اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

حفر 7 حلقه چاه برای مدیریت بحران کم‌آبی در کرمان/بسیج تمام امکانات برای آبرسانی سیار

استاندار کرمان گفت: استان کرمان در ساعت پیک یک‌هزار لیتر در ثانیه کمبود آب دارد که با حفر هفت حلقه چاه تا تیرماه 200 لیتر آن جبران می‌شود.

حفر 7 حلقه چاه برای مدیریت بحران کم‌آبی در کرمان/بسیج تمام امکانات برای آبرسانی سیار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی زینی‌وند امروز در حاشیه بازدید از طرح اضطراری تأمین آب شهر کرمان اظهار کرد: از مردم به‌دلیل شرایطی که پیش آمده عذرخواهی می‌کنم، این شرایط که در آب و برق پیش می‌آید ناخواسته و به دلیل گرمای بیش از حد بوده است.

استاندار کرمان عنوان کرد: منابع آب کرمان از سال‌هاست که منابع ثابتی است و از زیرزمین استحصال می‌شود. در پیک مصرف بیش از یک‌هزار لیتر در ثانیه آب در شهر کرمان کم داریم در خیلی از شهرها هم این مشکل هست اما شهر کرمان از نظر ما بحرانی‌ست، از حدود هفت سال پیش این وضعیت وجود دارد که مسؤولان وقت هم دنبال راه‌هایی برای تأمین آب بودند اما همان زمان هم قابل پیش‌بینی بوده که این راه‌ها برای رسیدن به آب در کوتاه‌مدت پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو راه وجود دارد؛ یا باید آب را نوبت‌بندی کنند بعضی جاها به‌صورت نوبتی آب قطع شود که بر اساس نظرات کارشناسی این راه از نظر فنی به‌دلیل فرسودگی شبکه تأیید نشده اما همین آب را مدیریت کنند و فشار آب را در نقاط مختلف کم کنند. این کم‌آبی یا قطعی آب نشأت گرفته از این است ک یک‌هزار لیتر آب را باید مدیریت کنیم.

زینی‌وند با اشاره به اینکه برای راه فوری و اورژانسی که بتوانیم تابستان را مدیریت کنیم، حفر هفت حلقه چاه با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه است، یعنی یک پنجم آب را می‌توانند پوشش دهند، اضافه کرد: مشکل بودجه‌ای و تشریفات پیمانکاری را حل کردیم و کلیه مجوز دستگاه‌ها برای حفاری خارج از نوبت صادر شده است و  مدیرکل منابع طبیعی، راهداری و برق به‌صورت عملیاتی پای کار هستند همچنین در حوزه معاونت عمرانی و فرمانداری هم پای کار هستند و قولی که داده شده در طول تیرماه این ۲۰۰ لیتر وارد شبکه می‌شود.

وی ادامه داد: دومین تدبیر اینکه همه چاه‌هایی که بخش خصوصی، دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها دارند و  به لحاظ بهداشتی تأیید شوند را بتوایم وارد شبکه کنیم و راه اضطراری دیگر آبرسانی سیار است که همه امکانات را بسیج کردیم چهار دستگاه تانکر پیش‌‌بینی و خریداری کنیم و نیز از ظرفیت بخش خصوصی، ارتش، شهرداری‌ها، بسیج و... که تانکر دارند؛ استفاده کنیم و شبانه‌روز به‌صورت سیار آبرسانی کنیم که امیدواریم بتوانیم بر بی‌آبی غلبه کنیم.

استاندار کرمان در ادامه اظهار داشت: برای آب پایدار دیدیم پایدارترین آب که بتوانیم برای کرمان و شهرهای شمالی بیاوریم آب خلیج‌فارس است، یک تمرکز مهم روی آن گذاشتیم و نمایندگان هم کمک کردند حدود ده جلسه با وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مسؤولان دولتی نماینده‌ها و آب و فاضلاب کشور برگزار کردیم و به جاهای خوبی رسیدیم.

وی افزود: در این بی‌پولی دولت توانستیم ابلاغیه 270 میلیارد تومان اخذ کنیم که 100 میلیارد تومان آن مشخصا برای خط لوله خلیج فارس است؛ البته بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی برای این منظور نیاز است که در حال تأمین آن از راه‌های مختلف از امکانات استان و دولتی بودیم که تقریبا در آستانه تأمین کامل آن هستیم.

زینی‌وند عنوان کرد: علاوه بر آن برای آب روستایی هم 200 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌کنیم که نیاز به پیگیری برای تثبیت داریم، بنده به مدیران و سازمان برنامه و بودجه هم گفتم قبل از جابه‌جایی دولت باید بتوانیم اعتبارات این‌ها را تثبیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آب در این دولت برای همه استان تدبیر شده، در شرق در مرحله تمام شدن از سد نساء است، در جیرفت آب جیرفت و عنبرآباد وارد بودجه شده و حل شده و کرمان هم امیدواریم ظرف یکی، دوسال آینده از این بحران نجات پیدا کند.

زینی‌وند در ادامه گفت: تأکید کردم کم شدن فشار آب برای همه یکسان باشد و از خانه استاندار شروع شود و مختص مردم حاشیه شهر نباشد.ضمن اینکه اگر جایی باشد با ۲۰ لیتری بتوانیم مشکلی حل کنیم دستگاه‌ها کوتاهی نکنند.

وی در ادامه ابراز کرد: ما اگر کل خط لوله آب خلیج‌فارس را برای شهر کرمان بیاوریم اما اگر مدیریت صحیح و صرفه‌جویی نباشد بازهم کمبود آب داریم، بنابراین راه حل مشکل آب مدیریت مصرف و ترمیم شبکه است و از مردم می‌خواهم با نهایت دقت و همراهی در مصرف برق و آب مدیریت بهینه داشته باشند تا این شرایط سخت را سپری کنیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول