اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من| وکیل شدن به چه قیمتی؟!/ درخواست های متعدد برای تعویق مجدد آزمون وکالت

تعدادی از داوطلبان آزمون کارآموزی وکالت به دلیل شیوع سریع انواع کرونا و افزایش آمار ابتلایان و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، درخواست کردند تا برگزاری این آزمون برای چندمین بار به تعویق بیفتد.

فارس من| وکیل شدن به چه قیمتی؟!/ درخواست های متعدد برای تعویق مجدد آزمون وکالت

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: آزمون ‌کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۹ قرار است بعد از چند بار تعویق، فردا ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۸۴ شهرستان برگزار شود اما شرایط کرونایی کشور که با رشد صعودی مبتلایان و افزایش مرگ و میرها همراه است، موجب شده که دوباره داوطلبان این آزمون درخواست تعویق آن را داشته باشند.

 آزمون کارآموزی وکالت سال 99 تا کنون 3 بار به تعویق افتاده است. در ابتدا قرار بود این آزمون ۲۸ آذر برگزار شود اما شرایط کرونایی کشور موجب شد که ستاد کرونا با برگزاری این آزمون مخالفت کند.

در نتیجه سازمان سنجش آموزش کشور در ۸ آذر ۹۹ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد طبق مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد فزاینده بیماری کووید ۱۹ در کشور و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، آزمون مذکور برگزار نمی‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط آزمون کارآموزی وکالت در روز جمعه ۲۲ اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد. 

* تعویق‌های پی در پی آزمون‌ کارآموزی وکالت 

این آزمون دوباره به تعویق افتاد و سازمان سنجش اعلام کرد که آزمون ‌کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۹ صبح جمعه ۲۰ فروردین‌ ۱۴۰۰ برگزار می‌شود؛ اما یک روز قبل از برگزاری آزمون یعنی ۱۹ فروردین این آزمون به تعویق افتاد.

سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به اطلاع ثبت‌نام‌کنندگان آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال 1399 - (اسکودا) می‌رساند با توجه به حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا ناشی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور و تغییر وضعیت تمامی شهرهای برگزاری آزمون به حالت قرمز و اعمال محدودیت در استان‌ها و شهرستان‌های محل برگزاری، براساس ابلاغیه مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این آزمون در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود».

حالا داوطلبان آزمون کارآموزی وکالت برای بار چهارم آماده آزمون می‌شوند اما تعدادی از داوطلبان دغدغه این روزهای کرونایی را دارند. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ظهر دیروز اعلام کرد که طی روزهای ۲۲ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

* شرایط این دوره از دوره‌های قبل که آزمون به تعویق افتاد، حادتر است

در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

یکی از داوطلبان آزمون کارآموزی وکالت به خبرنگار فارس گفت: با توجه به شیوع کرونا دلتا در ایران و میزان سریع شیوع آن و با توجه به بالا بودن آمار روزانه موارد کرونایی در کشور، مصلحت در این است که آزمون به تعویق بیفتد.

وی ادامه داد: اگر طبق ضوابط قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم بخواهیم در مورد تعویق آزمون تصمیم گیری شود شرایط این دوره از دوره‌های قبل که آزمون به تعویق افتاد، حادتر است.

یکی دیگر از داوطلبان گفت: آزمون وکالت 99 از آذر ماه سال 99 به جهت شرایط جهش کرونایی کشور برای سه مرتبه لغو و به تعویق افتاده است و با توجه به اینکه ویروس جهش یافته هندی جدید بسیار خطرناک‌تر و شیوع و شمول آن بسیار گسترده بوده و حتی کودکان را نیز مبتلا می‌کند پس خواهشمندیم این آزمون لغو شود و به روزهای بعد از واکسینه شدن غالب جامعه موکول شود. 

*چندین آزمون در این مدت لغو شده‌ است

یکی دیگر از داوطلبان این آزمون به خبرنگار فارس گفت: با توجه به همه‌گیری و شیوع خیز مجدد کرونا در کشور و افزایش شهرهای قرمز از جمله کلانشهرها و شیوع گونه‌های جهش یافته کووید ۱۹ بالاخص سویه دلتا، آزمون وکالت طبق اعلام مسؤولان کانون وکلای دادگستری مرکز در موعد مقرر ۲۵ تیر ماه برگزار خواهد شد این در حالی است که چندین آزمون در این مدت لغو شده‌ است و لازم است در این رابطه تصمیم منطقی اتخاذ شود.

یکی دیگر از داوطلبان هم اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونای هندی و قدرت انتقال پذیری بالای آن، درخواست داریم به جهت حفظ سلامت داوطلبان و خانوادهای آنان، آزمون وکالت به تعویق بیفتد. 

وی افزود: در شرایطی که اوضاع کرونایی کشور بدتر شده است، وکیل شدن به چه قیمتی است؟ این همه مدت آزمون وکالت به تأخیر افتاده است، حالا چند روز دیگر هم به تأخیر بیفتد، چه خواهد شد؟

* درخواست جمعی از داوطلبان از مسؤولان

جمعی از داوطلبان هم با ایجاد کمپین و ارسال نامه سرگشاده به مسؤولان کشور، خواستار تعویق آزمون کارآموزی وکالت 99 شدند. در این نامه آمده است: «احتراماً جمع کثیری از داوطلبان آزمون وکالت خواستاریم با توجه به شیوع ویروس کرونا موسوم به کرونا دلتا که به گفته وزارت بهداشت بسیار خطرناک‌تر از قبل است و در اکثر شهرها وضعیت قرمز اعلام شده، برای حفظ سلامت و جان داوطلبان و به تبع خانواده داوطلبان دستور فرمایید آزمون مذکور لغو شود و برگزاری این آزمون به زمانی مناسب موکول شود».

تا این لحظه و یک روز قبل از آزمون، خبری از تعویق آزمون کارآموزی وکالت نیست؛ پیگیری خبرنگار فارس از سازمان سنجش نیز حاکی از این است که بنایی برای تعویق آزمون وجود ندارد.

حالا باید دید آیا باز هم در ساعات پایانی این آزمون به تعویق می‌افتد و یا سرانجام آزمون کارآموزی وکالت برگزار خواهد شد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول