اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سن ازدواج دختران در زنجان 22 سال است

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: میانگین سن ازدواج برای آقایان و بانوان زنجانی به ترتیب 27 و 22 سال است.

سن ازدواج دختران در زنجان 22 سال است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی خلیلی ضمن تبریک هفته ازدواج اظهار کرد: امروز موانع بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود جوانان رغبتی برای ازدواج نداشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ادامه داد: بسیاری از خانواده‌هایی که جوانان دم بخت دارند، از استطاعت مالی کافی برای تهیه جهیزیه و تامین مسکن و هزینه‌های ازدواج فرزندان خود برخوردار نیستند و همین  امر موجب به تاخیر افتادن ازدواج جوانان می‌شود که تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت و آسیب‌های فردی و اجتماعی جدی را به افراد و جامعه وارد خواهد کرد.

خلیلی به مشکلات معیشتی، تورم، بیکاری، کمبود امکانات و منابع، مسکن و ... به عنوان  سدی در برابر ازدواج جوانان اشاره کرد و اظهار داشت: برای رفع این موانع علاوه بر برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت دستگاه‌های مختلف دولتی، نقش خیران و افراد توانمند جامعه هم مهم است.

وی افزود: نبود زمینه‌های اشتغال و تهیه مسکن دو مانع مهم ازدواج هستند و پیوند عمیقی بین ازدواج و اشتغال وجود دارد و باید بستر لازم برای این دو موضوع وجود داشته باشد تا یک جوان به سمت ازدواج کردن برود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان تصریح کرد: تسهیل ازدواج به موضوعات بسیاری اعم از مسائل اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط است که این موضوع‌ها مباحث گسترده‌ای دارد که تلاش می‌کنیم آنها را مطرح و راه حل مناسبی برای حل آنها اتخاذ کنیم.

وی از برگزاری 166 کارگاه آموزشی ازدواج خبر داد و گفت: همچنین ۹ مرکز مشاوره نیز خدمات لازم را به جوانان در آستانه ازدواج ارائه می‌دهد.

خلیلی همچنین از راه‌اندازی پویش خیرین برای کمک به ازدواج جوانان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه از طریق مجمع خیرین، توانستیم به خیلی از جوانانی که در آستانه ازدواج بودند و از نظر تامین جهیزیه و مراسم عقد و عروسی دچار مشکل بودند، کمک کنیم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه سن ازدواج در سال قبل برای آقایان ۲۷ سال و برای خانم‌ها ۲۲ سال بوده است، افزود: میزان ازدواج در سال قبل نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته است.

وی در ادامه ضمن تبریک هفته ازدواج گفت: هفته ازدواج امسال از ۲۱ تا ۲۷ تیرماه  برگزار می‌شود  که وزارت ورزش وجوانان نیز در این هفته یک روزشمار را با عناوین مختلف برای اجرای این هفته  تعیین کرده است‌.

خلیلی خاطرنشان کرد: پویش ازدواج جوانان با همراهی خیرین شامل عرضه جهیزیه شیک و ارزان، جمع‌آوری جهیزیه توسط خیران، معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، نه به تماشای جهیزیه، برگزاری جشنواره فروش ویژه مزدوجین و جوانان در آستانه ازدواج ، برگزاری کمپین مشاوره رایگان در سراسر استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج و خانواده به صورت گسترده‌، برگزاری نشست تخصصی با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه ازدواج و خانواده، سمن‌ها و مؤسسات فعال، فعالین عرصه خانواده، هنرمندان و اصحاب رسانه، مسئولین، چهره‌های فرهنگی اثرگذار و … از مهم‌ترین برنامه‌های هفته ازدواج در استان خواهد بود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان در ادامه با بیان اینکه محوریت فعالیت های اداره کل ورزش و جوانان در حوزه ی ازدواج در راستای فرهنگ‌سازی درست برای شکل گیری ازدواج آسان بوده است تصریح کرد: دستگاه‌های متعددی در این راستا مسؤولیت دارند که هر یک در محورهای دیگر فعالیت می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه مشاوره و آگاهی بخشی از مهم‌ترین مسائل در بحث ازدواج است از برگزاری ۱۱۵ کارگاه آموزشی ازدواج به صورت مجازی و حضوری در سال ۹۹ خبر داد و افزود: مراکز مشاوره ازدواج استان از دو مرکز در سال ۹۶ به ۹ مرکز در سال۹۹ افزایش داشته است و این مراکز در دوران کرونا با راه‌اندازی کمپین مشاوره رایگان به زوج‌های جوان به صورت مجازی و حضوری فعالیت داشته‌اند و به ۲۴۰ نفر به صورت رایگان و در ۳۵ جلسه مشاوره داده‌اند. 

خلیلی در ادامه به تهیه ۱۰ جهیزیه برای جوانان در سال ۹۹ و ادامه این اقدام خداپسندانه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: مجمع خیرین استان زنجان نیز ثبت رسمی شده است و بزودی فعالیت خود را در راستای تسهیل‌گری در حوزه ازدواج آغاز می‌کند. 

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به تاکید ستاد کرونا به برگزاری برنامه‌ها به صورت مجازی اظهار داشت: با راه‌اندازی پویش‌های و جشنواره های ازدواج جوانان در این راستا فعال بوده‌ایم.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول