت را شاهد هستیم، ساختارها را خریداری کردیم و بایگانی کردیم و می‌گوییم می‌خواهیم هوشمندسازی کنیم، این که نمی‌شود.

مهمترین سرمایه ساختار نیروی انسانی است و اگر به آن درست توجه کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، نکته دیگر اصلی متاسفانه قوانین دست و پاگیر است برای اینکه مهندس شیمی را شهردار منطقه کنند می گویند این قوانین وجود دارد.

چابک‌سازی باید مورد توجه باشد، شهر همدان پارکینگ بزرگ است، شنیدیم بیمارستان اکباتان با آن عظمت پارکینگش حذف شده است، این آفت شهر همدان است که شهر به سمت توسعه خودرو محور توسعه  پیش می‌رود که پل‌های می‌سازیم که همه خودروها را به پورسینا سرریز و گره ترافیکی ایجاد کند. پل هوایی که ساختیم و حال همه پل ها اسم دارند وآنجا ندارد، عمرش به تتمام رسیده و مقاوم سازی نشده است. باید اکو پارک را برای مناطق پایین شهر ساخت تا وارد پارک مردم نشوند و در منطقه خود فضای گردشگری و دیگر امکانات داشته باشند.

مجری: از هر دو کاندیدای محترم برای وقتی که در اختیار گذاشتند سپاسگزارم.

به‌خوش: من هم متشکرم، امیدوارم مردم با انتخاب درست زمینه را برای رشد شهر فراهم کنند.

صیفی‌کار: بنده هم از شما سپاسگزار هستم، به امید انتخاباتی پرشور و حضوری آگاهانه.

انتهای پیام/89026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول