اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

هشدار برای شیوع اعتیاد در زنان آذربایجان‌شرقی/ شناسایی و ساماندهی ۲۰۲ محله پرخطر شهری و روستایی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی نسبت به شیوع و گسترش اعتیاد بین زنان در استان هشدار داد.

هشدار برای  شیوع اعتیاد  در زنان آذربایجان‌شرقی/ شناسایی و ساماندهی ۲۰۲ محله پرخطر شهری و روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا استاد رحیمی پنجشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: در حال حاضر موضوع موادمخدر  از چالش‌های اصلی جامعه جهانی است که تحت تاثیر پدیده شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش روزافزون و تاثیرگذاری منفی در توسعه همه عرصه‌هاست.

کشف ۲ هزار و ۹۱۷ تن انواع موادمخدر در استان

وی ادامه داد: در این میان جمهوری اسلامی ایران با  ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با مهم‌ترین تولیدکنندگان موادمخدر دنیا پرچمدار مبارزه با این پدیده شوم بوده و برنامه و راهکار مشخصی در این خصوص دارد به‌گونه‌ای که در سه سال گذشته با انجام  ۸ هزار ۲۰۰ عملیات، ۲ هزار و ۹۱۷ تن انواع موادمخدر با ارزش ۲۷ هزار میلیارد ریال کشف و ضبط و  ۶ هزار ۶۰۰  باند قاچاق در کشور منهدم شدند و در این راه ۳۲ شهید برای حفظ امنیت و سلامت جامعه تقدیم شده است که یکی از آنها مربوط به آذربایجان‌شرقی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان شرقی، ایجاد ۱۵ مرکز جدید نگهداری معتادان و ساماندهی ۲۶ هزار معتاد متجاهر را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه عنوان و تصریح کرد: مرکز ماده ۱۶ بانوان با هدف خدمات‌دهی داشت شمال‌غرب کشور و با ظرفیت 100 نفر در استان ایجاد و تکمیل شده و بهره‌برداری نهایی از آن منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی نهادهای قضایی و علوم پزشکی است.

 طرح یاریگری یاریگران زندگی در ۴۲ هزار مدرسه کشور

وی، به اجرای طرح یاریگری یاریگران زندگی در ۴۲ هزار مدرسه کشور اشاره و ادامه داد: اینترنت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دربرگیری دارد یک‌هزار و ۹۰۰ مدرسه آذربایجان‌شرقی با ۲۰۰ هزار دانش‌آموز محل اجرای آن در استان هستند به علاوه بر آن  توجه به درگیری محیط‌های کاری دانشجویی و سربازی و به ویژه جوانان با مشکل اعتیاد آگاه‌سازی و انجام اقدامات فرهنگی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای مبارزه با مواد‌مخدر استان است.

استاد رحیمی خاطرنشان کرد: برنامه تحول راهبردی در حوزه مبارزه با موادمخدر با ۴۰ راهبرد ۴۸ برنامه و ۹۱ فعالیت با هماهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در این هفته برگزار خواهد شد که همکاری‌های فراگیر بین‌المللی برای مبارزه با موادمخدر و دیپلماسی مبارزه با این پدیده شوم، برنامه یاریگران زندگی و مشارکت‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این خصوص است.

وی تاکید کرد: علاوه بر موفقیت در حوزه اقدامات مقابله‌ای با پرچمداری نیروی انتظامی در مبارزه با موادمخدر به دنبال پیشگیری و اقدامات فرهنگی برای آگاه‌سازی در عرصه‌های خانوادگی، کاری و آموزشی هستیم و با توجه به اقدامات صورت گرفته در سطح استان رتبه یک کل ارزیابی‌های کشوری از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر را به دست آوردیم و آذربایجان‌شرقی استان برتر در این حوزه شناخته شده است.

 شناسایی و ساماندهی ۲۰۲ محله پرخطر شهری و روستایی در استان 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی، شناسایی و ساماندهی ۲۰۲ محله پرخطر شهری و روستایی در استان را یکی از اقدامات صورت گرفته توسط این شورا عنوان کرد و متذکر شد: از این تعداد ۹۳ محل شهری و باغی در روستاهای استان واقع هستند و برای درک اهمیت این موضوع باید گفت که ۵۹۲ مدرسه در این محلات وجود دارد که با استخراج اطلس آسیب‌های هر محله و اجرای اقدامات فرهنگی و آموزشی در این محلات، بر روی رفع معضل اختصاصی هر یک متمرکز هستیم.

ویی بیان داشت: میانگین کشوری شیوع اعتیاد ۱.۲ درصد است که با توجه به جمعیت آذربایجان‌شرقی باید ۳۲ هزار معتاد در استان داشته باشیم اما پیش‌بینی می‌کنیم این درصد در آذربایجان‌شرقی سه درصد و در نتیجه تعداد معتادان استان یکصد هزار نفر باشد به‌گونه‌ای که سال گذشته ۶۷ هزار و ۶۴۶ معتاد به ۲۸۵ مرکز درمانی اعتیاد آذربایجان‌شرقی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۲ هزار نفر مرد و حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر زن بوده‌اند.

استاد رحیمی در خصوص وضعیت شیوع اعتیاد بین زنان استان نیز اضافه کرد: میانگین جهانی زنان معتاد ۲ به یک است یعنی از هر ۲ معتاد یکی زن است و این میانگین در کشور ما ۱۰ به یک و در آذربایجان‌شرقی نیز اعداد پایین‌تر از این و در حال حاضر تعداد کل زنان معتاد استان کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی از ثبت ۱۵۴ مورد فوت ناشی از سوءمصرف موادمخدر در آذربایجان‌شرقی در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: در ایام کرونایی ۳۰۰ معتاد مبتلا به این بیماری در مرکز ماده ۱۶ شناسایی شدند که همگی در همان‌ محل با انجام امور قرنطینه‌ای درمان و ۲ هزار و ۴۸۵ تست کرونا نیز از جمعیت حاضر در این مرکز گرفته شد که خوشبختانه با مجموعه تمهیدات و اقدامات صورت گرفته مانند خرید تجهیزات تست کرونا و به کارگیری نیروهای درمانی هیچ فوتی کرونا بین معتادان نگهداری شده در مرکز ماده ۱۶ نداشتیم.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول