اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

موج‌سواری مقام‌های دولت بایدن روی یک ادعای اثبات‌نشده علیه ایران

مقام‌های دولت آمریکا در حال موج‌سواری بر روی ادعای اثبات‌نشده‌ای هستند که وزارت دادگستری آمریکا علیه ایران صادر کرده است.

موج‌سواری مقام‌های دولت بایدن روی یک ادعای اثبات‌نشده علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از عصر چهارشنبه (به وقت تهران) موج‌سواری بر روی یک ادعای اثبات‌نشده علیه ایران که شب گذشته در قالب بیانیه‌ای از وزارت دادگستری آمریکا مطرح شد را آغاز کردند. 

وزارت دادگستری آمریکا به تازگی در بیانیه‌ای مدعی شده «اف.بی‌آی» تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن «یک فعال» را در خاک آمریکا خنثی کرده است.  تهران، این ادعای واشنگتن را «مضحک» خوانده و آن را در راستای تلاش واشنگتن برای «احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش شده خود» توصیف کرده است.

تحلیلگران، تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای را بخشی از تاکتیک قدیمی این کشور موسوم به «سیاست چماق و هویج» برای وادار کردن تهران به عقب‌نشینی از مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا می‌دانند. 

تحلیلگران و اندیشمندان متخصص در امور ایران در آمریکا از سال‌ها پیش تأکید کرده‌اند هر گونه راهبرد در قبال ایران بایستی متشکل از فشار از یک سو (چماق) و ترغیب به اعطای امتیاز در صورت تغییر رفتار (هویج) از سوی دیگر استوار باشد. به باور این گروه، اعمال فشار می‌تواند تهران را تغییر رفتار و روی آوردن به همکاری با واشنگتن ترغیب کند.

 خطی که مقام‌های آمریکایی، بعد از انتشار بیانیه وزارت دادگستری دنبال کردند بر تأکید روی اعمال فشار علیه ایران به دلیل مسائل غیرهسته‌ای، از یک سو و تمایل واشنگتن برای بازگشت به مذاکرات وین جهت ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای، از سوی دیگر استوار بود. اظهارات مقام‌های آمریکایی در زیر آمده‌اند.

«ند پرایس»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان نشست خبری شامگاه چهارشنبه، ضمن محکوم کردن تلاش ادعایی ایران برای ربودن یک فعال رسانه‌ای گفت که آمریکا به چالش‌هایی که خارج از حوزه مسائل هسته‌ای با ایران هستند رسیدگی خواهد کرد.

او در عین حال تأکید کرد که «دغدغه فوری» آمریکا محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین بر ضرورت بازگشت به مذاکرات وین تأکید کرد.

«جان ساکی»

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روزانه گفت: «ما با قطعیت توطئه خطرناک و قابل‌سرزنش ایران برای ربودن یک شهروند آمریکا را محکوم می‌کنیم. با قاطعیت از شهروندان آمریکایی و منافع ملی آمریکا دفاع خواهیم کرد. این، هم انجام اقداماتی از سوی پلیس ما را شامل می‌شود-مثل موردی که دیروز اعلام شد- و هم انجام اقداماتی که رئیس‌جمهور برای دفاع از نیروهای آمریکا در منطقه در برابر شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا انجام داده است.»

جن ساکی در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه ادعاهای جدید آمریکا در زمینه آدم‌ربایی چه تأثیراتی بر مذاکرات وین جهت بازگشت آمریکا به برجام خواهد داشت گفت: «ارزیابی ما هیچ‌گاه این نبوده که ایران بازیگر خوبی در دنیا است و ملاک این ارزیابی هم، توطئه ایران برای ربودن یک شخص در داخل آمریکا نبوده، بلکه اقدامات مخربش در منطقه است.»

جن ساکی، در ادامه مدعی شد که آمریکا از اقدامات ایران در منطقه نگران است و جو بایدن، دستور انجام اقدامات تلافی‌جویانه برای مقابله با آن را داده است.

«رابرت مالی»

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران دیگر مقامی بود که در این باره اظهارنظر کرد. او در توییتر نوشت: « «در همان حال که مایل به توسل به دیپلماسی برای حرکت در مسیر بازگشت دوجانبه به برجام هستیم، تردیدی برای دفاع از شهروندانمان و افشای تخلفات حقوق بشری ایران به خود راه نخواهیم داد.»

مقام ناشناس

یک مقام دیگر آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده هم در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» آمریکایی بیانیه ضد ایرانی وزارت دادگستری آمریکا را نشان‌دهنده عزم آمریکا برای پیگیری اهداف متعدد، فراتر از پرونده هسته‌ای ایران دانسته بود.

او گفت: «اقدام دادگستری آمریکا نشان می‌دهد هنگام بحث از برخورد با ایران واشنگتن می‌تواند به صورت همزمان اهداف متعددی را دنبال کند.»

او تصریح کرد: «واقعیت ساده این است که از زمان خروج آمریکا از برجام، هیچ یک از مشکلات ما با ایران بهتر نشده است--از جمله توطئه‌ای که وزارت دادگستری دیروز اعلام کرد. اغلب مشکلات ما با ایران بدتر شده است.»

همان‌طور که از این اظهارات می‌توان دریافت ابراز تمایل برای ادامه مذاکرات وین، تأکید بر عزم واشنگتن جهت مقابله با ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای و یادآوری مکرر اختلاف با ایران در زمینه‌های منطقه‌ای و حقوق بشر، محورهای اصلی قابل ردیابی در موضع‌گیری‌های مقام‌های دولت بایدن هستند.

اینکه دولت آمریکا قصد دارد از این فضاسازی‌ها چه بهره‌برداری‌ای کند، مسئله‌ای است که احتمالاً با گذشت زمان روشن‌ خواهد شد.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول