اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«افغانستان» مهم‌ترین دغدغه نشست شانگهای در «دوشنبه»

در نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری های شانگهای که در شهر «دوشنبه» برگزار شد، اوضاع افغانستان و چشم انداز تحولات آن یکی از موضوعات محوری بود.

«افغانستان» مهم‌ترین دغدغه نشست شانگهای در «دوشنبه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌های شانگهای که در شهر «دوشنبه» برگزار شد، اوضاع افغانستان و چشم انداز تحولات آن یکی از موضوع‌های محوری ارزیابی شد.

در جریان این نشست وزرای امور خارجه در مورد نتایج فعالیت‌های بیش از 20 سال این سازمان و چشم انداز توسعه همکاری‌ها در چارچوب آن بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی قرار داده شد.

در این نشست گفته شد که سازمان همکاری‌های شانگهای توانست طی 2 دهه فعالیت خود به یک سازمان معتبر بین المللی و تأثیرگذار در سیستم روابط بین المللی تبدیل شود.

وزرای امور خارجه اظهار داشتند توسعه پایدار در فضای سازمان همکاری‌های شانگهای بدون وجود سطح مطلوب امنیت امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا تصمیم گرفته شد تا برنامه به روز شده همکاری‌های بین کشورهای عضو سازمان شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی برای سال‌های 2022-2024 جهت بررسی و تایید نشست سران سازمان که در 16-17 سپتامبر سال جاری در پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد، معرفی شود.

وزرای امور خارجه سازمان به وضعیت جاری افغانستان توجه ویژه‌ای کردند و نسبت به وخامت اوضاع در پی خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان نگرانی عمیق ابراز شد.

در این نشست برنامه اقدامات مشترک برای رفع پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی همه گیری کرونا در فضای سازمان همکاری‌های شانگهای به تصویب رسید.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو همچنین در خصوص مسائل و موضوعات مختلف فرهنگی و بشردوستانه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

همچنین بحث گسترش ترکیب کشورهای «شریک گفت وگو» سازمان همکاری‌های شانگهای مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم شورای وزرای خارجه در مورد اعطای این وضعیت به عربستان سعودی و مصر صادر شد که جهت تایید و امضا به نشست آتی سران معرفی خواهد شد.

در پایان این نشست وزرای خارجه بیانیه مشترک امضا کردند.

قابل ذکر است که در حاشیه نشست وزرای امور خارجه، همچنین نخستین جلسه گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای با افغانستان با حضور «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه این کشور دایر شد.

اتمر در پایان این جلسه نشست مطبوعاتی برگزار کرد و نتایج بحث و گفت و گوهای خود با وزرای امور خارجه سازمان را مثبت ارزیابی کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول