اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حرف دل دامداران چیست؟/ بهای تمام شده هر کیلو شیر ۷۰۰۰ تومان است

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه عدم صداقت دولت در بحث توزیع و تولید شیر و گوشت تجمع روز گذشته دامداران را رقم زد.

حرف دل دامداران چیست؟/ بهای تمام شده هر کیلو شیر ۷۰۰۰ تومان است

فرشید صراف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مشهد، در خصوص تجمعی که روز گذشته توسط تعدادی از دامداران(گاوداران) در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه عدم صداقت دولت در بحث توزیع و تولید شیر و گوشت این اتفاق را رقم زد.  

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر دست مصرف کننده و دولت در جیب دامدار است، افزود: این امر سبب شده تولیدکننده متضرر شود، چرا که بهای تمام شده هر کیلو شیر هفت هزار تومان؛ اما سهم دامدار ۴ هزار و ۵۰۰ می‌شود، قیمت واقعی گوشت بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است اما دامدار ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان دریافت می‌کند.

تولیدکننده راهی جز کشتار دام مولد ندارد

وی تأکید کرد: زمانی که تولید به صرفه نباشد، تولیدکننده راهی جز کشتار دام مولد ندارد و این کشتار دام مولد سبب می‌شود در آینده نه گوشت و نه شیر داشته باشیم.

صراف، تسهیلات بانکی را دیگر مشکل دامداران دانست و ادامه داد: این مشکلات سبب شد تولیدکننده خودجوش وسط میدان بیاید، بنابر این باید به آنان حق داد، چراکه چندین سال است با دولت در حال همکاری هستند؛ اما نتیجه‌ای ندیده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی ضمن بیان این نکته که چنانچه دولت هیچ تصمیمی اخذ نکند به‌زودی تولیدکننده از هستی ساقط می‌شود، گفت: ۶۰ درصد دامداران ما سنتی و نیمه صنعتی و مابقی صنعتی هستند؛ اما چون تولید در صنعتی‌ها بیشتر است تقریبا نسبت ۵۰ به ۵۰ دارند.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ هزار دامدار(گاوداری)در سطح استان فعالیت دارند که این نشان از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیار بالایی دارد، البته بسیاری از این افراد حذف شده‌اند.

نظام یارانه دهی باید شفاف شود

صراف در پاسخ به این پرسش که آیا بازار کشش افزایش قیمت را دارد، اظهار کرد: قطعا ندارد. بحث ما این است که وضعیت شفاف شود و یارانه یا باید به دست مصرف کننده برسد یا تولید کننده.

وی با تأکید بر اینکه قبل از اینکه تولید کننده باشیم مصرف کننده هستیم و ابتدا به عنوان مصرف کننده به مسئله می‌نگیریم، تصریح کرد: دولت خود نمی‌داند یارانه را باید به تولید بدهد یا مصرف و ادامه این روند سبب می‌شود در آینده با فاجعه‌ رو‌به‌رو شویم.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خودکفایی در عرصه شیر و گوشت ۴۰ سال زمان برد و امروز طی مدت سه سال در حال تخریب شدن است و احیای دوباره این فضا سال‌ها زمان خواهد برد.

دولت و سیاست‌هایش مانع تولید هستند

صراف دولت و سیاست‌هایش را مانع تولید خواند و ادامه داد: خراسان رضوی با تولید ۸۵ هزار تن بزرگترین تولید کننده گوشت کشور و با تولید یک میلیون تن شیر خام پس از تهران و اصفهان سومین تولید کننده شیر کشور است.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه پیشنهاد پرداخت و با بیان اینکه باید تکلیف یارانه مشخص شود، گفت: متأسفانه انتفاع ارز ۴۲۰۰ تومانی به کام دیگران است و نه تولید کننده به این معنا نه تنها این ارز هیچ خیر و برکتی برای تولید نداشت، که هر روز تولید را عقب‌تر برد.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی تأکید کرد: ما به عنوان اتحادیه در سال ۹۸ طرحی را دادیم تحت عنوان یارانه سلامت که از محل یارانه فعلی، یارانه حاصل از تعرفه نوشابه و دخانیات و غیره حاصل می‌شد که چنانچه اخذ می‌شد و چنین یارانه‌ای(سلامت) به‌وجود می‌آمد امروز شاهد این اوضاع نبود.

گفتنی است؛ ظهر دیروز جمعی از دامداران خراسان رضوی در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی مشهد جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی خواستار افزایش قیمت شیر و حذف دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی شدند، البته این موضوع مسبوق به سابقه است به‌طوری‌که اول شهریورماه سال گذشته نیز تعدادی از دامداران در پی اعتراض به وضعیت کمبود نهاده‌های دامی در خراسان رضوی در مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تجمع کردند و کریم امیرزاده جانشین معاونت امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس حضور دلال‌ها و واسطه‌ها را علت نارضایتی دامداران عنوان کرده بود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۱/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول