اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

انتخاب 3 گزینه نهایی برای شهرداری تا نیمه مرداد/لیست استخدامی ها در 4 سال گذشته منتشر می شود

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت انتخاب شهردار تهران، استخدام های دقیقه نود،بدهی های شهرداری، انتشار برخی قراردادها توضیحاتی ارائه کرد.

انتخاب 3 گزینه نهایی برای شهرداری تا نیمه مرداد/لیست استخدامی ها در 4 سال گذشته منتشر می شود

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در بیست و هشتم خرداد برگزار شد و شورای ائتلاف برنده این انتخابات شد. یکی از مهمترین وظایف منتخبین ششمین دوره شورای شهر، انتخاب شهردار تهران است.

منتخبین ابتدا تصمیم گرفتند شاخص‌های انتخاب شهردار را مشخص کنند و در این زمینه یک گروه ده نفره مشغول به کار شد و شاخص‌ها احصاء و اعضای منتخب بر روی این شاخص‌ها به اجماع رسیدند.

بعد از مشخص شدن شاخص‌ها، منتخبین وارد مصادیق شدند و چهل و یک نفر را به عنوان گزینه برای شهرداری تهران انتخاب کردند. انتخاب شهردار مراحل مختلفی دارد و قرار است بعد از اینکه گزینه‌ها مشخص شدند، از این افراد دعوت و برنامه گرفته شود.

در مرحله دوم با توجه به فراخوان شورای ائتلاف مبنی بر مشارکت و اعلام نظر شهروندان و مشارکت آنها در معرفی شاخص‌ها و روال انتخاب شهردار، پس از جمع‌بندی نظرات، افرادی که حائز شرایط اولیه باشند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بعد از آن، نامزدها رتبه‌بندی می‌شوند و از میان نامزدهای ارزیابی‌شده، حداکثر 10 نفر که بیشترین رتبه را کسب کردند، برنامه می‌دهند و از میان آنها سه نفر و درنهایت یک‌نفر به عنوان شهردار انتخاب می‌شود.

منتخبین به دنبال این هستند که یک شهردار جهادی برای تهران انتخاب کنند. در خصوص آخرین وضعیت انتخاب شهردار، وضعیت استخدام‌ های دقیقه نود مدیریت فعلی شهری، موضوعات اجتماعی، انتشار برخی قراردادهای بی‌حساب و کتاب در دوره فعلی با ناصر امانی منتخب ششمین دوره شورای شهر( که رابط بین منتخبین و شهرداری فعلی هم است،) به گفت‌وگو نشستیم.

41 گزینه برای تصدی شهرداری تهران معرفی شده است. برخی معتقدند که تعداد گزینه‌ها زیاد است در این زمینه توضیح می‌دهید؟

طبق روال و عرف، در هر دوره اعضای شورای شهر افرادی را که توانایی تصدی پست شهرداری را دارند، معرفی می‌کنند. در این دوره هم همین اتفاق افتاد. اما در دوره‌های قبل این موضوع رسانه‌ای نمی‌شد و شفاف نبود، ولی در این دوره ما تصمیم گرفتیم که موضوعات شفاف باشد و هر تعداد که منتخبین فکر می‌کنند افرادی که توانایی دارند را معرفی کنند، در نتیجه محدودیتی قائل نشدیم و 41 گزینه معرفی شد.البته بگویم که هر چقدر تعداد بیشتر باشد، اعضای شورا دست‌شان بازتر و دیدشان بازتر می‌شود. 

البته برخی از ایرادات هم مبنی بر این بود که چرا برخی افراد در لیست گزینه‌های شهرداری قرار گرفتند، بگذارید همین جا بگویم هر عضو حق دارد افرادی را معرفی کند، این کاملا براساس سلیقه‌ منتخبین است و برداشت‌هایی که از معیارهای انتخاب شهردار دارند. 

شاید اصلاً عده‌ای داوطلب نباشند، در نتیجه تعداد کم می‌شود

با خیلی از گزینه‌هایی که مطرح شده حتی صحبت هم نشده، شاید داوطلب هم نباشند، اما قرار است که آقای چمران و سروری با این 41 نفر به صورت حضوری یا تلفنی تماس گرفته و نظرات آنها را در خصوص شهرداری جویا شوند، شاید اصلاً عده‌ای داوطلب نباشند، در نتیجه تعداد کم می‌شود.

در گام دوم عده‌ای از عزیزان که داوطلب هستند، ما بررسی  را آغاز می‌کنیم، شاید عده‌ای به لحاظ قانونی بازنشسته شده باشند و جزو موارد استثنا در قانون هم نباشند. البته تمام این موضوعات بررسی می‌شود و در همین مرحله هم عده‌ای کم می‌شوند. 

 دو مرحله پایش/از گزینه‌های باقی‌مانده برنامه می‌خواهیم

بعد از دو مرحله پایش، با معیارهای اصلی پایش می‌کنیم و بعد از آن از گزینه‌های باقی‌مانده برنامه می‌خواهیم.

گزینه‌ها 10 روز مهلت دارند که برنامه‌های خود را ارائه دهند/مصاحبه با گزینه ها

گزینه‌ها 10 روز مهلت دارند که برنامه‌های خود را ارائه دهند، درنهایت از بین 10 نفری که بالاترین امتیاز را می‌آورند  مصاحبه صورت گرفته و با تک‌تک آنها صحبت می کنیم و درنهایت به سه نفر و در پایان یک‌نفر به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود.

چه زمان شهردار تهران انتخاب می‌شود؟ منتخبین در 15 مرداد مدیریت شهری را تحویل می‌گیرند، آیا تا آن زمان شهردار تهران انتخاب شده است؟

فکر می‌کنم تا نیمه مرداد سه گزینه اصلی شهرداری تهران مشخص شود. 

یعنی در 15 مرداد و در اولین جلسه رسمی، شهردار معرفی می‌شود؟

بعد از رسمی شدن اولین جلسه و انتخاب هیأت رئیسه، انتخاب شهردار در دستورکار قرار می‌گیرد. البته برآورد من این است که انتخاب شهردار در روز دوم انجام می‌شود نه روز اول. 

اگر امتیاز گزینه‌ها یکسان باشد، اولویت انتخاب به کدام فرد داده می‌شود؟

اگر دو نفر امتیاز مساوی داشته باشند، به نظر من اولویت با سابقه کار و از بدنه  شهرداری بودن است

اگر گزینه‌ها به امتیاز مساوی برسند، به نظر بنده اولویت با فردی می‌شود که تخصص مدیریت شهری و کار اجرایی داشته باشد. هر شاخص ما بین یک تا 10 امتیاز دارد. افراد امتیازات را کسب می‌کنند و بعد از بین آنها گزینه نهایی را انتخاب می‌کنیم و اگر دو نفر امتیاز مساوی داشته باشند، به نظر من اولویت با سابقه کار و از بدنه  شهرداری بودن است. 

شما رابط بین منتخبین ششمین دوره شورای شهر و شهرداری فعلی هستید و همچنین مسئول تهیه طرح سند تحویل و تحول شهرداری، اسنادی مبنی بر استخدام‌های دقیقه نود در شهرداری منتشر می‌شود و همین امر باعث گله‌مندی کارمندان شده است. آیا منتخبین نمی‌خواهند اقدامی در این زمینه انجام دهند؟

درباره قراردادها و استخدام‌ها هم سؤال کرده‌ایم/جلسه با معاونان شهردار

هر موردی که پیش بیاید ما بررسی می‌کنیم. جلسه‌ای با مظاهریان معاون منابع انسانی و برنامه‌ریزی شهرداری داشتیم و در خصوص ابهامات، موضوعاتی را مطرح کردیم. ایشان هم جواب دادند. امروز هم با امامی معاون مالی - اقتصادی شهرداری و گلپایگانی معاون شهرسازی ومعماری جلسه داریم. ما درباره قراردادها و استخدام‌ها هم سؤال کرده‌ایم. 

شنیده شده فشارهایی از بیرون به شهرداری وارد شده مبنی بر اینکه عده‌ای را رسمی کنند، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

شنیده‌ایم که از بیرون توصیه‌هایی به شهردار تهران شده است/ برخی اسنادی که منتشر شده نشان می‌دهد که شهردار دستور استخدام را داده است/نباید خارج از چارچوب کاری انجام شود.

بله این خبر را ما هم شنیده‌ایم که از بیرون توصیه‌هایی به شهردار تهران شده است که عده‌ای را استخدام رسمی کنند، اما هنوز سند متقنی نداریم، البته برخی اسنادی که منتشر شده نشان می‌دهد که شهردار دستور استخدام را داده است، اما اینکه این اتفاق رخ داده هنوز مشخص نیست. ما برای اقداماتی که به این شکل صورت می‌گیرد تذکر می‌دهیم و نباید در خارج از چارچوب کاری انجام شود.

 به مدیران تذکر می‌دهیم، اگر توجه نکردند از مراجع نظارتی می‌خواهیم که ورود  کنند/نظارت می‌کنیم که کارها به درستی انجام شود و کاری بر زمین نماند

ما  صحت و سقم اخبار رسیده را بررسی می‌کنیم. من همین جا تأکید می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم خارج از قانون، فردی استخدام شود و اگر موردی رخ دهد، حتماً به مراجع نظارتی اطلاع داده و از آنها می‌خواهیم که موضوع را رسیدگی کنند. ببینید ما فعلا قدرت اجرایی نداریم. به مدیران تذکر می‌دهیم، اگر توجه نکردند از مراجع نظارتی می‌خواهیم که ورود  کنند.

در هر دوره هنگامی که مدیریت بخواهد تغییر کند، قدری بدنه شهرداری لخت می‌شود و مدیران احساس می‌کنند درگذر هستند  و شاید دیگر آن مسئولیت را نداشته باشند. ما نظارت می‌کنیم که کارها به درستی انجام شود و کاری بر زمین نماند.

شما جلسه‌ای با حناچی شهردار تهران داشته‌اید، شنیده شده است که برخی از منتخبین شورا به گزارش حناچی در خصوص شهرسازی معترض بودند، در این باره توضیح می‌دهید؟

توضیحات حناچی مورد اعتراض برخی از اعضای منتخب شورا قرار گرفت/حناچی پاسخگویی را موکول به جلسه گلپایگانی کرد /توضیحات حناچی کلی بود

آقای حناچی یک گزارش کلی از رویکردهای شهرداری در دور‌ه‌ای که ایشان مسئولیت داشتند ارائه کرد. در حوزه حمل و نقل، شهرسازی، کنترل ساخت و ساز، صدور پروانه، سیستم شهرسازی و... که البته توضیحات ایشان مورد اعتراض برخی از اعضای منتخب شورا قرار گرفت و آقای حناچی پاسخگویی در این زمینه را موکول به جلسه گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری کرد و قرار است که امروز معاون شهرسازی در این زمینه تخصصی پاسخ دهد. تأکید می‌کنم که توضیحات حناچی یک توضیحات کلی بود. 

شنیده شده که استخدام‌های بی‌‌حساب و کتاب‌هایی در این دوره صورت گرفته است. از جمله این موارد می‌توان به  جذب دستیار در شهرداری تهران با پست و حقوق بالا اشاره کرد. قرار بود اسامی دستیاران اعلام شود، اما تاکنون این امر رخ نداده است. آیا معاون منابع انسانی در خصوص جذب دستیاران با حقوق و رتبه بالا توضیحی دادند؟

توضیحات معاون شهردار برای  جذب دستیاران قانع کننده نبود

بله توضیح دادند اما قانع‌کننده نبود و منتخبین راضی نشدند. 

وضعیت دستیاران در دوره بعد چه می‌شود؟

شهردار بعدی بر اساس سیاست ها در منابع انسانی تصمیم گیری می کند/ اقدامات براساس شایسته‌سالاری و عمل به مقررات و رعایت عدالت انجام می‌شود

طبیعتاً شهردار بعدی براساس سیاست ها در منابع انسانی و دستورالعمل‌ها وضعیت کارکنان و مدیران را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند و قطعا اقدامات براساس شایسته‌سالاری و عمل به مقررات و رعایت عدالت انجام می‌شود.

مدیران فعلی مدام گله‌مند بودند که بدنه شهرداری چاق است، این در حالی است که خودشان در این دوره تعداد زیادی نیرو جذب کردند، آیا در جلسه‌ای که با معاون شهردار داشتید، به این موضوع پرداخته شد؟

ماجرای جذب نیرو از زبان معاون حناچی/600 نفر فقط به شهرداری اضافه شدند منهای جذب ها در سازمان ها و شرکت ها/پاسخی به برخی استخدام ها ندادند

ما در این جلسه خواستیم که بگویند چه تعداد نیرو جذب شده است. البته آقای مظاهریان در این جلسه اعلام کردند که 600 نفر در این مدت به نیروهای شهرداری اضافه شدند، بعد معلوم شد که این 600 نفر با شرکت خدمات اداری شهر قرارداد بستند و فقط وارد شهرداری شدند و در مورد سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست. بنده آنجا سؤال کردم در دو سازمان شما در یکی 300 و در دیگری 150 نفر اضافه شدند که ایشان جوابی ندادند.

این 600 نفری که آقای مظاهریان می‌گویند افرادی هستند که فقط وارد شهرداری شدند، منهای کسانی هستند که در سازمان‌ها و شرکت‌ها جذب شدند.

لیست جذب شدگان شهرداری در 4 سال گذشته منتشر می شود/ وضعیت نیروی انسانی در سال 96 و مرداد 1400 به صورت کاملاً شفاف بررسی می‌شود

تأکید می‌کنم که در سند تحویل و تحول، وضعیت نیروی انسانی در سال 96 و مرداد 1400 به صورت کاملاً شفاف بررسی می‌شود و تعداد نیروها اعلام می‌شود و حتماً خواهیم گفت که در سال 96 شهرداری چه تعداد نیرو داشته و در این چهار سال چه تعداد نیرو هم جذب شده است. ما قطعا آمار و لیست‌ها را منتشر می‌کنیم که در این چهار سال چه کسانی جذب شهرداری شده‌اند.

یکی از مشکلات اساسی کلان‌شهر تهران موضوع بدهی‌هاست. در این زمینه آیا با مدیران صحبتی شده است؟

خواهیم گفت که در 12 سال شهرداری چه میزان بدهی و در چهار سال گذشته چه میزان بدهی ایجاد شده است/ باید مشخص شود که بدهی‌ها برای چه کاری بوده است

قرار است امروز آخرین وضعیت بدهی‌ها را امامی معاون مالی شهرداری تهران ارائه کند. ما در سند تحول و تحویل شهرداری موضوع بدهی‌ها و طلبکاری‌های شهرداری را شفاف خواهیم کرد و به نظر من باید یک شرکت رسمی حسابرسی کند تا حرفی ایجاد نشود. تمامی صورت‌های مالی باید مشخص شود و حتی ما بدهی‌های دوره قبل را هم در این شرکت بررسی کرده و عدد آن را اعلام می‌کنیم و خواهیم گفت که در 12 سال شهرداری چه میزان بدهی و در چهار سال گذشته چه میزان بدهی ایجاد کرده است و البته باید مشخص شود که بدهی‌ها برای چه کاری بوده است. برای طرح عمرانی یا هزینه جاری؟ این موضوعات شفاف و مشخص در سند تحویل و تحول بررسی می شود.

اسنادی مبنی بر قراردادهای عجیب و غریب در روابط عمومی شهرداری تهران منتشر شده است، آیا این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟

پیگیری می کنیم/جلسه با شرکت پیام رسا

در حال پیگیری هستیم و با شرکت پیام‌رسا، شهرداری و... جلسه می‌گذاریم. اطلاعات دقیق کسب و حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما امروز با دو معاون مالی - اداری و همچنین معاون شهرسازی جلسه داریم و به نظرم با دو معاون جلسه داریم و نتوانیم وارد موضوع روند انتخاب شهردار شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول