اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیدا و پنهان بازی ترکیه در آسیای مرکزی

ترکیه در پس‌زمینه تناقضات و اختلاف بین ایالات متحده، چین و روسیه بازی خواهد کرد که این به نفع آنکارا نیست زیرا نه پول لازم برای این بازی را دارد و نه نفوذ آن را.

پیدا و پنهان بازی ترکیه در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سفر اخیر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به تاجیکستان و قرقیزستان، آمادگی « آنکارا» برای تعمیق همکاری دفاعی، امنیتی و نظامی و اشتراک تجربیات در زمینه امنیت مرزها و مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد.

همچنین ترکیه وعده آموزش و تربیت متخصصان نظامی قرقیزستان را داده است. اگر چه که ارتش تمامی کشورهای آسیای مرکزی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در ترکیه هستند.

ظاهرا ، ترکیه در حال افزایش سهمیه برای آنها است. سوال مطرح اینجاست که ترکیه از آسیای مرکزی در برابر تهدیدهای افغانستان محافظت خواهد کرد؟

متقابلا آنکارا درخواست کرده مدارس «فتح الله گولن» را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسند و حامیان آنها که در خاک کشورهای دوست پنهان شده‌اند و افکار خود را به ترکیه صادر می‌کنند؛ تحت تعقیب قرار دهند.

با توجه به سفر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که ما با برادر عزیز، همبستگی داریم که مدارس «گولن» تهدیدی برای امنیت ملی هر دو کشور است. ما با حمایت از یکدیگر بر این مسئله فائق خواهیم آمد. من بار دیگر به رئیس جمهور محترم اطمینان دادم که ترکیه از مردم قرقیز و مقامات کشور حمایت می‌کند. ما در کنار قرقیزستان به سمت ثبات سیاسی حرکت می‌کنیم.

پس از آن، معلوم شد که ترکیه کمک‌های فنی و نظامی به قرقیزستان خواهد کرد.

 اما کشورهای منطقه علاوه بر مشکلات داخلی و جهانی، به زودی با مشکل دیگری نیز روبرو خواهند شد و آن تهدیداتی است که از طرف افغانستان این کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

آمریکا، با ایجاد آشوب و تنش در افغانستان، این کشور را به سرنوشت خود رها کرده است. طالبان در حال حاضر بیش از 80 درصد خاک افغانستان را کنترل می‌کند. ضمن اینکه آنها عمدتا در شمال کشور ، جایی که مردم غیر پشتون زندگی می‌کنند، در مرز با تاجیکستان و ازبکستان می‌جنگند. سربازان افغان برای نجات جان خود به کشورهای آسیای مرکزی فرار می‌کنند. این البته باعث نگرانی در «دوشنبه» ، «تاشکند» و «عشق آباد» می‌شود.

«دیمیتری اورلوف» مدیرکل مرکز تحلیلی «استراتژی شرق و غرب» در بیشکک معتقد است این بازی ترکیه مدت زمان طولانی را می‌طلبد که ممکن است زندگی اردوغان کافی نباشد.

اردوغان برای اینکه به یک بازیکن منطقه‌ای تبدیل شود، باید دو شرط را داشته باشد؛ طوری وارد بازی شود تا کسی این مسئله را متوجه نشود و چنان بازی کند که کسی آن را نفهمد. البته که هیچکدام را ندارد.

اورلوف گفت اکنون ترکیه بیش از حد گستاخانه رفتار می‌کند و این نشان می‌دهد که یک نیروی جدی احتمالا انگلیس پشت سر وی وجود دارد.

به نظر مدیرکل مرکز تحلیلی، اردوغان در پس زمینه تناقضات و اختلافات بین ایالات متحده، چین و روسیه بازی خواهد کرد که این به نفع ترکیه نیست زیرا نه پول و نفوذ لازم برای چنین بازی ندارد که نشان دهنده وجود نیرویی با نفوذ در پشت پرده بازی ترکیه است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول