اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شروع پیک پنجم کرونا در کرمان/۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: آمارها نشان از شروع پیک پنجم کرونا در استان دارد که باید تصمیمات جدی در جهت افزایش سطح مراقبت‌های بهداشتی، پیشگیری از تجمعات مردم در مراکز پر ازدحام، کنترل بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی و ...در سطح استان گرفته شود.

شروع پیک پنجم کرونا در کرمان/۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدصادق بصیری ظهر امروز در جلسه ستاد کرونا که با حضور اعضای تامین استان در سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در استان کرمان از ۵ تا ۹ تیرماه سال جاری هفت شهرستان در وضعیت زرد،۱۱ شهرستان نارنجی و ۵ شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشتند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: از ۹ تا ۱۲ تیرماه ۴ شهرستان در وضعیت زرد،۱۰ شهرستان به‌صورت نارنجی و ۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بصیری تصریح کرد: امروز ۳ شهرستان راور،انار و کوهبنان در وضعیت زرد  قرار دارند و ۴ شهرستان زرند، بافت، بردسیر و شهربابک وضعیت هشدار نارنجی و ۱۶ شهرستان کرمان، رابر، ارزوئیه، بم، جیرفت، رفسنجان، سیرجان، رودبار جنوب، ریگان، کهنوج، منوجان، عنبرآباد، فاریاب، نرماشیر و فهرج در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره  به اینکه این آمار نشان از شروع  پیک پنجم کرونا در استان دارد، گفت: باید  تصمیمات جدی در جهت افزایش سطح مراقبت‌های بهداشتی، پیشگیری از تجمعات مردم در مراکز پر ازدحام، کنترل بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی و ...در سطح استان گرفته شود.

وی عنوان کرد: طرح محدودیت هوشمند در حوزه‌های اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی و ترددها باید به‌شدت اجرا و با تخلفات به‌نحو مطلوبی برخورد شود.

بصیری خاطرنشان کرد: امروز نامه‌ای به دستور استاندار برای قرارگاه ستاد ملی کرونا کشور  تنظیم شد تا به ما اجازه دهند تصمیمات اقتضایی آنچه فراتر از ستاد ملی کرونا است، در مناطقی که وضعیت حادی دارد بگیریم و این تصمیمات اجرا شود که با جدیت بیشتری می‌توانیم این کارها را انجام دهیم.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در این جلسه عنوان کرد: در روزهای اخیر وضعیت شهرهای ما در استان وارد بحران جدیدی شده و منشاء این ویروس هندی یا دلتاست.

وی افزود: اکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ بیمار در تخت‌های بیمارستانی در سطح  استان کرمان با تشخیص کرونا بستری هستند که ۶۰ درصد آنها تست‌شان مثبت بوده و تشخیص بالینی بقیه، کرونا است.

رشیدی‌نژاد گفت:  در پیک قبلی کرونا در استان  فوتی‌های کرونایی حدود ۲۰۰ مورد در هفته بود، اما هفته قبل ۶۲ مرگ ومیر در کل استان ثبت شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: درصد مراجعات و تست‌های مثبت سرپایی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن دو برابر شده و نشان می‌دهد بیماری با بروز جد‌ تر و شدیدتری همراه است.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه در هفته گذشته متوسط بستری‌ها حدود ۳۳۰ بیمار در سطح استان کرمان بوده است، گفت: از روز پنج شنبه تا صبح امروز حدود ۲۰۰ بیمار به  بیماران بیمارستان‌های استان افزوده شده است و در شهرستا‌ن‌های جنوبی استان، بم و رفسنجان نیز به‌صورت جدی افزایش موارد داشته‌ایم.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اکنون استان کرمان دومین استان کشور در شیوع، بروز بیماری و گرفتاری شدید در سطح کشور است.

رشیدی‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۶۳۸ بیمار، علوم پزشکی رفسنجان ۴۶، علوم پزشکی جیرفت ۲۱۵، علوم پزشکی بم ۱۱۰ و در سیرجان ۱۳۸ بیمار کرونایی بستری داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح بیمارستان‌های استان نزدیک به ۱۴۰ بیمار کرونایی در آی‌سی‌یو و ۴۵ بیمار تحت ونتیلاتور هستند که متاسفانه این موارد براساس تجربه بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد دچار مرگ می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: نسبت به پیک قبل، مرگ و میر موارد کرونایی کمتر شده که حدس ما این است که به‌دلیل واکسیناسیون بوده است.

وی بیان داشت: در پیک قبلی روزانه حدود ۳۰ فوتی در سطح استان داشتیم که اکنون ۹ فوتی در روز  داریم.

این مسؤول با اشاره به اینکه مردم عادی انگاری می‌کنند اما برخی رفتارها و تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند به مردم هشدار بدهد، گفت: از مسؤولان انتظار داریم محدودیت‌های سختگیرانه‌تری اعمال شود که در این صورت مردم حواسشان را جمع می‌کنند و برخی تصمیماتی گرفته می‌شود که مردم آن را دور می‌زنند.

وی در در پاسخ به سوال نماینده مردم کرمان و راو در مجلس مبنی بر اینکه شایعه در فضای مجازی  در مورد  پایان درباره شایعه‌ای مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طرق میوه انبه صورت گرفته، توضیح داد: انتقال ویروس ممکن است از سطوح صورت بگیرد اما انتقال از طریق میوه ثابت نشده و در صورتی که میوه‌های خریداری شده با آب و مایع شسته شود، مسئله‌ای پیش نخواهد آمد.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول