اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

لزوم ورود دستگاه قضا به ترک فعل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مهار کرونا

چندین روز است که سیستان و بلوچستان وارد پیک سوم کرونا شده و حال استان خوش نیست، آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر در میان شهروندان استان روز به روز بالاتر می‌رود و مسئولان هم درباره وضعیت قرمز کرونایی و پر شدن تخت های بیمارستانی در شهرهای زاهدان، نیکشهر، ایرانشهر و چابهار هشدار می دهند.

لزوم ورود دستگاه قضا به ترک فعل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مهار کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، چندین روز است که سیستان و بلوچستان، وارد پیک سوم کرونا شده و حال استان خوش نیست، آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر در میان شهروندان استان روز به روز بالاتر می‌رود و مسئولان هم درباره وضعیت قرمز کرونایی و پر شدن تخت های بیمارستانی در شهرهای زاهدان، نیکشهر، ایرانشهر و چابهار هشدار می دهند اما هم چنان ازدحام در بازارها، پاساژها، رستوران ها و تالارها در کمال ناباوری زیاد است.

آنچه امروز سیستان و بلوچستان را به حالت حاد و سیاه کرونایی رسانده، تصمیمات سلیقه ای و غیرکارشناسی و رفع محدودیت‌های آمد و شد که سبب شده آمار ابتلای بیماری کرونا از ابتدای خرداد ماه تا ابتدای تیرماه، 8 برابر شده و در همین بازه زمانی مرگ و میر به 16 برابر افزایش یابد، این درحالی است که شرایط و امکانات استان دیگر قادر به پاسخگویی به این شرایط نیست. با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بیمارستان ها، عدم وجود امکانات جهت رسیدگی به بیماران و نبود تجهیزات محافظتی برای کادر درمان لازم است که مسئولین با کنار گذاشتن هرگونه ملاحظه سیاسی اقدامات لازم جهت صیانت از جان مردم را انجام دهند.

در حالی مبتلایان به کرونا در استان با سرعت غیر قابل باور و کنترل در سیستان و بلوچستان رو به ازدیاد می باشد که این مساله نشانگر این است که هر چند پرسنل و کادر درمان با تمام توان و با جان و دل در حال انجام وظیفه می باشند و متاسفانه هر روز فرسایش جسمی، روانی، عاطفی و.... آنان بیشتر می شود، چرخه ی مدیریت ضعیف و ناتوان در برنامه ریزی و تصمیم گیری معیوب بوده و کار این قشر پرتلاش را چند برابر و روند بحران را به سمت فاجعه پیش می برد.

شوربختانه در استان پهناور سیستان و بلوچستان هنوز نگرش به مدیریت بحران، رفاقتی و قوم قبیله ای است، که همین نگرش سنتی در بسیاری از موارد بحران های ناخواسته ای دیگر که حاصل چرخه ی مدیریت ضعیف و غیرعلمی است بر استان تحمیل کرده که حاصلی بجز نابودی منافع مادی و معنوی جامعه در پی نداشته است.

وقتی بحرانی در جامعه ای ایجاد می شود بخصوص هنگامی که این بحران حالت فراگیر به خود می گیرد، مدیران بحران باید طرح ها و سناریوهایی را برای وضعیت های مختلف طراحی و آماده کرده تا بر مبنای شرایط و روند وارد پنل عملیاتی شوند که متاسفانه آنچه از ظواهر امر و گسترش بحران فزآینده ی ویروس کرونا از ابتدای خرداد تا ابتدای تیرماه 1400 در این بازه زمانی یک ماه در سیستان و بلوچستان نشان می دهد تنها و تنها ضعف مدیران علوم پزشکی زاهدان بوده است و باعث شده موضوع سلامت و درمان که جزء حساس‌ترین و مهمترین موضوعات زندگی مردم استان می‌باشد در سایه سار بی‌توجهی‌ها و لجبازی‌های کودکانه رها شود.

دی ماه 99 بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان با پیش بینی همه گیری کرونا در سیستان و بلوچستان و آگاه از مدیریت فشل علوم پزشکی زاهدان طی نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه خواست دستگاه قضائی به پرونده فساد در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ورود کرده و با بررسی اسناد و مدارک موجود، افراد و جریانات خاطی را مورد بازخواست قرار دهد، اما متاسفانه با توجه به وجود پرونده‌های گوناگون فساد در مجموعه سلامت و درمان استان، که روی میز اکثر نهادهای نظارتی و امنیتی قرار گرفته است؛ برخورد قابل توجه و مناسبی  با متصدیان امر صورت نپذیرفت و رویه اشتباه گذشته همچنان ادامه داشته و سلسله بی توجهی ها زمینه ساز بحران امروز کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

همه این بی‌تفاوتی‌ها به بستن بازارها و قرنطینه کردن در شرایط بحرانی و در زمانی که انتظار می‌رفت مدیران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با آگاهی از افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا برای تعطیلی مکان های پرترد و شلوغ تدبیری اتخاذ نماید در حالی هیچ اقدامی صورت نگرفت که رئیس قوه قضائیه در آبان ماه سال ۹۹ نسبت به ترک فعل مدیران هشدار داده بود و دستورالعمل مقابله با ترک مدیران را صادر کرده بود.

تشکل های دانشجویی سیستان و بلوچستان از دادستان محترم تقاضای ورود قاطع به این موضوع را دارد تا به ترک فعل و عدم انجام وظایف قانونی‌ مسئولان علوم پزشکی زاهدان که به مرگ عده زیادی از هم‌ شهریمان منجر شده در سریع ترین زمان رسیدگی نمایند.

در پایان از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز خواستاریم به دور از اقدامات نمایشی و انتشار نامه های سیاسی اقدامی قاطع برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی استان در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام دهند.

بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان
کانون کفای دانشگاه سیستان‌وبلوچستان
جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان‌وبلوچستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان‌وبلوچستان
جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه ملی زابل

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول