اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

جلوی کشت شلتوک در شرکت کشت و صنعت میان آب خوزستان گرفته شد

فرماندار کرخه گفت: پس از رسیدن گزارش کاشت شلتوک در شرکت کشت و صنعت میان آب تلمبه‌های آب پلمب و جلوی آن گرفته شد.

جلوی کشت شلتوک در شرکت کشت و صنعت میان آب خوزستان  گرفته شد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از شوش، پس‌از کاهش بارندگی‌ها در سال آبی اخیر و کاهش منابع آبی ایجاد محدودیت‌هایی در حوزه کشاورزی ازجمله چالش‌هایی بوده که کشاورزان را به‌ویژه در خوزستان درگیر خود کرد اما در برخی از موارد این محدودیت‌ها به ممنوعیت هم کشیده شد تا آنجایی‌که کشت شلتوک در خوزستان کاملاً ممنوع اعلام گردید.

این امر موجبات نگرانی را از بابت تزلزل در وضعیت معیشتی کشاورزان را مهیا نمود اما درهرحال مصوبات از سوی کشاورزان پذیرفته شد و کشت شلتوک در خوزستان صورت نگرفت.

 

هفته گذشته در آخرین اخباری که در خصوص ممنوعیت کشت شلتوک اعلام شد قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان تاکید نمود: با توجه به اینکه ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان به تصویب رسیده، باید در همه شهرستان‌های استان عملی شود.

وی با انتقاد از آنچه سهل انگاری فرماندار شوشتر در برخورد با کشاورزان شلتوک کار افزود: برخورد با کشاورزان متخلف قرار بود پس از انتخابات انجام شود اما شوشتر تنها شهرستانی است که این کار را نکرده و با وجود دو نوبت دستور مستقیم به فرماندار تاکنون عملی نشده است.

وی با تاکید بر اولویت تامین آب شرب مردم، به حیاتی معاون امنیتی استانداری خوزستان دستور داد که در راستای برخورد با کشاورزان شلتوک کار با سازمان آب و برق و شرکت برق خوزستان جلسه برگزار کرده و همکاری کند.

سلیمانی دشتکی همچنین با اشاره به درخواست مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیشنهاد این سازمان مبنی بر ابطال مجوز بهره برداری آب کشاورزانی که برق پمپ‌های خود را دوباره به صورت غیرمجاز وصل می‌کنند در شورای تامین استان مطرح می‌شود.

کشت شلتوک در شرکت کشت و صنعت میان آب

اما بر اساس آخرین مستندات واصله به خبرگزاری فارس، شرکت کشت و صنعت میان آب در اقدامی عجیب و خلاف قانون طی چند هفته اخیر میزان زیادی از زمین‌های خود را به کشت شلتوک اختصاص داده بود داده‌است.

این اتفاق در حالی رخ داده‌است که جهاد کشاورزی خوزستان با ارسال نامه به ادارات جهاد کشاورزی هر شهرستان اعلام نمود که حسب مصوبات ستاد مدیریت بحران استان، کشت شلتوک در تابستان ۱۴۰۰ ممنوع است و هیچ سطح و نهادهایی در این خصوص منظور نشده‌است.

 

عباس پورعاطف فرماندار شهرستان کرخه پیرامون این مسئله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به اعلام خشک‌سالی در تابستان ۱۴۰۰ کشت محصولات کشاورزی دارای محدودیت‌هایی شده‌اند که ممنوعیت کامل کشت شلتوک جز این محدودیت‌ها است و برای هیچ فرد یا شرکتی دارای استثنایی وجود ندارد.

وی افزود: شرکت کشت و صنعت میان آب علی‌رغم صدور نامه‌های متعدد و اخطاریه‌های لازم در هفته‌های اخیر اقدام به کشت ۵۰۰ هکتار شلتوک نمود که پس‌از اطلاع از این‌موضوع پلمپ تلمبه‌های آب انجام شد.

فرماندار کرخه گفت: این شرکت مدعی بود آبیاری شلتوک‌ها توسط آب آب نیشکرها صورت می‌گیرد که پس‌از بررسی این‌موضوع از سوی امور آب این ادعا تأیید شد اما در قانون ممنوعیت کشت شلتوک تغییری ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: به‌طورکلی شرکت کشت و صنعت میان آب با کشت شلتوک دچار تخلف شده و در صورت ادامه کشت و فک پلمب‌ها به‌صورت غیرقانونی، به مراجع قضایی معرفی و روند برخورد قانونی طی خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در طول تهیه این گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس اقدام به انجام مصاحبه با مسئولان شرکت کشت و صنعت میان آب نمود که متأسفانه مسوولین آن حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول