اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

توپ بازی در ایران به نفع چین و پاکستان

رئیس هیات فوتبال استان یزد، گفت: هر توپ فوتبال از دو میلیون و نیم تا پنج میلیون تومان بوده که سالانه هر هیات حداقل ۲۰ عدد توپ خریداری می کندو سود آن در حقیقت به جیب کارخانه های چینی و پاکستانی می رود.

توپ بازی در  ایران به نفع چین و پاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، فوتبال از مهیج ترین و پر طرفدار ترین ورزش جهان به شمار می رود که از طریق آن در آمد های بسیاری کسب و کشورهای زیادی به واسطه آن به غول های اقتصادی تبدیل شده اند.

برخی از کارشناسان معتقدند توسعه فوتبال باعث رونق و ایجاد ۱۳۲ شغل از فروسش بلیط و تخمه گرفته تا غیره می شود.

به دلیل همین درآمد زایی بالای این رشته ورزشی کشورهای مختلف در آسیا و اروپا درحال گسترش این حرفه و مشاغل مرتبط به آن مانند تولید توپ و کفش هستند.

اما چرا ایران تاکنون به فکر کسب درآمد از این راه نشده است، در صورتی که تولید محصولی مانند توپ می تواند باعث درآمد زایی بالایی شود.

امیرفرشاد تفکری در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد، اظهار کرد: هر هیات شهرستانی سالانه ملزم به خرید حداقل ۲۰ توپ بوده که به گفته وی استان یزد با داشتن ۱۰ هیات فوتبال، هر سال تا ۱۰۰ عدد توپ خریداری می‌کند.

رئیس هیات فوتبال، قیمت هر توپ را بین دو و نیم تا پنج میلیون تومان اعلام کرد که با این وجود اگر هر ۲۳ استان کشور با وجود حداقل ۱۰ هیات فوتبال و حداقل خرید سالانه ۱۰۰ عدد توپ، سالانه به حدود دو هزار و ۳۰۰ توپ نیازمند است.

بنابر این اگر هر توپ را پنج میلیون تومان حساب کنیم، می توان گفت: کشور ایران به تنهایی هر ساله حدود یازده میلیارد تومان توپ برای تمرین هیات ها در سطح استان فارغ از مسابقات، جشنواره ها و تورهای آموزشی خریداری می کند و علاوه بر آن باید توجه داشت علاقه مندان به فوتبال در جامعه کم نبوده و افراد زیادی نیز سالانه به خرید توپ های گرانی ورزشی روی می آورند.

توپ ایران از کجا تامین می شود؟

محمد آرمین، رئیس صنف فروشندگان لوازم ورزشی و بازی های رایانه ای، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: توپ به طور کلی در ایران تولید نمی شود و ارقام  مختلف توپ ها از چین و پاکستان وارد شده و در برخی موارد نیز اجزای توپ از پاکستان به ایران وارد  و در شهر زاهدان یا یزد به محصول توپ تبدیل می شود.

وی اظهار کرد: توپ فروش بالایی در بین هیات های ورزشی و مردم دارد و می تواند اقتصاد خوبی را نصیب صاحبان آن ها کند که متاسفانه کشور ایران در تولید آن تا کنون ناتوان بوده و از سود برآمده از این محصول محبوب در میان مردم، محروم است.

آرمین بیان کرد: نه تنها توپ فوتبال بلکه توپ های  بسکتبال، هندبال، تنیس و... و راکت های تنیس نیز وارداتی هستند.

اما چرا ایران حتی از کشور ضعیفی همچون پاکستان در زمینه تولید لوازم ورزشی از جمله توپ عقب است؟ و چرا کشور ما تا کنون به فکر بومی سازی این محصول تا مرحله صادرات و درآمد زایی آن در سطح جهان نکوشیده است؟

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول