اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سرکار: تولید فناوری نیازمند بنیه قوی علمی است/ «مرجع علمی» بودن مطالبه مهم رهبری

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: مطالبه مقام معظم رهبری این است که ما جز مراجع علمی جهان باشیم؛ زمانی که ما جز مراجع علمی جهان شدیم و در مرز دانش حرکت کردیم و بنیه علمی قوی ایجاد کردیم، می‌توانیم فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی را مبتنی بر این علم معرفی کنیم.

سرکار: تولید فناوری نیازمند بنیه قوی علمی است/ «مرجع علمی» بودن مطالبه مهم رهبری

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست سرآمدان علمی کشور، در گفتگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس اظهار داشت: کمیت و کیفیت مقالات، بنیه علمی یک کشور را نشان می‌دهد همانطور که ثبت اختراعات معتبر بین‌اللملی و شرکت‌های دانش بنیان بنیه فناوری یک کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: خودم همیشه به دنبال توسعه فناوری بودم، از  همین رو برایم عجیب بود که مقام معظم رهبری همیشه تأکید بر بحث علمی و فناوری می‌کنند، به همین دلیل من همیشه به دنبال پررنگ‌تر کردن بحث فناوری بودم، بعدا متوجه شدم ما تا مادامی که بنیه خوبی در حوزه علمی نداشته باشیم و در مرز دانش حرکت نکنیم در عرصه فناوری نیز حرفی برای گفتن نداریم و  نهایتا ما تبدیل به مقلد می‌شویم.

وی خاطر نشان کرد: با همه این اوصاف اینکه در بحث علمی هم کارهای تکراری و بی‌مصرف انجام دهیم، انصاف نیست؛ اینکه پول مردم خرج شود و درنهایت کارهای تکراری کنیم.

 دبیر ستاد توسعه فناوری نانو  افزود: بحث ما این است که کیفیت توسعه علمی کشور و حرکت در مرز دانش به توجه و پردازش بیشتر احتیاج دارد و در عین حال نمی‌توان اعتراض کرد که چرا محققان ما مقاله منتشر می‌کنند و سایر کشورها از آن استفاده و بهره می‌برند، ما نهایتا یک درصد از علم دنیا را تولید می‌کنیم، اگر آنها توانایی استفاده از یک درصد تولید علمی ایران را دارند ما باید از خود انتقاد کنیم که از ۹۹ درصد علمی که دنیا آن را تولید می‌کند نمی‌توانیم بهره بگیریم.

وی ادامه داد: ما باید خودمان را اصلاح کنیم، از محققان انتقاد نکنیم که چرا دیگران از مقاله‌ای که شما تولید کردید استفاده می‌کنند. شما هم از ۹۹ درصدی که دیگران تولید می کنند استفاده کنید؛ این استفاده منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم حمایت از محققان و حمایت از افراد علمی برجسته است که بتوانند امثال خودشان را تربیت کنند و این مسئله ای است که ما باید به آن توجه ویژه داشته باشیم با برنامه‌های معاونت علمی و فناوری می‌توان در این زمینه موثر تر ظاهر شد.

سرکار با بیان اینکه مسائل ویژه مملکت احتیاج به مقاله ندارد،در پایان گفت: نیازهای مملکت امروز در حدی است که دیگران قبلا کارهای آن را انجام دادند و ما در این نیازها هنوز مقلد هستیم، مطالبه مقام معظم رهبری این است که ما جز مراجع علمی جهان باشیم؛ زمانی که ما جز مراجع علمی جهان شدیم و در مرز دانش حرکت کردیم و بنیه علمی قوی ایجاد کردیم می‌توانیم فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی را مبتنی بر این علم معرفی کنیم که نه تنها مردم خودمان بلکه دنیا از آن بهره بگیرد. در حال حاضر نگاه ما به آینده است که سرامدان را حمایت کنیم تا امثال خودشان را تربیت کنند و درنهایت بنیه علمی کشور تقویت و پس از‌ آن تکنولوژی براساس این فنداسیون سوار بشود. علم نقش ریشه درخت در خاک را دارد و ما اگر ریشه نداشته باشیم نمیتوانیم ثمر داشته باشیم.

گفتنی است برنامه دستیابی به مرجعیت علمی با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و از ابتدای سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است. این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در جهان سوق دهد. در این برنامه سعی شده است با حمایت محققان سرآمد و توانمند برای افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان سبب تقویت مراودات علمی و ارائه توانمندی های معتبر علمی کشور شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول