اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس آغاز شد

عملیات لوله‌گذاری طرح آبرسانی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس و احداث آب‌شیرین‌کن با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.

عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات لوله‌گذاری طرح آبرسانی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس و احداث آب شیرین کن اظهار داشت: بدون ایجاد زیرساخت نمی توان انتظار توسعه را داشت و با انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، سرعت توسعه افزایش یافته، سرمایه‌گذار راحت‌تر جذب شده و تولید رونق بیشتری خواهد گرفت.

وجیه‌الله جعفری با اشاره به تلاش‌های وزارت صمت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال بیان کرد: یکی از عوامل مهم توسعه انتقال آب و تامین آب شیرین می‌باشد .

وی به میزان آب مصرفی اشاره کرد و گفت: ۸۳ میلیارد مترمکعب میزان مصرف آب کشور است که از این میزان هشت میلیارد مترمکعب برای شرب و ۲.۸ مترمکعب در حوزه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان ایمیدرو با ذکر اینکه میزان آب مصرفی در حوزه معادن ۴۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد، تصریح کرد: تلاش داریم به بخش‌های دیگر جزء معدن نیز کمک کرده تا آثار بیشتری از اشتغال و تامین زیرساخت را داشته باشیم.

وی درخصوص میزان آب شیرین کن‌های دنیا و منطقه گفت: در دنیا روزانه ۱۰۷ میلیون مترمکعب آب دریا شیرین می‌شود که در منطقه خلیج فارس این عدد روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب با پیشتازی عربستان است.

این مسئول با بیان اینکه صنایع و استان باید برای انجام این پروژه مهم کمک کنند، اظهار داشت: از شرکت سرمایه‌گذار توقع داریم در کمترین بازه زمانی پروژه را انجام داده و تامین آب صورت گیرد.

هدف، انتقال آب خلیج فارس تا شمال استان فارس است

استاندار فارس در این مراسم با اشاره به تشکیل شورای راهبردی انتقال آب به استان فارس گفت: سرمایه های انسانی استان را باید پاسداشت و تشکیل شورای راهبردی انتقال آب حرکت بسیار خوبی بود که توانستیم از پتانسیل های استان فارغ از دیدگاه سیاسی بهره بگیریم و این شوراها در سایر بخش‌ها نیز تشکیل شده است.

عنایت‌الله رحیمی با ذکر اینکه آب مقدمه و سنگ زیربنایی آبادانی و توسعه است، بیان کرد: امروز اجرای لوله‌گذاری انتقال آب خلیج فارس به استان فارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان فاز اول انجام خواهد شد که در ادامه هدف رساندن آب تا شمال استان است.

وی ادامه داد: در فاز اول آب شرب و آب مورد نیاز صنعت برای لامرد و مهر تامین خواهد شد و برای سایر زیرساختهای توسعه صنعتی همچون آب، برق، گاز، راه و ارتباطات باید تسریع شود.

این مسئول پیرامون طرح‌های استان اظهارکرد: بسیاری از پروژه‌ها بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ۱۶۸ طرح ملی در میان آن است که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای توسعه فارس، استانی یکپارچه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد انسجام در سطوح خرد و کلان حفظ شود تا استانی پیشرو در توسعه و پیشرفت و تامین آسایش و رفاه برای مردم باشیم.

آب برای توسعه و پیشرفت استان ضروری است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، مجمع نمایندگان فارس با تعامل و هماهنگی با مدیران و مسئولان به این نتیجه رسید که به مسائل زیربنایی و اساسی باید پرداخته شود تا موجب توسعه و عمران استان گردد.

ابراهیم عزیزی با ذکر اینکه پنج هزار و ۱۰۰ پروژه کوچک و بزرگ با اعتبار مورد نیاز ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در فارس داریم، گفت: در این میان باید به سراغ پروژه‌هایی می‌رفتیم که زمینه عمران و پیشرفت استان را فراهم نماید.

وی با اشاره به پروژه بزرگ انتقال آب به استان فارس به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم ابراز کرد: موضوع آب بسیار مهم و محوری بوده و در مورد آن در مجمع نمایندگان استان و مدیران اتفاق نظر بود و وجود آب در هر افقی برای استان ضروری است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: خط انتقال آب باید پس از لامرد و مهر به شیراز و در ادامه به آباده برود که زمینه‌ساز رشد و پیشرفت فارس را مهیا کند.

فارس به‌عنوان اولین استان مجوز انتقال آب خلیج فارس را گرفت اما نیمه‌کاره رها شد

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قرار گرفتن ایران در کمربند خشکسالی گفت: ابرچالش کشورمان در سالهای آتی موضوع کم‌آبی خواهد بود، آبی که در مباحث مختلف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی تاثیرگذار است.

سیدموسی موسوی با بیان عقب ماندگی ایران از بهره‌گیری از آب دریا گفت: در مقابل کشورهای خلیج فارس تعداد قابل توجهی دستگاه آب شیرین کن را به کار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: سال ۹۴ به عنوان اولین استان مجوز انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را گرفتیم اما وقت کشی شد و پروژه نیمه‌کاره ماند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با ذکر اینکه فاصله فارس با دریا بیش از ۳۰ کیلومتر نیست، اذعان داشت: پس از انتقال آب با ظرفیت‌های متعدد لامرد و مهر سرمایه‌گذاران به این منطقه خواهند آمد.

اتحاد چپ و راست برای انتقال آب به فارس

رئیس شورای راهبردی انتقال آب به استان فارس با ذکر اینکه باید به اجبار به سراغ آب دریا رفت، اظهار داشت: فعالیت این پروژه از چندین سال قبل آغاز شده و در سال ۹۵ تخصیص اولیه را از وزارت نیرو گرفت و سرانجام در اسفند ماه ۹۷ کلنگ عملیات اجرایی آن زده شد اما متأسفانه پس از مدتی کار افول کرد.

سیدمحمدرضا رضازاده با اشاره به اینکه فارس تولیدات کشاورزی کشور را تامین کرده به همین دلیل سهم استان در صنعت و توسعه ناشی از آن درخور نبوده، تصریح کرد: توسعه صنعتی زیرساختهایی را لازم دارد که یکی از مهمترین آن تامین آب است.

وی بیان کرد: بزرگان استان برای انجام این کار مهم فارغ از دیدگاههای سیاسی وارد گود شدند تا به یک هدف کلان برسیم.

به گزارش فارس، کل طول خط لوله انتقال آب خلیج فارس به استان فارس ۶۷ کیلومتر با قطر هزار میلی‌متر خواهد بود. میزان سرمایه‌گذاری کل پروژه انتقال آب و آب شیرین کن برابر ۱۷ هزار میلیارد ریال و خط انتقال آب هفت هزار میلیارد ریال با پنج ایستگاه پمپاژ و هفت مخزن تعادلی خواهد بود.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول