اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خیز قرقیزستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با همتایان اوکراینی و مولداوی خود خواستار حمایت این کشورها از نامزدی «بیشکک» برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دوره 2023 تا 2025 شد.

خیز قرقیزستان برای عضویت  در شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «روسلان قزاق بایف» وزیر خارجه قرقیزستان با «آئورلی چوکو» وزیر امور خارجه مولداوی و «دیمیتری کولب» وزیر امور خارجه اوکراین دیدار کرد.

طرفین در این گفت‌وگو به ضرورت از سرگیری روابط در بالاترین سطح و کمیسیون بین دولتی تجارت و همکاری اقتصادی اشاره کردند.

قزاق بایف گفت: طرفین از توانایی بالایی برای افزایش سطح تجارت، توسعه همکاری در زمینه‌های کشاورزی، تدارکات و ارتباطات برخوردار هستند و از زمانی که وزارت سرمایه گذاری در قرقیزستان ایجاد شده است ما  آمادگی برای تشکیل یک مجمع تجاری را داریم.

وی از طرف‌های مولداوی و اوکراین درخواست کرد از نامزدی قرقیزستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای دوره 2023-2025 و همچنین عضویت غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2027-2028 حمایت کنند. 

قزاق بایف به اهمیت توسعه تدریجی بیشتر همکاری‌های بین پارلمانی که جمهوری قرقیزستان آن را بخشی جدایی ناپذیر از کل مجموعه روابط دوجانبه می‌داند، اشاره کرد.

وی تاکید کرد که من خواهان سرعت بخشیدن به بررسی تعدادی از پیش نویس توافق‌نامه هایی که قبلاً به طرف مولداوی منتقل شده بود، هستم.

قزاق بایف همچنین در چارچوب دیدار با همکاران خود تأکید کرد که قرقیزستان عضو تعدادی از سازمان‌های منطقه‌ای مانند کشورهای مستقل همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و اوراسیا است. در این راستا ، تعامل دوجانبه با این کشورها نباید تاثیری بر تعهدات طرف قرقیزستان در چارچوب نهادهای بین المللی فوق الذکر داشته باشد.

در پایان جلسه ، وزرا از یکدیگر برای انجام دیدارهای رسمی متقابل دعوت کردند.

همچنین در چارچوب نشست دیپلماتیک آنتالیا قزاق بایف جلساتی را با «گوردان رادمان»، وزیر امور خارجه و امور اروپا کرواسی ، «جوردج رادلوویچ» ، وزرای خارجه مونته نگرو و «باغدان اورسکو» وزیر خارجه رومانی برگزار کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول