اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تدوین الگوی برنامه‌ درسی ویژه‌ کرونا تا پایان مرداد امسال

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ضروری است که الگوی برنامه درسی خاص شرایط کرونایی تا پایان مرداد امسال، طراحی و تدوین شود.

تدوین الگوی برنامه‌ درسی ویژه‌ کرونا تا پایان مرداد امسال

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی این سازمان با اشاره به سفر اخیر خود و مدیران‌کل این سازمان به قم، اظهار کرد: در این سفر قصد ما این بود که دیداری با حضرت‌ آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم که اخیراً به این سمت منصوب شده‌اند، داشته باشیم و چند نکته مهم در این جلسات مطرح شد.

وی افزود: شهر قم برای ما ام‌القری اعتقادی، فلسفی و اخلاقی است. در واقع شهر قم به‌دلیل ویژگی‌های خاص آن از جمله اینکه مرقد مطهر حضرت معصومه(س) در این شهر قرار دارد و همچنین حوزه علمیه‌ قم که یک حوزه ریشه‌دار و نهادینه شده است و در سال‌های بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی در تولید فکر و اندیشه‌ اسلامی در آنجا شده، شهر با اهمیتی است و ارتباط سازمان پژوهش با شهر قم با این مختصات برای ما مغتنم است. 

ملکی تأکید کرد: شهر قم را باید ام‌القری مسائل علمی، فقهی، اخلاقی و فلسفی، تلقی کنیم که از انوار آن، خیلی جاها و خیلی از محافل علمی منور می‌شود و خود بنده طی سالیان سال به طرق مختلف از این برکات بهره برده‌ام.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما در قم یک ملاقات با مرکز تربیت معلم وابسته به حوزه‌ علمیه داشتیم. یک مرکز تربیت معلم نوساز و تازه، پدید آمده است که مسؤولش، حجت‌الاسلام عبداللهی خیلی کوشا و فعال هستند و امور این مرکز را پیش می‌برند؛ ایشان اصرار و علاقه داشت که ما در آنجا حضور پیدا کنیم و بنده این دیدار را مثبت ارزیابی می‌کنم و معتقدم که ما در آینده از این مرکز می‌توانیم به‌عنوان یک اسوه استفاده کنیم و قدم‌هایی را مشترکاً در جهت معلم تراز انقلاب اسلامی برداریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد:همچنین از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) دیدار کردیم که به اعتقاد بنده آنجا به وسعت یک دریاست و داده‌ها و اطلاعات بسیار گسترده و منابع متقن اصلاح‌شده‌ متعدد دارد و بسیار می‌تواند برای گروه‌های ما قابل استفاده باشد. بنابراین بنده تأکید می‌کنم که کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش باید ارتباط خود با این مرکز را قوت ببخشدد؛ به گونه‌ای که کارشناسان ما راحت‌تر بتوانند به منابع موجود در این مرکز دسترسی پیدا کنند. 

معصومه نجفی پازوکی معاون برنامه‌ریزی دوره ابتدایی در این جلسه گفت: از 439 رمزینه در دوره‌ ابتدایی، 327 رمزینه تعیین تکلیف شده است؛ از 327 رمزینه، یک تعداد آماده‌ بارگذاری و یک تعداد هم آماده‌ تدوین است. همچنین کتاب کار و فناوری و کتاب هدیه‌های آسمان آماده است و نیاز به تدوین ندارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم گفت: این گزارش نشان می‌دهد در دوره‌ ابتدایی کارهایی انجام شده اما هنوز مشکلات و مسائلی داریم که باید برطرف شود. در مورد دوره‌ متوسطه، نگرانی بالایی دارم که امیدوارم پیگیری شود تا از دوره‌ متوسطه هم گزارشی بگیریم تا مشخص شود چقدر کار انجام شده است.

وی افزود: در بخش فنی و حرفه‌ای الحمدلله وضع‌مان خوب است. تنها نگرانی من برای این بخش که آن را به آقای بهمنی هم منتقل کرده‌ام این است که ممکن است محتواها آماده شوند ولی بُعد هنری و زیبایی‌شناختی و تنوع لازم را نداشته باشند. ما در بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش این مراقبت‌ها را باید داشته باشیم تا آن چیزی که اضافه می‌شود بار تربیتی مؤثر را داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره‌ اولویت دیگر سازمان که طراحی الگوی برنامه‌ درسی خاص شرایط کرونایی است، تأکید کرد: در بخش فنی و حرفه‌ای و در بخش نظری به دو الگوی جداگانه‌ برنامه‌‌ درسی ویژه‌ کرونا نیاز داریم که ان‌شاءالله این الگو تا پایان مرداد تمام شود و بتوانیم اصلاحات احتمالی و اعتباریابی را انجام دهیم و امسال برنامه‌ درسی ویژه‌ کرونا را در اختیار داشته باشیم.

ملکی افزود: در طراحی این الگو بنا شد که چند ملاحظه مدنظر قرار گیرد. یکی از آنها تجاربی است که در سال گذشته به‌دست آوردیم. منبع دیگر در طراحی الگو، تجارب سایر کشورهاست. کل دنیا درگیر این بیماری بود بنابراین مقالات متعددی نوشته شده که برای ما هم قابل دسترس است و می‌توانیم از این تجارب استفاده کنیم. سوم اینکه این الگو باید طوری طراحی شود که اگر آن را به استان‌ها ارسال کردیم، در اجرا شفاف و روشن باشد و اجزا و عناصر آن کاملاً مرتبط به هم و یکپارچه ارائه شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: امسال دیگر بنا نیست که بخشی از دروس را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم یک الگو ارائه دهیم که هم شاملیت داشته باشد و هم از طریق این الگو بتوانیم با توجه به شرایط کرونایی تدریس منعطف‌تری ارائه دهیم.

ملکی تأکید کرد: در شهریورماه، هر کار که بخواهیم انجام دهیم از جنس اشاعه، ترویج و معرفی الگو است بنابراین ضروری است که الگوی برنامه درسی خاص شرایط کرونایی تا پایان مردادماه طراحی و تدوین شود.

علی محبی قائم مقام رئیس سازمان، محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان و... از دیگران حاضران در این جلسه بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول