اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من| پیگیری‌هایی که نتیجه داد/ مصوبه منع تغییر رشته در آزمون کارشناسی ارشد لغو شد

ماجرای منع تغییر رشته در آزمون کارشناسی ارشد بعد از گلایه متعدد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی، ختم به خیر شد؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نوشت: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیش‌تر موکول شد.

فارس من| پیگیری‌هایی که نتیجه داد/ مصوبه منع تغییر رشته در آزمون کارشناسی ارشد لغو شد

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: دهم تیرماه امسال محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در نامه‌ای به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور اشاره و اعلام کرد که از سال 1401، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی «رشته‌های مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

این موضوع با گلایه‌های متعدد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی همراه بود و در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز پویش‌های متعددی با عناوین «مخالفت به ممنوعیت تغییر رشته تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد»، «امکان ادامه تحصیل در رشته‌های دیگر را از داوطلبان نگیرید»، «خواهان پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از تمامی رشته‌ها هستیم»، «نخبه‌سوزی با طرح ممنوعیت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های غیرمرتبط» و «کمپین لغو مصوبه منع شرکت داوطلبان کارشناسی ارشد در رشته‌های غیرمرتبط»، ثبت شد و خواستار لغو این مصوبه شدند.

افراد معترض عنوان می‌کردند که تعداد بسیار زیادی از دانشجویان به دلایل مختلف و متعدد در مقطع کارشناسی‌ ارشد در رشته‌ای غیرمرتبط تحصیل می‌کنند و از جمله این دلایل می‌توان به علاقه به سایر رشته‌ها، تلاش برای تخصص در سایر رشته‌ها، امکان تحصیل و پژوهش به صورت بین رشته‌ای، کم ارزش بودن تحصیل در برخی رشته‌ها در مقاطع بالاتر از کارشناسی و عدم وجود بازار کار و منفعت حاصل از تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در برخی رشته‌ها اشاره کرد.

این پیگیری‌ها موجب شد که امروز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کند که  تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است. 

در بخشی از نامه محمدرضا آهنچیان آمده است؛ بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر، موکول شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی توضیح داده است که این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد.

همچنین در این نامه درخواست شده است که نقطه نظرات دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندی داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این دفتر اعلام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول