اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

همپیمانان قدس-۱؛ مقاومت یکپارچه‌تر و نبرد با دشمن اسرائیلی وارد مرحله جدید شده است

شبکه خبری المیادین در اولین روز از پوشش ویژه سالروز جنگ سی‌وسه روزه، همزمان میزبان تحلیلگران سیاسی از هفت کشور بود و آنان گفتند، نبرد با دشمن اسرائیلی وارد مرحله‌ای جدید شده است.

همپیمانان قدس-۱؛ مقاومت یکپارچه‌تر و نبرد با دشمن اسرائیلی وارد مرحله جدید شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در اولین روز از ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس»‌ (حلف القدس) برای پوشش سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ (۳۳ روزه)، از هفت کشور به شکل همزمان، میزبان هفت میهمان بود. 

مجری‌های المیادین در تهران،‌ بغداد، صنعاء، تونس، جنوب لبنان، غزه و دمشق به ترتیب میزبان «عماد آبشناس»، «هاشم الکندی»، «فاطمه محمد»، «آسیه عتروس»، «ولید شراره»، «وسام ابوشماله» و «بسام ابوعبدالله» بودند.

 

تهران ؛ یکپارچه شدن اعضای مقاومت منطقه

عماد آبشناس سردبیر نشریه ایران دیپلماتیک در این برنامه درباره سوالی در خصوص ایران و محور مقاومت و ارتباط با سایر کشورهای عضو محور گفت، ایران موضوع فلسطین و سایر مسائل محور مقاومت را جدا از خودش نمی‌بیند حتی عراق،‌ سوریه،‌ لبنان، یمن و غیره را. نمی‌توان ما بین ایران و عراق و سوریه و سایر کشورها جدایی قائل شد چون به هم مرتبطند. من موضوع را از دیدی دیگر نگاه می‌کنم. من در پژوهشی درباره جنگ جهانی اول و دوم مطالبی در خصوص علل آغاز جنگ مطالعه کردم. خب می‌دانید که در آن زمان برخی کشورها، برخی دیگر در منطقه ما را مستعمره خود کرده بودند. آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم توانست سلطه خود را بر کشورهای اروپایی بسط بدهد و کشورهای اروپایی را مجبور کرد که از خاورمیانه خارج شوند و آمریکا منطقه را سهم خودش می‌دانست تا استعمارش کند. اما خب این مثل استعمار قدیم نبود بلکه جدید بود به این صورت که حکام تابع خود را بر کشورها حاکم می‌کرد تا تابع دستورات آمریکا باشند. ما این را سیاست استعماری ماکیاولی می‌دانیم. عملا می‌بینیم که از آن زمان آمریکا برای تثبیت وجود خود در منطقه بر رژیم صهیونیستی تکیه کرد. هیمنه آمریکا در منطقه منوط به اسرائیل است. در مقابل، ما جبهه دومی داریم به نام جبهه مقاومت. بعد از سال ۱۹۷۴ کسینجر برنامه‌ای به برنار لوییس داد برای تجزیه منطقه طبق منافع آمریکا. تا امروز ما می‌بینیم هر برنامه [آمریکایی‌] که اجرا می‌شود بر اساس این برنامه و سیاست است.

 

المیادین از موضع آمریکا و اسرائیل در جنگ ۲۰۰۶ و واکنش ایران پرسید و آبشناس گفت، آمریکا در آن سال احساس کرد که برخی رهبران منطقه وقتی نمی‌توانند خواسته‌هایش را محقق کنند، خودش از طریق اسرائیل وارد جنگ شد... برخی اندیشمندان توانستند طرح آمریکا و اسرائیل را درک کنند و برای خنثی کردن آن تلاش کنند و از جمله آنها،‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود که این کار را از طریق یکپارچه کردن محور مقاومت و آگاه کردن مردم انجام دادند. 

آبشناس توضیح داد، در جنگ سال ۲۰۰۶ [سی‌وسه روزه] و حتی سال ۲۰۰۰ هیچ کس تصور نمی‌کرد که ارتش رژیم صهیونیستی را بشود شکست داد آن هم با سلاح‌های ساده مثل آر.پی.جی و غیره. ما دیدیم که ایمان رزمندگان مقاومت، از تانک‌ها و هواپیماهای پیشرفته دشمن قوی‌تر بود. از این سال بود که مردم متوجه شدند که بله ارتش اسرائیل هم شکست می‌خورد. دشمن می‌خواهد اعضای مقاومت را در منطقه خود منزوی و محصور کند و بگوید که شما به سوریه چکار دارید. سوریه به لبنان چه کار دارد. آنها می‌خواهند منطقه جزیره جزیره باشد اما محور مقاومت همه را یکپارچه می‌بیند. امروز ببنید در اتیوپی چه خبر است و چه سدی بر روی نیل احداث کرده؟ چون اسرائیل نیل تا فرات را مال خود می‌داند و رفته آنجا دخالت می‌کند چون نیل از اتیوپی شروع می‌شود. 

آبشناس در پاسخ به سوالی درباره نبرد سیف القدس و نقش ایران گفت، جنگ سال ۲۰۰۶ این امید را به فلسطینی‌ها داد که می‌شود بر دشمن پیروز شد. حاج قاسم سلیمانی نقشی برجسته در حمایت از فلسطین داشت. ما در ایران میگوییم اگر میخواهی به کسی کمک کنی صرفا به او ماهی نده، به او ماهیگری یاد بده. ایران توانست این کار را برای مقاومت فلسطین انجام بدهد و امروز چهار پنج هزار موشک و راکت در عرض چند روز روی سر اسرائیل فرود می‌آید. اسرائیل در تاریخش چنین چیزی را به خاطر ندارد. 

بغــداد؛  آمریکایی‌ها در تیررس مقاومت عراق هستند

هاشم الکندی رئیس مرکز مطالعات سیاسی نبأ در بغداد درباره نقش عراق در محور مقاومت گفت، مقاومت اسلامی عراق که بعد از اشغالگری آمریکا سر بر آورد، از همان روزهای نخست اشغالگری پدید آمد و تا امروز به کار خود ادامه داده است. مقاومت اسلامی در عراق تا امروز بر مبارزه با اشغالگران متمرکز بوده... تا اینکه اشغالگران در سال ۲۰۱۱ ناچار به خروج ذلیلانه شدند. مقاومت اسلامی عراق پیش از آن هم بخشی از نیروهای معارض نظام دیکتاتوری بود. 

 

الکندی در پاسخ به اینکه گروه‌های مقاومت چطور در طول این سال‌ها قدرت گرفتند، گفت، روشن است. همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از همه جوانب از گروههای مقاومت حمایت کرده است. این امر و حمایت هم از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. یادم می‌آید که کسینجر در آن زمان ابراز نگرانی کرده بود و از او پرسیده بودند چرا نگران است. او پاسخ داده بود که نگران انتقال قدرت انقلاب اسلامی به دیگر نقاط است. جمهوری اسلامی پشتوانه مظلومان منطقه بوده و خواهد بود. مقاومت اسلامی با امکانات اندک تأسیس شد تا در مقابل قدرتهای بزرگی مثل آمریکا بایستد. الکندی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه جنگ آینده و تعرض به مقدسات قدس، به معنای جنگ منطقه‌ای خواهد بود، گفت، امروز وقتی از موشک‌های بالستیک یا پهپادهای مهاجم صحبت می‌کنیم، دشمن اینها را بهتر می‌داند. کتائب سیدالشهداء اعلام کرد به معادله جنگ منطقه‌ای مقابل تعرض به قدس می‌پیوندد. 

کندی در پاسخ به این که عراق عملا چطور می‌تواند وارد این معادله شود، گفت، عراق در مبارزه با داعش نشان داد که توانمندی‌هایش افزایش یافته است. آمریکایی‌ها از تیررس نیروهای مقاومت اسلامی عراق دور نیستند. از یک سال پیش این صراحتا اعلام شده است. امروز صدها کیلومتر در تیررس مقاومت عراق قرار گرفته است. آنچه مهم‌تر است، این موضع، به موضع دائم مقاومت اسلامی تبدیل شده است. 

کندی همچنین گفت، نبرد اخیر غزه محدود بود و صرفا گروه‌های فلسطینی با اسرائیل روبه‌رو بودند اما با این حال شهرک‌نشینان محبوس شدند. اما اگر جنگ منطقه‌ای شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد. جنگ غزه سبب شد که بفهمند در چه وضعیتی هستند و همه آن دروغ‌هایی که میگفتند که این ارتش شکست ناپذیر است، دیگر بی‌ارزش شده است. آقای نصرالله قبلا گفته است که این رژیم از تار عنکبوت سست‌تر است و بدتر اینکه این رژیم از چند جبهه در تیررس است.

صنعـاء؛   یمن تهدیدی موجودیتی برای رژیم صهیونیستی

فاطمه محمد، عضو مجلس شورای جبهه ملی دفاع از یمن در پاسخ به اینکه یمنی‌ها چطور توانسته‌اند معادلات را تغییر دهند، گفت، پاسخ این سوال ساده است. چون ما یمنی‌ هستیم. در طول تاریخ استثنایی نیست. ملتی که ایستادگی میکند و پیروز می‌شود، یمن است. و اما در خصوص حلف القدس و نقش یمن باید بگویم که یمنی‌ها همیشه حامی فلسطین و حقوق آن و حقوق ملت‌های منطقه بوده‌اند. از صد سال پیش که یمن از استعمار جدا شده، یمن همیشه نقشی مهم داشته است... یمن همیشه میدان پشتیبانی برای برادران فلسطینی بوده و باقی خواهد ماند... فاطمه محمد توضیح داد، حتی در سال ۲۰۰۶ یکی از دلایل موفقیت علی عبدالله صالح، حمایت او از فلسطین در آن مقطع بود و همین موضع سبب حمایت مردمی شد. 

 

المیادین از نقش امروز یمن و انصارالله پرسید و گفت، ملت یمن بخش اصیل محور مقاومت است. امروز یمن در موقعیت طبیعی خود قرار گرفته است. شاید آنچه اهمیت یمن را افزایش داده، تحرکات انصارالله و حرکت به سوی آزادی و استقلال کامل کشور است. امروز اگر انصارالله اعلام کند که متحد عربستان است و دیگر از فلسطین حمایت نمی‌کند شما فکر می‌کنید جنگ [فعلی علیه یمن] ادامه می‌یابد؟ خیر.  فاطمه محمد توضیح داد:‌ دشمن به همه ما به عنوان یک دشمن نگاه می‌کند. همه را عضو یک معادله می‌بیند.

فاطمه درخصوص علت اهتمام رژیم صهیونیستی به یمن گفت، رژیم صهیونیستی امروز بخشی از جنگ علیه یمن است. آنها میخواهند یمن را تجزیه شده ببینند. اما در خصوص اینکه چرا دشمن نگران قدرت گرفتن یمن است، باید به صراحت بگوییم که یمن تهدیدی موجودیتی برای رژیم صهیونیستی است. اینکه اسرائیلی‌ها میگویند امروز انصارالله نگران کننده شده است، درست می‌گویند. یمن امروز مختصات لازم اهداف خود را دارد و توان هدفگیری آن را هم دارد. 

تونس - فشار بر تونس زیاد است

«آسیه عتروس» سردبیر روزنامه الصباح تونس، در پاسخ به سوالی درباره میزان ایستادگی تونس در مقابل فشارهای دشمن برای عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی گفت، عادی‌سازی نمی‌تواند اتفاق بیفتد چرا که اصلا عقلانی نیست... مسئله فلسطین مسئله مشروع انسانی و عادلانه است. فلسطین امروز مظلوم است. در خصوص فشارها باید بگویم بله، فشارها زیاد است. تلاش‌های زیادی شده که بعد از جنگ اخیر علیه غزه، شورای امنیت علیه فلسطین قطعنامه صادر کند. عتروس توضیح داد: حمایت از فلسطین، امروز شروع نشده... ما در هر روز از عمرمان که بزرگ شده‌ایم، حمایت از فلسطین را آموخته‌ایم... نسل‌های مختلف در دوره‌های مختلف از سال ۱۹۴۸ به مقاومت پیوسته‌اند. 

 

در خصوص جنگ سال ۲۰۰۶ و طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگ عتروس گفت، به نظر من این امر به خیلی قبل از ۲۰۰۶ باز می‌گردد زمانیکه اسرائیل به عنوان ارتش‌ شکست‌ناپذیر ناچار شد از جنوب لبنان خارج شود و وجهه‌اش تخریب شد. برای همین در سال ۲۰۰۶ آمدند تا وجهه خود را بازگردانند. البته که ۲۰۰۶ پایان این جنگ‌ها نیست... .

عتروس گفت، وزرای کشور اتحادیه عرب سال ۲۰۱۶ میخواستند حزب‌الله را تروریستی اعلام کنند اما سبسی رئیس جمهور وقت اعلام کرد که تونس از مقاومت لبنان حمایت می‌کنیم و می‌دانیم چه کارهای بزرگی کرده و حزب الله جزءی از دولت و صحنه سیاسی لبنان است. در آن روز هم فشارهایی بر تونس بود. اما ذهنیت تونس نمی‌تواند چنین عادی‌سازی را بپذیرد و بر اصل خود استوار است. مسئله، مسئله هویت است... امروز نبرد نبرد علمی، اجتماعی و فرهنگی هم هست. امروز بعد از جنگ‌های قبلی،‌ سلاح‌های جدید رونمایی می‌شود که یکی از این سلاح‌ها تکنولوژی  است.

ملیتا، جنوب لبنان - چرا خواب از چشمان سران اسرائیل رفته؟

کمال خلف مجری المیادین در ملیتا در جنوب لبنان میزبان ولید شراره بود. شراره به جنگ اخیر غزه اشاره کرد و گفت،‌ شما برای اولین بار بود که دو نکته را در مقاومت غزه دیدید. اول شمار بالای موشک‌های شلیک شده و دوم اینکه غزه در حال دفاع از خود نبود، بلکه در حال دفاع از قدس و مسجد الاقصی بود. امروز شما شاهد تقویت اعضای مقاومت هستید تا جایی که آمریکایی‌ها میگویند افزایش قدرت موشکی محور مقاومت خواب شب را از چشم سران اسرائیل گفته است. مقاومت منطقه امروز می‌تواند در منطقه خواسته‌های خود را مطرح کند و به کرسی بنشاند و حتی سیاست‌های آمریکا را بر اساس خواسته خود تغییر دهد. مرکزیت مسئله فلسطین نشان می‌دهد که ما در حال رقم زدن معادلات استراتژیک هستیم.

 

کمال خلف از به ضعف گراییدن نقش آمریکا در غرب آسیا پرسید و گفت آیا این بر آینده اسرائیل تاثیر می‌گذارد و شراره گفت، کاهش قدرت و اضمحلال هیمنه آمریکا چیزی نیست که آن را با کشورهایی مثل چین یا روسیه مقایسه کنیم... امکانات تقابل با اسرائیل آنقدر در محور مقاومت افزایش پیدا کرده که نه تنها آن را از پیروزی باز می‌دارد بلکه میتواند پیروز شود و شکست را بر دشمن تحمیل کند... اگر این انگاره در ذهن دشمن و غرب جا بیفتد که این رژیم نمی‌تواند از خودش در مقابل غزه کوچک حمایت کند، چطور می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. یا این را بفهمند که این رژیم دیگر نمی‌تواند در خدمت راهبرد آمریکا و غرب باشد.

ولید شراره گفت، ما به مرحله‌ای جدید از تاریخ نبرد وارد شده‌ایم. ائتلاف قدس شکل گرفته و در کنار مردم فلسطین ایستاده و در نبرد جدید و بر اساس معادلات جدید دشمن ناچار خواهد شد که از مرزهای ۱۹۶۷ عقب بنشیند. این نکته‌ای اساسی است وقتی که تلاش می‌کنیم آینده نبرد را ببینیم، دیده‌ایم که مردمی که استعمار شده‌اند در نبرد خود در نهایت پیروز شده‌ان. امروز غرب و آمریکا نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده‌اند و در همه حوزه‌های نظامی، سیاسی و کارکردی. حتی توازن قوا نیز دیگر مثل گذشته نیست. این تغییر معادله، نشان می‌دهد که ما در مرحله‌ای جدید هستیم یعنی از موضع دفاع به موضع هجوم رسیده‌ایم. 

غـــزه - ضعف جبهه داخلی اسرائیل بیش از پیش نمایان شده

«وسام ابوشماله» تحلیلگر سیاسی فلسطین از غزه نیز درخصوص قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه گفت، افزایش قدرت محور، سبب افزایش هماهنگی اعضای مقاومت شده و این به شکست بیشتر دشمن کمک می‌کند. امروز در نتیجه این قدرت، ضعف‌های داخلی و جبهه داخلی اسرائیل بیش از پیش نمایان شده است. این رژیم الان مدت‌هاست نمی‌تواند یک کابینه باثبات تشکیل بدهد. اما در محور مقاومت ما شاید هماهنگی و ارتباط و قدرت بیشتر هستیم. بی‌شک چالشها زیاد است و نمی‌شود همه را مثبت دید اما آنچه در منظومه مقاومت دیده می‌شود، افزایش قدرت محور است. هر چند که برخی کشورها اقدام به عادی‌سازی کرده‌اند. در سطح داخلی اعضای محور مقاومت هم چالش‌هایی داریم. در فلسطین، تشکیلات خودگردان همچنان دنبال سیاست مذاکره است. در لبنان ما شاهد مشکلاتی در ارتباط احزاب و صحنه سیاسی هستیم. سوریه هم هنوز درگیر جنگ است. با این حال محور با این همه مشکلات، خود را منظومه کاملی نشان داده که می‌تواند برای موفقیت‌های بیشتر گام‌های بزرگتری بردارد. 

 

ابوشماله توضیح داد: اشغالگران امروز دیگر نمی‌توانند یک جنگ را کاملا به نفع خود تمام کنند. دیگر معادله یکسره کردن سریع جنگ به سود خود، برای دشمن امکان‌پذیر نیست... امروز اینها را بخصوص در نبرد سیف القدس دیدیم. در کنار اینها محور مقاومت علاوه بر گزینه نظامی، باید از ابزارها اقتصادی و فرهنگی و غیره استفاده کند. در بُعد استراتژی دشمن شکست خورده و امروز معادله، معادله حفظ هویت است. 

دمشق؛ ســوریه - مقابل معادله اقلیمی جدید هستیم

بسام ابوعبدالله پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل در دمشق گفت، آمریکا متوجه خطر یکپارچه شدن محور مقاومت هست برای همین از سال ۲۰۰۶ تلاش کرده که اعضای مقاومت را از یکدیگر جدا کند و از همین رو بود که می‌گفتند باید سوریه را از این میان خارج کنند و آن را حلقه وصل محور مقاومت معرفی می‌کردند. آقای رئیس جمهور بشار اسد هم گفت که دمشق نقطه اتکای اساسی و حامی فلسطین باقی می‌ماند. ما مقابل معادله اقلیمی جدید هستیم... آیا کسی پس از گذر سال‌های طولانی از روز النکبة‌ (فاجعه اشغال فلسطین) فکر می‌کرد که رژیم صهیونیستی در چنین وضعیتی باشد؟... ما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سید حسن نصرالله اعلام می‌کند که تلاش می‌کنند هر گونه تعرض به قدس، مساوی با جنگی منطقه‌ای علیه اسرائیل باشد. 

 

توضیح داد، دمشق در گزینه‌های راهبردی خود آشکار عمل می‌کند. یادتان هست که سوریه از سال ۲۰۰۰ مذاکره [غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی] می‌کرد. دشمن آن زمان شرط می‌گذاشت. برای اینکه خاک اشغالی شما را پس بدهد، شرط می‌گذاشت... امروز همه چیز تغییر کرده است. نبرد سیف القدس این را ثابت می‌کند. امروز اعضای محور به هم مرتبط هستند اگر سال ۲۰۰۶ اتفاق دیگری می‌افتاد سوریه در این وضعیت نبود و اگر سوریه در این جنگ ده ساله شکست خورده بود، وضعیت محور مقاومت به گونه‌ای دیگر بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول