اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من گزارش می‌دهد| بیمه، حقوق، امنیت شغلی؛ مهم‌ترین دغدغه‌های نگهبانان بانک چیست؟

نگهبانان بانک که به صورت روزانه مزد دریافت می‌کنند، خواهان انجام قرارداد‌های خود با قوانین اداره کار و تشکیل یگان حفاظت برای پیگیری حقوق خود هستند.

فارس من گزارش می‌دهد| بیمه، حقوق، امنیت شغلی؛ مهم‌ترین دغدغه‌های نگهبانان بانک چیست؟

گروه فارس من خبرگزاری فارس، نگهبانی بانک بر خلاف اسم پرطمطراق خود نتوانسته حتی خود نگهبانان را راضی کند، شغل سختی که علاوه بر استرس مسئولیت سنگینی را بر دوششان گذاشته است. نگهبانان بانک نیروی شرکتی محسوب می‌شوند که این شرکت‌ها علاوه بر نگهبانان بانک، نگهبانی در ادارات و سازمان‌ها را هم در حیطه پیمانکاری خود دارند.

 

موسسات حفاظتی با سایر سازمان‌ها و نهادها به غیر از بانک هم قرارداد می‌بندند و برای آنها نیروی حفاظت می‌فرستند اما در ازای آن بخشی از حقوق دریافتی آنها را که گاهی تا ۳۰ درصد می‌رسد به طور ماهانه می‌گیرند.  حدود ۱۸ هزار نیروی حفاظتی در بانک‌ها مشغول بکار هستند که هنوز در طبقه بندی مشاغل قرار نگرفته‌اند.

نگهبان‌های بانک از حمایت‌های بیمه‌ای اداره کار برخوردار نیستند و فقط روز‌هایی که سر کار هستند حقوق دریافت می‌کنند که در ادامه بعضی از مطالبات آنها گفته‌شود.

 

 

«حسین عدالت‌خواه» در مشهد که شش سال سابقه نگهبانی در بانک را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس من با اشاره به اینکه قراردادها مطابق با قوانین اداره کار نیست، گفت: قراردادهای ما سفید امضا است، حقوق و مزایای ما به صورت روزانه پرداخت می‌شود. روزانه ۱۰۰ هزار تومان به حساب شرکتی که ما را برای نگهبانی به بانک فرستاده ریخته‌می‌شود و شرکت بین ۸۴ تا ۷۰ هزار تومان به حساب ما برمی‌گرداند. ما نیروهای شرکتی هستیم و زیر نظر بانک نیستیم.

وی ادامه داد: در حقوق‌های سالانه که به ما پرداخت می‌شود هیچ حق عائله‌مندی، حق مسکن، عیدی و سنوات در نظر گرفته نشده‌است. مکاتباتی به سران  قوا، قوه قضائیه، دادستانی بازرسی کل کشور، سازمان عدالت اداری، وزارت کار، حراست بانک‌ها، شورای هماهنگی بانک‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس شده است که تاکنون پاسخگو نبوده‌اند و فقط نیروی انتظامی بوده که اصرار دارد به حقوق ما رسیدگی شود.

 

این سردبیر سوژه فارس من با اشاره به درخواست‌هایی که از نمایندگان مجلس برای حل مشکل نگهبانان بانک شده، تاکید کرد: مقتدایی نماینده اصفهان در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۲ اردیبهشت تذکری را قرائت کرد، همچنین  رئیس کمیسیون اصل نود هم درخواست رسیدگی داد. ما حدود یک و نیم سال است که مکاتباتی داشته‌ایم، ولی هنوز دادستانی ورود نکرده‌است و اداره کار می‌گوید ما نمی‌توانیم قوه قضائیه را وادار کنیم که ورود کند، باید بانک‌ها موظف به اجرای قانون کار برای نگهبانان شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما از بیمه برخوردار هستید یا نه گفت: نه بیمه ای نداریم هر کدام از نگهبانان که بیمه دارند، خودشان حق بیمه آنرا پرداخت کرده‌اند. هر روزه احتمال اینکه باندی به بانک دستبرد بزنند هست و احتمال این مورد وجود دارد که این باندها از این مورد که ما از هیچ جا حمایت نمی‌شویم سو استفاده کنند. ما اسلحه داریم و زیر نظر خدمات نظارتی ناجا بوده‌ایم. لباس را حتی خودمان می‌خریم و شرکت نمی‌دهد. حقوق مامور مسلح از کارگران سر گذر کمتر است.

 

این سردبیر سوژه فارس من ادامه داد: حدود ۲۳ هزار شعبه بانک در سراسر کشور وجود دارد که حدود ۱۷ هزار نفر نیروی شرکتی در سراسر کشور نگهبان بانک هستند، ما به طور اجماع به قوا پیشنهاد دادیم که یگان حفاظت بانک تشکیل شود تا بتوانند این مشکلات را حل کنند.ما سال‌ها در بانک‌ها کار کرده‌ایم و اگر پس از چند سال به ما بگویند بروید دیگر جوانی ما رفته‌است و نمی توانیم جای دیگر مشغول به کار شویم.

 

عدالت‌خواه ادامه داد: چنانچه بانک‌ها حقوق ما را به حساب ناجا بریزد، می‌توانند در شیفت‌ها هم از آنها استفاده کرد. ما در خود ناجا دروره ‌دیده‌ایم. هیچ بیمه‌ای ما نداریم فقط یک بیمه آنی عمر داریم که چنانچه در محل کار اتفاقی برای ما بیافتد خسارت آن به خانواده پرداخت می‌شود. اداره کار به ما می‌گوید برای اینکه ما ورود کنیم بروید به بیمه تامین اجتماعی شکایت کنید، من خودم شخصا به خاطر اینکه پیگیر بودم بازخواست شدم.

 

این نگهبان بانک درباره با گلایه از عدم امنیت شغلی که آنها دارند، اذعان کرد: اگر از بازرسی کارگاهی بخواهیم که وارد شود، پس از آن شرکت عذر ما را می‌خواهد و دیگر به ما کار نمی‌دهند. ما درخواست اجرای عدالت در خصوص قانون کار را داریم و خواهان آن هستیم که قانون کارگر و کارفرما اجرا شود. در این قانون آمده است که پیمانکار باید طبق قانون حق و حقوق را بپرداز، اما اکنون رعایت نشده و نادیده گرفته می‌شود. بعضی از بانک‌ها گفته‌اند که نیرو نمی‌خواهیم در صورتی که در قانون آمده‌است بانک‌ها حتما باید نگهبان داشته باشند.

وی افزود: ما خواهان آن هستیم که با توجه به اولویتی که در خصوص سابقه وجود دارد، نیروها تحت نظر بانک درآیند و استخدام شوند. 

 

«بهروز اسماعیلی» هم که تا پایان سال گذشته نگهبان بانک بوده و از امسال دیگر قرارداد وی تمدید نشده‌است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ۸ سال نگهبان بانک در جهرم بودم، قرار کردند حق و حقوق ما طبق قانون اداره کار پرداخت شود اما سال گذشته زمانی که زمان قراردادمان تمام شد، دیگر تمدید نکردند.

اکثر بانک‌ها راضی نمی‌شوند که طبق حقوق اداره کار حقوق بپردازند و الان چند ماه است که ما بیکاریم در شهر ما بانک‌ها به محض اینکه قرارداد نگهبانانشان تمام می‌شود دیگر تمدید نمی‌کنند و بعضی دیگر قراردادها را یک‌ماه یک‌ماه تمدید می‌کنند. پلیس پیشگیری ناجا می‌گوید باید بانک‌ها حتما نگهبان داشته‌باشند و این نگهبانان بیمه باشند ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند. در شهر ما حدود ۵۰ نفر بیکار شده‌اند و من هنوز نتوانسته‌ام بیمه بیکاری دریافت کنم.

وی در پایان گفت: هیچ سازمانی بر کار نگهبانان بانک نظارت ندارد و از حقوق آنها دفاع نمی‌کند. قرار بود بازنشسته‌ها بکارگیری نشوند اما بسیاری از بانک‌ها از بازنشسته‌های ناجا و سپاه استفاده‌می‌کنند.

 

«رضا» هم که دارای شش سال سابقه در شغل نگهبانی بانک است گفت: ما زیر نظر شرکت هستیم و قسمتی از حقوقی که به ما پرداخت می‌شود از حقوق ما برداشته می‌شود، امسال قرارداد‌های ما تا برج چهار بود و معلوم نیست آینده شغلی ما چه شود. 

وی که یکی از نگهبانان بانک در شهرستان لار است در خصوص نوع قرارداد‌های خود، اظهار داشت: امسال درباره قراردادها هنوز صحبت نکرده‌اند نمی‌دانیم چه می‌شود که آیا ما تحت پوشش قانون اداره کار قرار می‌گیریم یا نه ولی بانک‌ها یکی یکی دارند نیروهای خود را کم می‌کنند. من بیمه تامین اجتماعی هستم ولی هزینه آن از حقوقم کم می‌شود این شغل پرخطری است و اوضاع اقتصادی هم خوب نیست ما سر در گم هستیم.ما می‌خواهیم قانون اداره کار برای ما اجرا شود. الان روز‌های تعطیل حقوق نداریم.

 

این سردبیر سوژه فارس من در پایان اذعان داشت: تا کنون کسی به حقوق ما رسیدگی نکرده‌است، اصلا تا کنون نامی از ما برده نشده‌، همه از اوضاع ما بی‌خبرند، ما درخواست داریم که به مشکلات ما رسیدگی شود و ما هم زیر چتر قانون اداره کار درآییم.

«متقی» هم که ۱۵ سال سابقه کار به عنوان نیروی حفاظتی را دارد هم در‌ گفت‌وگو با خبرنگار فارس‌من با گلایه از اینکه چرا بعد از این‌همه سال هنوز روز مزد است، گفت: نگهبانی بانک شغل حساسی است، با ما قرارداد روزمزد بسته‌اند، حتی لباس و کفش را باید خودمان بخریم، الان به دلیل صرفه‌جویی  پنج‌شنبه‌ها تعطیل شده ولی بانک اعلام کرده که حقوقی به ما تعلق نگیرد، آخر ما چه تقصیری داریم؟

 

روزانه اسلحه‌ای از کلانتری تحویل می‌‌گیریم و جانمان کف دستمان است، ولی از هیچ جا حمایت نمی‌شویم. به استانداری، دادستانی، نمایندگان مجلس و به همه‌جا درخواست داده‌ایم. ما فقط یک حقوق روزمزد داریم و هیچ عیدی، مزایا و سنواتی نداریم. چند سال است که شرمنده زن ‌و بچه‌هایمان شده‌ایم و به هر جا که فکر می‌کرده‌ایم کاری برایمان انجام می‌دهند، سر زده‌ایم. قرار است دادستانی برای ما جلسه‌ای بگذارد ولی شورای هماهنگی بانک‌ها دوست ندارند نگهبانان بیمه شوند.

 

تا چند وقت پیش بیمه را خودم پرداخت می‌کردم، ولی الان درآمدم آنقدر نیست که بتوانم حق بیمه بپردازم. شرکت‌ها هم می‌گویند باید بانک‌ها پرداخت کنند. بانک‌ها سال گذشته دو هفته تعطیل کردند و تمام دو هفته را هم به ما حقوق ندادند.

این نگهبان با سابقه بانک در پایان صحبت‌های خود با شکایت از اینکه چند سال است افزایش حقوق نداشته‌اند، اظهار داشت: از چند سال پیش روزی ۸۵ هزار تومان به ما پرداخت می‌شد، آن روز یک کیسه برنج ۶۵ هزار تومان بود هنوز هم با وجود اینکه یک کیسه برنج ۲۵۰ هزار تومان شده همان میزان حقوق پرداخت می‌شود.

 

به گزارش فارس‌من، به نظر می‌رسد با وجود اینکه مسئولان اداره کار تاکید کرده‌اند که بانک‌ها باید مستقیما با این نگهبانان قرارداد ببندند و تحت پوشش قوانین اداره کار قرار دهند، ولی هنوز شعب بانک‌ها از این کار استنکاف می‌ورزند. موسسات حفاظتی هم باید نسبت به اخذ گواهی تعیین صلاحیت از ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز اقدام کنند و بانک‌ها می‌بایست نظارت لازم در خصوص پرداخت به موقع و قانونی حقوق و مزایا و حق بیمه کارگران توسط مؤسسات و شرکت‌های طرف قرارداد را داشته و به مفاد ماده ۱۳ قانون کار و تبصره‌های آن نیز توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول