اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

با شهید بهشتی بودن، بهشتی شدن دارد/ مروری بر زندگی شهید اسفراینی هفتم تیرماه

خراسان‌شمالی شهدای شاخص و مهمی دارد که کمتر بین مردم شناخته‌شده‌اند، یکی از این شهدا، شهید محمدحسن طیبی نام داشته و جا دارد که به مناسبت شهادت این شهید اهل خطه خراسان‌شمالی، کمی از این فرد شاخص سخن بگوییم.

با شهید بهشتی بودن، بهشتی شدن دارد/ مروری بر زندگی شهید اسفراینی هفتم تیرماه

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، در نماز جمعه هفته گذشته، امام‌جمعه خراسان‌شمالی ضمن اشاره به هفته قوه قضائیه از شهیدی اسفراینی یادکرد که هم‌جوار شهید بهشتی بوده و در واقعه هفتم تیرماه به شهادت رسیده است. 

این شهید بزرگوار که نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن طیبی، نام داشته و جا دارد که به مناسبت شهادت این شهید اهل خطه خراسان‌شمالی، کمی از این فرد شاخص سخن بگوییم. 

خراسان‌شمالی شهدای شاخص و مهمی دارد که کمتر بین مردم شناخته‌شده‌اند و باید رسانه‌ها در معرفی شهدای استان همت بگمارند. 

گذری کوتاه به زندگی‌نامه شهید اسفراینی

شهید حجت‌الاسلام طیبی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت بافاصله‌ای حدود ۹٠ سال با عصر ما یعنی در سال ۱۳۱٠ در روئین اسفراین از توابع خراسان‌شمالی به دنیا آمد. 

محمدحسن، والدینش را در سن ۱٠ و ۱۱ سالگی از دست داد و در مشهد به تحصیل علوم دینی پرداخت.

در ۳۵ سالگی ازدواج و صاحب ۶ فرزند شد و این عالم روحانی برای امرارمعاش خود به کشاورزی می‌پرداخت.

برای حفظ انقلاب امروز، رجوع کنیم به انقلابی‌های دیروز

انقلاب دیروز به عهده دغدغه‌مندانی همچون شهدا بود و حفظ انقلاب امروز به عهده جوانان امروزی است و اگر بخواهیم مسیر شهدا را درست ادامه دهیم باید ابتدا راه آن‌ها را بشناسیم.

قطعاً کسانی که در دوره‌ی میانی قبل انقلاب و بعد آن می‌زیستند ناخودآگاه با وقایع زمان خود دست‌وپنجه نرم کردند و شهید طیبی نیز از افرادی است که از سال ۱۳۵۶ به بعد مبارزه با رژیم شاه یکی از فعالیت‌های جدی وی بود. 

نخستین راهپیمایی‌های ضد رژیم شاهنشاهی در اسفراین با رهبری همین شهید برگزار شد، جوانان زیادی نیز به وی و سخنرانی‌هایش علاقه داشتند.

در سال ۵۶ چند نوار از سخنران‌های شهید طیبی به دست ساواک افتاد و رئیس ژاندارمری با چند سرباز به مسجدی رفت که وی در آن سخنرانی می‌کرد، وقتی مردم متوجه موضوع شدند با بیل و کلنگ جلو در مسجد جمع شدند و ایشان را پنهان کردند و حتی طوری شد که مردم رئیس ژاندارمری را مجبور کردند که 'مرگ بر شاه' بگوید و او دست از پا درازتر برگشته بود.

پس از مدتی دو نفر از ساواکی‌ها در خیابان‌های اطراف دنبال خانه شهید طیبی می‌گشتند و مردم آدرس‌های اشتباه به آن‌ها داده بودند و آخر هم نتوانستند خانه شهید را پیدا کنند، شهید طیبی در اسفراین بسیار محبوب بود و همه این‌ها نتیجه رفتار خود شهید بود چون وی بسیار مردم‌دوست بود.

چیزی که در متن فوق به چشم می‌خورد استقامت وی درراه هدف اما از آن مهم‌تر محبوبیت نزد مردم است.

محبوبیت مردم زمانی به دست می‌آید که بندگی خدا را به‌جا آورده و آن‌قدری اخلاص داشته که خداوند عزت در میان خلق را نیز نثار کند. پس لازمه‌ی ادامه‌ی دادن مسیر انقلاب، تهذیب نفس شخصی است.

نمایندگان مجلس شهید طیبی را بشناسند

هر طیف و گروهی می‌تواند طبق رسالت و تکلیف خود الگویی برگزیند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز می‌توانند شهید طیبی را الگوی خود قرار دهند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شروع انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدحسن طیبی به دلیل اعتماد مردم به نمایندگی از طرف مردم اسفراین به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در مدت حضور در سنگر مجلس برای زدودن چهره فقر و توسعه‌نیافتگی مناطق محروم و به‌ویژه حوزه انتخابیه خود تلاش‌های زیادی را به انجام رساند که می‌توان به پیگیری ساخت سد بیواز، توسعه شبکه تلفن خودکار، برق سراسری، توسعه راه‌ها‌ و ساخت کارخانه‌ها صنعتی اشاره کرد.

شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن طیبی به‌واسطه حضور در مجلس به عضویت کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی درآمد.

وی در همین سمت در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین به شهادت رسید.

کسی که لایق مقام رفیع شهادت شده است، نیازی به توصیف اخلاق و منش ندارد چراکه یقیننا از اخلاص، ساده‌زیستی، صبر و دیگر فضایل اخلاقی بهره‌مند بوده و به یادآوری نیاز ندارد. 

البته جای تعجب ندارد که آدم‌های اطراف شهید بهشتی، بهشتی خواهند شد.

شهید طیبی از زبان مسئولان استان

محمدجواد طیبی، فرماندار اسبق اسفراین و فرزند ارشد شهید طیبی با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا به‌ویژه شهدای ۷ تیر گفت: حادثه ۷ تیر در حقیقت انقلابی بود برای اینکه چهره نفاق را از چهره اسلام ناب محمدی(ص) متمایز کند و این حادثه بود که انقلاب ما را بیمه کرد، و امروز به شکرانه خون این عزیزان شاهد درخشش ملت ایران در سطح جهانی هستیم.

هادی قوامی نماینده سابق مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد شهید طیبی بیان کرده است: امروز افتخاری برای شهر ماست که اولین نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی جزو یاران شهید بهشتی بود و با نثار خون خود به کشور و شهرمان عزت و افتخار بخشید.

وی افزود: شهید طیبی با حضور در مجلس شورای اسلامی و عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ در جهت رسیدگی به شکایات و گرفتاری‌های اجتماعی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزید و در طول حدود یک سال خدمت در سنگر مجلس شورای اسلامی منشأ خیر و خدمات صادقانه برای شهرستان اسفراین بود.

لازم به ذکر است که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی فیلم مستند شهید حجت‌الاسلام محمدحسن طیبی را در یک قسمت ۲۲ دقیقه‌ای تولید کرده که در این مستند به معرفی شخصیت برجسته این شهید در دوران مبارزات قبل از انقلاب و پس از انقلاب تا شهادت ایشان در انفجار دفتر نخست‌وزیری از زبان خانواده وی پرداخته‌شده است. 

همچنین در این مستند بخشی از فعالیت‌های مبارزاتی شهید طیبی علیه رژیم منحوس پهلوی بازسازی‌شده است.

شهید از زبان همسر شهید

همسر شهید طیبی گفت: ایشان زندگی ساده‌ای داشتند؛ یک روز یکی از دوستان شهید طیبی بعد از نماینده‌ شدنشان به منزل ما آمدند؛ وقتی زندگی ما را دید، گفت «آقای طیبی اصلاً زندگی‌ات فرقی نکرده است نه خانه‌ات، نه لباست، نه وضع فرزندانت» و حاج‌آقا پاسخ دادند که «مگر من آمده‌ام به خودم برسم؛ من آمده‌ام برای مردم کارکنم».

وی ادامه داد: وقتی سخنان شهید بهشتی از تلویزیون پخش می‌شد، قربان صدقه‌اش می‌رفت و این‌قدر به ایشان علاقه داشت که عاقبت با او شهید شد. شهید طیبی سعی می‌کرد با صحبت‌ها و تبلیغاتش در میان مردم دوگانگی‌ در مورد شهید بهشتی را برطرف کند.

همسر شهید طیبی افزود: حاج‌آقا صبح‌ها از ساعت ۷ به مجلس می‌رفت و تا ۸ و ۹ شب در مجلس بود؛ اولین نفر به مجلس می‌رفت و آخرین نفر از مجلس بیرون می‌آمد. می‌گفت که من آخرین نفری هستم که از مجلس بیرون می‌آیم و در مجلس را من قفل می‌کنم.

این بانوی بزرگوار در خصوص حضور شهید در جلسات حزب جمهوری بیان داشت: او به‌طور مرتب دوشنبه‌شب‌ها در جلسات حزب جمهوری که با حضور شهید بهشتی و وزرا تشکیل می‌شد، شرکت می‌کرد. خودش جزو حزب جمهوری و دنباله‌رو شهید بهشتی بود.

وی گفت: دشمن با این اقدام می‌خواست، انقلاب ما شکست بخورد. انسان‌های مهم به شهادت برسند و پشت انقلاب و امام خمینی (ره) خالی شود اما کور خواندند که به چنین آرزویی برسند و شکر خدا وضع بهتر شد. با خون شهدای حزب جمهوری و شهدای دیگر، نهال انقلاب آبیاری شد و دشمن نتوانست لطمه‌ای به انقلاب بزند.

همسر شهید طیبی در پایان خاطرنشان کرد: پیام شهدای هفتم تیر این بود که پشتیبان رهبر و انقلاب اسلامی باشند و او را تنها نگذارند. البته پشتیبان حقیقی خداست اما مردم هم نقشی دارند؛ دل رهبر ما به مردم گرم است. مردمی که او را دوست دارند و عاشقش هستند.

برای هرشهر یک بهشتی کافیست

بهشتی بودن دشوار است وهمان طور که مقام معظم رهبری بیان کردند شهید بهشتی جمع اضداد بود و می‌توانست همه ی سلیقه‌هارا مدیریت کند وحالا در دورانی که از هر جهت تفکر ناب اسلام و انقلاب مورد هجمه قرار دارد.

قدم اول در شهید بهشتی شدن مبارزه با نفس است و بسیاری از کسانی که پشت میز خدمت نشسته‌اند شاید از این موضوع غافلند و نرسد روزیکه مسوولی قلم اش بر اساس هوای نفس امضا کند و یا تصمیمی بر طبق نفع شخصی بگیرد که این مصداق بارز پایمال شدن خون شهدا است.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول