اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

فارس من| وضعیت نامشخص بازگشایی مرزها در اربعین 1400/ منتظر ازسرگیری سفر به عتبات هستیم

با توجه به نامشخص بودن وضعیت کرونا، نه تنها مسؤولان عراقی بلکه مسؤولان کشورمان نیز نمی‌توانند درباره اربعین 1400 اظهارنظر کنند. اما با برقراری سفر به عتبات، احتمال حضور زوار ایرانی در راهپیمایی اربعین قوت می‌گیرد.

فارس من| وضعیت نامشخص بازگشایی مرزها در اربعین 1400/ منتظر ازسرگیری سفر به عتبات هستیم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در آستانه ایام عزاداری امام حسین (ع) جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من خواستار بازگشایی مرز‌ها به منظور تشرف زائران ایرانی به راهپیمایی اربعین شدند. (اینجا بخوانید) این امر در حالی است که سال گذشته عراق در ایام اربعین از پذیرش زائر خارجی امتناع کرد و پس از آن در روزهای منتهی به اربعین مسؤولان عراقی اعلام کردند که از هر کشور ظرفیت محدودی پذیرش خواهند کرد که با توجه به اینکه برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته بود، ستاد کرونا هم با اعزام زائران به عراق در اربعین ۹۹ مخالفت کرد.

اکنون در حالی که حدود ۷۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده است، بسیاری در انتظار اربعین و بستن کوله‌بار سفر هستند تا با توجه به ممنوعیت سفر به عتبات در ۱۶ ماه گذشته بتوانند به نوعی به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شوند و قصه دلتنگی خود را با ارباب در میان بگذارند.

تصمیم‌گیری درباره اربعین ۱۴۰۰ زود است

با این وجود، مسؤولان ستاد مرکزی اربعین معتقدند که تصمیم‌گیری برای ایام اربعین با توجه به شیوع کرونا و روند جهش یافته آن امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به صورت قطعی برپا شدن یا نشدن اربعین با حضور زوار ایرانی را اعلام کرد. البته وزارت کشور و مسؤولان ستاد مرکزی اربعین در تلاش هستند تا اعزام زوار به عراق در ایام اربعین امسال از سرگرفته شود؛ تا جایی که جلسات کمیته‌های مختلف ستاد اربعین برگزار می‌شود و هر کمیته نیز برنامه‌های خود بر اساس حضور زوار ایرانی در پیاده‌روی اربعین را احصا کرده است.

آغاز به کار کمیته فرهنگی ستاد اربعین

همچنین کمیته فرهنگی ستاد اربعین به عنوان یکی از کمیته‌های فعال این ستاد، دوشنبه ۲۸ تیرماه همزمان با سالروز حرکت امام حسین (ع) از مکه مکرمه به عراق فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند که در این رابطه حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین می‌گوید: تلاش همه اعضای ستاد مرکزی اربعین حضور زوار در حماسه اربعین حسینی است. البته احتمال‌های مختلف را بررسی کردیم که امیدواریم امسال با کاهش مبتلایان به کرونا و فروکش کردن این ویروس شاهد حضور ایرانیان در راهپیمایی باشکوه اربعین باشیم.

احتمال بسته شدن مرزهای عراق

به گفته منابع عراقی، تعداد مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است. همچنین امام جمعه نجف اشرف در نماز جمعه این هفته از نبود بهداشت مناسب در این کشور گلایه کرده است. بر همین اساس، احتمال بسته شدن مرزهای عراق به روی همه کشورها در دولت عراق در حال بررسی است. البته به نظر می‌رسد که عراق مجدد مرزهای زمینی خود را ببندد و همچنان مرزهای هوایی برای تشرف به عراق باز باشد.

برقراری سفر به عتبات، احتمال حضور ایرانیان در اربعین را افزایش می‌دهد

با توجه این امر، همچنان نمی‌توان درباره وضعیت اربعین اظهار نظر کرد. البته به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین برای مشخص شدن وضعیت اربعین امسال باید منتظر برقراری سفرهای زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت باشیم. چرا که در صورت اعزام موفق و جلوگیری از شیوع کرونا در بین زوار، احتمال تشرف زائران ایرانی به اربعین هم افزایش خواهد یافت.

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام به عتبات از اسفند ۹۸ هیچ زائری اعزام نکرد، چرا که ستاد کرونا برقراری سفرهای زیارتی را ممنوع کرده بود. تا اینکه در روزهای اخیر وزارت بهداشت عراق با حضور زائران ایرانی موافقت کرد و پس از پیگیری‌های متولیان اعزام‌ها، ستاد کرونا هم بعد از ۱۶ ماه موافقت خود را با ازسرگیری سفر به عتبات به صورت محدود و با شرایط خاص و البته فقط هوایی اعلام کرد.

مذاکرات تیم ایرانی با طرف عراقی برای نحوه برقراری سفر به عتبات و صدور ویزا

بر همین اساس، احتمال ازسرگیری سفر هوایی به عتبات نیز قوت گرفته است. اما به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت مقدمات این سفرها آماده شده است و مشکل اصلی برای برقراری سفر به عتبات، صدور ویزا است. چرا که هنوز نمی‌دانیم ویزای عراق چگونه صادر خواهد شد.

با توجه به نامشخص بودن سازمان و نهاد صدور ویزای عراق، معاون عتبات سازمان حج و زیارت به عراق سفر کرده است و حتی ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق با «حسن ناظم» وزیر فرهنگ گردشگری و آثار باستانی عراق برای همین امر دیدار و گفت‌وگو کرده که البته در این جلسه نماینده سازمان حج و زیارت و معاون عتبات این سازمان نیز حضور داشته است.

به گفته منابع آگاه، مشکل صدور ویزای زائران ایرانی به زودی مرتفع و سفر به عتبات به صورت هوایی در هفته‌های آینده برقرار خواهد شد. بر همین اساس، با ازسرگیری سفر به عتبات باید منتظر نظر مسؤولان ایران و عراق در رابطه با وضعیت اربعین باشیم و به نوعی با توجه به برقراری سفر به عتبات، ممکن است طرف عراقی نسبت به حضور ایرانیان در حماسه اربعین نیز منعطف‌تر از سال گذشته عمل کرده و زائران را حتی با اعمال محدودیت و لزوم داشتن جوابیه منفی آزمایش کرونا پذیرش کند.

علاوه بر این، با توجه به تغییر دولت در مردادماه و برگزاری راهپیمایی اربعین در اوایل مهرماه، تصمیم نهایی برای وضعیت اربعین از سوی ایران در انتظار مسؤولان دولت سیزدهم است. البته طرف عراقی هم تاکنون درباره وضعیت اربعین اطلاع‌رسانی نکرده و تفاهم‌نامه اربعین بین دو کشور به امضا نرسیده است.

به گزارش فارس، سال گذشته با شیوع کرونا در جهان، ایرانیان توفیق حضور در حمایه اربعین را نداشتند و موکب‌های اربعینی نیز به جای پذیرایی از زائرانی حسینی، برای رهایی از کرونا و کمک به نیازمندان به میدان آمدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول