اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حامد کرزی: طالبان با گرفتن شهرستان‌ها به جایی نمی‌رسند

کرزی با بیان اینکه به زودی مذاکرات صلح آغاز می‌شود، گفت: طالبان گفت که با گرفتن شهرستان‌ها به جایی نمی‌رسند.

حامد کرزی: طالبان با گرفتن شهرستان‌ها به جایی نمی‌رسند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «حامد کرزی»، رییس جمهور سابق امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری درباره اوضاع جاری در این کشور گفت: دولت و طالبان باید با هم صلح کنند و از جنگ دست بردارند.

کرزی خطاب به طالبان گفت که با گرفتن شهرستان‌ها به جایی نمی‌رسند.

کرزی به خبرنگاران گفت که به زودی مذاکرات صلح جدی آغاز خواهد شد، حوصله کنید، تدبیر کنید و به سوی صلح بروید.

وی خطاب به جوانان گفت: جوانان نباید پیشنهاد آمریکا و غرب درباره خروج از افغانستان را بپذیرند؛ آنها باید از انرژی و دانش خود بهره‌برداری کنند.

در همین حال، وی تصریح کرد که امیدوار است آمریکا برای اثبات دوستی تلاش کند که صلح در افغانستان برقرار و حاکمیت ملی اعاده شود و افغان‌ها عزت‌مند زندگی کنند.

حامد ‏کرزی باخوانش بیت «خوشا عشرت سرای کابل و دامن کهسارش» از صائب تبریزی گفت: می‌خواهم تمدن بزرگ افغانستان را با این شعر به رییس‌جمهور بایدن معرفی کنم اگر تا به‌حال نمی‌داند.

کرزی خطاب به طالبان گفت: «ما به زحمت بسیار زیاد یک ارتش ملی و پلیس ملی ساختیم و از هیچ، یک نظام برای کشور ایجاد کردیم. ما باید به هر عنوانی که می‌شود، نهادهای دولتی خود را حفظ کنیم و زودتر به سوی صلح برویم.»

از سویی دیگر، رییس جمهور پیشین افغانستان افزود که اگر صلح برقرار شود و طالبان بیایند، با آنان همکاری می‌کند، اما زعامت کشور و تعیین حکومت آینده افغانستان به اراده مردم تعلق دارد و به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد.

 

 

وی همچنین گفت: «از طریق تمثیل اراده مردم، زعامت هرکسی را می‌پذیریم.»

با این حال، وی تأکید کرد که افغانستان، قربانی سیاست استفاده از افراطی‌گری از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی است. به گفته او، انفجار در مدرسه سیدالشهدا (ع) و گروه داعش حاصل این سیاست است.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: «امیدوار بودیم این سیاست تغییر کرده باشد و قدرت‌های بزرگ در تقابل با هم از ابزار افراطیت استفاده نکند؛ اما متاسفانه این روند جریان دارد.»

کرزی از حکومت و طالبان خواست تا فرصت پیش‌آمده صلح را از دست ندهند و کشور را نجات دهند.

رییس جمهور پیشین در مورد شکل‌گیری نیروهای خیزش مردمی به صورت صریح اعلام موضع نکرد، اما گفت که  مخالف جنگ و جنگ از سوی هیچ طرفی را تأیید نمی‌کند.

حامد کرزی نسبت به روند مذاکرات صلح ابراز خوش‌بینی کرد و از شروع مذاکرات جدی در آینده نزدیک خبر داد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول