اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مواجهه بخشنامه‌ای نهادهای فرهنگی با مسئله حجاب بی‌نتیجه است/ ساماندهی حجاب باید به مردم محول شود

نشست هم‌اندیشی عفاف و حجاب به میزبانی خبرگزاری فارس، با حضور مدیران فرهنگی و با بررسی موضوعاتی نظیر نقش شورای فرهنگ عمومی در بهبود وضعیت حجاب، تشکیل قرارگاه مردمی عفاف و حجاب توسط بانوان دغدغه‌مند و لزوم حمایت نهادهای فرهنگی از آن، چرایی کمرنگ شدن حجاب به عنوان نمود بیرونی حیا در جامعه و ... برگزار شد.

مواجهه بخشنامه‌ای نهادهای فرهنگی با مسئله حجاب بی‌نتیجه است/ ساماندهی حجاب باید به مردم محول شود

همزمان با هفته عفاف و حجاب به میزبانی خبرگزاری فارس جلسه هم‌اندیشی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون امور بازرگانی سازمان صمت، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد و معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد در سالن بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

طرح‌های ایرانی-اسلامی داریم اما سرمایه برای تولید و عرضه در بازار نه!

در ابتدای جلسه ابراهیم شریفی گفت: بخش زیادی از افراد بدحجاب تحت تاثیر مد، رسانه و کف خیابان هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با بسیاری از این افراد که صحبت کنیم متوجه می‌شویم که تعدادی از آن‌ها هنوز دغدغه‌ دین دارند اما به‌ دلیل عقب نماندن از مد روز، نوع پوشش را این‌گونه انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بحث مد و لباس باید دبیرخانه‌ای وجود داشته باشد که این مهم را سر و سامان دهد، افزود: با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی دبیرخانه مد و لباس فعال شده‌است اما این دبیرخانه فقط طرح می‌گیرد و متأسفانه به دلیل نبود سرمایه‌گذار این طرح‌ها به مرحله تولید نمی‌رسد.

شریفی اظهار داشت: متأسفانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد توان مالی ندارد که خودش این طرح‌ها را تولید و با قیمت اندک به بازار عرضه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی سیاست‌گذار است و کار آن اجرا نیست، خاطرنشان کرد: این یک خلأ بود که مصوبات و سیاست‌ها دنبال نمی‌شد و به مرحله اجرا نمی‌رسید، موضوع نیازمند وجود کارشناس‌ها و جلساتی بود که بتواند در دبیرخانه مصوبات را به سرمنزل مقصود برساند.

حمایت صمت از تولیدکنندگان پوشاک/ وقتی نرخ بالای تسهیلات متقاضیان را دلسرد می‌کند

جهانبخش مرادی با بیان اینکه وزارت صمت متولی اصناف است و موضوع پوشاک را از تولید تا عرضه در بازار کنترل می‌کند، گفت: پوشاک در استان ما تولید نمی‌شود و ما عمدتاً پوشاک را از تهران و استان‌های دیگر وارد می‌کنیم و فقط بر بحث عرضه در فروشگاه‌ها نظارت داریم.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: واحدهای تولیدی اندکی در چهارمحال‌وبختیاری در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند که آن‌ها هم کارهای سفارشی کارخانجات و مدارس را در قالب دوخت فرم مدارس و امثال آن انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: یک همت ملی می‌طلبد تا تدابیری اندیشیده شود که از تولید پوشاکی که ایجاد بدحجابی می‌کند جلوگیری به عمل آید و ما هم از وضع موجود که روزبه‌روز به سمت بدتر شدن پیش می‌رود ناراضی هستیم، کافی است عصرها سری به خیابان کاشانی، حوالی چهارراه فردوسی و چهارراه فصیحی بزنیم تا وضعیت حجاب را در همین شهرکرد مشاهده کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه سازمان صمت آمادگی دارد تا به تولیدکنندگان پوشاک تسهیلات بدهد و آن‌ها را به بانک‌ها معرفی کند و در واکنش به سوال مجری مبنی بر سخت بودن شرایط تسهیلات و ناامید شدن برخی مراجعان توضیح داد: تسهیلات به‌صورت متمرکز کشوری است و سازمان صمت استان در تعیین نرخ تسهیلات تصمیم‌گیرنده نیست و هماهنگی‌های آن در سطح کلان انجام می‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان ادامه داد: وام‌ها درحال‌حاضر ۱۸ درصد است که سازمان صمت ۳ درصد یارانه می‌دهد و تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد پای تولیدکننده‌ها تمام می‌شود، البته امیدواریم که در دولت جدید تدابیر جدیدی اندیشیده شود و نرخ تسهیلات پایین آید تا مشوق‌های بهتری برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

در مجموعه بزرگ مصلای شهرکرد واحدهای صنفی خالی بسیاری وجود دارد می‌توان این واحدها را با مبالغ پایین در اختیار تولیدکننده‌ها قرار داد  تا هم بحث تولید و هم نمایشگاه و عرضه محصولات را در این مکان دنبال کنند

وی در ادامه پیشنهاد داد: در مجموعه بزرگ مصلای شهرکرد واحدهای صنفی خالی بسیاری وجود دارد می‌توان این واحدها را با مبالغ پایین در اختیار تولیدکننده‌ها قرار داد  تا هم بحث تولیدشان را در این مکان دنبال کنند و هم نمایشگاه و عرضه محصولات را البته در حال حاضر هم فروشگاه‌هایی در استان در بحث حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند ولی همان‌طور که گفته شد در عمده فروشگاه‌ها لباس‌های نامناسب و با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

دست خالی ادارات دولتی در موضوع عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی با بیان اینکه ۱۱ شرح وظیفه در سال ۸۴ در حوزه حجاب و عفاف و در شورای فرهنگ عمومی کشور برای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مشخص‌شده است، گفت: عمده وظایف ستاد در این حوزه نظارتی، تشویقی و حمایتی است یعنی مطالبه‌گری برنامه‌ها و نظارت بر عملکرد دستگاه‌هایی که متولی عفاف و حجاب هستند و ستاد امربه‌معروف مستقیماً متولی حجاب نیست.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: روز گذشته از دستگاه‌های دولتی خواسته شد تا اقدامات خود را در حوزه عفاف و حجاب برای ستاد امربه‌معروف ارسال کنند، متأسفانه بخش اعظمی از این دستگاه‌ها اصلا برنامه و حتی اراده تدوین برنامه را نداشتند و چیزی برای ما ارسال نشد آن‌ها هم که فرستادند کاملاً مشخص بود که هیچ فکری روی این برنامه‌ها نشده و صرفاً مطالبی از اینترنت تهیه و ارسال‌ شده است.

وی تصریح کرد: آنچه که امسال و سال گذشته برای ما مسجل شده‌ این است که در دستگاه‌های دولتی اراده جدی برای سروسامان دادن به وضعیت حجاب و عفاف وجود ندارد، بحث عفاف و حجاب باید مردمی شود تا مردم پای کار نیایند و خود خانم‌ها به‌صورت جدی وارد میدان نشوند و قرارگاهی تشکیل نشود که دستگاه‌ها را به خط کند، ما موفقیت چندانی در این حوزه نخواهیم داشت.

ما وظیفه خود را برای هفته عفاف و حجاب انجام دادیم/ ابلاغ دستورالعمل وزارتخانه به ادارات استان

شهرام مقدس با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌ها نظارت بر وضعیت ظاهری کارکنان دولت و تمشیت امور مربوط به حفظ شئونات اسلامی وظیفه ما در مجموعه استانداری است، گفت: نظارت بر این مهم در فضای عمومی جامعه و کف خیابان توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه‌های متولی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در موضوع عفاف و حجاب اشکالاتی وجود دارد و همه ما بر سر آن اتفاق نظر داریم و برای حل آن نیازمند خرد جمعی هستیم.

وی تغییرات فرهنگی را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: بدحجابی پیامد و علامت است و ما باید عوامل را تحلیل کنیم.

مقدس در ادامه به قرائت دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به مناسبت هفته عفاف و حجاب پرداخت و عنوان کرد: این دستورالعمل به کلیه دستگاه‌های استان ابلاغ شده و ما وظیفه خود را در این خصوص انجام داده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ما به عفاف کمتر از حجاب توجه داریم در حالیکه حجاب پیامد عفاف است و عفاف به باورهای درونی برمی‌گردد و با برخوردها و تصمیم‌های مقطعی نمی‎‌توان آن را سامان داد.

در ادامه یکی از حاضران در جلسه مسئله عفاف و حجاب را رها شده دانست و گفت: متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی نه تنها راهکاری برای حل مسئله حجاب ندارند بلکه به دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها بسنده می‌کنند.

تربیت صحیح و آموزش‌های اولیه وظیفه خانواده‌هاست

فرحناز قائدامینی با ابراز خوشحالی از دغدغه‌مندی مسئولان حاضر و برگزارکنندگان جلسه در خصوص مسئله عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب علاوه بر اینکه دستور دینی و تکلیف شرعی است یک الزام در همه اجتماعات است تا بتوان زندگی سالمی را تجربه کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان داشت: آمورش و پرورش در سند تحول بنیادین، در طراحی کتب و عناوین درسی و همچنین طراحی و دوخت فرم مدارس به این موضوع توجه دارد.

وی با بیان اینکه همه داشته‌ها و آموخته‌های افراد برگرفته از آموزش‌های رسمی نیست، افزود: افراد از کانون خانواده، از رسانه و فضای مجازی الگو می‌گیرند و لذا تربیت درست از کانون خانواده باید آغاز شود.

در ادامه مجری برنامه با اشاره به تردد آزادانه افراد هنجارشکن در سطح شهر و قبح‌زدایی از پوشش نامناسب از نماینده نیروی انتظامی در جلسه خواست در این خصوص توضیح دهد.

مشارکت مردم با پلیس در مواجهه با بدحجابی ضروری است

علی‌اصغر مهری با بیان اینکه کار پلیس فقط برخوردهای سلبی نیست، گفت: نیروی انتظامی به حوزه ایجابی وارد شده و دروازه‌بانی شورای فرهنگ عمومی را بر عهده دارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مشارکت مردم در مواجهه با بدحجابی را ضروری دانست و افزود: ماهیت کار پلیس در موضوع عفاف و حجب با سایر سازمان‌ها متفاوت است.

وی هنردرمانی را به عنوان راهکاری در پیشگیری از جرم عنوان کرد و گفت: از طریق تولیدات رسانه‌ای مناسب می‌توان در این حوزه نقش‌آفرینی کرد.

در حل مسئله حجاب ناتوان بوده‌ایم/ بجای محاکمه دنبال راهکار باشیم

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری گفت: همه ما در وجود مشکل و همچنین در دغدغه برای حل آن اتفاق نظر داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با همه کارهایی که صورت گرفته ما تا کنون در حل مسئله عفاف و حجاب توانمند نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه آن بزنگاهی را که نقطه عزیمت ما به تحول در این حوزه است نمی‌شناسیم.

وی ادامه داد: همه مقصریم اما بجای محاکمه یکدیگر باید دنبال راهکار باشم، اگر عزم جدی برای این مسئله وجود نداشته باشد در دولت بعد هم موضوع حل نخواهد شد.

طاهری عفاف و حجاب را یک مسئله اجتماعی خواند و گفت: حواشی سیاسی را نباید به متن آورد و حجاب را نباید سیاسی کرد.

در مسئله حجاب دو کلیدواژه حیا و غیرت را باید مورد توجه قرار داد و باید دید چه چیزی دارد به این حیا و غیرت آسیب می‌زند که حجاب به عنوان نماد بیرونی آن از بین رفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تشریح کرد: در مسئله حجاب دو کلیدواژه حیا و غیرت را باید مورد توجه قرار داد و باید دید چه چیزی دارد به این حیا و غیرت آسیب می‌زند که حجاب به عنوان نماد بیرونی آن از بین رفته است.

وی تأکید کرد: ولنگاری فضای مجازی می‌تواند یکی از عوامل آسیب‌زننده به حیا و غیرت باشد و لازم است که به جای حجاب حیا و غیرت را مطالبه کنیم.

طاهری اظهار داشت: شاید نتوان برای آحاد جامعه الزام‌های ساختاری ایجاد کرد اما برای کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان می‌شود الزام‌هایی تعریف کرد تا وضعیت پوشش دست‌کم در این مکان‌ها رعایت شود.

در شورای فرهنگ عمومی اتفاق خاصی نمی‌افتد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در ادامه با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی اتفاق خاصی نمی‌افتد، توضیح داد: در این شورا صرفا تصمیم‌گیری می‌شود و آن مولفه‌هایی که باید به هم متصل شود تا تصمیم‌ها به نتیجه برسد وجود ندارد.

وی گروه‌های مطالبه‌گری مردمی را مهمترین مسئله دانست و گفت: منطق مطالبه‌گری غوغاسالاری و فحاشی نیست.

با فرهنگ نمی‌شود بخش‌نامه‌ای برخورد کرد/ظرفیت مردمی برای اصلاح جامعه نادیده گرفته می‌شود

در ادامه جلسه میثم محمودیان فرهنگ را مسئله‌ای نرم‌افزاری دانست که نمی‌توان سخت‌افزاری با آن برخورد کرد.

فعال رسانه‌ای استان با بیان اینکه فرهنگ‌های مختلف در کنار هم به یک همزیستی رسیده‌اند و ناهنجاری‌هایی هم در این بین ایجاد شده است، گفت: اگر پدیده بی‌حجابی را به عنوان یک مسئله بپذیریم یعنی راه حل‌های آن را هم دیده‌ایم.

مباحثی که کارکرد مردمی داشته و جامعه مدنی باید در قالب خوددرمانی آن را اصلاح می‌کرده از جامعه گرفته و به دولت سپرده‌ایم؛ دستگاه‌های دولتی هم که نگاه بخش‌نامه‌ای دارند در صورتی که با فرهنگ نمی‌شود دستورالعملی برخورد کرد.

 وی تشریح کرد: بسیاری از مباحثی که کارکرد مردمی داشته و جامعه مدنی باید در قالب خوددرمانی آن را اصلاح می‌کرده از جامعه گرفته و به حاکمیت و دولت سپرده‌ایم؛ دستگاه‌های دولتی هم که نگاه بخش‌نامه‌ای و دستورالعملی دارند در صورتی که با فرهنگ نمی‌شود دستورالعملی برخورد کرد.

محمودیان اظهار داشت: کارکرد نهادهای مردمی در طول تاریخ اصلاح همین کژکارکردهای جامعه بوده است که این ظرفیت نادیده گرفته شده و علی‌رغم هزینه‌های بسیار وضعیت فرهنگی روزبه روز بدتر می‌شود.

مدیرمسئول هفته‌نامه پگاه تأکید کرد: جامعه باید خودش روند اصلاح‌گرایانه را در پیش بگیرد و اگر نه دستگاه‌ها و هزاران جلسه نمی‌تواند راهگشا باشد، این مسئله باید به خود جامعه محول شود.

مشارکت مردم ناقض نقش مسئولان نیست

سید حسین نژادحسینی گفت: باید پیذیریم که جریان‌سازهای اصلی فرهنگ در جامعه مردم هستند اما این ناقض نقش مسئولان نیست و مسئولان باید وسط میدان و نقش‌آفرین باشند.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه مردم ما دیندارند و اگر لغزشی هست باید ترمیم شود، افزود: لازم است اتاق فکرهایی با حضور کارشناسان تشکیل و خلأهای این حوزه شناسایی شود.

نقش شورای فرهنگ عمومی در مباحث فرهنگی استان چیست؟/روند کار شورا نیازمند تجدیدنظر جدی است

‌حجت‌الاسلام سعید صفی با طرح این سوال که نقش شورای فرهنگ عمومی در مباحث فرهنگی استان چیست؟ گفت: اولین جایی که باید مسادل فرهنگی استان اولویت‌سنجی شود شورای فرهنگ عمومی است اما تا زمانی که کمیته‌های تخصصی ذیل شورا شکل نگیرد و تجدیدنظر جدی در روند کار شورا صورت نگیرد نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: ما در مواردی قانون داریم اما یا مجری قانون نداریم و یا مجری شجاعت لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه دوران شعار تمام شده و مردم از مسئولان عمل می‌خواهند، افزود: مصوبات جلسات با آنچه در کف خیابان می‌گذرد همخوانی ندارد و لذا همه باید پای کار بیایند، تنها مطالبه راهگشا نیست باید برویم تا بقیه هم پشت سر ما بیایند.

قرارگاهی توسط بانوان ویژه مسئله عفاف و حجاب شکل بگیرد

حجت‌الاسلام ابوالفضل احمدی در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه هیچ امیدی به امثال شورای فرهنگ عمومی نیست و نباید معطل مسئولان بمانیم، گفت: کار باید مردمی باشد، لازم است قرارگاهی توسط بانوان ویژه مسئله عفاف و حجاب شکل بگیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر هم قرارگاه‌های این‌چنینی وجود دارد اما یکی از معضلات به نتیجه نرسیدن آن‌ها وابسته بودن به یک ارگان خاص است، قرارگاه مذکور نباید وابسته به هیچ نهادی باشد و در عین حال از حمایت همه برخوردار شود.

وی عنوان کرد: برنامه بسیار است اما مشکل ما اجرای این برنامه‌هاست و مادامی که مردم ورود نکنند اتفاق محسوسی در جامعه نمی‌افتد.

آمادگی ارشاد برای حمایت از قرارگاه مردمی حجاب و عفاف

ابراهیم شریفی نیر در جمع‌بندی بحث خواستار تداوم جلسات شد و گفت: اداره کل ارشاد با تمام توان و امکانات در خدمت گروه‌های مردمی خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همچنین از اعضای این شورا خواست چنانچه از عملکرد شورای فرهنگ عمومی رضایت ندارند پیشنهادات خود را به دبیرخانه این شورا ارائه دهند.

مردم و مسئولان باید همدل، هم‌زبان و همراه شوند

حجت‌الاسلام سعید صفی در پاسخ خاطرنشان کرد: حتما انتظاراتی از شورای فرهنگ عمومی وجود داشته که این شورا شکل گرفته است و اگر تاکنون موثر واقع نشده همه باید برای اثرگداری آن تلاش کنیم.

وی همچنین در واکنش به تشکیل قرارگاه مردمی عفاف و حجاب بدون وابستگی به ارگانی خاص توضیح داد: این موضوع شدنی نیست و برای حصول نتیجه مردم و مسئولان باید همدل، هم‌زبان و همراه شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری نیز با بیان اینکه کارها باید تکمیل‌کننده یکدیگر باشند نه ناقض هم گفت: طرح‌ها باید ارزیابی و عملیاتی بودن آن‌ها امکان‌سنجی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص تشکیل قرارگاه مردمی تأکید کرد: نمی‌شود بدون پشتوانه نهادهای دولتی قرارگاه را شکل داد چراکه بودجه از طریق همین ساختارها جذب می‌شود البته نهادها باید تسهیل‌گر باشند نه تصدی‌گر.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول