اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد «فارس من»| پای درددل‌های مالباختگان شرکت‌های هرمی؛ به اسم بازاریابی از ما کلاهبرداری شد

مالباختگان یونیک فاینانس با اشاره به اینکه به اسم سرمایه‌گذاری در سهام‌های خارجی از ما کلاهبرداری ‌کرده‌اند، گفت: افراد با ورود به این شرکت‌های هرمی در اضلاع آن گرفتار می‌شوند.

میزگرد «فارس من»| پای درددل‌های مالباختگان شرکت‌های هرمی؛ به اسم بازاریابی از ما کلاهبرداری شد

به گزارش خبرنگار گروه فارس من خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان فارس من، با ثبت سوژه‌ای با عنوان«به کلاهبرداری شرکت‌های هرمی یونیک فاینانس ورود کنید» به فعالیت یک شرکت هرمی در ایران و در چند کشور دیگر اشاره‌کرده‌اند و گفتند که این شرکت با بیان به اعضای خود سهام آمریکا را می‌فروخت و مبالغ هنگفتی از آنها دریافت کرده‌است و در ادامه آنها را مجبور به ایجاد شاخه‌های جدید می‌کرد.

 

این افراد پس از اینکه متوجه می‌شوند فعالیت این شرکت غیرمجاز بوده با ثبت سوژه‌ای در فارس من خواستار برخورد مناسب دستگاه‌های مربوطه شدند. شرکت هرمی یونیک فاینانس در شهرهای مختلف اقدام به فعالیت کرده و دایره قربانیان خود را حتی تا کشورهای دیگر همچون افغانستان، ترکیه و عراق و گرجستان هم گسترانده‌است. این شرکت‌های هرمی با نشان دادن ماشین‌های لوکس، تصاویری از دفتر واقع در ترکیه، دبی و سوئیس افق زیبایی از آینده به مشتریان خود نشان می‌دادند تا بدین گونه افراد را برای بدست آوردن پول راحت ترغیب کنند.

 

چون این شکایت‌ها تجمیع نشده آمار مشخصی وجود ندارد اما از زمانی که این کمپین در فارس من به ثبت رسید تماس‌های بسیاری از سوی مخاطبان با خبرگزاری فارس از شهرهای مختلف انجام شده که نشان از گستردگی فعالیت این شرکت هرمی است همچنین اعضای این شرکت هرمی آنچنان تهدید شده اند که کوچکترین شمایت آنها منجر به مسدود شدن حساب‌های آنها می‌شود. 

 

در این میزگرد بنا به خواست حاضرین از اسامی مستعار استفاده شده و تصویر این میزگرد هم نامشخص می‌شود. این میزگرد با حضور «محمد رحیمی»، «حسین سلطانی» و «زهرا رحمانی» که اسامی مستعار آنهاست برگزار شد.  امید است با این میزگرد سایر مالباختگان و افرادی که در دام این شرکت‌های هرمی غیر مجاز افتاده‌اند، بتوانند خود را از این فضای شبهه‌دار دور کرده و کمتر دچار خسارت شوند.

سلطانی: در سیستمی که این شرکت را پیشنهاد دادند نگفتند شرکت هرمی است، به ما گفتند سهام بورس نزدک آمریکا است و می‌توانیم سرمایه در این شرکت بگذاریم. از طریق دوستان و همکاران با این شرکت آشنا شدیم. ما این افراد را می‌شناختیم و به حرفشان اعتماد کردیم. می‌گفتند که ما ماهیانه چندین میلیون درآمد داریم و سود زیادی عایدمان می‌شود و چون به مشکل برخورده بودند بخشی از سرمایه خود را در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. 

 

شرکت‌های هرمی در ابتدا دانه‌پاشی می‌کنند

اوایل سودها خوب بود ولی در جایی به ما گفتند که باید یک اکانت باز کنید و دلارهای مجازی به ما داده می‌شود. این دلارهای مجازی را می‌خریدیم که اینها یا از پول های خودمان می‌دادند یا می‌گفتند افرادی را که جدید پیدا کنید از آنها پول بگیرید. در حقیقت دانه‌پاشی می‌کردند. فکر می‌کردیم که راه جدیدی برای سرمایه‌گذاری در شرکت است. 

 

حتی به ما گفتند که چند راه وجود دارد که می‌توانیم از پول‌هایی که به حسابمان ریخته می‌شود استفاده کنیم و یا پول خود را تبدیل کنیم، رمزارزها، عابربانک‌ها، مسترکارت و یا اینکه برگه‌هایی برای ما فرستاده می‌شود. برای ما در سیستم‌شان صفحاتی را باز کرده بودند که نشان می‌داد از سهام مختلفی مثل اپل و نتفلیکس خریداری کرده بودیم. با پول‌های ما ماشین‌های خارجی خریده بودند و به ما نشان می‌دادند. 

سرشاخه‌های شرکت هرمی آن از پشتیبانان برنامه سینا ولی‌الله هستند

در سیستم هرمی فکر می‌کردیم که رو به بالا می‌رویم ولی در مراحلی در ضلع‌های این هرم گیر می‌افتادیم. روند رسیدگی در دادگاه‌ها در این موارد بسیار طولانی است. این یک شبکه بود که در کشورهای دیگر هم فعالیت می‌کرد. یکی از مدیران آن به نام فرزین فردین فرد در برنامه سینا ولی‌الله آمده بود. این شبکه از پشتیبانان این شرکت هرمی بود. آنها می‌گفتند که وضعیت اقتصاد ایران خوب نیست و از پول مردم استفاده می‌کنند. آنها از یک ارز دیجیتال با اسم مشابه استفاده می‌کردند.

 

کسی که داخل این شرکت نباشد فکر می‌کند مثل گلدکوئیست است ولی در این شرکت‌ها پول بیشتری باید سرمایه‌گذاری کرد و چون تعداد مشخص نیست و در کشور پراکنده‌اند، میزان و اندازه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های هرمی هم مشخص نیست. وقتی وارد می‌شدیم می‌فهمیدیم که افرادی دیگر یا مالباخته‌اند و یا اینکه خودشان هم گرفتار چنین هرمی شده‌اند.

 

همه وعده‌ها دروغ بود

رحمانی: آن خانمی را که به واسطه وی در این شرکت سرمایه‌گذاری کردم بیست سال بود که می‌شناختم. آنها از اعتماد آدم‌ها استفاده می‌کنند و چون به آنها اعتماد داری به راحتی سرمایه خود را دراختیارشان قرار می‌دهی. من دو سال است که با این شرکت همکاری می‌کردم. همان زمان می‌خواستیم که در سهام ایران سرمایه‌گذاری کنیم اما به ما گفتند که این شرکت هرمی علاوه بر سود طولانی مدت، سود روزشمار هم می‌دهد. به خواهر من که در خارج از کشور بود گفتند که می‌توانی از طریق وستریونیون سود خود را دریافت کنی. وقتی خواهرم به سراغ وستریونیون رفت متوجه شد اصلا چنین چیزی وجود ندارد و بعد که اعتراض کردیم ما را از گروه‌هایشان بیرون کردند و لیدرها شروع به توهین و تحقیر کردند.و همه وعده‌هایی که به مادادند دروغ بود.

 

همچنین همه حساب‌ها و اکانت‌‌ها را مسدود کردند. این چه شرکتی بود که فقط با اعتراض حساب‌‌ها را مسدود می‌کردند و آنجا بود که ثابت شد کلاهبرداری اتفاق می‌افتد. شکایت کردیم و در دادسرای جرائم رایانه‌ای رفتیم. بعد از آن ما را به آگاهی ارجاع دادند و به خواهرم هم گفتند که شکایت کند. در دادگاه به ما گفته شد از لیدر خود شکایت کنید و قبل از آنکه رأی بیاید و وی را ممنوع‌الخروج کنیم از کشور رفته بود. 

خانواده‌ها و دوستان را در دام خود گرفتار می‌کنند

افرادی که در این شرکت‌های هرمی فعالیت می‌کنند اکثراً خانوادگی هستند. ما تمام مدارک را به دادگاه ارائه کردیم. در موقعی که می‌خواستند ما را با این شرکت آشنا کنند به ما گفته شد که این یک شرکت با سرمایه‌گذاری خارجی است. اول که نمی‌گذاشتند اسم شرکت را ببینیم و به جزئیات دسترسی داشته باشیم. 

سلطانی: به اندازه چشم‌هایم به افراد که من را دعوت کرده بودند اعتماد داشتم و چون حب پول داشتیم این کلاهبرداری انجام شد. 


رحمانی: اول نمی‌گویند که هرمی است و باید پول بدهیم، به اسم بازاریاب ما را معرفی می‌‌کردند و هر فردی که معرفی می‌کردیم از ۲۵ تا ۵ درصد سود می‌دادند و متوجه شدیم که این یک کلاهبرداری است. می‌خواستیم فعالیتمان را متوقف کنیم ولی به ما گفته شد که بعد از شش ماه می‌توانیم پول خود را دریافت کنیم چون قرارداد ما دو ساله بود. وقتی گفتیم که مدارکی به ما ارائه دهید که نشان دهد ما سهام آن شرکت‌ها را داریم گفتند ۲۵۰ دلار بدهید تا مدارک سهامداری را برای ما بفرستند. تنها سرمایه من طلاهایم بود که به خاطر این شرکت فروختم. به اسم بازاریابی وارد این شرکت‌های هرمی شدیم

سلطانی: تمام پولهایم را به این شرکت داده بودم حتی نتوانستم مادرم را به بیمارستان خوبی ببرم تا فوت نشود. 

 

فعالیت در شرکت‌های هرمی خانواده ‌ها را به فروپاشی می‌کشاند

رحیمی: زن و شوهرهای بسیاری بودند که آنها هم در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند که کارشان به طلاق رسید. آنها پول معلول را خورده بودند. وی پول به این شرکت داده بود تا با زیاد شدن پولش بتواند دارو بخرد.  سال ۹۸ خانمی که نامزد من بود من را معرفی کرد و گفت شرکتی در ایران فعالیت می‌کند می‌توانی سهام آمریکا را در آن بخری و سرمایه‌گذاری کنی. شخصی که قرار بود ما را با این شرکت هرمی آشنا کند در یک کافی‌شاپ قرار گذاشت و گفت: این شرکت در انگلیس ثبت شده، دفتر در سوئیس دارد و در آمریکا فعالیت می‌کند و به خاطر تحریم‌ها نتوانسته در ایران دفتر باز کند.

 

با فیلم و عکس اعضا را گول می‌زدند

به ما گفته شد امنیت از طریق «مک‌آفی» تأمین می‌شود و یک شرکت بیمه‌گذار معرفی شد که اگر یونیک‌فاینانس اعلام کرد پولمان دچار ضرر و زیان شده، این شرکت بیمه ضرر ما را جبران کند. همه به صورت انگلیسی بود و چون مردم تخصص ندارند متوجه نمی‌شوند. حتی به ما گفته شد که دستگاه اختراعی شده که خرید و فروش را به صورت اتوماتیک در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) انجام می‌دهد، بعداً فهمیدیم که با نرم‌افزاری این فیلم‌ها ساختگی بود. به ما گفتند یونیک‌فاینانس همان یونیک‌فاینانز سوئیس است و خودشان را کارمندان کارگزاران بورس معرفی می‌کردند. دلیل فعالیت خود را جذب سرمایه می‌دانستند. حتی گفتند می‌توانید در فرودگاه امام خمینی بیت‌کوین دریافت کنید. 


اعضا مجبور به ایجاد شاخه‌های جدید می‌شوند

فارس من: یونیک فاینانس چه کسانی را شکار می‌کرد و به چه شیوه‌ای؟

رحیمی: زمانی که یک یک نفر را آشنا می‌کنند به او می‌گویند یک لیست تهیه کن و به سه قسمت تقسیم کن، سرد، گرم و داغ و افرادی که می‌شناسی را در این لیست قرار بده. در لیست داغ کسانی بودند که چشم‌بسته هر چه می‌گفتیم قبول می‌کردند مثل خانواده و دوستان و بدون تحقیق ثبت‌نام می‌‌کردند. شعار آنها این بود که می‌خواهیم ایران را نجات دهیم و از این وضعیت فقر بیرون بیاوریم، ولی همان اول حساب‌ها مسدود می‌شد. وقتی گفتم پول من را نقد کنید، گفتند برو کار کن و دو راه را معرفی کردند. اول اینکه افزایش سرمایه کن دوم اینکه کارگزار شو. آنها می‌دانند که در لیست داغ خانواده و دوستان قرار دارند کسی شکایت نمی‌کند چون به ما اعتماد دارند.

در ایران،افغانستان،ترکیه و عراق فعالیت می‌کنند 

سلطانی: به لیدرها ستاره می‌دهند و از نادانی افراد استفاده می‌کنند تا فعالیت‌شان را بیشتر کنند. این شرکت در ایران فقط فعالیت نمی‌کرد بلکه در کشور عراق و افغانستان و گرجستان هم فعال است. سرشاخه‌های آن به بیست تا سی نفر می‌رسند.

 

رحیمی: لیدرهای میانی صرفا برای کمک به اعضای خانواده معرفی می‌شوند اما وقتی جلو می‌روی مجبور می‌شوی که تیم بسازی. وقتی با اعضا صحبت می‌‌کردیم مثل این بود که شریک جرم می‌شویم اما خانواده از ما شکایت نمی‌کند. لیدرها اعضا را به لیدرهای کوچک‌تر تقسیم می‌کنند تا آنها ضرر کنند و پول مردم را پس بدهند. طبق قانون فقط از کسی که به وی پول داده‌ایم می‌توانیم شکایت کنیم و لیدرهای بالایی چون مدرکی نداشتیم فرار می‌کردند. ما مطمئنیم در یکی دو ماه آینده تعداد مالباخته‌های بیشتری اعلام می‌شود. ما را مجبور می‌کردند تا تیم بسازیم. اما وقتی فهمیدیم که کلاهبرداری است،‌ دیگر فعالیت نکردیم. 

 

سلطانی: ما چیزی نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم جلوی فعالیت این شرکت‌های هرمی و غیرمجاز گرفته شود. 

از اعتماد به خانواده و دوستان استفاده می‌کنند

رحیمی: فعالیت این گروه‌ها و شرکت‌های هرمی بدین‌گونه است که ابتدا ما را مجبور به انتخاب خانواده برای سرمایه‌گذاری می‌کنند چون می‌دانند که خانواده‌ها از هم شکایت نمی‌کنند. 

سلطانی: مالباخته‌ها به خاطر اعتمادی که داشتند، نخواستند شکایت کنند. ما باید یا قید پول خودمان را می‌زدیم یا فعالیت خود را ادامه می‌دادیم که البته قید پولمان را زدیم.

رحمانی: در جلساتی که برای ما می‌گذاشتند، لیدر من هر دفعه با یک ماشین می‌آمد تا نشان دهد وضع مالی بسیار خوبی دارد. سرشاخه‌ها زن و شوهر بودند و از این طریق می‌توانستند اعتماد سایر اعضا را به دست بیاورند. 

جلسات در خانه‌های اجاره‌ای و کافی‌شاپ برگزار می‌شد

فارس من: جلسات در کجا برگزار می‌شد؟

رحمانی: جلسات در خانه‌هایی بود که اجاره می‌شد و هر دفعه خانه‌ها را عوض می‌کردند. در این خانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ نفر جمع می‌شدند. این جلسات حتی در کافی‌شاپ هم برگزار می‌شد. اما در دوران کرونا این  جلسات آنلاین بود. البته یک تور هم گذاشتند که ما را به گرجستان بردند و خرج سفرمان را هم دادند. یک کمپ آموزشی بود که حتی از سوئد و افغانستان و ترکیه هم آمده بودند. یک هتل پنج ستاره گرفته بودند و جلسات در آن برگزار می‌شد. ما هیچ‌وقت نمی‌توانستیم پول خود را نقد کنیم، فقط می‌توانستیم با آوردن اعضای جدید از آنها پول بگیریم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول