اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تشریح اقدامات مجمع خیرین بهداشت و سلامت اصفهان/ از احداث ۷۸۰ پروژه عمرانی تا درمان بیماران سرطانی

رئیس مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان گفت: سال گذشته با اقداماتی که انجام شد حدود ۶۵۰ نفر از افردای که سرطان روده داشتند از گسترش بیماری آن‌ها پیشگیری شد و اگر منابع مالی بیش‌تر بود این عدد بیش‌تر می‌شد.

تشریح اقدامات مجمع خیرین بهداشت و سلامت اصفهان/ از احداث ۷۸۰ پروژه عمرانی تا درمان بیماران سرطانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمال حیدری پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین جشنواره «ذکر خیر» اظهار داشت: مجمع خیرین بهداشت سلامت از سال ۱۳۸۶ با این هدف راه افتاد که خیر آن ‌به کل استان برسد؛ کارهای خیر زیادی را در زمینه‌های مختلف سراغ داریم اما مجمع خیرین به دنبال این بود که‌ اگر یک دانه پیشگیری می‌کارد ۱۰۰ دانه سلامتی برداشت کند و به علت‌ها بپردازد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آیه‌ای از سوره فاطر ادامه داد: امر خیر اذن الهی است و هر فردی که ‌در این مسیر قدم بردارد به اذن خدا بوده است.

وی بیان‌ داشت: زمانه به سمتی می‌رود که مثل گذشته بسیاری از افراد روحیه ایثار و فداکاری را ندارند؛ در بحث امر خیر فرق زیادی بین بحث‌های مختلف با موضوع سلامتی است و در بحث کرونا متوجه این شدیم که برای همه افراد سلامتی ارزشمند است.

سرمایه‌گذاری در امر سلامت مهم است

حیدری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در امر سلامت مهم است و باید سلامتی باشد تا بتوانیم زندگی کنیم و دلخوشی زمانی حاصل می‌شود که ابعاد مختلف سلامت وجود داشته باشد.

رئیس مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان گفت: این مجمع در تلاش بود تا در حوزه پیشگیری اقدامی انجام دهد و خود پیشگیری نیز ابعاد و سطوح مختلفی دارد.

وی در خصوص برنامه‌های مجمع خیرین سلامت تصریح کرد: اولین برنامه مجمع در برنامه زیر ساخت‌ها است و در این راستا در سطح استان ۲۳ انجمن داریم و این انجمن‌ها نیازهای شهرستان‌ها را اعلام می‌کنند تا بتوانیم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

۷۸۰ پروژه عمرانی توسط مجمع خیرین سلامت استان احداث شد

حیدری عنوان کرد: در این مدت ۷۸۰ پروژه عمرانی رقم خوره است و عمدتاً بحث‌های ساخت و بازسازی بوده است؛ ۳۸ واحد اورژانس ایجاد شده است و ۸۵ واحد بیمارستان‌ها شکل گرفته؛ ۳۲۲ واحد بهداشتی درمانی بازسازی شده و ۲۷۴ واحد بهداشتی و درمانی احداث شده؛ وقتی واحد بهداشتی احداث می‌شود تجهیزات هم نیاز دارد و با توجه به همین موضوع ۸۳۸۸ تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی آماده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: وقتی می‌گوییم پیشگیری یعنی مردم باید بدانند و بتوانند؛ مجمع رسانه‌هایی را ایجاد کرد و در زمینه‌های مختلف بهداشتی از جمله بارداری، ازدواج، زندگی روزمره حدود ۷۹۸ موضوع تکثیر و توزیع داشته است.

وی اظهار کرد: جلسات زیادی با ۱۷۲ موضوع با خیرین برگزار شد و از دیگر اقدامات اهدا ۱۰۷ قطعه زمین توسط افراد خیر بود و در ادامه آن اتفاق ارزشمندی رقم خورد.

حیدری گفت: بحث سلامت یک بحث پیشگیری کارشناسی است و چون سلامت ابعاد زیادی دارد باید اولویت‌ها‌ را بشناسیم و‌ بدانیم کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان بیان داشت: سال گذشته با اقداماتی که انجام شد حدود ۶۵۰ نفر از افردای که سرطان روده داشتند از گسترش بیماری آن‌ها پیشگیری شد و اگر منابع مالی بیش‌تر بود این عدد بیش‌تر می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برای سرطان سینه نیز حدود ۳۵۰ نفر از بانوان شناسایی شدند و از بیماری آن‌ها پیشگیری شد و دغدغه آن‌ها برای هزینه‌ها از بین رفت.

حیدری اظهار داشت: در حال حاضر با امکاناتی که داریم می‌توانیم از یک نمونه چندین بیماری را متوجه بشویم و با توجه به همین موضوع اگر قرار بود ۴۰۰ بچه با عقب‌ماندگی ذهنی بزرگ شوند این عدد به حدود ۱ تا ۲ مورد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: یکی از دغدغه‌هایمان طلاق است و در این راستا اقداماتی در زمینه کلاس‌های پیش از ازدواج و آزمایش‌ها صورت گرفت.

وی تأکید کرد: عمده خدماتی که توسط مجمع ارائه می‌شود رایگان است.

حیدری عنوان کرد: در استان حدود ۱۲ درصد دیابت دارند و حدود ۲۴ درصد پری دیابت و اگر پیشگیری نکنیم هزینه‌های بیمارستانی این افراد افزایش پیدا می‌کند و با مدیریت از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود و خود نوعی سرمایه‌گذاری است.

رئیس مجمع خیرین بهداشت و سلامت استان اصفهان گفت: اگر مشارکت و خیرین بیش‌تری داشته باشیم می‌توانیم همه‌گیری بیش‌تری در سطح سلامت داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی‌ از دغدغه‌ها مدیریت منابع غذایی است که با پیش آمدن کرونا نادیده گرفته شد و اقدام دیگر استفاده از اقلام دست دوم بود.

حیدری مطرح کرد: انجمن‌ها در شهرستان‌ها باید مستقل باشند هرچند در کنار مراکز بهداشت کار می‌کنند زیرا می‌خواهیم جهت کار منطقی باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: امیدوارم با این جشنواره فرهنگ را توسعه دهیم و‌ هر کدام‌ از مردم که می‌خواهند صدقه جاریه داشته باشند در قالب هنر شناسایی شوند.

سلامت معنوی قالب بر سلامت‌های دیگر است

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سلامت معنوی قالب بر ۳ نوع سلامت جسمی، روانی و‌ اجتماعی است و قطعاً سلامت معنوی با جشنواره برگزار شده پیوند خورده است.

حیدری بیان‌ داشت: امیدوارم هنرمندان و‌ افراد مختلف با همه توان خود وارد میدان شوند؛ گرچه اولویت با هنرمندان است اما به دنبال این هستیم که افراد با زبان دل‌شان وارد شوند تا از آثار آن‌ها در آینده استفاده کنیم.

در کار خیر قلم بگذاریم

در ادامه این نشست محمد حسن مردانی ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه اظهار داشت: در این جشنواره یک شعار محوری به نام «در کار خیر قلم بگذاریم» مطرح است.

دبیر جشنواره ذکر خیر در خصوص شکل‌گیری این جشنواره ادامه داد: کرونا با تمام بدی‌ها و فقدان‌هایی که داشت این نکته مثبت را داشت که همه جامعه به این درک رسیدند حوزه بهداشت همت جمعی می‌خواهد و شاهد این بودیم که همه افراد وارد میدان شدند.

وی گفت: به دنبال این اتفاق بسیاری از افراد به کار خیر وارد شدند و از کوچک‌ترین مبالغ شروع شد و به حتی به ساخت بیمارستان‌ها رسید.

مردانی تأکید کرد: هدف جشنواره نشان دادن کارهای خیر و نهادینه کردن کار خیر در قالب داستان است و در این مورد به سراغ داستان کوتاه کوتاه رفتیم.

دبیر جشنواره ذکر خیر بیان‌ داشت: دلیل انتخاب این قالب این است که‌ مخاطب حوصله زیادی برای خواندن ندارد و دلیل بعدی این است که ظرفیت برای انتشار در فضای مجازی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خود قرآن سنتی که برای امر به معروف و‌نهی از منکر ارائه می‌دهد داستان است و‌ بر این باوریم این قالب تاثیر بیش‌تری دارد.

مردانی اظهار کرد: مخاطب ما هم افراد صاحب قلم هستند و هم اشخاصی که ذوق ادبی دارند و تصمیم‌مان این است پس از مراحل داوری گزیده آثار در قالب‌های کتاب، فیلم کوتاه، پادکست و سایر رسانه‌ها ارائه شود.

دبیر جشنواره ذکر خیر گفت: مجمع خیرین و بهداشت و سلامت استان اصفهان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اداره توسعه فرهنگ سلامت، دانشکده رسانه فارس، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و انتشارات مشاهیر فردا از برگزار کنندگان این جشنواره هستند.

وی عنوان کرد: زمان ارسال آثار تا ۳۱ مرداد است و ۳ نفر اول مورد تقدیر قرار می‌گیرند همچنین حجم آثار ۵۰۰ کلمه است و شیوه ارسال از طریق ایمیل اعلامی است.

مردانی یادآور شد: موضوعات پیشنهادی در این فراخوان کمک خیرانه به بیماران نیازمندان، تامین تجهیزات پزشکی در واحدهای درمانی، ساخت مراکز بهداشتی در محله‌های نیازمند، اقدامات داوطلبانه برای کمک به بیماران و کادر درمان، بحران کرونا و کمک‌های خیرانه، جان‌فشانی‌های کادر درمانی، گروه‌های آسیب پذیر و‌ کمک به آن‌ها و آسیب‌های اجتماعی مختلف است.

دبیر جشنواره ذکر خیر در انتها تصریح کرد: داوران ۳ نویسنده شاخص کشور هستند و معیارهای ارزیابی بداهت ایده و طرح، تاثیرگذاری بر مخاطب، روان بودن متن و توجه درست به عناصر داستانی هستند.

به گزارش فارس، علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره «ذکر خیر» می‌توانند با مراجعه به سایت www.emhad.ir اطلاعات بیش‌تری کسب کنند.

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول