اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

افزایش ناگهانی بیلبوردهای تبلیغاتی تهران/ مجلس: شورای شهر پنجم از بی‌انضباطی‌ها عبور کرده است

بیلبوردهای تبلیغاتی تهران یک باره و همزمان با روزهای پایانی فعالیت مدیران شهری افزایش یافته است، نمایندگان مجلس درخواست برخورد با مدیران متخلف را دارند و می گویند شورای پنجم تهران از بی‌انضباطی‌ها عبور کرده است.

افزایش ناگهانی بیلبوردهای تبلیغاتی تهران/ مجلس: شورای شهر پنجم از بی‌انضباطی‌ها عبور کرده است

خبرگزاری فارس، گروه شهری: افزایش ناگهانی بیلبوردهای شهری در پایتخت و در دقیقه 90 فعالیت مدیران شهری حاشیه‌های مختلفی به همراه داشته،  البته مساله بیلبوردها همیشه از موضوعاتی بوده که در شهرداری با برخی ابهامات رو به رو بوده است.

تبلیغات روی بیلبوردهای شهری تقریبا توجه همه رانندگان و سرنشینان آنان را به خود جلب می‌کند. هدفی که بهره برداران از تبلیغات به دنبال آن هستند و در ترافیک های سرسام آور هم توجه رانندگان به این بیلبوردها مضاعف می‌شود. بعید است که تا به حال هنگام عبور از خیابان سربه هوایی نکرده باشید و رنگ و لعاب تابلوهای تبلیغات سطح شهر، چشمتان را نوازش نکرده باشد.

 حاشیه‌های نحوه صدور مجوز/نهادهای قضایی و نظارتی جوانب را روشن کنند

علاوه بر شهروندان، نمایندگان مجلس از افزایش ناگهانی بیلبوردها و موضوعات مرتبط با آن گلایه و انتقاد دارند. اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: اخیرا موضوع افزایش ناگهانی تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران حاشیه‌های زیادی را برانگیخته و برای برخی از شهروندان و بسیاری از رسانه‌ها نیز پرسش‌ برانگیز شده است.

وی توضیح داد: در چهار، پنج ماه اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران، به نحو غیرشفافی تعداد قبل توجهی تابلو تبلیغاتی را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کرده است که این تابلوها نه تنها بر اساس استانداردهای آیین نامه نصب تابلو و علائم شهری جانمایی نشده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد حاشیه‌های زیادی بر سر نحوه صدور مجوز این تعداد تابلو وجود دارد که باید با پیگیری نهادهای قضایی و نظارتی باید جوانب آن روشن شود.

با مدیران متخلف برخورد شود

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به این که روزهای پایانی مسوولیت مدیران شهری در شهرداری و سازمان‌های متبوع آن از جمله سازمان زیباسازی است، اولویت دارد که نهادهای نظارتی و قضایی هر چه زودتر این اقدامات را بررسی و در صورت رصد تخلفات، با مدیران متخلف برخورد کنند.

شاکری افزود: در مجلس دهم هم طراح‌هایی برای تصویب سه، چهار قانون سنگین و بسیار مهم به مجلس آمد اما چون روزهای آخر کار مجلس بود، بررسی این قوانین به سرانجام نرسید و به مجلس بعدی موکول شد. این اتفاق باعث شد تا ضرورت و اهمیت این طرح‌ها چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. اطاله بررسی تخلف‌ها هم زیان‌آور و برای کشور هزینه‌ساز است. لازم است که نهادهای نظارتی به مسایلی از این دست شسریع‌تر ورود کنند تا برخورد با تخلف‌های احتمالی مشمول زمان نشود.

منتخبان شورای ششم مصوبه‌های ناقض حقوق عامه شهروندان را لغو می کنند

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران، گفت: البته منتخبان شورای ششم اطمینان داده‌اند برخی از مصوبه‌های شورای کنونی را که ناقض حقوق عامه شهروندان باشد، لغو کنند. از این نمونه می‌توان واگذاری و فروش زمین‌های شهری تهران به بسازبفروش‌ها را مثال زد. این تنها یکی از موارد است. فروش فضاهای عمومی شهر به بنگاه‌های خصوصی تبلیغاتی که در این چند ماه اتفاق افتاده نیز از همین موارد خواهد بود و در صورت هرگونه تخلفی، لغو و از سوی متخلفان جبران مافات خواهد شد.

مجلس پیگیر تخلفات شهرداری تهران

وی ادامه داد: البته تا پیش از استقرار شورای ششم در مجلس شهری پایتخت، شورای کنونی و دیگر نهادهای نظارتی باید با دقت موضوع را رصد کنند. در مجلس هم سازکاری برای نظارت بر این گونه تخلفات، اندیشیده شده است و در صورت نیاز، مجلس نیز به موضوع ورود خواهد کرد.

مدیریت شهری کنونی چندان ضابطه‌مند نبوده است/آشفتگی در شهرداری پایتخت

اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس اول کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: مدیریت شهری، متاسفانه در این چند سال اخیر چندان ضابطه‌مند نبوده است و به ویژه در هفته‌های پایانی مسوولیت‌ شوراها، بیش از همیشه آشفته شده است.

 مناسبات قراردادی شهرداری منضبط نیست/ شورای پنجم از بی انضباطی ها عبور کرد

وی افزود: مناسبات قراردادی شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش منضبط نیست و متاسفانه نهاد ناظر این سازمان‌، یعنی شورای شهر با مسامحه از کنار این بی انضباطی عبور کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: این روزها رسانه‌های بسیاری دارند در مورد اقدامات شبهه برانگیز شهرداری صحبت می‌کنند اما واکنش یا بازخوردی از سوی شورای شهر مستقر نمی‌بینیم. در رسانه‌ها مطرح شده که شهرداری قراردادهای چند صد میلیون و میلیاردی با بعضی خبرنگاران منعقد کرده است. این قراردادها بر اساس چه قاعده و نظارتی انجام شده است؟ یا از سوی دیگر مطرح شده که به فاصله چند ماه، یعنی از آغاز همین امسال، به یکباره تعداد تابلوهای تبلیغاتی زیاد شده در جاهایی هم نصب شده‌اند که گویا قانونی نیست. این قراردادها را چه کسانی امضا می‌کنند؟ آن هم در آخرین روزهای مسئولیت آقایان.

وی گفت: این اقدام‌ها چه معنایی دارد؟ مسلما معلوم است که این کارها شبهه برانگیز است و حتما باید با جدیت تمام از سوی نهادهای حاکمیتی بررسی و محاسبه شود.

پایتخت را به شهر بیلبوردها تبدیل کرده‌اند/تبلیغ مصرف‌گرایی می‌کنند

زهی گفت: پایتخت را به شهر بیلبوردها تبدیل کرده‌اند. تهران پر از تصویر آدم‌های مشهوری شده که تبلیغ مصرف‌گرایی می‌کنند. این آقایان آیا یک بار هم این بازیگران و ورزشکاران را آوردند پای کار تا برای کمک به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا از آنها کمک بگیرند؟ ماه‌هاست که کشور درگیر کرونا شده است و مردم ما از این بیماری و محدودیت‌های ناشی از آن عذاب می‌کشند و آقایان در آخرین روزها و ساعت‌های کاری‌شان بیلبورد تجاری نصب می‌کنند.

اما مدیران شهرداری تهران نظر متفاوتی دارند و می گویند مسوولیت 100 درصدی بیلبوردها با ما نیست. حمید فرزام، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره گفت: به طورکلی بیلبوردها وتابلوهای تبلیغاتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول مربوط به تبلیغات فرهنگی واطلاع‌رسانی‌های شهری است که به صورت مناسبتی اکران می‌شود و مسوولیت این تبلیغات کاملاً با شهرداری است و تابلوهای بزرگ توسط سازمان زیباسازی و تابلوهای کوچک توسط شهرداری‌های مناطق با همکاری سازمان زیباسازی تهیه و نصب می‌شود و برای محتوای این بیلبوردهای تبلیغاتی نیز کارگروه‌های مختلف تشکیل می‌شود و ستاد مربوطه داریم. 

شهرداری: مسوولیت محتوای بیلبوردهای تجاری با ما نیست

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: دسته دوم از بیلبوردهای تبلیغاتی مربوط به تبلیغات تجاری و بازرگانی است و طبق قانون، مسوولیت آن با وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی بوده و شهرداری فقط صاحب ابزار تبلیغاتی از طریق مزایده عمومی است و در واقع در مزایده عمومی، کانون‌های تبلیغاتی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشند و تأییدیه آنها طی یک نسخه به ما ارجاع شده باشد،‌‌ می‌توانند در این مزایده عمومی شرکت کنند، ولی شهرداری در مورد تبلیغات تجاری و بازرگانی وظیفه و مسوولیت در مورد محتوای تبلیغات ندارد. 

درآمد شهرداری از تبلیغات بیلبوردها 

وی خاطرنشان کرد: اصولاً درآمد ناشی از تبلیغات تجاری صرف هزینه تبلیغات فرهنگی می‌شود و درآمد شهرداری از تبلیغات روی بیلبوردها متفاوت است که در حال حاضر به دلیل اجرای محدودیت‌های کرونایی از حجم تبلیغات کاسته شده است. 

تعیین نرخ رسمی تبلیغات تجاری توسط کارشناسان دادگستری

 معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که حداقل و حداکثر نرخ تبلیغ بازرگانی و تجاری بر روی بیلبوردهای شهرداری چقدر است، گفت:‌ قیمت‌های پیشنهادی براساس نظرات کارشناسی اعلام می‌شود و به طورکلی نرخ را به کارشناسان رسمی دادگستری اعلام و آنها نرخ نهایی را تأیید یا تعدیل می‌کنند و آن را به صورت قیمت پایه درنظر می‌گیریم و در مزایده عمومی شرکت‌ها هرکدام که پیشنهاد بهتری دهند، برنده یکساله تبلیغ روی بیلبورد خواهند بود و اکنون همه چیز شفاف و قابل مشاهده و بررسی است.

فرزام خاطرنشان کرد: قطعا تبلیغ روی بیلبورد سه وجهی در تقاطع همت و مدرس گرانتر از تبلیغ روی یک بیلبورد کوچک 9 متری در بزرگراه حاشیه تهران است. همچنین نرخ تبلیغ در ایام مختلف متفاوت و در شب عید با آذر فرق می‌کند.

 

موج آشفتگی ها در شهرداری تهران/ چشم تهرانی ها به منتخبین شورای ششم

کمتر از یک ماه دیگر به پایان فعالیت مدیران شهری کنونی و شورای پنجمی ها باقی مانده است. اما مدیران شهری به جای پاسخگویی و پیگیری مطالبات شهروندان درگیر حواشی و بی انضباطی شده و آشفتگی  در شهرداری تهران موج می زند. موضوعاتی مانند استخدام شائبه دار 2000 نفر در شهرداری طی 10 روز گذشته و واگذاری املاک و چوب حراج به اموال مردم تهران در دقیقه نود نیز گویای این آشفتگی و بی انضباطی در شهرداری پایتخت است. هرچند که مدیران شهری همواره سعی در رد این موضوعات دارند ولی اسناد و مدارکی که دست منتخبین شورای ششم رسیده، حکایت از تائید این موضوعات دارد و حالا چشم مردم تهران به شورای شهر جدید است که از نیمه مرداد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و شهروندان انتظار رسیدگی به مطالباتشان را از آنها دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول