اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعداد بیماران کرونایی بستری در اصفهان از ۱۰۰۰ نفر گذشت/ محدودیت فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳ و۴ از امروز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به طور کلی، در استان، امروز ۱۰۴۵ نفر بیمار بستری در استان داریم که ۶۵۰ نفر در شهرستان اصفهان هستند.

تعداد بیماران کرونایی بستری در اصفهان از ۱۰۰۰ نفر گذشت/ محدودیت فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳ و۴ از امروز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهروز کلیدری صبح امروز در نشست خبری و مطبوعاتی که در محل دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری موج پنجم کرونا در داخل کشور و درگیر شدن استان اصفهان با آن، اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد بیماران سرپایی، می‌توان گفت این شرایط از دو سه هفته گذشته شروع شده و از هفته گذشته نیز تعداد بیماران بستری ما در حال افزایش است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام تعداد بیماران درگیر کرونا در استان از ابتدای شیوع این بیماری گفت: طی حدودا ۱۶ ماه گذشته بالغ بر ۱۱۲ هزار بیمار را بستری کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از فروکش کردن موج ۴، تعداد بیماران بستری ما کاهش نیافته و ثابت مانده است، افزود: بعد از موج ۴ کرونا، تعداد بیماران باقی‌مانده در بیمارستان‌ها، هیچ وقت از ۸۰۰ تا کمتر نشد، در حالی که در موج‌های ۱ و ۲ و ۳، این تعداد بعد از فروکش کردن موج کمتر می‌شد، ولی بعد از موج ۴ کم نشد و در هفته گذشته زیاد هم شد و امروز ما ۱۰۴۵ بیمار بستری شده داریم و در هر دو تا سه روز، ۱۰۰ نفر به این تعداد افزوده شد.

کلیدری اضافه کرد: در حال حاضر، میانگین تعداد افراد بستری شده در روز به ۲۷۰ بیمار رسیده است که با توجه به روند فعلی، احتمالا تعداد بیماران بستری زیاد خواهد شد.

سه شهرستان استان اصفهان در وضعیت قرمز کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان ادامه داد: در روزهای اخیر رنگ‌بندی‌های جدیدی اعمال شده است و امروز هم شهرستان اصفهان و کاشان، در وضعیت قرمز قرار گرفتند و اردستان هم از هفته گذشته قرمز شد، علاوه بر این، ما در استان، ۱۲ شهرستان نارنجی هم داریم.

وی در ارتباط با شهرستانی که بیشترین درگیری را با کویید دارد، تصریح کرد: از نظر تعداد بیماران بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر، اردستان بیشترین آمار دارد که برای این شهرستان، معادل ۲۴ هزار نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و به طور کلی، در استان، امروز ۱۰۴۵ نفر بیمار بستری در استان داریم که ۶۵۰ نفر در شهرستان اصفهان هستند.

کلیدری بیان کرد: بیمارستان امین در حال تکمیل است و از دیروز درهای بیمارستان خورشید را نیز به روی بیماران کرونایی باز کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با تشکیل جلسه کمیته واکنش سریع در دانشگاه ادامه داد: دستورالعمل بهداشتی هفدهم را به سایر بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم و در آن زنجیره‌ای از بیمارستان‌ها را که به چرخه بیمارستان‌های کوویدی می‌پیوندند، بیان کردیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر شرایط رو به وخامت برود، مجبور خواهیم بود از عمده ظرفیت‌های موجود در شهرستان هم استفاده کنیم، عنوان کرد: برآورد فعلی ما حدود ۲۰۰۰ بیمار بستری است که اگر این افزایش یابد، مجبور خواهیم بود ظرفیت اصلی شهر اصفهان یعنی بیمارستان الزهرا را هم وارد این زنجیره کنیم که این یعنی عمده خدمات مربوط به سایر بیماری‌ها و بیمارهای شهرستانی هم از دست می‌رود.

مرداد خیلی سختی را در حوزه درمان پیش رو داریم

کلیدری خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که تعداد بیماران بستری افزایش خواهد یافت و انتظار داریم مرداد خیلی سختی را در حوزه درمان پیش رو داشته باشیم و خدمات به سایر بیماری‌ها را به خاطر کرونا محدود کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با موفقیت در کاهش مرگ و میرها بیان داشت: در طی ۴ و ۵ ماه گذشته، یکی از نگرانی‌های عمده، بحث افزایش مرگ و میرها بوده است که نسبت به موج‌های قبلی تعداد مرگ و میرها کاهش یافت که یک دلیل آن، ایمن‌سازی قوی از طریق واکسیناسیون برای جمعیت پرخطر بود که از اواخر بهمن ماه آغاز شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش مرگ و میرها نسبت به موج‌های قبلی، تأکید کرد: علت دیگر کاهش تلفات، آگاهی و تجربه بیشتر کادر درمان در برخورد با این بیماری است که موجب کاهش مرگ و میر می‌شود.

کلیدری با ابراز نگرانی‌ نسبت به کاهش دستورالعمل‌های بهداشتی اضافه کرد: طی روزهای آینده نگرانی عمده‌ای که سیستم ما را به شدت فعال کرده است، این است که با موتاسیون دلتا مواجهیم که سرایت بسیار بالایی دارد، شرایط خستگی مردم، گرمای تابستان به اضافه دوران فراغت بعد از کنکور و امتحانات دانشگاهی و در نتیجه افزایش سفرهای تابستانی، موجب کاهش رعایت دستورالعمل‌ها می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تجربه موفقیت‌آمیزی از تجربه موج ۴ اشاره کرد و اظهار داشت: این تجربه موفق این بود که بیمارانی که برای بستری مراجعه می‌کردند آنها را به صورت سرپایی و در حال تشکیل پرونده موقت درمان و ظرفیت‌های اصلی بستری را حفظ کنیم و این تجربه در موج ۴ موجب شد که تعداد بستری ما بیش از ۳۰۰۰ نفر نشود، در این درمان سرپایی، درمان‌های استاندارد بستری انجام می‌شود، به طوری که روزانه فرد بیمار به مرکز درمان مورد نظر مراجعه می‌کنند و با دریافت درمان مورد نظر، ساعتی هم تحت نظر خواهند بود و بعد از آن به خانه خود مراجعه خواهد کرد و در صورت وخیم شدن حال بیمار، کارهای مربوط به بستری انجام می‌شود.

وی افزود: اگر ما بتوانیم درمان ۲۰ درصد بیماران را به صورت سرپایی انجام دهیم، این موجب حفظ ظرفیت‌ بیمارستان‌ها برای بیماران با حال وخیم‌تر، اعم از کرونایی و غیر کرونایی می‌شود.

۴۰۰ هزار نفر در استان اصفهان واکسینه شدند

کلیدری آماری هم از میزان افراد واکسینه شده ارائه داد و گفت: با شروع واکسیناسیون از اواخر بهمن‌ماه، تا الان نزدیک به ۲۸۷ هزار نفر واکسیناسیون نبوت اول و ۱۱۹ هزار نفر نوبت دوم را دریافت کرده‌اند و در کل نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر واکسن زده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: میزان واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال ۶۷ درصد، افراد ۷۵ تا ۸۰ سال ۶۹ درصد، افراد ۷۰ تا ۷۵ سال ۶۵ درصد و افراد ۶۵ تا ۷۰ سال ۱۲ درصد است و در کل، جمعیت واکسینه شده در دز اول ۵.۷ درصد و در دز دوم ۲.۳۶ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در گروه‌های هدف بودند و تا الان واکسینه نشده‌اند، عمدتا به این خاطر بوده که خودشان مراجعه نکردند.

کلیدری با اشاره به کمبود واکسن، در ارتباط با ظرفیت‌های ایجاد شده برای واکسیناسیون تصریح کرد: با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده‌ایم می‌توانیم روزانه ۱۶ هزار نفر را واکسن بزنیم و اگر واکسن در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم این میزان را تا روزانه ۲۵ هزار نفر افزایش دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر مؤثر بودن واکسیناسیون در کاهش میزان مرگ و میر، گفت: در میان کسانی که دز اول واکسین را دریافت کردند، اگر هم به کرونا مبتلا شدند اما مرگ و میر کمتر شد و در گروه کسانی که دز دوم را دریافت کردند، مرگ و میر تقریبا به صفر رسیده است.

برای ایمن‌سازی استان در برار کرونا، ۲.۵ میلیون نفر باید واکسینه شوند

وی با تأکید مجدد بر اهمیت رعایت دستورالعمل‌ها اذعان داشت: برای جلوگیری از گسترش بیماری و ایمن‌سازی کامل استان، ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت استان باید واکسینه شوند که این یعنی چیزی در حدود ۲.۵ میلیون نفر باید واکسن دریافت کنند تا نگرانی‌های ناشی از گسترش ویروس کم شود.

کلیدری با اشاره به اینکه بیمارستان اصلی ما در ارتباط با کرونا، بیمارستان امین است، بیان کرد: ظرفیت بیماران کرونایی بیمارستان امین ۲۵۰ تخت خواب است و کارهای عمرانی که در بیمارستان انجام می‌شود، مقداری از ظرفیت این بیمارستان را محدود کرده است، بخشی از بیمارستان هم به دلیل ساختار ویژه و ایزوله‌ای که دارد و مربوط به بخشی از بیماران خاص می‌باشد، غیر قابل استفاده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: به ما قول داده‌اند تا پایان تیرماه کارهای عمرانی انجام شود و ما بتوانیم ظرفیت بیشتری از این بیمارستان را استفاده کنیم.

وی در ارتباط با تاثیر واکسیناسیون بر نوع جهش‌یافته کرونا هم گفت: نمی‌دانیم واکسیناسیون انجام‌ شده، پوشش مناسبی برای کرونای دلتا یا دلتا پلاس خواهد بود یا نه، آنچه نظر ماست این است که واکسیناسیون باید به صورت حجیم و با سرعت زیاد انجام شود یعنی جمعیت زیاد در دوره کوتاهی واکسینه شوند تا چرخش ویروس در جمعیت کم شده و راه انتقال محدود شود.

کلیدری با اشاره به میزان واکسیناسیون کادر درمان هم بیان کرد: از ۵۹ هزار نفر پرسنل کادر درمان، ما نزدیک به ۵۶ هزار نفر را واکسن زده‌ایم که این میزان هم در حدود ۸ دوره واکسیناسیون انجام شده است، به این صورت که به بیمارستان‌های محل خدمت کادر درمان مراجعه می‌کردیم و در همان مکان واکسیناسیون انجام می‌شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره مشکلات ناشی از قطعی برق هم اظهار کرد: همه بیمارستان‌ها، وقتی برای بهره‌برداری فعال می‌شوند که ژنراتور برق اضطراری داشته باشند و در حال حاضر تمام بیمارستان‌های ما ژنراتور دارند و مرتب مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اما آنچه حیاتی است این است که منابع تغذیه بیمارستان یا به عبارتی فیدرها باید دوگانه شود، یعنی برق بیمارستان را باید از دو پست مختلف دریافت کنیم که این دو پست در دو جایگاه مختلف در شهرستان باشند، تعدادی از بیمارستان‌های ما دو فیدری هستند مثل الزهرا، کاشانی، امین، فارابی، فیض، عیسی بن مریم و بعضی دیگر، اما تعداد زیادی از بیمارستان‌های استان یک منبع تغذیه دارند.

وی در این باره ادامه داد: امروز جلسه‌ای با حضور آقای شیشه‌فروش داشتیم و امیدواریم فوراً تمهیدی انجام شود که بیمارستان‌های تک‌منبعی ما، دو‌منبعی شوند، خدا را شکر تا الان در زمینه قطعی برق به دلیل دو منبعی بودن بیمارستان‌های اصلی و ژنراتور با مشکل جدی مواجه نبودیم.

مسائل مالی بیمارستان‌ها مزمن شده است

کلیدری با بیان اینکه بعضی از مسائل مالی بیمارستان‌ها مزمن شده تصریح کرد: ما مجبوریم به هر طریقی از بیمارستان‌ها حمایت کنیم، به عنوان مثال فقط در زمینه وسایل حفاظتی، هفته‌ای ۵ میلیارد باید هزینه کنیم یعنی ماهی ۲۰ میلیارد؛ در کنار این که در ۱۶ ماه گذشته ترازهای مالی بسیاری از بیمارستان‌ها منفی شده که این هم به خاطر بار مالی است که کووید بر دوش بیمارستان‌ها می‌گذارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در مورد بحث اکسیژن و ونتیلاتور و تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های تنفسی، تا جایی که توانسته‌ایم از بیمارستان‌ها حمایت کردیم، چون عموما خریدها نقدی صورت می‌گیرد و شرکت‌هایی که این وسایل را در اختیار ما قرار می‌دهند، تصفیه نقدی می‌خواهند که این هم بر مشکلات مالی ما افزوده است.

وی در ارتباط با نیروی انسانی هم گفت: در حوزه نیروهای انسانی نیز یک شرایط ارتقایی برای پرستاران در نظر گرفتیم که تا حدی بتوانیم زحمات آنها را جبران کنیم.

تا پایان سال دو موج دیگر کرونا را تجربه خواهیم کرد

کلیدری با پیشبینی روند فعلی در ارتباط با کرونا اظهار داشت: برآورد ما این است که با همین روال، تا پایان سال، حداقل دو موج دیگر را تجربه خواهیم کرد که یکی در ابتدای فصل سرما و دیگری در بهمن ماه خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به میزان واکسنی که در اختیار داریم هم بیان کرد: با وجود ۷ یا ۸ نوع برندی که الان در بازار موجود است، آنچه فعلا می‌توان گفت این است که الان واکسنی در دسترس ما نیست؛ چون مطلوب خیلی از تولیدکنندگان واکسن در خارج نیست که در اختیار ما واکسن قرار دهند؛ به عنوان مثال قسمت دوم واکسنی که قرار بود از هند وارد شود، علیرغم تمام مطالباتی که ایران از هند دارد، در فرودگاه دهلی توقیف شد و به ایران داده نشد، درباره واکسن‌های ایرانی، قول‌های زیادی به ما داده شده است، ما امیدواریم با زیرساخت‌هایی که فراهم کردند و قرار است در طی زمان کوتاه حدود ۹ تا ۱۰ میلیون دز که در کشور توزیع شود، حدود ۶ تا ۷ درصد در اختیار اصفهان قرار گیرد و اگر این مقدار دز را ندهند، ما کماکان درگیر ویروس خواهیم بود.

اعمال محدودیت جدی برای تردد در شهرهای استان اصفهان

وی درباره دستورالعمل‌ جدید محدودیت‌های شغلی هم گفت: در خصوص محدودیت‌ها، مشاغل گروه ۲ و ۳ و۴ از امروز فعالیت‌هایشان محدود می‌شود، همچنین محدودیت جدی برای عبور و مرور در شهرهای مختلف استان در نظر گرفته شده و علاوه بر این‌ها، تصمیم گرفته شده که در اداره‌های شهرستان اصفهان نیز، کاهش ساعات حضور کارمندان و افزایش ساعات دورکاری را داشته باشیم.

کلیدری در پایان ابراز امیدواری کرد: آنچه الان به ما برای شرایط مطلوب کمک می‌کند مطالبه‌گری و همدلی برای حل مسائل استان است، مطالبه‌ای که همه باید انجام دهند و تلاش برای همدل کردن همه برای عبور از شرایط سخت فعلی است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول