اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه‌ها و حریم هوایی خود را می‌دهد

رسانه‌ها از تمعیق همکاری نظامی قطر و ترکیه و امکان استفاده قطر از پایگاه‌های هوایی و قلمروی هوایی ترکیه برای یک دوره پنج ساله خبر دادند.

ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه‌ها و حریم هوایی خود را می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها از توافق جدید بین ترکیه و قطر برای تعمیق همکاری‌های نظامی بین دو کشور و  امکان استفاده دوحه از پایگاه‌های هوایی و حریم هوایی ترکیه خبر دادند.

به نوشته وبگاه «ترکیش مینیت» این توافقنامه برای استقرارموقت، استفاده از هواپیماها، پرسنل و تجهیزات قطری از سوی ترکیه نیز تنظیم شده است. طبق سندی که توسط پارلمان ترکیه منتشر شده است، ترکیه قرار است خلبانان جنگنده قطری را آموزش داده و اجازه استقرار موقت حداکثر 36 جنگنده قطری و ۲۵۰ پرسنل نظامی این کشور را فر اهم اورد.  

مدت توافق نامه پنج سال است و به طور خودکار برای مدت یک سال تمدید می‌شود مگر آنکه هر یک از طرفین درخواست خروج از توافقنامه را داشته باشند.

قطر و ترکیه از روابط نزدیک به ویژه از زمان بروز بحران دیپلماتیک قطر با کشورهای عرب همسایه  برخوردار هستند. امارات و عربستان سعودی  در این بین، قطر را به ارتباط با «اخوان المسلمین» متهم کردند.

اگر قرار باشد خلبانان قطری دوره جنگنده‌های «اف-۱۶» را در ترکیه ببیند این مسئله منوط به اخذ مجوز از آمریکا خواهد بود. این مسئله شامل جنگنده‌های ساخت فرانسه که در نیروی هوایی قطر در حال خدمت هستند نیز می‌شود زیرا براساس توافق دوحه و آنکارا یک خلبان ترکیه‌ای باید همراه خلبان قطری باشد.

ترکیه و قطر از سال ۱۹۷۲ متحد بوده اند و روابط  این دو در سال‌های گذشته به طور فزاینده ای تقویت شده است.در سال ۲۰۱۵، ترکیه یک پایگاه نظامی با حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی در قطر ایجاد کرد.

در راستای افزایش همکاری نظامی  دوکشور، در ۲۱ ژوئن، ترکیه رزمایش سالانه هوایی  موسوم به «عقاب آناتولی» را با مشارکت خلبانان و جنگنده‌های جمهوری آذربایجان، پاکستان، قطر آغاز کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول