اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سکونت‌گاه‌های غیررسمی خراسان‌جنوبی تعیین تکلیف شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به بافت قدیمی و تاریخی شهرهای خراسان‌جنوبی، گفت: بخشی از این سکونت‌گاه‌ها‌ در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین اوقاف و امور خیریه است که باید تعیین تکلیف، بازسازی و یا هم تخریب شود.

سکونت‌گاه‌های غیررسمی خراسان‌جنوبی تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ظهر امروز در نخستین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: موضوع حاشیه‌نشینی قصه‌ پرغصه‌ای است که پایانی ندارد.

وی بیان داشت: فقر، بیکاری، مهاجرت‌های ناشی از خشکسالی، عدم نظارت‌های سازمانی، توزیع ناعادلانه امکانات رفاهی و سرمایه‌ای می‌تواند ریشه در ظهور ناهمگون حاشیه‌نشینی داشته‌باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سرقت‌های خانگی، قاچاق‌ موادمخدر و اقلام مصرفی، اعتیاد به انواع مواد مصرفی غیرقانونی، باندهای غیراخلاقی و فحشا در مناطق حاشیه‌ای رنگ و بوی خاصی دارد.

وحدانی‌نیا یادآور شد: توانمندسازی ساکنین سکونت‌گاه‌ها، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، حمایت‌های معنوی و تسهیلات قرض‌الحسنه از مشاغل خانگی، تأمین امنیت اجتماعی و رفاهی می‌تواند نقش‌سازنده‌ای در گسترش مناطق حاشیه‌نشینی شهرها داشته باشد.

وی با اشاره به بافت قدیمی و تاریخی شهرهای خراسان‌جنوبی، خاطرنشان‌کرد: بخشی از این سکونت‌گاه‌ها‌ در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین اوقاف و امور خیریه است که بلااستفاده و محلی برای سوء‌‌استفاده‌های منکراتی، آسیب‌های اجتماعی و مزاحمت‌های خانوادگی می‌شود که باید تعیین تکلیف، بازسازی و یا هم تخریب شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: براساس گزارش شهرداری بیرجند علی‌رغم آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان و اجرای ۱۴ پروژه فرهنگی، ورزشی و خدماتی با هزینه‌کرد ۱۵ میلیارد تومان در یک هزار و ۷ هزار هکتار از اراضی ناکارآمدی بیرجند در محلات جوادیه، موسی‌بن‌جعفر(ع)، فرزان و کارگران هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وحدانی‌نیا گفت: انتظارات زیادی از سازمان‌های دولتی و نهادهای خدماتی در خصوص نظارت‌های میدانی و جلوگیری از تخطی‌های احتمالی در تصرف اراضی ملی، ساخت وسازهای قارچ‌گونه‌ای و سندسازی‌های غیرقانونی‌ مطرح می‌شود.

وی با اشاره به طرح کاداستر سازمان ثبت‌ اسناد و املاک خراسان‌جنوبی و رشد قابل توجه صدور سند تک‌برگی املاک دولتی در سال جاری، افزود: براساس گزارش رسیده در سه ماهه نخست سال۹۹ تعداد صدور سند تک‌برگی املاک دولتی ۵۱۳  مورد بوده که در سال جاری به رقم ۱۴۳۴ رسیده است.

وی با تأکید بر شناسایی املاک متصرف ادارات و سازمان‌های دولتی و تک‌برگی کردن اسناد، خاطرنشان کرد: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آب‌ منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در خصوص صدور سند به تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان‌های‌ بالادستی و رأی دیوان عدالت اداری پایبند باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در خصوص تهیه اطلس سرمایه‌گذاری سازمان‌های، دولتی گفت: دستگاههای اجرایی و ادارات دولتی در سامانه «سادا» نسبت به ثبت اموال‌ منقول و غیر منقول زیرمجوعه‌ خود اقدام کنند تا به‌عنوان اموال مازاد برای فروش به مزایده گذاشته نشود.

وحدانی‌نیا با اشاره به طرح کمربند سبز شهر بیرجند، اظهار داشت: برداشت ما بر این است که این کمربند مرزی تعریف شده برای جلوگیری از توسعه محدوده شهری وساخت‌ و سازهای غیرقانونی در شهر بیرجند است هرچند که سیاست شهرداری بیشتر سرمایه‌گذاری در حوزه احداث فضاهای سبز و جاده تندرستی است.

وی خواستار حفظ و صیانت از مالکیت اراضی ملی، احصاء تملک‌ زمین‌های دولتی، نظارت بر خرید و فروش‌های غیرقانونی و سندسازی‌های صوری، تغییر کاربری‌های زراعی به مسکونی و ارتقای آگاهی‌های عمومی از جرایم این حوزه شد.

انتهای‌ پیام/۶۹۰۱۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول